zaiber Skrevet 28. juni #1 Skrevet 28. juni Hei, Dette er et litt todelt innlegg. Litt om frustrasjon om vi skal kalle det det. Den andre og mye kortere delen er om Thailand Har fundert litt på om jeg skal reise på en liten utenlandstur til vintern. Jeg har ingen utfordringer med kulde... men missliker den bare sterkt 🤪 i den forbindelse lot jeg chatGPT hjelpe meg. Jeg la inn en del kriterier. bla: 45år gammel mann, singel, vil ha et rolig sted. Greit med turister men ikke helt "over -crowed" gjerne skandinaver (hyggelig å prate litt) mulighet for god mat. Både kjent og ukjent. Strand og grei temp. Må kunne ta en halvliter øl på stranda og ønsker rolige vibber. Reise skjer januar / februar. Ca 1 uke ish. ChatGPT bruker jeg jo ellers til mye så den "kjenner" meg litt. Fair nok den kom fort opp med et forslag: Thailand og plassen var Khao Lak. Spennende for min del! Aldri vært utenfor Europa og dette er en av landene som er på bucket lista. Meeen så kom det jo noen tanker... spesielt etter diskusjon med en kompis: singel gubbe på 45 reiser til Thailand? De har vel bare en tanke? Ja jeg er litt enig med tankegangen hans.. det har jo nærmest blitt et stigma å reise alene til Thailand å være mann 40+...skal man si til resten av venne gjengen: jeg drar til granca? Så det nærmest er flaut å dra til Thailand? Hele saken får meg jo til å revurdere... Men samtidig funderer jeg litt... hvor lett har vi ikke for å dømme andre? Men om jeg skulle reise dit alene.. er det noen som har erfaring med Kaho Lak? Del gjerne 😊
AnonymBruker Skrevet 28. juni #2 Skrevet 28. juni Om du bare har 1 uke å bruke på tur er jo ikke en tur så langt bort spesielt lurt da. Anonymkode: 0e33e...921 3 1
zaiber Skrevet 28. juni Forfatter #3 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om du bare har 1 uke å bruke på tur er jo ikke en tur så langt bort spesielt lurt da. Anonymkode: 0e33e...921 Vel det blir eventuelt første gang utenfor Europa. Om jeg trenger 1 uke eller mer må vi jo se på. Planen er jo å sjekke ut nærmere hva jeg vil oppleve her ( derfor spørsmål om erfaringer) kan ikke helt se at svaret ditt hjalp meg noe da 😊
Ut_på_tur Skrevet 28. juni #4 Skrevet 28. juni Jeg ville tenkt at Khao Lak kan bli i overkant stille hvis du reiser alene? Jeg ville ihvertfall reist til et sted med litt mer liv om jeg skulle reist alene. Men jeg hadde ikke reist til Thailand for en uke heller da. Jeg syns ikke folk sine fordommer skal stoppe deg i å gjøre det du vil. Og mannegriser drar vel gjerne til de samme stedene i Thailand (Pattaya?) , så bare velg noe helt annet enn det. 2
Plexi Skrevet 28. juni #5 Skrevet 28. juni En uke er altfor kort for Thailand spør du meg. Første gangen jeg dro dit var jeg der typ 10 dager og angret sterkt på at det ble så kort når jeg måtte hjem igjen, forelsket meg helt. Kaho Lak hørtes litt vel stille ut, jeg ville lagt inn noen dager i det vidunderlig kaotiske Bangkok også. Hører også mye fint om Chiang Mai, men har ikke fått somlet meg dit enda, men blir på neste tur. Ser Khao Lak er bare en svipptur unna Phuket da, om du vil ha litt mer liv. Men kan ikke anbefale Thailand nok, drit i hva folk tenker. Flauere å dra til Granca spør du meg. 3 1
