AnonymBruker Skrevet 1. juli #1 Skrevet 1. juli For snart 20 år siden fikk jeg adhd eller add diagnosen som det het da. Dette var en utredning som dps mente jeg burde ta, det var altså ikke meg som ba om det. Jeg har ikke klart å være åpen om dette, og nå i disse anti-adhd tider er det enda mer vanskelig synes jeg. Jeg fortalte det til ei venninne, men hun tror ikke på adhd, og bagatelliserer når jeg prøver å fortelle om utfordringene mine. Har kommet i overgangsalderen og symptomene mine når nye høyder, klarer faktisk ikke maskere alt lengre. Jeg er utmattet og har det ikke bra. Har lenge tenkt jeg burde fortelle folk det, men tror det blir å forklare og fortelle til folk som bare vil bagatellisere og ikke møte med støtte og anerkjennelse. En ensom og slitsom kamp rett og slett. Vet ikke om jeg orker. Lurer derfor på: Til dere som var åpen om diagnosen, hvordan opplevde dere reaksjonen fra omgivelsene deres?? Anonymkode: 86773...751 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #2 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (22 timer siden): For snart 20 år siden fikk jeg adhd eller add diagnosen som det het da. Dette var en utredning som dps mente jeg burde ta, det var altså ikke meg som ba om det. Jeg har ikke klart å være åpen om dette, og nå i disse anti-adhd tider er det enda mer vanskelig synes jeg. Jeg fortalte det til ei venninne, men hun tror ikke på adhd, og bagatelliserer når jeg prøver å fortelle om utfordringene mine. Har kommet i overgangsalderen og symptomene mine når nye høyder, klarer faktisk ikke maskere alt lengre. Jeg er utmattet og har det ikke bra. Har lenge tenkt jeg burde fortelle folk det, men tror det blir å forklare og fortelle til folk som bare vil bagatellisere og ikke møte med støtte og anerkjennelse. En ensom og slitsom kamp rett og slett. Vet ikke om jeg orker. Lurer derfor på: Til dere som var åpen om diagnosen, hvordan opplevde dere reaksjonen fra omgivelsene deres?? Anonymkode: 86773...751 Tenker det er greit å være åpen om ADHD, er ikke en såpass alvorlig diagnose andre vil ha det til - det andre tror er ADHD er egentlig autisme, om en gidder å lese ICD 11. Mye av diagnose er gitt under antakelser om pov (point of view). Ta.feks asperger, om en har asperger eller ikke avhenger om en tilpasser seg prostituerte eller ikke, om en skal akseptere narko folk og i hvilke grad en skal tolerere psykotisk atferd. Gamle ICD 10 og DSM IV hadde mye pov, som skapte åpninger for det en kalte divergente tolkninger. I nye ICD 11, så har en prioritert at hvordan noe skal tolkes må gjøres i henhold til den reele statistikk en har - om en har en diagnose eller ikke avhenger av pov. Anonymkode: 5b2e1...bdd
AprilLudgate Skrevet 2. juli #3 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tenker det er greit å være åpen om ADHD, er ikke en såpass alvorlig diagnose andre vil ha det til - det andre tror er ADHD er egentlig autisme, om en gidder å lese ICD 11. Mye av diagnose er gitt under antakelser om pov (point of view). Ta.feks asperger, om en har asperger eller ikke avhenger om en tilpasser seg prostituerte eller ikke, om en skal akseptere narko folk og i hvilke grad en skal tolerere psykotisk atferd. Gamle ICD 10 og DSM IV hadde mye pov, som skapte åpninger for det en kalte divergente tolkninger. I nye ICD 11, så har en prioritert at hvordan noe skal tolkes må gjøres i henhold til den reele statistikk en har - om en har en diagnose eller ikke avhenger av pov. Anonymkode: 5b2e1...bdd ? Kjenner endel med adhd som begs to differ på denne. Merkelig fremstilling. Men til deg TS: Jeg ville vært ærlig og brukt det aktivt som en «sile ut» metode på hvem du skal prioritere tid og energi på fremover. Denne venninna er nok ikke den helt rette for deg nå. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #4 Skrevet 2. juli Du kan vel fortelle om utfordringene dine uten å nevne at du har en diagnose? Anonymkode: e84f7...518
AnonymBruker Skrevet 2. juli #5 Skrevet 2. juli Har vært selektiv åpen. Med leder, nærmeste kollegaer, nær familie og med andre som selv sier de har ADHD. Det har gått bra. Jeg tenker det er greit å informere de som blir berørt for å komme problemene litt i forkjøpet. Samtidig trenger ikke alle jeg potensielt møter å vite der Anonymkode: 8c2ec...ba7 1
Mann3030 Skrevet 2. juli #6 Skrevet 2. juli Tenker det er helt greit å si i fra om hva man sliter med i voksen alder. Hvordan skal folk ta hensyn om de ikke vet? Om de ikke tar hensyn vet du jo hvordan folk de er. Det gjør jo ting enda enklere.
AnonymBruker Skrevet 2. juli #7 Skrevet 2. juli ADHD er en helt vanlig diagnose. Jeg hadde vært åpen om det! Det er langt verre med oss som har en sjelden diagnose, der man må forklare både leger og vanlige folk hva diagnosen går ut på. Så jeg sier ikke noe til personer jeg jobber med. Maks til nære familiemedlemmer. Anonymkode: 17074...793
AnonymBruker Skrevet 3. juli #8 Skrevet 3. juli Dette er vel proADHDtider, ikke anti. Synes flere enn før har diagnosen, eller tror de har den. Anonymkode: ea6a3...dc5
AnonymBruker Skrevet 3. juli #9 Skrevet 3. juli Det kommer an på hvor relevant det er for andre. Hva vil du ha ut av det? At du er i overgangsalderen er noe annet som du også kan få behandling for. Folk flest trenger ikke å vite om andres fotsopp og høye blodtrykk, mens diabetes kan være veldig nyttig å opplyse om. Anonymkode: 453a7...6a9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå