AnonymBruker Skrevet 3. juli #1 Skrevet 3. juli Jeg bor i et gammelt rekkehus som hovedsakelig er en etasje, med langsidene mot nabohusene. Det er ingen boder i første etasje. Jeg har en utebod, men ting blir ødelagt der pga kondens og fukt. I andre etasje er det to små boder. Man må opp en veldig bratt trapp for å komme dit. Yttergang er 1 m2, bad er 3 m2, kjøkken og stue er i ett. Kjøkkenet har ingen høyskap og bare ett overskap. Jeg føler alle rommene mine ser ut som lagerrom. Ting jeg ikke kan plassere noe sted: Støvsuger, vaskebøtte, langkost, brannslukningsapparat, hårføner, medisiner, vifter, varmeovner, sykkelen min. Alle ytterklær og sko er på stua, det er ikke plass i gangen. De små bodene er fulle. Der er beredskapslager, fryseboks, julepynt og annen sesongpynt, klærne som ikke er i sesong, uteputene osv. Trappa er altfor bratt til å kunne bruke plassen der oppe daglig. Har noen forslag til (billige) løsninger? Jeg ønsker å flytte om ikke så lenge. Anonymkode: a5f99...586
AnonymBruker Skrevet 3. juli #2 Skrevet 3. juli Bli minimalist, ha mindre ting. Det er det eneste som reelt løser problemet. Elsker det for meg selv. Anonymkode: 5095e...402 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #3 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bli minimalist, ha mindre ting. Det er det eneste som reelt løser problemet. Elsker det for meg selv. Anonymkode: 5095e...402 Løser det problemet med sykkel, brannslokkingsapparat og støvsuger? Det er jo ting jeg trenger. Jeg har bare ikke noen plass å ha det, så alt er på stua. Ytterjakker og sko trenger jeg også. Siden det ikke er plass i gangen er det på stua. Jeg skjønner ikke helt hvordan minimalistisk livsstil kan løse det. Anonymkode: a5f99...586 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #4 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Løser det problemet med sykkel, brannslokkingsapparat og støvsuger? Det er jo ting jeg trenger. Jeg har bare ikke noen plass å ha det, så alt er på stua. Ytterjakker og sko trenger jeg også. Siden det ikke er plass i gangen er det på stua. Jeg skjønner ikke helt hvordan minimalistisk livsstil kan løse det. Anonymkode: a5f99...586 Sykkelen kan du da vel ha i uteboden? Brannslukningsapparatet skal jo uansett stå framme klart til bruk og ikke være stuet inn i en bod. Vi har også en bitteliten yttergang på ca 1 km2, men har da likevel mange jakker der. Siden det høres ut som om du bor alene bør du jo få plass til en jakke for hver sesong der. Kvitt deg ellers med alt du ikke trenger er det generelle rådet. Anonymkode: 600b0...0cd 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli #5 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sykkelen kan du da vel ha i uteboden? Brannslukningsapparatet skal jo uansett stå framme klart til bruk og ikke være stuet inn i en bod. Vi har også en bitteliten yttergang på ca 1 km2, men har da likevel mange jakker der. Siden det høres ut som om du bor alene bør du jo få plass til en jakke for hver sesong der. Kvitt deg ellers med alt du ikke trenger er det generelle rådet. Anonymkode: 600b0...0cd Beklager, begynte å skulle skrive kvm slik TS gjorde, men skulle så endre til m2. Endte dessverre i farten opp med en mellomting og da ble det helt feil...😂 Anonymkode: 600b0...0cd
BeeKind Skrevet 3. juli #6 Skrevet 3. juli (endret) Forstår frustrasjonen din så godt! Det er så mye ting man trenger men ikke bruker hver dag! Høres utrolig trangt ut. Når vi har bodd trangt uten bod så har løsningen vært å kjøpe store garderobeskap, og bruke det som bod/lagring til støvsuger, mopp, verktøy, ytterklær osv. er det plass til et stort skap på stua noe sted? ser kanskje ikke så fint ut med et malplasert klesskap, men da får du det hvertfall tingene gjemt bort. Endret 3. juli av BeeKind 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #7 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Sykkelen kan du da vel ha i uteboden? Brannslukningsapparatet skal jo uansett stå framme klart til bruk og ikke være stuet inn i en bod. Vi har også en bitteliten yttergang på ca 1 km2, men har da likevel mange jakker der. Siden det høres ut som om du bor alene bør du jo få plass til en jakke for hver sesong der. Kvitt deg ellers med alt du ikke trenger er det generelle rådet. Anonymkode: 600b0...0cd Bor med to tenåringer og en hund Uteboden er ikke stor nok til sykkel. Anonymkode: a5f99...586
