Gå til innhold

ADHD, depresjon og hjelp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har et (voksent) barn med ADHD. Hun fikk diagnosen i tenårene og har nektet hjelp og veiledning. Korona og restriksjoner hjalp ikke på tilrettelegging med tanke på skole.

Hun har nok utviklet depresjon og har en kronisk følelse av å ikke få til noe i livet sitt. Hun har nok på mange måter ikke villet vedkjenne seg diagnosen, og med det også nektet hjelp. Hun sier selv at hun har store traumer fra barndommen og skolegang. Men det hun nok sliter mest med er at hun aldri får fred fra eget hode. Det kverner hele tiden.

Hun trenger hjelp til å greie å leve livet sitt, rett og slett. Akkurat nå er hun villig til å motta hjelp, men fra hvem? Hvem kontakter vi? Fastlege? Privat psykolog? NAV? Likeperson i ADHD- Norge?

Anonymkode: 5ffc1...3cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere råd til privat psykolog (eller helst psykiater, siden medisinering kan være vesentlig ved både ADHD og depresjon).

Ellers fastlege. God hjelp hos DPS, er dessverre bare flaks for de fleste. 

Anonymkode: 47bfd...4e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere råd til privat psykolog (eller helst psykiater, siden medisinering kan være vesentlig ved både ADHD og depresjon).

Ellers fastlege. God hjelp hos DPS, er dessverre bare flaks for de fleste. 

Anonymkode: 47bfd...4e8

Så din erfaring er å gå privat? Hun har forsøkt DPS, men har ikke positiv erfaring derfra. Så du har nok dessverre helt rett.

Men hvordan finne «den rette» privat da? Jeg ser det er flere som mener de har erfaring med ADHD, men når jeg går inn på sidene deres er det mer selve utredningen.

Anonymkode: 5ffc1...3cd

Skrevet

Om hennes erfaring med DPS er fra en tid hun ikke ville ha hjelp så hadde jeg gikk det et nytt forsøk. Uansett hvor man får hjelp eller behandling så er behandler helt avhengig av at pasienten vil ha hjelp. Jeg har temmelig likt helsebilde som din datter, den store forskjellen er at jeg alltid har ønsket hjelp. Jeg sier ikke at alle behandlere er gode, bare at pasientens egen vilje har stor betydning.

Anonymkode: 7b70f...b1f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...