Gå til innhold

House of the dragon - sesong 3

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det blir spoilers her fra siste episode, så ikke les videre om du ikke ønsker dette. 

Tanker om sesongen så langt? Jeg er litt delt. På en side er det mer action der de tidligere sesongene kanskje har vært beskrevet som litt trege . Forhistorien syns jeg dog personlig er nødvendig og skulle gjerne hatt mer fra da Alicent og Rhaenyra var unge. Elsket de skuespillerne. Men uansett, jeg klarer liksom ikke helt å binde meg emosjonelt til karakterene når jeg vet så godt som alle skal dø. Selv om tv serien avviker noe fra boka, så virker det til at alle dødsfall som skal skje stort sett skjer. I tillegg så tulla jo game of Thrones til siste sesong. Så syns Daemon sine syn av Daenerys i framtiden mister litt betydning.  Når hun nesten ikke fikk noen som helst betydning og vi fikk Bran til konge og Arya drepte the night king. 

I epiaode 2 av denne sesongen satt jeg og igjen med tanken at Daemon virker mye mer som en egnet konge enn Rhaenyra virker som en egnet dronning. Selv om han er impulsiv og sånn sett kanskje ikke helt egnet, men jeg mente mer når det kom til faktisk og komme seg inn til Kings landing og bekjempe de som kjempet mot. Samt avgjørelsene som måtte tas der og da for og virke" sterk".  Et eksempel Otto som ba om at Daemon skulle kutte av han hodet så han ikke ble "hacked at" viste seg jo å være sant.  Og om Rhaenyra bare hadde hørt på Daemon i utgangspunktet hadde de vel og tatt Kings landing for lengst, men med mye blod på hendene så kan skjønne aversjonen. Men tenker kanskje at hvis det er tapte liv man vil gå glipp av så er det ikke noe poeng i å tviholde på å bli dronning bare for å bli dronning. All inn eller la det være. 

Lurer og på hva som skal skje med Alicent og Helena som egentlig skulle stikke av fra byen. 

Anonymkode: cb839...954

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes Daemon sine syn var rare , fordi han ikke så Jon. Mulig det gir mening etter hvert. 
Er i hvert fall glad de ikke følger tulleslutten til got og han fikk syner om Arya 😆

Anonymkode: 28c34...21b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Synes Daemon sine syn var rare , fordi han ikke så Jon. Mulig det gir mening etter hvert. 
Er i hvert fall glad de ikke følger tulleslutten til got og han fikk syner om Arya 😆

Ja syns de ødela mye med den slutten. Det heter jo a song of ice and fire, tullete at Dany og dragene ikke spilte større rolle mot white Walkers til slutt. Og enten hun eller Jon burde drept the night king. Og bran som konge... Av alle mennesker. Han skulle jo være three eyed Raven. Hvorfor er han plutselig konge?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja syns de ødela mye med den slutten. Det heter jo a song of ice and fire, tullete at Dany og dragene ikke spilte større rolle mot white Walkers til slutt. Og enten hun eller Jon burde drept the night king. Og bran som konge... Av alle mennesker. Han skulle jo være three eyed Raven. Hvorfor er han plutselig konge?

Tror du dragene vil spille noen rolle i forhold til hvitevandrerne i den egentlige slutten? Jeg var så irritert i GOT når dragene dro nord for formuen, men fint at de poengterte i forrige sesong at drager ikke drar nord for muren fordi de lukter død. 

jeg tror Jon er sangen om is og ild alene. Det er aldri to i noen profetier . I Daenerys syn om nyfødte Jon  sies  det jo direkte . « his is the song of ice and fire « . 

håper vi snart får noe nytt i fra GRRM , ellers kommer vi til å diskutere dette i 100 år til, men mulig det er akkurat det han vil 😆 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2026 den 14.40):

Tror du dragene vil spille noen rolle i forhold til hvitevandrerne i den egentlige slutten? Jeg var så irritert i GOT når dragene dro nord for formuen, men fint at de poengterte i forrige sesong at drager ikke drar nord for muren fordi de lukter død. 

jeg tror Jon er sangen om is og ild alene. Det er aldri to i noen profetier . I Daenerys syn om nyfødte Jon  sies  det jo direkte . « his is the song of ice and fire « . 

håper vi snart får noe nytt i fra GRRM , ellers kommer vi til å diskutere dette i 100 år til, men mulig det er akkurat det han vil 😆 

Ja Jon hadde og gitt mening. Men til slutt fikk vi altså Arya og Bran. Og Daemon had syner om Daenerys. Føler det ødelegger litt for house of Dragon serien og, når man tenker på hvordan det hele ender. 