AnonymBruker Skrevet 3. juli #8 Skrevet 3. juli Brannslukkingsapparat er ikke så stort, det hadde jeg satt i gangen. I en så liten gang må du utnytte høyden til taket, så hvis en vegg er mulig å bygge hyller gulv til tak hadde jeg gjort det. Julepynt unntatt tekstiler og elektronikk, støvler og regnklær tåler å stå i uteboden. Tekstiler også hvis du bruker tette bokser. De kan også stables sånn at du får utnyttet plass der. Når jeg hadde så lite kjøkkenskap kjøpte jeg en fin, høy bokhylle som jeg hadde ildfaste former, store skåler og serveringsfat i. Det frigjorde mye plass i skapene til andre ting. En liten kommode kan romme tørrvarer, plastfolie, kaffefilter osv, og det blir også en ekstra flate du kan ha kaffetrakter oppå f.eks. Anonymkode: 9fd96...ee3 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli #9 Skrevet 3. juli Nå ser jeg jo ikke akkurat planløsningen din, men er det mulig å klemme inn noe flere høyskap, overskap, kommoder, all slags oppbevaring? Å bli minimalist hjelper også. Du sier du skjønner ikke hvordan det løser noe å være minimalist for støvsuger må man ha, men det handler jo ikke om å kvitte seg med støvsugeren, men om for eksempel å halvere innholdet i klesskapet, så har man rom der til støvsugeren. Om man kvitter seg med ting man ikke nødvendigvis trenger, så får man mer oppbevaringsplass til de tingene man faktisk trenger. Anonymkode: 7666c...f34 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #10 Skrevet 3. juli Jeg har hus på 300 kvadratmeter,har uthus og låve men likevel er det rot hos meg. Det handler mest om man er ryddig type,ikke hvor mye ting man har eller hvor mye plass man har. Anonymkode: 3300c...3fc
AnonymBruker Skrevet 3. juli #11 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå ser jeg jo ikke akkurat planløsningen din, men er det mulig å klemme inn noe flere høyskap, overskap, kommoder, all slags oppbevaring? Å bli minimalist hjelper også. Du sier du skjønner ikke hvordan det løser noe å være minimalist for støvsuger må man ha, men det handler jo ikke om å kvitte seg med støvsugeren, men om for eksempel å halvere innholdet i klesskapet, så har man rom der til støvsugeren. Om man kvitter seg med ting man ikke nødvendigvis trenger, så får man mer oppbevaringsplass til de tingene man faktisk trenger. Anonymkode: 7666c...f34 Jeg skjønner hva du mener, men jeg har faktisk ikke noe garderobeskap det er plass til en støvsuger i, selv når det er tomt. Jeg kan selvsagt kjøpe et garderobeskap og sette på stua. Eller bygge en bod der. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har hus på 300 kvadratmeter,har uthus og låve men likevel er det rot hos meg. Det handler mest om man er ryddig type,ikke hvor mye ting man har eller hvor mye plass man har. Anonymkode: 3300c...3fc Har du prøvd å bo på liten plass uten lagringsplass? Anonymkode: a5f99...586 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #12 Skrevet 3. juli Du sier ikke noe om soverom? Der skal du jo ikke gjøre annet enn å sove, så der kan du fylle på med oppbevaring. Kan du investere i en seng med oppbevaring under? Flere skap til taket på soverommet. bygg skap rundt og over senga. Hva med å bygge en sittebenk på kjøkkenet med oppbevaring under; jeg har brukt ventilatorskap fra IKEA. Så satt kjøkkenbordet inntil. Kan du sette inn et høyskap på kjøkkenet; feks ved å bytte ut et benkeskap? Hva med under trappa? Kan du sette inn noe der? Hvis du eier, så er slike omgjøringer en investering som kan øke salgsprisen. Anonymkode: da9d8...dbd
AnonymBruker Skrevet 3. juli #13 Skrevet 3. juli Det handler selvfølgelig også om hvor mye ting man har. Man drar på seg så mye eiendeler gjennom livet som strengt tatt ikke er i bruk. Klær og saker, kjøkkenskuffer fulle av ræl, reklamekopper, klær som ikke passer i form eller farge, kjekt å ha en dag. Julepynten kan for mange få en god opprydding (vi kvittet oss med 2/3 og har en plastboks). Klær som ikke brukes beveger seg ofte bak i skuffer og skap og fyller opp Da vi skulle flytte samlet vi et hengerlass som ble hentet av loppemarked, kunne knapt merke det. 