Gå til innhold

Kristiansand dyrepark. Tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare sagt det er for langt å kjøre, når barna (5 og 😎 har spurt om å reise dit. Og så har jeg hørt det er veldig dyrt der, at det er forferdelig mye folk der, også er området veldig stort. Så det har ikke frista så veldig..

Men nå vurderer vi å kjøre dit utenom fellesferien. Tar visst ca 10 timer, kjører fra Trøndelag. Vil kjøre nokså langt f.eks en mandag (7-8 timer), overnatte et sted (tips om hvor?) og så kjøre maks 2-3 timer tirsdag og så være i dyreparken hele dagen. Overnatte i parken eller nærheten? Hvordan er prisene, hvor er det best å sove?

Ny dag i parken onsdag og overnatte i nærheten eller kjøre noen timer, overnatte og så få færre timer på hjemveien neste dag.

Synes det var litt rotete på hjemmesida til parken og det vises ikke bilder av de ulike overnattingsstedene. Vet ikke om det er noe galt med min mobil eller hva greia er..

Tips og råd mottas med takk! Mulig det blir litt heseblesende å bare bruke 4 dager på hele denne turen? Men to dager i dyreparken må holde hvertfall.

Anonymkode: 06c98...a31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har bare sagt det er for langt å kjøre, når barna (5 og 😎 har spurt

5 og 8 skulle det stå.

AnonymBruker
Skrevet

Det er masse bilder på nett, men det kan se ut til at det er litt teknisk trøbbel der nå. Ser ingen bilder fra Abra Havn feks, men ellers så det greit ut. 

Mine barn på samme alder er ikke veldig glade i å kjøre bil, så vi bruker tre dager på samme kjøretur 🙈 Den ene blir veldig bilsyk, så det er jo forståelig. Det går jo fint an å dele det opp som du foreslår, det spørs jo helt hva dere liker og hvordan det funker for dere. Hvis du betaler for en dag i parken ville jeg satset på å være der ganske tidlig da, for det koster jo en del og det er mye å se og gjøre. 

Hvor det er best å sove kommer igjen an på dere og hva dere vil få ut av oppholdet, og ikke minst lommeboka. Man kan gjøre alt fra å sove i medbragt telt på campingplass i nærheten til å bo i kardemomme by. Hvis ungene liker sabeltann er det jo voldsom stas å bo i Abra Havn. Men igjen, dyrt. 

Personlig hadde vi ikke tatt turen på fire dager, men jeg kjenner jo mange som gjør det. For meg er det stress, for andre er det effektivt. Bare dere veit hva som funker for dere. Sett opp budsjett hvor dere ser på alternativene med å spre kjøringen, kjøre hardt og intensivt for mer tid i parken, eller bare legge inn en ekstra dag i parken, eller hva forskjellige overnattinger koster og tilbyr. Så ser dere hva som er gode og dårlige alternativer for dere 😊

Vi bor og i Trøndelag btw, så det er et stykke 😅

Anonymkode: b65a4...988

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok tilsvarende tur utenom høysesong nå, da var det ok priser i parken. Vi var der en helg som hadde røde dager knyttet til nå i mai, sånn at vi fikk litt sammenhengende fridager uten å ta for mye fri utenom. Da fikk vi overnatting i abra havn for vanlig hotellpris, det var riktignok ikke noe underholdning eller slikt der, men området var så bra laget til at det savnet vi ikke. Brukte mange timer bare på å utforske abra havn.

Helgen var vanlig opplegg i parken med show og greier, da steg også prisene i abra havn, så vi tok overnattingen et annet sted. Det var absolutt verdt det og vi hadde en fin langhelg. Nå fikk vi to dager i parken der det bare var dyr å se på, det var også greit. Da brukte vi de dagene på alle dyrene og lekeplassene, så var vi i badeland på ettermiddagen. Lørdagen kunne vi da bruke til å bare se på underholdning.

Vi kjørte 10 timer på én dag, da. Det kan på ingen måte anbefales og har nok ødelagt litt av opplevelsen til ungene. Så neste gang tenker jeg at vi kjører ned, med minst en overnatting. Så kan jeg eller far kjøre hjem, mens den andre tar fly med ungene. Kanskje fly begge veier og, er man tidlig ute kan man få rimelige billetter

Anonymkode: d1dcd...80c

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjørte også fra Trøndelag, gjorde en litt lengre tur av det. Kjørte først til Oslo og bodde i airbnb-leilighet et par dager, ruslet i byen, spiste is, så på slottet, Operaen og Deichmann, mye fint som ikke koster noe i Oslo.