GRRM kommer nok aldri til å gidde å gjøre seg ferdig 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Likte middagsselskapet, det var en dronning verdig.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

OMG siste episode kommer kl 3 i natt !!! 

:dåne:

Anonymkode: 94715...d63

AnonymBruker
Skrevet

noen andre som gleder seg ? 

AnonymBruker
Skrevet

2 timer igjen 😮 

Skrevet

Det gir helt mening at Daemons syn er om Daenerys alene. Manusforfatterne av GOT brøt med G.R.R.Ms visjon, mens i HOTD er han involvert hele veien. Fremste punkt som taler for er at i gammel-valyrisk så skilles det ikke på kjønn i grammatikk, det får man via kontekst. Grunnen til at "alle" tolker det som prins unntatt de røde prestene og prestinnene er tradisjon og patriarkatisk kultur i Westeros. Jon er også en Targaryen. Og Tyrion (ikke bekreftet så langt, men av det jeg har lest i bøkene, så er dette teorien jeg holder meg til.) HOTD er skrevet i ettertid, men det vil også gi en fin oppreisning for Rhaenyras kamp fpr tronen om de endelig hadde akseptert en kvinne på tronen. Benioff & Weiss bør aldri få et slikt ansvar for en serie igjen...

AnonymBruker
Skrevet
mamanodrama skrev (13 timer siden):

Det gir helt mening at Daemons syn er om Daenerys alene. Manusforfatterne av GOT brøt med G.R.R.Ms visjon, mens i HOTD er han involvert hele veien. Fremste punkt som taler for er at i gammel-valyrisk så skilles det ikke på kjønn i grammatikk, det får man via kontekst. Grunnen til at "alle" tolker det som prins unntatt de røde prestene og prestinnene er tradisjon og patriarkatisk kultur i Westeros. Jon er også en Targaryen. Og Tyrion (ikke bekreftet så langt, men av det jeg har lest i bøkene, så er dette teorien jeg holder meg til.) HOTD er skrevet i ettertid, men det vil også gi en fin oppreisning for Rhaenyras kamp fpr tronen om de endelig hadde akseptert en kvinne på tronen. Benioff & Weiss bør aldri få et slikt ansvar for en serie igjen...

Ja, det er jo fordi GRRM er involvert jeg ble overrasket. 
jeg holder meg og til Tyrion som den 3 targ, og jeg tror og det var meningen han skulle være det i got. Beskrivelse av hvordan han så ut som baby og tywin sier at han kan bære hans navn fordi han ikke kan bevise at han ikke er hans. Jeg tror de hadde tenkt å ta med hele historien om joanna før de begynte å kutte ned på sesonger. De 2 andre potensielle er nok varys sitt spill. 
Ja, profetien om prinsen som er lover er kjønnsløs . 
jeg tenker på rhaegar sin profeti og danerys sine syn i House of the undying.  De er jo meningsløse hvis det ikke er Jon?  Han trengte jo aldri få et 3 barn. Han sier jo rett ut ( danery sitt syn i House of the undying ) om baby jon « he allerde has a song, his is the song of ice and fire «.  Hvis det er danyerys som er the song of ice and fire skjønner jeg ingenting av de 5 første bøkene. Håper på et svar en dag.  😆

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke sett episode ennå, så om det er noe mer der om the song of ice and fire så burde jeg kanskje sett før jeg kommenterte . Har falt litt ut, så vil se alt i ett i kveld 😅

AnonymBruker
Skrevet
mamanodrama skrev (13 timer siden):

Men gir jo ingen mening når BRAN ender opp som konge og Dany er død og har fint lite å gjøre med at white Walkers og night king døde. Ødelegger ligesom alt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men gir jo ingen mening når BRAN ender opp som konge og Dany er død og har fint lite å gjøre med at white Walkers og night king døde. Ødelegger ligesom alt. 

