Gå til innhold

Fondssparing vs enkeltaksjer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som sparer jevnlig i fond:

Hvor mye har dere? Og hva er avkastningen?

Når begynte dere å spare? Og med hvilke beløp? Og hvor ofte satte dere inn penger i fond?

Etter alt snakk om fondssparing, virker det som det er en trygg og sikker strategi så lenge det er langsiktig og diversifisert, men jeg er fortsatt usikker. Setter heller penger i selskap som jeg har tro på og det funker vel det også sammenlignet med fond? Får se hva slags svar jeg får😅😊

Anonymkode: 500ef...689

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja takk begge deler?

Hvis du investerer i enkeltaksjer allerede så er du jo ikke fremmed for risiko. Fond er generelt sett mye tryggere, men gir mindre avkastning.

Det at fond må være så himla langsiktig er bare tull. Det eneste man må tenke på er å ikke panikk-selge hvis markedet får en liten nedtur.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Med enkeltaksjer kan man som utgangspunkt tape hele investeringen, og jeg vet konkret folk som har gjort det. Vet også folk som har tapt hele investeringen i fond. Aktivt forvaltede fond har høyere gebyrer men ikke nødvendigvis veldig mye høyere avkastning.

Jeg har valgt å gå mid-range - begynte med langsiktige global/ indeksfond med lave gebyrer i banken og bygde ut med fond hos pensjonsleverandør etter hvert (kunne like gjerne vært omvendt). 

Det man tjener på, er rentes rente-effekten. Dvs det du tjener på er den langsiktige, jevne sparingen. Om det er det ene eller andre fondet ser jeg litt stort på. Men har ikke alle eggene i en kurv. 

Renters rente betyr at du får rente, eller avkastning, på avkastning du har fått før.

Første året du investerer får du avkastning på kun det investerte beløpet. Andre året får du avkastning på det investerte beløpet, og avkastningen fra første året. Det blir en eksponentiell vekst.

Denne effekten vil bli kraftigere og kraftigere etter hvert, akkurat som en snøball som ruller seg større og større. Det sies at Albert Einstein kalte renters rente verdens åttende underverk.

Endret av alfathealfa
  • Nyttig 2
Skrevet

Enkeltaksjar kan vera klokt om du vil ha ein jamn "cashflow". Har ein 1 million investert i utbytteaksjar, kan ein fort ende med i underkant av 100 000 i utbytte kvart år. Det er pengar ein kan re-investere, eller eventuelt ta ut til forbruk (NB: må i så fall skatte av dei )

Fordelane med fond er at dei jamnt over gir høgare avkastning for gjennomsnittsinvestoren over tid; det skal meir til for at det går fullstendig gale, og ein kan eigentleg "gløyme" heile investeringa i fleire år utan at det er noko problem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er skjeldent 10% utbytte på noen aksjer.

Stort sett er utbytte mindre enn du hadde tjent på å ha pengene på konto.

Ville begynt med fond, det er sikkert.

Aksjer krever litt mer interesse, - det blir som å forvalte sitt eget fond.

Anonymkode: 31428...a79

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er skjeldent 10% utbytte på noen aksjer.

Stort sett er utbytte mindre enn du hadde tjent på å ha pengene på konto.

Ville begynt med fond, det er sikkert.

Aksjer krever litt mer interesse, - det blir som å forvalte sitt eget fond.

Det har vore det i fleire shipping-aksjar dei siste åra. Også Equinor, AkerBP og Rana Gruber har vore oppimot 10 % i periodar. Det er langt meir enn ein får på konto.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fossegrimen skrev (4 minutter siden):

Det har vore det i fleire shipping-aksjar dei siste åra. Også Equinor, AkerBP og Rana Gruber har vore oppimot 10 % i periodar. Det er langt meir enn ein får på konto.

Vanlig utbytte er under 5%, men selvsagt er alt utbytte bedre enn ikke noe utbytte, så fremt det er en bra aksje.

Skrevet
Fossegrimen skrev (15 minutter siden):

Det kan godt være riktig.

Det som er viktig å vite er at shipping og mineraler er sykliske bransjer: det kan gå veldig godt i gode tider, og tilsvarende dårlig i dårlige tider.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Til dere som sparer jevnlig i fond:

Hvor mye har dere? Og hva er avkastningen?

Når begynte dere å spare? Og med hvilke beløp? Og hvor ofte satte dere inn penger i fond?

Etter alt snakk om fondssparing, virker det som det er en trygg og sikker strategi så lenge det er langsiktig og diversifisert, men jeg er fortsatt usikker. Setter heller penger i selskap som jeg har tro på og det funker vel det også sammenlignet med fond? Får se hva slags svar jeg får😅😊

Anonymkode: 500ef...689

Funke fint det om du er synsk, og alltid klare å time markedet og forflytte penger over til selskap med oppgang.

De aller fleste selskapene går ned årlig, hvilke som synker og stiger endre seg fra år til år, derfor det anbefales brede indeksfond, veldig få profesjonelle forvaltere klarer å slå indeksen, og nesten ingen klarer det over tid.

Så at du skal klare det så og si ingen forvaltere som jobber med dette fulltid klarer er vel heller tvilsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...