AnonymBruker Skrevet 29. juni #1 Skrevet 29. juni Jeg har hatt leietaker siden august 2024, og husleia er ikke regulert ennå av diverse årsaker. Jeg ønsker å regulere husleien ut i fra KPI nå, og forstår det som at det er siste års KPI, altså 3,4%. Husleien er på 7500 kroner uten strøm og internett, og ny husleie skal da bli 7 755,- (til gjengjeld har jeg forhandlet frem en svært gunstig avtale på strøm og internett for leietaker, så månedlig kostnad blir faktisk lavere). MEN! Når jeg går inn på SSB sin husleiekalkulator fremstår det som at jeg kan justere husleien etter KPI for de to siste årene, altså først fra 2024 til 2025, og deretter fra 2025 til 2026. Jeg synes det virker litt rart. Da vil i så fall husleien komme godt oppi 8000 kroner. Jeg er veldig fornøyd med leietakeren min og ønsker å ivareta et godt forhold videre, og er derfor opptatt av at det jeg gjør blir riktig. Noen som vet? Og ja, jeg vet at det er en måneds varslingsplikt 🤗 Anonymkode: e665a...14f
AnonymBruker Skrevet 29. juni #3 Skrevet 29. juni Du kan regulere fra forrige regulering, som i ditt tilfelle er datoen som kontrakten ble underskrevet. Hvis det er skrevet i kontrakten at husleie indeksreguleres så er det allerede varslet og du trenger i utgangspunktet ikke å varsle en måned før økningen skal skje. Anonymkode: 3d0e7...155 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni #4 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): KPI? Hva er det? Anonymkode: fa2e2...5a8 Konsumprisindexen Anonymkode: 22a02...663
AnonymBruker Skrevet 29. juni #5 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du kan regulere fra forrige regulering, som i ditt tilfelle er datoen som kontrakten ble underskrevet. Hvis det er skrevet i kontrakten at husleie indeksreguleres så er det allerede varslet og du trenger i utgangspunktet ikke å varsle en måned før økningen skal skje. Anonymkode: 3d0e7...155 Takk for svar. Etter litt grundigere research var det dette jeg også kom frem til. Jeg ønsker ikke å justere opp så mye som mulig, som ville vært over 8%, men nøyer meg med 4%. Da blir ny husleie 7800 kroner. Anonymkode: e665a...14f 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #6 Skrevet 29. juni Bruk SSB sin kalkulator. Husleiekalkulator – SSB Anonymkode: 5e038...5c7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå