Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å bli gal.

Altså. jeg må bare høre om dette er normalt eller om jeg lever i et slags sosialt eksperiment.

Samboeren min (kvinne) har null problem med å sette seg ned i sofaen og slippe løs fiser på løpende bånd. Ikke små og diskrete heller – vi snakker full lyd og lukt som får meg til å revurdere alt jeg trodde jeg visste om menneskelig biologi. Slike man må bruke alle krefter for å trykke ut. 

Jeg har faktisk sagt fra flere ganger at det er ganske udelikat, men da blir det bare fnising og “det er jo naturlig”/ eller vondt i magen og så fortsetter showet. Ingen tegn til forbedring. Dag etter dag.

Det som irriterer meg mest er at jeg selv aldri gjør dette foran henne. Jeg holder meg til badet, gangen, eller i det minste når jeg er alene. Så jeg føler litt at jeg lever med et enmanns-høflighetsregime mens hun har valgt full frihet og ventilasjon uten filter.

Så spørsmålet er: Hvordan er det hjemme hos dere? 

Anonymkode: 45585...beb

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke normalt. En fis i ny og ne blr man tåle, men dette hørtes voldsomt ut. Be ho sjekke seg hos legen. Det er jo ikke normalt. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss gjelder selvfølgelig at voksne folk (dvs. mellom 18 og 95), oppfører seg skapelig, dvs kun promper bak lukka dodør.

Anonymkode: 120d0...71d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hjemme hos oss er det fritt frem for å slippe ut luft. Vi unngår det når vi har gjester da. Det hender vi begge må rømme stua når lukta er utålelig, men det ler vi bare av.

Hadde vi ikke vært like på dette måtte vi enten ha tilpasset oss eller så hadde vi måttet gå hvert til vårt... hva annet kan man gjøre?

K32

Anonymkode: 4a5b5...c14

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

De som fiser mange fiser me særdeles dårlig lukt bør legge om kostholdet sitt, spør du meg... 

• Liker 8
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Er hun veganer? De produserer enormt mye gass.

Anonymkode: 0930f...9a4

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke normalt. Be henne oppsøke lege. 

Anonymkode: edb6d...49b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset fiser vi i enerom, både voksne og tenåringer. Jeg tenker at det er normal folkeskikk. Det er jo ikke krise om noen hører det gjennom døra akkurat, men vi gjør det ikke mens vi er i samme rom i allefall.

Anonymkode: 5ebc4...6f7

AnonymBruker
Skrevet
forkjølajente skrev (30 minutter siden):

De som fiser mange fiser me særdeles dårlig lukt bør legge om kostholdet sitt, spør du meg... 

Jo sunnere man spiser jo verre lukt.

Anonymkode: 29ca2...6e0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jo sunnere man spiser jo verre lukt.

Anonymkode: 29ca2...6e0

Nei, det stemmer ikke. Jo mer planter man spiser, jo mer fiser man og jo verre lukter det. Men det er sunt å spise kjøtt.

• Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Så...samboeren din har mage- og tarmproblemer?

Her i huset har vi begge et snev av IBS, så vi tåler begge noen ramme fiser. Går selvsagt på badet for å få ut det verste i enerom (med duftspray nær do), men om det slippes en sur en i festlig lag, er det lite å gjøre med. Litt fnis kanskje, men mest bare skuldertrekk. Vi dusjer og vasker og steller oss nøye.

Anonymkode: a2291...bcd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg holder på å bli gal.

Altså. jeg må bare høre om dette er normalt eller om jeg lever i et slags sosialt eksperiment.

Samboeren min (kvinne) har null problem med å sette seg ned i sofaen og slippe løs fiser på løpende bånd. Ikke små og diskrete heller – vi snakker full lyd og lukt som får meg til å revurdere alt jeg trodde jeg visste om menneskelig biologi. Slike man må bruke alle krefter for å trykke ut. 

Jeg har faktisk sagt fra flere ganger at det er ganske udelikat, men da blir det bare fnising og “det er jo naturlig”/ eller vondt i magen og så fortsetter showet. Ingen tegn til forbedring. Dag etter dag.

Det som irriterer meg mest er at jeg selv aldri gjør dette foran henne. Jeg holder meg til badet, gangen, eller i det minste når jeg er alene. Så jeg føler litt at jeg lever med et enmanns-høflighetsregime mens hun har valgt full frihet og ventilasjon uten filter.

