Gå til innhold

ADHD utredning som voksen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Huff, håper det går bra. Jeg unner ingen å måtte leve med diagnoser som ADHD, autisme, Downs osv.

Anonymkode: e17d7...ec3

Takk for det. Det går jo egentlig bra med meg, men ved hjelpe av medisin kan livet bli enda bedre. Noe jeg har mange dager opplevd etter å ha fått noen adhd medisiner av ei jeg kjenner.

Anonymkode: d8c40...f02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg ville skippa det. Det virker som ADHD diagnose er noe som brukes for å demaskulinere samfunnet. Mange menn jeg kjenner har de siste årene begynt å snakke om dette. Ikke sykeliggjør degselv. 

Anonymkode: 0fda3...3a5

Hva er dette for en ting å si? Hvis TS har plager som skyldes ADHD kan en diagnose føre hjelp som gir et mye lettere liv.

Det er ganske så lite intelligent å påstå at ADHD er en sykdom. Både nevrotypisk og nevrodivergent er helt vanlig hos mennesker. Forskjellen er at samfunnet er bygget på nevrotypisk grunnlag.

Sykeliggjøring er det ikke den som får diagnosen som gjlr, men de som ikke er opplyste nok til å forstå hva dette er for noe før de uttaler seg.

Kamskje ADHD ikke burde vært en diagnose i utgangspunktet, men en mennesketype (hjernetype) på lil linje med f.eks. blodtype.

Anonymkode: d1524...2a0

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man må ta drugs for å stå i en jobb er det bedre å slutte. Overskudd får man av å gjøre noe man synes er genuint meningsfylt. Sier ikke det for å være streng, men hater å se all den selvdiagnostisering av Norske Menn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er ikke det alltid tilfelle med Drugs? Fantastisk i starten og deretter en sakte vei til avhengighet og depresjon.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man må ta drugs for å stå i en jobb er det bedre å slutte. Overskudd får man av å gjøre noe man synes er genuint meningsfylt. Sier ikke det for å være streng, men hater å se all den selvdiagnostisering av Norske Menn.

Stakkar lite opplyste menneske. Kanskje du burde lese deg litt opp på ADHD og medisinene?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stakkar lite opplyste menneske. Kanskje du burde lese deg litt opp på ADHD og medisinene?

Kanskje du skal gå å ta din 6-7ende covid vaksine? Hvite Menn som går å skaffer seg ADHD diagnose må vi få slutt på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ble avvist hos dps grunnet de hadde for mye å gjøre. Derfor vurderer jeg ta det privat.

Nei du ble avvist fordi du ikke oppfyller kriteriene i prioriteringsveileder og fordi Dps ikke var like enig i at du har ADHD. Eller i hvertfall ikke en ADHD i den grad at du burde prioriteres ovenfor andre pasienter som ble søkt inn for utredning.

Anonymkode: fd7a3...b56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg vil utredes fordi jeg vet at adhd medisin hjelper meg enormt mye. Har fått tabletter av ei som skulle øke sin dose. De dagene jeg fikk med adhd medisin endret hele mitt liv. Jeg fungerte bedre både på jobb og privat. Jeg fikk gjort mange store prosjekter jeg har grudd meg til i flere mnd. 

Hvis en diagnose kan få livet mitt bra, så må jeg utredes først. 

Jeg liker jobben min selv om den er krevende og gjør så jeg er som ett slakt når jeg kommer hjem. Med de tablettene jeg fikk så hadde jeg overskudd etter jobb også. Det var helt nydelig og en helt ny opplevelse for meg.

Du er klar over at om du skulle få diagnosen så er det ingen garanti for at du blir satt på den medisinen du fikk venninnen din? Og doseringen du eventuelt blir satt på kan også være noe helt annet enn det du har inntatt nå. Men med det sagt det er rart at din fastlege kan mene at du har ADHD da det er helt tydelig at du selv ikke engang vet hva ADHD. 

Anonymkode: fd7a3...b56

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 95% sikker på at jeg selv har ADHD men skal ikke ha noen utredning. Grunnen til at jeg ikke orker å bruke 30-40 k på utredning er at jeg uansett ikke skal stå på medisiner. Livsstil-rådene og andre spesielle råd ang leve med ADHD har hjulpet så godt, at hva skal jeg med diagnosen. Kan kanskje bare gjøre det verre senere i livet om trenger hjelp, forsikring etc.. 

Anonymkode: a5129...38f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er 95% sikker på at jeg selv har ADHD men skal ikke ha noen utredning. Grunnen til at jeg ikke orker å bruke 30-40 k på utredning er at jeg uansett ikke skal stå på medisiner. Livsstil-rådene og andre spesielle råd ang leve med ADHD har hjulpet så godt, at hva skal jeg med diagnosen. Kan kanskje bare gjøre det verre senere i livet om trenger hjelp, forsikring etc.. 

Litt OT, men hvorfor har du ikke forsikring nå? Hva venter du på? Det er jo for sent den dagen du har blitt syk.

Anonymkode: faf0d...f6a

AnonymBruker
Skrevet

Litt OT, men hvorfor har du ikke forsikring nå? Hva venter du på? Det er jo for sent den dagen du har blitt syk.

Jeg har forsikring nå. Jeg mener om jeg trenger å bruke den for noe annet, og jeg allerede har ADHD diagnose, så er det typisk at de legger alt på adhd. Sånn er det i offentlig helse også. Nesten uansett hvilken plage du måtte få, «åja du har adhd ja…» så føler jeg at folk blir tatt litt mindre seriøst 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min sønn har adhd og jeg angrer på at lot han bli utredet. Det var press fra skolen. 