zaiber Skrevet 28. juni Forfatter #6 Skrevet 28. juni Ut_på_tur skrev (4 minutter siden): Jeg ville tenkt at Khao Lak kan bli i overkant stille hvis du reiser alene? Jeg ville ihvertfall reist til et sted med litt mer liv om jeg skulle reist alene. Men jeg hadde ikke reist til Thailand for en uke heller da. Jeg syns ikke folk sine fordommer skal stoppe deg i å gjøre det du vil. Og mannegriser drar vel gjerne til de samme stedene i Thailand (Pattaya?) , så bare velg noe helt annet Ut_på_tur skrev (8 minutter siden): Jeg ville tenkt at Khao Lak kan bli i overkant stille hvis du reiser alene? Jeg ville ihvertfall reist til et sted med litt mer liv om jeg skulle reist alene. Men jeg hadde ikke reist til Thailand for en uke heller da. Jeg syns ikke folk sine fordommer skal stoppe deg i å gjøre det du vil. Og mannegriser drar vel gjerne til de samme stedene i Thailand (Pattaya?) , så bare velg noe helt annet enn det. Takk for tilbakemelding 😊 ja forstår at 1 uke kan bli i minste laget, men jeg er laget sånn at jeg trives godt hjemme også. Dessuten første tur helt alene i et nytt land... da vil jeg bli litt kjent først. Når man reiser alene så blir man jo fort litt usikker ( i hvertfall jeg) jeg trives best når det er litt rolig rundt meg, men litt liv bør det jo være. Skal sjekke litt mer rundt. Pattaya er nok uaktuelt som fast base uansett 😊 1
zaiber Skrevet 28. juni Forfatter #7 Skrevet 28. juni Plexi skrev (8 minutter siden): En uke er altfor kort for Thailand spør du meg. Første gangen jeg dro dit var jeg der typ 10 dager og angret sterkt på at det ble så kort når jeg måtte hjem igjen, forelsket meg helt. Kaho Lak hørtes litt vel stille ut, jeg ville lagt inn noen dager i det vidunderlig kaotiske Bangkok også. Hører også mye fint om Chiang Mai, men har ikke fått somlet meg dit enda, men blir på neste tur. Ser Khao Lak er bare en svipptur unna Phuket da, om du vil ha litt mer liv. Men kan ikke anbefale Thailand nok, drit i hva folk tenker. Flauere å dra til Granca spør du meg. Takk for svar 😊 jeg skal sjekke ut litt mer og se om Kaho Lak blir for stille. Jeg liker det rolige da. I første omgang blir det nok bare 1 uke ish for å se om jeg trives 😊
alfathealfa Skrevet 28. juni #8 Skrevet 28. juni Personlig synes jeg en så lang reise med tidsforskjell (og kostnader) krever en tur på ihvertfall to uker. Litt avhengig av reiseruta di til Khao Lak kan du også få noen timer ekstra reise hver vei innenlands i Thailand som ytterligere drar tid vekk fra ferien din. Så ville sett på hva som blir den rent faktiske reisetiden som går bort totalt av ferien din. Et tips hvis det er Thailand for en uke er å f.eks. vurdere Hua Hin eller Cha Am, som ligger på fastlandet, 2-3 timer fra Bangkok. Cha Am er litt mindre og roligere enn Hua Hin, det er en halvtime med billig taxi mellom, så null stress uansett. For en uke kan Marokko være et utenfor Europa-alternativ. Kan være litt slitsomt for en singel dame, menn mann 45 er nok fint. Billige turer med Norwegian. Hvis man vil snakke litt med nordmenn kan man kikke på charter. Da har man mulighet til å melde seg på en tur og får truffet litt folk. Har skjedd flere ganger at Ving osv er billigere enn å pakke turen selv, så hender jeg gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #9 Skrevet 28. juni Var for første gang i thailand i januar. Det ga virkelig mersmak. Dro med en vennine. Var først i bangkok, faen for en stressende by. Men så dro vi til phuket, og det hadde akkurat det jeg trengte. Nydelig strender, 30+ temperaturer, rolig og bedagelig. Rett og slett nydelig. Kjente også på stigmaet folk har her i norge singel mann/thailand, er selv m36. Men folk får bare tro hva de vil. Ble verken noe kone eller happy ending/sexkjøp når jeg var der. Ville bare til et rolig sted, med høye temperaturer og nydelige strender. Relativt billig var det også ^^. Men var der selv i 3 uker, syns det var alt for kort. Hadde jeg bare vært der i 1 uke hadde det føltes som at jeg bare landet og dro tilbake igjen. Tar tross alt ca 1 dag i reise hver vei. Da er du nede 5 dager. Så trengs det 1 dag å komme seg etter flyturen. Da er det praktisk talt bare 4 dager ferie på deg haha. Anonymkode: a4b4e...f59 1
