Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal reise til Australia i sommer. Vi skal leie bil, i to omganger. Australia har krav om internasjonalt førerkort. Jeg har aldri blitt spurt om det før i Australia (eller noe annet sted) tidligere ved leie av bil, riktignok. 

Jeg har et internasjonalt førerkort. Men det går ut dagen FØR innlevering av bilen på den siste runden med leiebil… mao er det bare én dag om å gjøre her. Og det er gyldig den dagen jeg henter ut bilen (vi skal leie bilen en uke). 

Noen som har erfaring med dette? Hovedproblemet er egentlig at jeg må skaffe passbilde, og det er jo et h*** for tiden. Og jeg må dra fysisk til NAF fordi det kan bli kort tid før avreise å få et i posten, men det går greit. 
Alternativet er å ordne et internasjonalt førerkort digitalt, men de sier det tar 10-14 dager å få det, og vi reiser om 19 dager…  jeg stoler absolutt ikke på posten for tiden. Surt med så mye styr for én dag!

Anonymkode: 9ccf6...0ee

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering er at vi tar sjansen på å bestille på nett… da kunne vi ta «passbilder» selv. Og NAF sier det skal ta ca en uke + postgang å få de internasjonale førerkortene, og da skal vi ha ca en uke buffer. Hvis det skjærer seg og blir veldig forsinket, får vi ta passbilder og dra til NAF lokalt dagen før… 

Typisk at vi ikke fikset dette tidligere, men sånn ble det jo. 🙄 Også typisk at det internasjonale førerkortet jeg allerede har går ut én dag for tidlig. 🙄 Hva er sjansen, liksom. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

I tilfelle noen skulle lure på det samme og finner denne tråden senere: De internasjonale førerkortene var i postkassen vår etter ca en uke, bestilt på naf.no, så det gikk helt fint 👍🏻

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • 5 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Og her er «fasiten», etter å ha leid bil 2x: Vi ble ikke spurt om internasjonalt førerkort. Er likevel glad i ordnet det før vi dro, for sikkerhets skyld. Anbefaler å ordne førerkort på naf.no. Da kunne vi bare ta bilder selv hjemme, legge på hvit bakgrunn, og laste opp. Det er mye mer styrete å ta fysiske passbilder nå for tiden, og dyrt er det også! Det gikk fort å få dem i posten, som nevnt over. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og her er «fasiten», etter å ha leid bil 2x: Vi ble ikke spurt om internasjonalt førerkort. Er likevel glad i ordnet det før vi dro, for sikkerhets skyld. Anbefaler å ordne førerkort på naf.no. Da kunne vi bare ta bilder selv hjemme, legge på hvit bakgrunn, og laste opp. Det er mye mer styrete å ta fysiske passbilder nå for tiden, og dyrt er det også! Det gikk fort å få dem i posten, som nevnt over. 

Det handler vel ikke bare om å få leid bil, men om at du må kunne framvise det til politiet om du skulle bli stoppet. Hvis ikke kjører du faktisk uten gyldig sertifikat.

Anonymkode: 17d0c...6d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leide bil flere ganger i USA og viste bare førerkortet. 
Ble stoppet av Highway Patrol og fikk kjøre videre også. 

Anonymkode: e2b91...44c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2026 den 12.48):

Det handler vel ikke bare om å få leid bil, men om at du må kunne framvise det til politiet om du skulle bli stoppet. Hvis ikke kjører du faktisk uten gyldig sertifikat.

Anonymkode: 17d0c...6d8

Ja. Samtidig er det litt uklart om man trenger det med EU-førerkort eller ikke, for man skal egentlig ikke trenge det i Australia med EU-førerkort, men så er ikke Norge med i EU… Uansett, jeg er glad vi ordnet det før vi reiste, selv om jeg aldri ble spurt om det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg leide bil flere ganger i USA og viste bare førerkortet. 
Ble stoppet av Highway Patrol og fikk kjøre videre også. 

Anonymkode: e2b91...44c

Jeg har heller aldri blitt spurt om internasjonalt førerkort. Har leid bil 5-6 ganger i Australia, pluss i Canada. Med better safe than sorry. 

Skrevet

Dersom det er krav til internasjonalt førerkort så er det naturligvis og en selvfølge at førerkortet må være gyldig i hele perioden du skal kjøre bil - ikke bare når kjøretøyet hentes ut fra utleier.

Å kjøre med utgått førerkort er likestilt med å kjøre uten førerkort.

Skrevet

Hadde også med internasjonalt førerkort til Florida, ingen som så på det, men better safe than sorry 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...