Så kjørte vi innom Arendal og hadde en overnatting der, før vi dro til dyreparken. Det var ikke all verdens å finne på der, men vi spiste reker på en restaurant i havna, husker jeg. Det var uansett for å komme såpass nært dyreparken slik at vi kunne komme dit tidlig på formiddagen/morgenen at vi bodde der.

Vi hadde booket safaritelt i dyreparken som sto på påler i sjøen, rett ved inngangen til parken. Det kostet litt, men ikke mer enn en hotellovernatting. (Jeg begynner planleggingen til sommerferien rundt juletider, så da er det ofte litt å spare og mye å velge i.) Det var DIGG for oss voksne å slippe å kjøre til og fra parken hver dag, men bare stå parkert mens vi var der begge dagene.

Etter to dager der, var alle mettet på ferieopplevelser, og det var bare fint å sette seg i bilen og kjøre hjemover.

Vi var der i fellesferien og jeg hadde sett for meg at det kom til å bli stress og mas og mye folk. Men jeg ble veldig positivt overrasket, parken er STOR og fin og vi koset oss begge dagene. Det var godt å ha safariteltet rett utenfor parken som vi kunne ta en lunsjpause i, midt på dagene. Sparte endel på å ikke kjøpe ALLE måltidene inne i parken.

Anonymkode: efe6a...141

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er masse bilder på nett, men det kan se ut til at det er litt teknisk trøbbel der nå

Anonymkode: b65a4...988

Hvor overnatter dere da? Ser for meg Alvdal kan være koselig med aukrustsenteret, eller å dra innom barnas gård ved hunderfossen f.eks.

Men.. Vi har på tidligere turer tenkt at vi skal stoppe her og der på hjemveien, kanskje overnatte et sted. Men så tenker vi når vi er i bilen og har kommet et stykke at vi bare peiser på hjemover istedet. Maks 7-8 timer i strekk har det vært da, gjerne kortere.. 10 timer blir for mye.

Fort gjort å bli sliten og ikke sove like godt som hjemme også. Tror det passer best å kjøre nokså langt den ene dagen. Starter vi så fort vi står opp, så får vi litt tid der vi overnatter og.

Vi tenker to dager i parken. Og at siste kjøreetappe mot parken blir fra tidlig morgen så vi er der når det åpner. Og at den kjøreturen bør være maks et par timer, da nærmer man seg vel Sandefjord eller Larvik mtp. overnatting.

Tenker litt på pris for de ulike alternativene og, lurt å sette opp budsjett!

Hm.. så var det veien tilbake. Tenkte to overnattinger i Kr.sand egentlig, men da blir det for langt å kjøre siste dag. Men er ikke helt optimalt med lang dag i parken og så kjøre i flere timer, og overnatte et sted nærmere hjemme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da fikk vi overnatting i abra havn for vanlig hotellpris, det var riktignok ikke noe underholdning eller slikt der, men området var så bra laget til at det savnet vi ikke.

Anonymkode: d1dcd...80c

Det var bra du skrev, at det er spennende der uten underholdning eller noe spesielt som foregår. Så at det var nokså dyrt med frokost med sjørøvere f.eks. 5åringen digger kaptein Sabeltann, 8åringen synes nok også det ser veldig bra ut i abra havn. 

Så på norwegian nå. Tar minst 4,5 timer inkl mellomlanding, vi bor et stykke fra Værnes og. Så tenker bil er greiest.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Oslo

Vi hadde booket safaritelt i dyreparken som sto på påler i sjøen, rett ved inngangen til parken. Det kostet litt, men ikke mer enn en hotellovernatting. (Jeg begynner planleggingen til sommerferien rundt juletider, så da er det ofte litt å spare og mye å velge i.) Det var DIGG for oss voksne å slippe å kjøre til og fra parken hver dag, men bare stå parkert mens vi var der begge dagene.

Etter to dager der, var alle mettet på ferieopplevelser, og det var bare fint å sette seg i bilen og kjøre hjemover.

Vi var der i fellesferien og jeg hadde sett for meg at det kom til å bli stress og mas og mye folk. Men jeg ble veldig positivt overrasket, parken er STOR og fin og vi koset oss begge dagene. Det var godt å ha safariteltet rett utenfor parken som vi kunne ta en lunsjpause i, midt på dagene. Sparte endel på å ikke kjøpe ALLE måltidene inne i parken.