zaiber Skrevet 28. juni Forfatter #10 Skrevet 28. juni alfathealfa skrev (7 minutter siden): Personlig synes jeg en så lang reise med tidsforskjell (og kostnader) krever en tur på ihvertfall to uker. Litt avhengig av reiseruta di til Khao Lak kan du også få noen timer ekstra reise hver vei innenlands i Thailand som ytterligere drar tid vekk fra ferien din. Så ville sett på hva som blir den rent faktiske reisetiden som går bort totalt av ferien din. Et tips hvis det er Thailand for en uke er å f.eks. vurdere Hua Hin eller Cha Am, som ligger på fastlandet, 2-3 timer fra Bangkok. Cha Am er litt mindre og roligere enn Hua Hin, det er en halvtime med billig taxi mellom, så null stress uansett. For en uke kan Marokko være et utenfor Europa-alternativ. Kan være litt slitsomt for en singel dame, menn mann 45 er nok fint. Billige turer med Norwegian. Hvis man vil snakke litt med nordmenn kan man kikke på charter. Da har man mulighet til å melde seg på en tur og får truffet litt folk. Har skjedd flere ganger at Ving osv er billigere enn å pakke turen selv, så hender jeg gjør det. Takk! Jeg skal sjekke ut det du nevner. Ser nå etter flere tilbakemeldinger at 1 uke kan bli litt snaut 😊
AnonymBruker Skrevet 28. juni #11 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Var for første gang i thailand i januar. Det ga virkelig mersmak. Dro med en vennine. Var først i bangkok, faen for en stressende by. Men så dro vi til phuket, og det hadde akkurat det jeg trengte. Nydelig strender, 30+ temperaturer, rolig og bedagelig. Rett og slett nydelig. Kjente også på stigmaet folk har her i norge singel mann/thailand, er selv m36. Men folk får bare tro hva de vil. Ble verken noe kone eller happy ending/sexkjøp når jeg var der. Ville bare til et rolig sted, med høye temperaturer og nydelige strender. Relativt billig var det også ^^. Men var der selv i 3 uker, syns det var alt for kort. Hadde jeg bare vært der i 1 uke hadde det føltes som at jeg bare landet og dro tilbake igjen. Tar tross alt ca 1 dag i reise hver vei. Da er du nede 5 dager. Så trengs det 1 dag å komme seg etter flyturen. Da er det praktisk talt bare 4 dager ferie på deg haha. Anonymkode: a4b4e...f59 Jeg hadde seks hele dager i Thailand. Fløy direkte, fire dager i Phuket og to dager på øyene – det var egentlig akkurat passe. Anonymkode: f3077...dcf 1
zaiber Skrevet 28. juni Forfatter #12 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Var for første gang i thailand i januar. Det ga virkelig mersmak. Dro med en vennine. Var først i bangkok, faen for en stressende by. Men så dro vi til phuket, og det hadde akkurat det jeg trengte. Nydelig strender, 30+ temperaturer, rolig og bedagelig. Rett og slett nydelig. Kjente også på stigmaet folk har her i norge singel mann/thailand, er selv m36. Men folk får bare tro hva de vil. Ble verken noe kone eller happy ending/sexkjøp når jeg var der. Ville bare til et rolig sted, med høye temperaturer og nydelige strender. Relativt billig var det også ^^. Men var der selv i 3 uker, syns det var alt for kort. Hadde jeg bare vært der i 1 uke hadde det føltes som at jeg bare landet og dro tilbake igjen. Tar tross alt ca 1 dag i reise hver vei. Da er du nede 5 dager. Så trengs det 1 dag å komme seg etter flyturen. Da er det praktisk talt bare 4 dager ferie på deg haha. Anonymkode: a4b4e...f59 Jeg revurderer definitivt 1 uke... må bli mer ser jeg. Da får jeg kanskje mer tid til å oppleve flere ting på min liste også 😊blå får vi se om jeg vurderer en annen plass en Kaho Lak