😇 Så rydd, kast, gi bort er nr. 1. Deretter rydde og organisere. Vintertøy kan pakkes bort i boden oppe. Sett på merking. Ha gjerne hyllesystem eller noe i boden hvis du ikke har det. Se om du utnytter volumet i skap og skuffer. Å omorganisere, bruke bokser osv frigjør plass og gjør det enklere å lete. Jeg bruker bokser i dype hyller, da kan jeg ta ut boksen for å se etter hva jeg trenger. Rydde og få ting ut må man gjøre jevnlig. Egentlig burde man ha «en ting inn - en ting ut». Lettere sagt enn gjort. Anonymkode: 3e556...dd4 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #14 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner hva du mener, men jeg har faktisk ikke noe garderobeskap det er plass til en støvsuger i, selv når det er tomt. Jeg kan selvsagt kjøpe et garderobeskap og sette på stua. Eller bygge en bod der. Har du prøvd å bo på liten plass uten lagringsplass? Anonymkode: a5f99...586 Jeg har bodd på alt fra bare et rom og til stort hus så jeg vet hva jeg snakker om. Anonymkode: 3300c...3fc
AnonymBruker Skrevet 3. juli #15 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bor med to tenåringer og en hund Uteboden er ikke stor nok til sykkel. Anonymkode: a5f99...586 Er det trygt å ha sykkelen stående ute? I såfall kan du investere i et vanntett sykkeltrekk. Og hvis trappa opp til 2. etg. er for bratt til å brukes daglig, er det kanskje en liten gang der hvor det er mulig å lagre det du ikke bruker til daglig, slik som f.eks. vaskebøtte og langkost? Hvis ovner og vifter brukes etter sesong, er det kanskje mulig å lagre de der også? Og som en annen bruker nevnte, utnytt lagerplass under senga med store, lave oppbevaringsbokser og trillekasser som du bl.a. finner hos Ikea, Jula og Clas Ohlson. Har du plass til en slik hårfønerholder som dette et sted på badet? https://www.clasohlson.com/no/Selvheftende-holder-til-harfoner,-mattsvart/p/44-9623. Vil også anbefale knaggrekker som man henger over dører, vi har slike bl. a. på badedør og soveromsdør. Finnes bl.a. hos Ikea og Jysk. Kan du evt, kjøpe en mindre støvsuger? F.eks. denne oppladbare fra Clas Ohlson? https://www.clasohlson.com/no/Liten-stovsuger/p/44-4819 Har du plass og mulighet til å sette opp noen hyller på kjøkkenet, ettersom du ikke har noen overskap? Vil det evt. kunne hjelpe på noen av oppbevaringsutfordringene dine? Anonymkode: e05b6...ff8
AnonymBruker Skrevet 3. juli #16 Skrevet 3. juli Litt vanskelig å komme med råd uten å ha sett boligen, men vi har hatt litt samme problem. Vår løsning har vært å få bedre hyllesystemer rundt omkring. I uteboden har mannen bygd store, flotte hyller med plass til store plastkasser. Han har skrudd opp hyller i boden inne for å utnytte plassen oppe under taket bedre. Der er det nå plass til flere kasser. Vi har et knøttlite vaskerom. Der har mannen også skrudd opp brede hyller oppunder taket for å kunne oppbevare ting. Dette er uansett rom vi ikke oppholder oss i, så å maksimere lagringsplassen der har hjulpet mye. Hadde vi blitt boende her videre så hadde vi også kjøpt overskap vi kunne skrudd opp inne på et par av soverommene. Vi har også kjøpt høye bein til senga vår for å bruke plassen under til oppbevaring bedre. Anonymkode: d689d...932
AnonymBruker Skrevet 3. juli #17 Skrevet 3. juli Kanskje du kan få hjelp av en interiørarkitekt eller interiørkonsulent for å se om det er ting som kan gjøres i boligen for å bedre lagringsplassen. Det finnes mange smarte løsninger som man ikke klarer å se selv og det kan være nyttig med et par friske øyne. Anonymkode: dec3c...7da
AnonymBruker Skrevet 3. juli #18 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje du kan få hjelp av en interiørarkitekt eller interiørkonsulent for å se om det er ting som kan gjøres i boligen for å bedre lagringsplassen. Det finnes mange smarte løsninger som man ikke klarer å se selv og det kan være nyttig med et par friske øyne. Anonymkode: dec3c...7da God ide hvis jeg ikke får flyttet slik jeg ønsker Anonymkode: a5f99...586
AnonymBruker Skrevet 3. juli #19 Skrevet 3. juli Hvis du tror det ikke er realistisk å flytte til noe større tror jeg du må tenke godt over hva du MÅ ta vare på (beredskapslager), og hva du IKKE MÅ ta vare på (julepynt, påskepynt). Har ikke tall på hvor mange leker fra vårt eneste barn og plagg barnet vårt har brukt som vi har MÅTTET kaste opp gjennom tidene nettopp på grunn av omstendighetene! Anonymkode: 850aa...ad3
AnonymBruker Skrevet 3. juli #20 Skrevet 3. juli En annen sak er at du allerede nå kan tenke over ditt forhold til julen og presanger. Kan du ønske deg bare forbruksvarer de neste årene? Anonymkode: 850aa...ad3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå