Gå til innhold

Ungdom som ikke har sommerjobb

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du om det? Ungdom på f eks 17-18 år. Er det latskap eller har de fortjent å slappe av i sommerferien? 

(Tenker ikke på de som er på sommerskoler og lignende)

Anonymkode: 48462...36d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er latskap i seg selv. Hvis en 17–18-åring har gått et helt skoleår, levert prøver og eksamener, er det ganske rimelig å bruke sommerferien til å slappe av. Det er heller ikke slik at alle som ønsker seg en sommerjobb faktisk får en. Konkurransen kan være stor, og mange arbeidsgivere ønsker eldre eller mer erfarne søkere.

Å slappe av i sommerferien er normalt. Latskap handler mer om en varig holdning enn om å bruke noen uker av skoleferien til å hente seg inn.

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Ikke mine ungdommer, ikke min sak. Det kan være mange grunner til at man prioriterer som man gjør - det er ikke engang sikkert at det har vært et reelt valg.

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikkeno.

Det er veldig vanlig. Mange steder svært vanskelig å få jobb før man er atten. 

Anonymkode: a51a4...d7b

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgivere står ikke i kø for å ansette folk under 18 år.

Anonymkode: 8d640...653

• Liker 20
Skrevet

Tenker at de jobber når de er på skolen resten av året, og at de fortjener ferie akkurat som oss voksne. Hvis de har overskudd og lyst til å tjene litt ekstra så er jo det helt supert og en veldig god erfaring! Men det er ikke noe must i min bok 😊

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker ikke så mye om det. Jeg er bare glad for at min 14-åring har sommerjobb 🙂

Anonymkode: 8a4ce...117

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at de enten bor på et ganske øde sted der det ikke finnes sommerjobber, eller at de har sykdom eller diagnose. Evt at de bare ikke er for seg nok til å skaffe seg jobb. Det krever ofte at man i januar kler seg skikkelig, og tar en runde på aktuelle arbeidsplasser, smiler, er utadvendt og presenterer seg selv på en fin måte. Eller at foreldre har kontakter. Så gjør man en god jobb, slik at man får beholde jobben i flere somre.

Man lærer mye av å være ansatt i jobb. Og ved et par mnd sommerjobb fra man er 16 til man flytter hjemmefra, så tjener man opp masse penger som kan gå til studietid eller bolig. 40 - 50.000 x noen år blir mye penger. Kan ikke klage over at det er vanskelig å komme inn på boligmarkedet om man ikke gidder å jobbe.

Jeg hadde sommerjobb hele somrene minus 2 uker. Det samme hadde barna mine. Vi syns alle at det var ganske gøy å jobbe og tjene penger. Venner gjorde det samme. Hadde masse overskudd til å ha det morsomt og finne på ting selv om vi jobbet.

Anonymkode: 50064...16b

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
BeeKind skrev (2 timer siden):

Tenker at de jobber når de er på skolen resten av året, og at de fortjener ferie akkurat som oss voksne. Hvis de har overskudd og lyst til å tjene litt ekstra så er jo det helt supert og en veldig god erfaring! Men det er ikke noe must i min bok 😊

De har to mnd sommerferie, pluss mange uker fri resten av året. Så mye tid til å slappe av trenger ikke en frisk og rask ungdom.

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at da blir det ufattelig mange timer på skjerm...

Anonymkode: b6b72...0c6

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes egentlig at alle ungdommer som er i stand til det burde ha sommerjobb om de finner en, men min egen ungdom har ikke. Så klager de på at de har dårlig råd og ønsker og trenger ting. 

Anonymkode: 3da75...f01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal jeg tenke noe om det? La de få slappe av tenker jeg 

Anonymkode: b01e3...911

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har to mnd sommerferie, pluss mange uker fri resten av året. Så mye tid til å slappe av trenger ikke en frisk og rask ungdom.

Heldigvis ikke opp til deg å bestemme hvor mye fri man trenger eller har behov for 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker ungdom også fortjener å ha fri. 