Anonymkode: efe6a...141

Høres koselig ut. Jeg tenker vi kunne gjort det samme i Sandefjord eller Larvik. To overnattinger der, så den andre dagen brukes til å bare kose seg der. Men kjenner jeg oss rett, så vil vi bare gjøre som dere i Arendal, bare et stopp for å få lite kjøretid første parkdag.

Safaritelt må jeg sjekke ut! Lunsjpause der man bor høres lurt ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke ut som at man kan ta en titt på ulike overnattingssteder uten å trykke på dato for overnattingen igjen og igjen. Knotete. Det er flere bilder som mangler, ikke bare abra havn.

Trykka for å se video som antakelig viste de ulike stedene, men den er ikke tilgjengelig.

Det viktigste med overnatting for oss er at det er en dobbeltseng til oss voksne, og gjerne dobbeltseng eller 1,5seng til barna, som helst står inntil vegg. At det er mørkt om natta. Og at det er soverom for barna separat fra oppholdsrommet, hvis det ikke er veranda vi kan sitte på etter de har lagt seg da😊 mulig airbnb passer bedre enn hotellrom hvertfall.

Noen som har litt info om alle overnattingsstedene?

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er Sabeltann viktig? Han er der bare til i starten av august. Vi har ofte vært der på tampen av sesongen, men mens Sabeltann er der ennå. 
Dersom han ikke er så viktig, er det supert utenfor sesong.

Vi har bodd både i safaritelt og abra havn. Syns begge er kjempebra. Det er jo to ulike ting, men ved begge plassene får der tidlig inngang i parken. Da kan dere gå inn tidlig og kjøre tømmerrenna f.eks., før det blir veldig mye kø. Vi går inn og kjører masse tømmerrenna tidlig på dagen. 

Abra havn: der er det stemning! Vi har ei på 10 år, hun trives i Abra havn ennå. Dersom dere skal bo i abra havn, anbefales skjørøver frokost. 

Vi bor også i Trøndelag. Vi deler opp turen i to (av og til tre nedover) både nedover og oppover. Spørs hvor travel dere har det- og budsjett. 
Anbefaler å ha minst to dager, men gjerne tre, om dere har mulighet. 
Ofte er vi litt slitne etter en dag i parken, så den dagen vi skal reise, kjører vi maks tre timer, ca. F.eks. til oslo omegn. Dersom dere er Scandic medlem, er det ok priser på Scandic i sommer.

det er også ett Scandic hotell rett ved Dyreparken. 
Gled dere!

Anonymkode: 7ab5a...b86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei!

Er Sabeltann viktig? Han er der bare til i starten av august. Vi har ofte vært der på tampen av sesongen, men mens Sabeltann er der ennå. 
Dersom han ikke er så viktig, er det supert utenfor sesong.

Abra havn: der er det stemning! Vi har ei på 10 år, hun trives i Abra havn ennå. Dersom dere skal bo i abra havn, anbefales skjørøver frokost. 

😊 Vi trenger ikke å se det showet som starter kl 23. Men vil gjerne se Sabeltann ja. Tror det er rundt 13.august Sabeltann og gjengen forsvinner?

Men er det et show på dagen? Ser ikke ut som at show kan bestilles. Skjønner ikke helt hvordan dette funker jeg.

Steila litt da jeg så prisen for sjørøverfrokost, men vi må vel regne med at det koster litt og at det kanskje bare er én gang vi er der.

Var der selv én gang for snart 30 år siden, ellers var vi mest i Hunderfossen og i Sverige.

Vi har det i teorien ikke travelt, og vi kan godt bruke litt penger på dette. Men vil ikke gjøre alt mulig annet på vei til og fra, bare for å slippe mye biltid i ett strekk. Og vil ikke "kaste bort" penger på dyr overnatting når vi kun skal sove der, så og si.

Kanskje vært gøy med en overnatting i abra havn med frokost, og neste dags overnatting kunne vært utafor parken. Og gjerne ca 3 timer nordøst ja.

Skrevet

Selv om man legger besøket utenfor fellesferien, ville jeg med barn i den alderen, allikevel passet på at det var i sesong slik at attraksjonene /skuespillerne/ showene var der. 

For andre aldersgrupper, eller hvis man er der flere ganger, kan det være kjempefint i lavsesong, da kan man oppleve dyrene ennå bedre og det er mindre folk og rimeligere.

(Sjekk i hvert fall hva dine barn har hørt om / gjerne vil oppleve, slik at man ikke kommer dagen etter denne attraksjonen er stengt for sesongen.)

