Gå til innhold

Sletting av studiegjeld i distriktskommunar

Fremhevede innlegg

Skrevet

Støre-regjeringa har innført ei ny ordning der folk som bur i utvalde distriktskommunar kan få slettet delar av eller heile studiegjelda si. Målet er å tiltrekkje seg kompetanse og stimulere til busetjing i kommunar med færre innbyggjarar. Ordninga kom etter initiativ frå Senterpartiet, og det var også dei som redda ho i haust da Stoltenberg prøvde å amputere ho.

Sjølv har eg fått sletta 25 000 kroner i år, og er veldig glad i ordninga. Eg trur det her på sikt kan få stor effekt, og bidra til at fleire vel å flytte til mindre kommunar rundt om i landet. Det er god distriktspolitikk.

Synst dokker det her er ei fornuftig ordning, og er det nokon her som har fått sletta gjeld i år?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne ordningen har da eksistert i mange, mange år allerede, i Nord-Troms og Finnmark. Det er ikke en ny ordning, bare nye kommuner.?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes ideen er god. Men ser det blir litt skjevt når det skal håndheves. Jeg bor i en kommune som ikke gir sletting, men jobber i nabokommunen som gir. Mens ei venninne bor i kommunen jeg jobber i og jobber i kommunen jeg bor i. Hun får, og ikke jeg. Så hvis målet er å få arbeidskraft i distriktskommuenen så treffer det litt feil. Men skjønner det er vanskelig å få noe som blir helt rett for alle. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk avslag fordi Lånekassen mener jeg studerte fulltid. Begrunnelsen var at eksamenen på våren var 30 stp. 

Det er lett å bevise at jeg tok 30 stp. over 2 semester og at det var deltid. Og at jeg jobbet 100% ved siden av. Likevel har de bestemt seg..

Screenshot_20260629_121443_Samsung Browser.jpg

Skrevet
Hedda-78 skrev (7 minutter siden):

Denne ordningen har da eksistert i mange, mange år allerede, i Nord-Troms og Finnmark. Det er ikke en ny ordning, bare nye kommuner.?

Ja, det har du heilt rett i. Men den kjem i tillegg til den gamle ordninga dersom du bur i Nord-Troms eller Finnmark, faktisk.

Huldraisør skrev (5 minutter siden):

Synes ideen er god. Men ser det blir litt skjevt når det skal håndheves. Jeg bor i en kommune som ikke gir sletting, men jobber i nabokommunen som gir. Mens ei venninne bor i kommunen jeg jobber i og jobber i kommunen jeg bor i. Hun får, og ikke jeg. Så hvis målet er å få arbeidskraft i distriktskommuenen så treffer det litt feil. Men skjønner det er vanskelig å få noe som blir helt rett for alle. 

Ja, men sånn må det nesten vera. Om ein bur (og skattar) i Tromsø (til dømes), men jobbar i ein nabokommune som har ordninga, er det jo veldig merkeleg å skulle subsidiere ein som bur (og skattar) til ein storby.

Applehead skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk avslag fordi Lånekassen mener jeg studerte fulltid. Begrunnelsen var at eksamenen på våren var 30 stp. 

Det er lett å bevise at jeg tok 30 stp. over 2 semester og at det var deltid. Og at jeg jobbet 100% ved siden av. Likevel har de bestemt seg..

Screenshot_20260629_121443_Samsung Browser.jpg

Eg håper du klaga på det der? Det er jo heilt idiotisk.

• Liker 1
Skrevet

Ordningen er jo bra for de som lar seg friste av den. Jeg håper den evalueres, og gjerne i flere runder sånn at man ser virkningen over tid. Man har jo hatt ordningen i Nord-Troms og Finnmark i årevis, og der viser forskningsrapporter at det ikke er uvanlig at folk flytter til mer sentrale og folkerike kommuner når studielånet er nedbetalt eller innen barna begynner på skolen. 

• Liker 2
Skrevet
Fossegrimen skrev (1 time siden):

Ja, det har du heilt rett i. Men den kjem i tillegg til den gamle ordninga dersom du bur i Nord-Troms eller Finnmark, faktisk.

Ja, men sånn må det nesten vera. Om ein bur (og skattar) i Tromsø (til dømes), men jobbar i ein nabokommune som har ordninga, er det jo veldig merkeleg å skulle subsidiere ein som bur (og skattar) til ein storby.

Eg håper du klaga på det der? Det er jo heilt idiotisk.

Ja, har klaget. Men de har 20 ukers behandlingstid på klager og det har bare gått 14 uker nå.. håpløst 😫

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...