Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett litt på noen stillingsannonser, der det var krav om minst to referanser. Jeg har vært så lenge på samme arbeidsplass at det kun er den som vil være aktuell å hente referanse fra, hvordan løser man det da?

Kan man bruke andre enn leder som referanse? Eventuelt hvem?

Anonymkode: 0fc90...6f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kollegaer. Selv vært referanse for noen av mine. 

Anonymkode: 3da68...1a2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kollegaer. Selv vært referanse for noen av mine. 

Vil det ikke være negativt hvis leder ikke er oppført som referanse?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Leder bør absolutt være referanse, men hvis du må oppgi to, så kan en god kollega være den nr 2.

Anonymkode: c7831...067

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du forklarer saken for de du søker stilling hos.

Du kan typisk ofte oppgi ledere fra tidligere arbeidsplasser for å høre hvordan du er som person og hvordan du lar deg lede. Er ikke som om du endrer personlighet i løpet av livet selv om du jobber med nye ting. 

Anonymkode: 893f0...efe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leder bør absolutt være referanse, men hvis du må oppgi to, så kan en god kollega være den nr 2.

Ikke leder men er ansatt hos nå, de trenger ikke vite at man søker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vil det ikke være negativt hvis leder ikke er oppført som referanse?

TS

Nei. Ha leder som referanse er ikke det man bør ha så lenge leder ikke vet man søker andre jobber. Det vet arbeidsgivere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Leder bør ikke oppgies hvis den ikke vet man søker. Skaper usikkerhet der man er og ledere rr sjeldent de som er med deg når du jobber.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri brukt nåværende leder som referanse, og har heller aldri sett noen i min bransje gjøre det. Det er heller ikke noe vi forventer fra kandidater som søker jobber hos oss. Men hvis du har hatt samme leder i ti år, bør du finne andre i en lederstilling på arbeidsplassen din som kan si noe vettugt om deg, f.eks. noen du har jobbet med i matrise, i prosjekt e.l.

Anonymkode: 94aee...352

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har aldri brukt nåværende leder som referanse, og har heller aldri sett noen i min bransje gjøre det. Det er heller ikke noe vi forventer fra kandidater som søker jobber hos oss. Men hvis du har hatt samme leder i ti år, bør du finne andre i en lederstilling på arbeidsplassen din som kan si noe vettugt om deg, f.eks. noen du har jobbet med i matrise, i prosjekt e.l.

Anonymkode: 94aee...352

Bare at i det offentlige (ihvertfall i mange statlige avdelinger), så er det slik at man må oppgi nåværende leder som referanse hvis ikke kommer man ikke videre. 

Jeg slapp unna sist gang jeg søkte jobb, men det var kun fordi min nåværende leder var sykemeldt og nyoperert etter hjernesvulst. Hun var ikke egentlig såå syk, men det var en valid unnskyldning for å bruke tidligere leder.

Jeg er nå på jobbjakt igjen, men har ikke problemer med å oppgi nåværende leder som referanse heldigvis. Jeg holder meg i det offentlige, og må forholde meg til reglene i det offentlige. 

Anonymkode: ebac0...111

AnonymBruker
Skrevet

Kollegaer, men jeg tror mange gjerne vil høre fra leder.

Anonymkode: 648f0...2d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare at i det offentlige (ihvertfall i mange statlige avdelinger), så er det slik at man må oppgi nåværende leder som referanse hvis ikke kommer man ikke videre. 

Jeg slapp unna sist gang jeg søkte jobb, men det var kun fordi min nåværende leder var sykemeldt og nyoperert etter hjernesvulst. Hun var ikke egentlig såå syk, men det var en valid unnskyldning for å bruke tidligere leder.

Jeg er nå på jobbjakt igjen, men har ikke problemer med å oppgi nåværende leder som referanse heldigvis. Jeg holder meg i det offentlige, og må forholde meg til reglene i det offentlige. 

Du dikter opp hva du tror er reglene i det offentlige. Vi er mange som jobber i det offentlige vet du, så vi skjønner jo at du tar feil.

Det er også feil å si at noen er ikke såå syk når de er sykmeldt etter en operasjon i hjernen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, slik er det ikke i det offentlige. Sikkert noe steder, men det har ingenting med at det er offentlig sektor å gjøre.

Profesjonelle arbeidsgivere forstår at det for mange kan være vanskelig å bruke nåværende leder som referanser, og vil dermed heller ikke kreve det, selv om de sikkert ønsker det for å få en med "fersk erfaring" med kandidaten.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg rekrutterer en del. Vi ber om minst to, helst tre referanser. Og ber de om å forberede referansene på at vi ringer før de sender inn referanse til oss på mail.

Vi ber om kollega fra de tre siste årene som kan si noe konkret om hvordan du er å samarbeide med og noen som har vært i en ledende posisjon ifht deg der du har rapportert/levert arbeid de tre siste årene. Da må det ikke være din nåværende leder, men kan være en prosjektleder/annen leder du har hjulpet en periode etc. 

Gjort det på samme måte i forrige jobb da jeg ansatte i det offentlige. 

Endret av Summeer
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke alle som ønsker å være referanse, verken ledere eller kolleger. Man må nesten ta det man har.

Anonymkode: b4a82...8b4

• Nyttig 1
Skrevet
Summeer skrev (5 timer siden):

Jeg rekrutterer en del. Vi ber om minst to, helst tre referanser. Og ber de om å forberede referansene på at vi ringer før de sender inn referanse til oss på mail.

Vi ber om kollega fra de tre siste årene som kan si noe konkret om hvordan du er å samarbeide med og noen som har vært i en ledende posisjon ifht deg der du har rapportert/levert arbeid de tre siste årene. Da må det ikke være din nåværende leder, men kan være en prosjektleder/annen leder du har hjulpet en periode etc. 

Gjort det på samme måte i forrige jobb da jeg ansatte i det offentlige. 

Hvilke roller rekrutterer du til om jeg kan spørre ?! Send gjerne en dm evt! :) 

Skrevet

Jeg søkte internt og hadde kolleger som referanser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...