Mine har stort sett jobbet, men det er veldig vanskelig å finne jobb med ok lønn og greie arbeidsvilkår for ungdom. Mange steder er det feks vakter på 4-5 timer med dårlig lønn. Da sitter man ikke igjen med mange kronene etter å ha vært bundet opp en hel sommer. Vi har båt, så flere av ungdommene har fisket på sommeren, det er veldig godt betalt, men krever at en av oss er med ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
BeeKind skrev (3 timer siden):

Oss voksne har i de fleste tilfellene selv hatt sommerjobb mens vi var på den alderen. I min verden er det helt normalt at ungdom jobber på sommeren. Selv hadde jeg fri to uker før neste skoleår startet og det var helt glimrende. Hadde ikke behov for mer. Og pengene jeg tjente på sommeren var gull verd. 
Min egne unger har jobbet hver sommer fra de var gamle nok til det. Startet unge i "Sommerjobb-sentralen".

Jeg plukket jordbær fra jeg var veldig ung. Senere fikk jeg en god jobb hvor jeg var hver sommer gjennom hele videregående. Var heldig, de lyste ut en ledig stilling etter endt skolegang. Søkte og fikk den og var der i 12 år.  

Anonymkode: 9de4d...084

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det blir en ulempe å ikke ha noe på CV-en.

Anonymkode: 742e8...0de

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Heldigvis ikke opp til deg å bestemme hvor mye fri man trenger eller har behov for 

Nei, det er det ikke. Men etter to mnd ferie, så er de stort sett temmelig slappe og late, har mest sannsynlig kjedet seg ganske mye, vært mye på skjerm, ikke lært noe verdens ting, ikke tjent penger osv. Mest sannsynlig har venner jobbet eller vært på ferie, så ingen/få å være sammen med. 

Om de jobber, så får de også gjerne læring ved å være alene hjemme 1 - 3 uker også. Ha ansvar for hus, hage og matbudsjett. Husker at det var stas de somrene når foreldre var på ferie tre uker og vi styrte alt selv. Dette fra jeg var 15. Riktignok med et eldre søsken hjemme, og besteforeldre i nærheten 🙂

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi hatt alle varianter. Eldste jobbet vel en eller to uker første sommerferien på vgs. Året etter startet han som lærling i august. Fylte 18 år det året. 

Neste fikk sommerjobb etter gjennomført vgs, startet med studier den høsten. Jobben var gjennomførbar, fordi h*n fikk kjøre med en som bor i nabolaget (jobben er i nabokommunen). Har fortsatt samme sommerjobben, men lettere logistikk nå, med førerkort og låner bil av oss. 

Nest yngste, fikk jobb via bekjentskaper, sommeren etter ungdomsskolen. Og har jobbet ca halve sommerferien. 

Kombinasjonen alder og bosted/logistikk, er hovedårsaken til at vi ikke har stresset spesielt mye med at de skal ha sommerjobb. Om de må kjøres tre-fem mil hver vei - i motsatt retning i forhold til våre arbeidsplasser - evt når vi avvikler ferie - har det ikke vært gjennomførbart. Det er samme argument i forhold til kvelds- og helgejobbing. Det er stort sett jobber der de går på vgs, i og med at skolebussen er eneste alternativ utenom å bli kjørt av oss foreldre- hadde det vært logistikk som ikke hadde gått opp. 

Anonymkode: 47d1f...6e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenker at det blir en ulempe å ikke ha noe på CV-en.

Anonymkode: 742e8...0de

Helt enig. Det finnes faktisk unge voksne som bor hjemme til de er 23, og aldri har vært ansatt noe sted. Det er et rødt flagg for arbeidsgiver. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (19 minutter siden):

Jeg tenker ungdom også fortjener å ha fri. 

Mine har stort sett jobbet, men det er veldig vanskelig å finne jobb med ok lønn og greie arbeidsvilkår for ungdom. Mange steder er det feks vakter på 4-5 timer med dårlig lønn. Da sitter man ikke igjen med mange kronene etter å ha vært bundet opp en hel sommer. Vi har båt, så flere av ungdommene har fisket på sommeren, det er veldig godt betalt, men krever at en av oss er med ut.

Hva forventer de egentlig i lønn da? For de fleste er det skattefrie penger, og faktisk god inntjening 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...