zaiber Skrevet 28. juni Forfatter #13 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde seks hele dager i Thailand. Fløy direkte, fire dager i Phuket og to dager på øyene – det var egentlig akkurat passe. Anonymkode: f3077...dcf Takk. Jeg vurderer lengre tid nå. Vi får se om jeg i det heletatt er tøff nok til å reise alene mer enn 1 uke 😊 1
Plexi Skrevet 28. juni #14 Skrevet 28. juni (endret) Et par praktiske ting, Thai Airwais og Norse flyr direkte, men om du ikke bestiller lang tid i forveien blir de ikke spesielt billige. Norse kan se billige ut på papiret, men du må betale for alt utenom selve flyvningen. Så ekstra for bagasje, mat etc. Med de andre er alt inkludert i billettprisen. Jeg har stort sett brukt Quatar og Emirates, har syntes det har vært helt greit med en strekk på beina med mellomlanding i Dubai/Doha. Nå sist tur brukte jeg Hainan Airlines pga situasjonen i Midt-østen. Mellomlanding i Beijing uten VPN på telefonen var litt begredelig, ikke mye nettisder og sosiale media som funker... Tre dager før avreise må man fylle ut TDAC Endret 28. juni av Plexi
AnonymBruker Skrevet 28. juni #15 Skrevet 28. juni Det blir sikkert bra! En uke er i minste laget, jeg er enig i det, men likevel verdt det og bedre enn ingen ting. Jeg har reist i ti dager til Australia (nesten dobbelt så langt), og det var 100% verdt det! Anbefaler å begynne å snu døgnet før du drar, sjekk ut appen Timeshifter (den virker!). Anonymkode: 307db...870 1
zaiber Skrevet 28. juni Forfatter #16 Skrevet 28. juni Plexi skrev (19 minutter siden): Et par praktiske ting, Thai Airwais og Norse flyr direkte, men om du ikke bestiller lang tid i forveien blir de ikke spesielt billige. Norse kan se billige ut på papiret, men du må betale for alt utenom selve flyvningen. Så ekstra for bagasje, mat etc. Med de andre er alt inkludert i billettprisen. Jeg har stort sett brukt Quatar og Emirates, har syntes det har vært helt greit med en strekk på beina med mellomlanding i Dubai/Doha. Nå sist tur brukte jeg Hainan Airlines pga situasjonen i Midt-østen. Mellinglanding Beijing uten VPN på telefonen var litt begredelig, ikke mye nettisder og sosiale media som funker... Tre dager før avreise må man fylle ut TDAC Supert! Tusrntakk for fin info 😊 2
zaiber Skrevet 28. juni Forfatter #17 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det blir sikkert bra! En uke er i minste laget, jeg er enig i det, men likevel verdt det og bedre enn ingen ting. Jeg har reist i ti dager til Australia (nesten dobbelt så langt), og det var 100% verdt det! Anbefaler å begynne å snu døgnet før du drar, sjekk ut appen Timeshifter (den virker!). Anonymkode: 307db...870 Det hadde jeg ikke tenkt på.. snu døgnet er jo definitivt en ting jeg må gjøre. Tusen takk 😊
Miss91 Skrevet 4. juli #18 Skrevet 4. juli En uke er bedre enn ingenting tenker jeg dro en uke selv på spontantur, det var det jeg hadde. Endte opp i koh chang, fantastisk sted😃 god tur😃
AnonymBruker Skrevet 7. juli #19 Skrevet 7. juli Tenker livet blir temmelig begrenset som singel mann dersom du skal nekte deg selv å oppleve enkelte deler av verden av frykt for å bli stigmatisert. Anonymkode: 1903b...a3b
AnonymBruker Skrevet 12. juli #20 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (På 29.6.2026 den 4.19): Var først i bangkok, faen for en stressende by. Viben i Bangkok er jo helt fantastisk! Elsker den byen, bor her 8 uker hvert år. Skulle ønske jeg hadde en jobb som tillot meg mer fri til å dra hit. Anonymkode: d2016...71d 1 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå