Gå til innhold

Venlafaxin/antidepresiva.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har erfaring med denne? Som kan si noe om virkning/bivirkning? 
Jeg har fått forskrevet venlafaxin pga etterbehandling av brystkreft har gjort meg litt mer nedstemt og har en slags konstant « fight and flight « følelse i kroppen. Har også slitt med milde symptomer på generell angst hele livet.

Men så er jeg så redd for å ta medisiner jeg ikke vet hvordan kroppen vil reagere på 😅 ønsker derfor gjerne å høre om andres erfaringer. 
På forhånd takk.

Anonymkode: 1d844...42d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svettet litt mer, gikk da fra å aldri svette til å svette ca normalt. Den hjalp på GAD.

Anonymkode: 820c3...01e

Skrevet

Denne hadde jeg IKKE begynt på som førstevalg.

SNRI og Venlafaxine er omtrent aldri førstevalg da den grunnet kort halveringstid er den aller verste av alle å seponere.

Jeg har prøvd 4 ulike ifbm kronisk vestibulær migrene, og måtte avslutte denne raskt pga bivirkninger. Men til poenget: jeg gikk inn i full withdrawal på tidlig natt, tok ny tablett nøyaktig samme tidspunkt og måtte da vente 2-3 timer før withdrawal roet seg.

Dette skjedde ikke på Cipralex, Sarotex eller Fontex (sistnevnte har sammen med Brintellix veldig lang halveringstid). 

De aller fleste opplever at seponering av denne som helt forjævlig, og mange får sterk withdrawal om de bare er 1 time forsinket med å ta ny.

Så: jeg hadde prøvd alt annet i ssri klassen før denne. Trisykliske er ikke så aktuelt for deg.

Brintellix kan variere endel for angst, er primært for depresjon. 

De andre ssri’ ene er individuelt - men jeg synes selv Cipralex lavdose virket svært godt på fight/flight og angst som kommer ifbm min alvorlige kroniske vestibulære migrene. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (4 minutter siden):

SNRI og Venlafaxine er omtrent aldri førstevalg da den grunnet kort halveringstid er den aller verste av alle å seponere.

Jeg har prøvd 4 ulike ifbm kronisk vestibulær migrene, og måtte avslutte denne raskt pga bivirkninger. Men til poenget: jeg gikk inn i full withdrawal på tidlig natt, tok ny tablett nøyaktig samme tidspunkt og måtte da vente 2-3 timer før withdrawal roet seg.

Dette skjedde ikke på Cipralex, Sarotex eller Fontex (sistnevnte har sammen med Brintellix veldig lang halveringstid). 

De aller fleste opplever at seponering av denne som helt forjævlig, og mange får sterk withdrawal om de bare er 1 time forsinket med å ta ny.

Så: jeg hadde prøvd alt annet i ssri klassen før denne. Trisykliske er ikke så aktuelt for deg.

De andre ssri’ ene er individuelt - men jeg synes selv Cipralex lavdose virket svært godt på fight/flight og angst som kommer ifbm min alvorlige kroniske vestibulære migrene. 

Ok takk for svar. Jeg aner ikke hvorfor legen valgte akkurat denne typen som alternativ 🫣 Da er saken grei. Tør ikke prøve. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (23 minutter siden):

Kunne lett hoppe over en dag uten å merke. Tok 1.5 uke å slutte uten noen symptomer. 

Vi er forskjellige. 

Tenker legen er den som avgjør hva pasienten trenger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ok takk for svar. Jeg aner ikke hvorfor legen valgte akkurat denne typen som alternativ 🫣 Da er saken grei. Tør ikke prøve. 

Det er individuelt. Du bør stole på legen din, ikke folk på ett forum. 

Selv ble jeg en død person på cipralex. Men det betyr bare den ikke var rett for meg.

Veblaflaksin fungerte, som den eneste perfekt her.

AnonymBruker
Skrevet

Det mange ikke forteller når man starter på venaflaxin som de fleste fastleger setter pasientene sine på akkurat nå (trend) er at man har to-fire uker der selvmordstanker og andre symptomer kan forverre seg før det blir bedre enn det var. Det er mange som dessverre forsøker seg på suicid i denne perioden, men det er da viktig å være klar over det. Tror at hvis flere hadde fått informasjon om dette kunne man unngått det, for det er letter så tolerere disse tankene hvis man vet man har de for en periode og ikke for resten av livet. 

Anonymkode: b808b...804

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er individuelt. Du bør stole på legen din, ikke folk på ett forum. 

Selv ble jeg en død person på cipralex. Men det betyr bare den ikke var rett for meg.

Veblaflaksin fungerte, som den eneste perfekt her.

Og for min del er Cipralex det beste som har skjedd meg, fungerer som en ny person på den medisinen. Og jeg har full dose, ingen bivirkninger. 
Helt enig med anonym her, vi reagerer alle forskjellige. Mange av oss må prøve ulike typer for å finne den rette. Det er ikke farlig å teste det ut.

Anonymkode: 11e58...3b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det mange ikke forteller når man starter på venaflaxin som de fleste fastleger setter pasientene sine på akkurat nå (trend) er at man har to-fire uker der selvmordstanker og andre symptomer kan forverre seg før det blir bedre enn det var. Det er mange som dessverre forsøker seg på suicid i denne perioden, men det er da viktig å være klar over det. Tror at hvis flere hadde fått informasjon om dette kunne man unngått det, for det er letter så tolerere disse tankene hvis man vet man har de for en periode og ikke for resten av livet. 

Anonymkode: b808b...804

Dette gjelder alle antidepressiva. Og står i vedlegget. 

Og er ikke noe alle får, man noen.

AnonymBruker
Skrevet

Som en annen skriver så ville jeg vært ekstremt skeptisk til Venlafaxin. Jeg forstår ikke hvorfor den skrives ut som første medisin. Jeg fikk også det. Den er grusom. Hvis du glemmer å ta en pille eller når du skal avslutte behandling så zapper det i hjernen. Det er helt merkelig og ubehagelig. Jeg opplevde aldri noe slikt på Cipralex som jeg brukte ti år + tidligere. Venlafaxin føles som hard core antidepressiva som prøves hvis annet ikke fungerer spør du meg. 

Anonymkode: 39723...48b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt samme følelse i kroppen som du har, ts, men jeg har gått på Cipralex en liten periode tidligere i livet, og pga de varige skadene den har gitt meg på seksuell funksjon, og følelsesmessig avflating, så kommer jeg aldri til å bruke en ssri igjen. 

Slik denne verden er, så bør normalen være å ha mild angst. Antidepressiva er potente legemidler, og kan hos noen uheldige, slå feil ut. Ja, jeg prøver å skremme noen, men det er trolig en veldig stor prosent som får utskrevet "lykkepiller" bare for å teste noe. 

Anonymkode: 2d4c3...089

AnonymBruker
Skrevet

Legen satte meg på Venlafaxin og det fungerte ikke for meg. Opplevde enorm nattesvette og insomni. Klarte ikke få orgasme, noe jeg aldri har hatt problemer med før, tvert i mot. Ekstremt tørre øyne og munn, fikk karies på 1-2-3.   Og sist men ikke minst forstoppelse. Alt dette for å oppnå flatere humør, ikke verdt med med alle bivirkningene. Legen sa det var unødvendig med nedtrapping ved seponering pga lav dose (husker ikke helt dosen). Det stemte ikke. Fikk støt i hodet hver gang jeg beveget det. 

Anonymkode: b3ace...270

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...