AnonymBruker
Skrevet

Skulle likt å se alle dere kritiske her prøve å ha ADHD noen dager. Det er grusomt. 

Jeg har nylig gjennomgått utredning og er under medisinutprøving. Jeg måtte gå privat fordi jeg allerede hadde fått utallige utredninger i det offentlige, men den gang ADHD ble foreslått som diagnose, kunne jeg ingenting om det og svarte deretter under utredningen. 20 år senere er det helt annen informasjon tilgjengelig, og jeg klinka vel inn full pott på diagnoseskjemaet. Så får alle psykologspesialistene her inne mene hva dere vil om det. 

Utredningen er imidlertid ingenting å bekymre seg for. Jeg hadde to kartleggingssamtaler med to ulike psykologspesialister, og begge to var helt sikre på at jeg har ADHD etter samtalene. Derfra gikk det videre til den delen av utredningen som myndighetene krever, men jeg fikk fylle skjemaene hjemme og vi brukte egentlig tiden på å snakke om mestringsstrategier fremfor skjemautfylling. Det var ingen evnetester eller lignende, men jeg fikk spørsmål om jeg kunne gjette hva jeg har i IQ. Det visste jeg, og så var det litt diskusjon rundt dette og hva det betyr for meg ift. diagnosen. Jeg ble deretter sendt til helsesjekk med utvidet rustest x 2, og så til psykiater etter å ha bestått helsesjekken. Det tok to måneder totalt fra første samtale til jeg fikk resept på medisin. 

Anonymkode: 1d978...cf1

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ingen slike oppgaver 🙂 

Jeg ble henvist av fastlegen min til dps for utredning, og fikk avslag. Da klagde jeg på avslaget, og fikk time likevel. 

Den første delen var en slags kartleggingssamtale, og basert på den ble det bestemt om jeg fikk videre utredning eller ei. Jeg husker ikke, men jeg tror at jeg måtte fylle ut en del spørreskjemaer også, om oppveksten og om symptomer. Ingen IQ-tester. Bare hvordan symptomene preget meg i livet.

Jeg fikk videre utredning, hos en psykologspesialist. Over flere uker gikk vi gjennom mange spørreskjemaer. Det handlet om barndom og ungdom og nåtid, om symptomer og adferd. Det var også skjemaer som skulle finne eller utelukke andre diagnoser, hvor spørsmålene handlet mer om depresjon og angst og traumer og lignende. Det var en del overlapp mellom skjemaene. 

Hun hadde også en samtale med moren min, da om hvordan jeg opplevdes som barn av de rundt meg.

Hun satt til slutt diagnoser på meg, blant annet ADHD. Hun henviste meg da videre til en psykiater for utprøving av medisin. Jeg gikk både hos psykiateren som skrev ut ulike typer og doser og som fulgte med på hjertet og fysiske symptomer, og jeg fortsatte hos psykologen for oppfølging rundt virkning av medisinene på hverdagen min og hvordan jeg hadde det.

når jeg hadde landet på en god dose for meg, avsluttet jeg oppfølgingen hos begge to. Nå kan fastlegen min gjøre små justeringer i dose, eller henvise meg til psykiater på nytt for større endringer i medisiner. 

Anonymkode: 797b9...f95

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde ingen slike oppgaver 🙂 

Jeg ble henvist av fastlegen min til dps for utredning, og fikk avslag. Da klagde jeg på avslaget, og fikk time likevel. 

Den første delen var en slags kartleggingssamtale, og basert på den ble det bestemt om jeg fikk videre utredning eller ei. Jeg husker ikke, men jeg tror at jeg måtte fylle ut en del spørreskjemaer også, om oppveksten og om symptomer. Ingen IQ-tester. Bare hvordan symptomene preget meg i livet.

Jeg fikk videre utredning, hos en psykologspesialist. Over flere uker gikk vi gjennom mange spørreskjemaer. Det handlet om barndom og ungdom og nåtid, om symptomer og adferd. Det var også skjemaer som skulle finne eller utelukke andre diagnoser, hvor spørsmålene handlet mer om depresjon og angst og traumer og lignende. Det var en del overlapp mellom skjemaene. 

Hun hadde også en samtale med moren min, da om hvordan jeg opplevdes som barn av de rundt meg.

Hun satt til slutt diagnoser på meg, blant annet ADHD. Hun henviste meg da videre til en psykiater for utprøving av medisin. Jeg gikk både hos psykiateren som skrev ut ulike typer og doser og som fulgte med på hjertet og fysiske symptomer, og jeg fortsatte hos psykologen for oppfølging rundt virkning av medisinene på hverdagen min og hvordan jeg hadde det.

når jeg hadde landet på en god dose for meg, avsluttet jeg oppfølgingen hos begge to. Nå kan fastlegen min gjøre små justeringer i dose, eller henvise meg til psykiater på nytt for større endringer i medisiner. 

Endret av BeeKind
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for det. Det går jo egentlig bra med meg, men ved hjelpe av medisin kan livet bli enda bedre. Noe jeg har mange dager opplevd etter å ha fått noen adhd medisiner av ei jeg kjenner.

Du får bare diagnosen hvis symptomene hemmer deg på minst tre ulike arenaer i livet. (F.eks. sosialt, jobb, familie, hjemme). Du må også ha vært plaget fra tidlig barndom. Hvis du klarer deg greit får du ikke utredning offentlig, og mest sannsynlig heller ikke diagnose uansett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...