Slutten i got gir null mening. 
på en måte gjorde de jo Jon til prinsen om er lovet , han drepte dany og gjorde dragon til en slags lightbringer.  Veldig rart at Arya skulle drepe knight king. Det beste med slutten var at de hadde take away kaffe fra starbucks , detaljer var ikke så viktig på slutten av tidenes dyreste tv serie. 
jeg vil veldig gjerne lese den bitter sweet slutten til GRRM , og kanskje få litt svar, men har ingen tro på en bok 6.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er jo fordi GRRM er involvert jeg ble overrasket. 
jeg holder meg og til Tyrion som den 3 targ, og jeg tror og det var meningen han skulle være det i got. Beskrivelse av hvordan han så ut som baby og tywin sier at han kan bære hans navn fordi han ikke kan bevise at han ikke er hans. Jeg tror de hadde tenkt å ta med hele historien om joanna før de begynte å kutte ned på sesonger. De 2 andre potensielle er nok varys sitt spill. 
Ja, profetien om prinsen som er lover er kjønnsløs . 
jeg tenker på rhaegar sin profeti og danerys sine syn i House of the undying.  De er jo meningsløse hvis det ikke er Jon?  Han trengte jo aldri få et 3 barn. Han sier jo rett ut ( danery sitt syn i House of the undying ) om baby jon « he allerde has a song, his is the song of ice and fire «.  Hvis det er danyerys som er the song of ice and fire skjønner jeg ingenting av de 5 første bøkene. Håper på et svar en dag.  😆

GRRM er ikke involvert i sesong 3, men han var med i sesong 1 og 2.

https://www.forbes.com/sites/erikkain/2024/09/04/george-rr-martin-offers-a-grim-warning-about-house-of-the-dragon-and-toxic-changes-coming-to-seasons-3-and-4/ kaller det for "the butterfly effect" 

har også lest at "A Knight of the Seven Kingdoms" er koseprosjektet til GRRM, elns. 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

GRRM er ikke involvert i sesong 3, men han var med i sesong 1 og 2.

https://www.forbes.com/sites/erikkain/2024/09/04/george-rr-martin-offers-a-grim-warning-about-house-of-the-dragon-and-toxic-changes-coming-to-seasons-3-and-4/ kaller det for "the butterfly effect" 

har også lest at "A Knight of the Seven Kingdoms" er koseprosjektet til GRRM, elns. 🙈

Å nei! Er det derfor jeg ikke har likt denne sesongen så godt . Blir jo bare et sabla rot til slutt det her 😅

jaja, får håpe han fortsatt er involvert i a knight of the seven kingdoms. 
elsker dunk & egg, har anbefalt folk som vil begynne å lese disse først, fordi de er lettleste og lette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Å nei! Er det derfor jeg ikke har likt denne sesongen så godt . Blir jo bare et sabla rot til slutt det her 😅

jaja, får håpe han fortsatt er involvert i a knight of the seven kingdoms. 
elsker dunk & egg, har anbefalt folk som vil begynne å lese disse først, fordi de er lettleste og lette. 

enig, likte ikke sesong 3 så godt heller. 🥲

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

enig, likte ikke sesong 3 så godt heller. 🥲

Så siste episode i går kveld. Noen er i ferd med å bli gal. Hvorfor i alle dager fortalte hun folket om a song og ice and fire , prinsen som er lovet og hvitevandrerne 😅🤦‍♀️  ååååå ja, er du prinsen som skal redde oss i fra noe vi ikke har hørt om/ ikke tror på… ja da så. Er fascinert av broderiet til haelena, det var det mest interssante . 

Skrevet

Jeg er bare på episode 2 av sesong 3. Er det vits å se mer? Jeg mister helt motivasjonen når ALLE man føler noe for enten dør eller traumatiserer de man føler noe for slik at de i praksis dør (forandrer seg). Vanskelig å følge en serie der man ikke kan knytte seg til noen av karakterene. 🥴 

AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (3 timer siden):

Jeg er bare på episode 2 av sesong 3. Er det vits å se mer? Jeg mister helt motivasjonen når ALLE man føler noe for enten dør eller traumatiserer de man føler noe for slik at de i praksis dør (forandrer seg). Vanskelig å følge en serie der man ikke kan knytte seg til noen av karakterene. 🥴 

Du har sett got? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...