Vi fiser vi begge to

Anonymkode: 19805...514

AnonymBruker
Skrevet

Ingen hos oss promper eller fiser. Har mann og to tenåringsjenter. Ved (små) uhell (skjer vel ikke årlig en gang etter de var ferdig i barnehagen), sies det unnskyld og fnises. Gjør noen det med vilje blir alle meget sure og det påpekes. En gang det ble kommentert "alle fiser/må fise", svarte datteren min i fullt alvor "Ikke mamma, hun fiser aldri!". Jeg gjør det. Men under dyna, på badet, utendørs alene, ute uten lyd. På soverom og bad og alene fises det helt sikkert i vei av de andre også.

Jeg har forøvrig vokst opp med foreldre og to brødre. Ingen åpenlys fising der heller etter fylte 12 år, og veldig påpekt og kranglet om før den alderen, i bilen for eksempel. Ikke greit. 

Og det er lett å begrense, holde igjen, gå ut, gå på do. Ingen har noen mageproblemer :) Folk pleier å insistere på at det liksom er sunt, men sammen med andre innendørs? Da går man på badet. 

Anonymkode: 10e67...da0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun må jo ha en eller annen tarmlidelse. Ekkelt er det også. Å fise uten snev av sjenanse må også betraktes som asosialt. Be henne skjerpe seg og gå til legen. 

Anonymkode: d8b07...37a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Æsj. Jeg har prompet en gang foran mannen gjennom 10 år, og da var det et uhell. Du må jo bare være streng og si at dette ikke fungerer for deg. 

Anonymkode: 28090...08e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg holder på å bli gal.

Det var da voldsomt. Hun må da ha problemer med mage/tarm. Det er ikke normalt å fise så overdrevent. Vi promper da hjemme og, men aldri ved matbordet, sofaen. De går ut i gangen, ut eller på do. Eller etter de har lagt seg. Synes det er uhøflig rett og slett. Går ann å ha litt manerer, og må man prompe, så går det fint ann å stikke en tur på do eller inn i et annet rom/ut. 

De som har problemer med mage/tarm, kan nok ikke noe for det, at det plutselig kommer. Men nå snakker jeg om de som ikke har problemer med slikt. 

Anonymkode: 2ecdd...372

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått. Altså forlatt henne. 
Jeg hadde aldri klart å tolerere en sånn gris.

Hadde aldri vært sammen med en som gjør noe sånt

Anonymkode: e805e...eaf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, det stemmer ikke. Jo mer planter man spiser, jo mer fiser man og jo verre lukter det. Men det er sunt å spise kjøtt.

Haha, har omvendt erfaring. Etter jeg begynte å spise plantebasert mat fra bunnen (whole foods plant based), så lukter det nesten ikke i det hele tatt mot hva det gjorde før. Har nesten ikke svettelukt heller.

Anonymkode: 86def...c61

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel… her i huset er vi to stykker som sliter med mye luft og tarmproblemer. Samboer har fjernet galleblære og sliter med mye luft i etterkant, og jeg er kronisk forstoppet pluss slankeoperert. Det ville rett og slett ikke fungert hvis vi skulle gått på badet hver gang luften måtte ut. Så her i hus er det naturlig - men når vi har besøk holder vi så klart inne, og det samme når vi er ute blant folk eller på jobb. Da er det faktisk litt godt å slippe fisen løs når det er oss to. 
Og i starten så var det kanskje litt rart og ekkelt, men det gikk veldig fort over - og det er jo ikke slik at vi er ekle av den grunn. 

Men din samboer burde jo i det minste ha samvittighet nok til å beklage seg, og når du prater med henne om at du synes det er ufint, så burde hun ta det til seg og prøve å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 1b6be...f6d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha, har omvendt erfaring. Etter jeg begynte å spise plantebasert mat fra bunnen (whole foods plant based), så lukter det nesten ikke i det hele tatt mot hva det gjorde før. Har nesten ikke svettelukt heller.

Anonymkode: 86def...c61

Kanskje du ikke lukter fisen din, men de rundt deg gjør det. Veganere fiser hele 7 ganger mer enn de med "normalt" kosthold, og når veganere fiser så fiser de 50% mer gass per gang. De bæsjet også dobbelt så mye og hadde løsere avføring. De var også mye oppblåst og hadde mer ubehag.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34444797/

• Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...