Gå til innhold

Mirena hormonspiral

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var så dum at jeg satte inn hormonspiral for tre uker siden. Etter en uke begynte jeg å blø, og blør enda. Hele tiden. Hver dag, føler meg så uren at det er helt jævlig. I dag har i tillegg magen struttet som en flott gravidmage i minst uke 30. Så, nå blør jeg som en gris og ligner en liten elefant 😎

Legen sier hun ikke vil ta den ut igjen så tidlig fordi det er lurt å se. Men jeg kan ikke gå sånn 😭gikk opp 30 kg i svangerskapet, hadde endelig gått ned alle. Har jobbet så sykt for å se ut som et menneske igjen og nå må jeg regne med dette i 3-6 mnd? 😭

erfaringer?

Anonymkode: c003c...98b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har mirena. Spottet litt noen uker, også har jeg knapt hatt en blødning siden. Er på mindre andre hormonspiral nå, så 9-10 år med spiral. Hadde kobberspiral før, fungerte og bra, men dessverre droppet jeg i jern/hb så måtte bytte for å unngå mens

Skrevet

Jeg blødde i flere måneder, kanskje 7-8 mnd. Men mindre og mindre etter som tiden gikk da. 

AnonymBruker
Skrevet

Mange kan blø eller spotte i månedsvis, sa gynekologen til meg, og jeg spottet i  månedsvis og følte meg så uren.

De første ukene var jeg så kvalm at jeg var helt kake og tryglet legen om å ta den ut, men han ba meg holde ut til bivirkningene avtok, og det tok 3-4 uker og var helt jævlig.

Fikk aldri normal syklus og visste aldri når mensen kom, så blødde i hytt og pine.

Fikk også for første gang i livet pms, og kunne bli et troll i løpet av sekunder.

Det ble så ille at kjæresten vurderte å gjøre det slutt, for han var så lei humørsvingninger, som jeg ikke skjønte hvorfor jeg hadde, før jeg tok den ut og de forsvant.

Holdt ut i et par år, men da jeg fikk brystspreng var det nok, og jeg gikk til gynekolog og fikk den erstattet med gynefix, som var tusen ganger bedre.

Aldri mer Mirena.

Anonymkode: f44f2...f09

AnonymBruker
Skrevet
Kv47 skrev (3 minutter siden):

Jeg blødde i flere måneder, kanskje 7-8 mnd. Men mindre og mindre etter som tiden gikk da. 

Ikke mye sex da

Skrevet

Jeg har hatt mirena i 2x5 år. Blødde endel de første 3-5 mnd med første spiralen. Siden har jeg ikke hatt mensen. Jeg har vært veldig fornøyd 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke mye sex da

Du kan ha sex. "Forbudet" er bare en uke eller noe.

Anonymkode: 7a8a0...b96

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt mirena i 2x5 år. Blødde endel de første 3-5 mnd med første spiralen. Siden har jeg ikke hatt mensen. Jeg har vært veldig fornøyd 

Har samme erfaring. 

Jeg holdt også på å gi opp i starten for jeg blødde her og der og nesten hele tiden føltes det som. En dag var det bare slutt og jeg har ikke hatt noe mens siden. Kjempe fornøyd. 

Anonymkode: 9aa34...7d8

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt Mirena i snart 22 år. Første gang hadde jeg endel smerter og blødninger. Har vel hatt mensen max 15 ganger på de årene, utenom litt ved skifte. Legen kan ikke nekte deg å ta den ut, evnt kan du ta den ut selv. Ta tak i trådene og dra. Anbefaler det når du har kraftigere blødninger enn kun spotting. 

Anonymkode: 73146...323

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å fortelle min erfaring. Jeg har hatt to omganger med Mirena, 9 år tilsammen. Jeg hadde spotting første døgn ved innsettene og så 9 år uten en eneste bloddråpe. Stabilt humør og fikk sunnere vekt. For meg er Mirena noe av det beste i verden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har hatt Mirena i snart 22 år. Første gang hadde jeg endel smerter og blødninger. Har vel hatt mensen max 15 ganger på de årene, utenom litt ved skifte. Legen kan ikke nekte deg å ta den ut, evnt kan du ta den ut selv. Ta tak i trådene og dra. Anbefaler det når du har kraftigere blødninger enn kun spotting. 

Gud bevare meg vel, hva er det du oppfordrer til???? Den sksl kun fjernes av lege og TS finner garantert en lege som hjelper henne.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke mye sex da

Nei det kan du si. Jeg tror faktisk ikke jeg hadde partner da jeg fikk den. Men det blødde ikke sååå mye asså. Men hvis du er av typen som ikke har sex ved mensen, så ja. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Gud bevare meg vel, hva er det du oppfordrer til???? Den sksl kun fjernes av lege og TS finner garantert en lege som hjelper henne.

Jeg oppfordrer ingenting. Dette har flere gynekologer og leger sagt. Sier ikke at det bør være 1.valg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg oppfordrer ingenting. Dette har flere gynekologer og leger sagt. Sier ikke at det bør være 1.valg. 

Det tenker jeg du med stor fordel kan slenge frem noe troverdig dokumentasjon/kilde på.

Skrevet

Jeg fikk den satt inn for første gang for 5 mnd siden, spotter fortsatt. Hver menstrasjon varer 14 dager

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt min mirena i snart 2 år. Blødde konstant de 3-4 første mnd, og så har det gradvis dabbet av. Blør fortsatt hver mnd, men minimalt. 

jeg hadde en annen spiral før. Husker ikke navnet akkurat nå. Men den blødde jeg MYE med i over 1 år. Fikk masse kviser. Nedstemt. La på meg masse. Legen mente det ikke var pga den, men alle symptomene forsvant 1 uke etter jeg tok den ut.

Anonymkode: 8b7db...fb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...