Jeg ville bodd i parken en natt. Min fineste dyrepark-opplevelse var å gå hjem fra  sabeltannshow om natten, gjennom Nordisk villmark, og fikk se ulvene helt nærme uten andre mennesker enn oss.

Da bodde vi i Kardemommeby. Der gikk vi til bakeren om morgenen og hentet frokost. og opplevde alle karakterene der i «spontane» opptredener. Det var fint.

Velg gjerne rom med minikjøkken. Da kan man ha med en kjølebag med godt pålegg og enkel og god mat, og kanskje saft og kaffe, så kan man spare spisested-besøkene til de man virkelig ønsker, og ikke de man bare må gå på fordi man er tom for energi. Da kan man legge litt mer penger i overnattingsstedet, for det er dyrt.

Svigerinnen og svogeren min kjørte fra midt-norge til sørlandet i fjor, de startet grytidlig (firetiden) slik at de var fremme til tidlig lunsj i Oslo. De bodde privat, men vurderte også airbnb. De var Oslo-turister, så Akershus / Aker Brygge, Slottet, Deichman, inngangspartiet (!) på Nasjonalmuseet og andre tilsvarende gratis attraksjoner den dagen, la seg tidlig og kjørte nesten like tidlig sørover neste dag. Barna sov første halvdel av begge kjøreturene sørover, så det opplevdes ikke så langt for dem.

Etter en hel dag nummer to i parken, kan dere feks kjøre til et enkelt hotell rett ved e18 nordover (feks ved Torp). Og så enten ha en lang kjøredag hjem dagen etter eller finne et rimelig overnattingssted til og dele det opp. Hvis det ikke er høysesong og alle rom og hytter er booket, kan dere jo ta det på sparket, og se om det er badevær eller kjørevær.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

😊 Vi trenger ikke å se det showet som starter kl 23. Men vil gjerne se Sabeltann ja. Tror det er rundt 13.august Sabeltann og gjengen forsvinner?

Men er det et show på dagen? Ser ikke ut som at show kan bestilles. Skjønner ikke helt hvordan dette funker jeg.

Hvis dere først spanderer på dere overnatting i parken, så ville jeg sterkt vurdert å gå på nattforestillingen (kl 23). Da ligger jo alt til rette for det, man kan hvile på rommet på forhånd og har en kort gåtur hjem etterpå.

En stund siden vi var der sist, men da var det bare denne som var Sabeltann-forestillingen. Det skal jo være mørkt, med lys og fyrverkeri som en del av showet. Det andre er mindre ting som er litt mer tilfeldig om man får med seg. Men uansett lurt å lese seg opp, det finnes sikkert mange tips om hvor man bør være når, for å se de forskjellige «pop ups» med karakterene fra Sabeltann, Kardemomme osv. 

Og ikke glem/ undervurder de andre stedene selv om Sabeltann er populær, min erfaring er at det er lagt inn humor og fin kontakt mellom skuespillere og barn, også de barna som kanskje er i øvre aldersgruppe for Kutopp og Kardemomme. Min tredjeklassing hjalp røverne å lete etter sokkene sine i det rotete røverhuset, og synes det var kjempegøy å finne dem i bestikkskuffen (selv om hun «egentlig» var der for å følge lillesøster).

Anonymkode: 3e264...223

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Steila litt da jeg så prisen for sjørøverfrokost, men vi må vel regne med at det koster litt og at det kanskje bare er én gang vi er der.

Var der selv én gang for snart 30 år siden, ellers var vi mest i Hunderfossen og i Sverige.

Vi har det i teorien ikke travelt, og vi kan godt bruke litt penger på dette. Men vil ikke gjøre alt mulig annet på vei til og fra, bare for å slippe mye biltid i ett strekk. Og vil ikke "kaste bort" penger på dyr overnatting når vi kun skal sove der, så og si.

Kanskje vært gøy med en overnatting i abra havn med frokost, og neste dags overnatting kunne vært utafor parken. Og gjerne ca 3 timer nordøst ja.

Skjønner godt dere ikke vil bruke mye penger når en bare sover der😊

De andre Sabeltann showene er også veldig  fine, de på dagtid. De foregår ganske rett etter du kommer inn i parken. Sabeltann og hans menn fra og vender tilbake fra tokt. Da synger Sabeltann flere sanger. Og resten av gjengen. 

AnonymBruker
Skrevet

Vært der to ganger i året vi liker mest å reise i juni for show og sånt. Og ut i høsten for å se på dyrene. Nå er ungene for store og ferdig med dyreparken 

Anonymkode: 4f1da...ce6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...