Gå til innhold

Telttur for dummies i Oslo-området

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig? Ønsker å ta med barna på telttur langs Oslofjorden.  Gjerne lett å komme til med buss/trikk el lign. Har vært på telttur noen ganger men da er det noen andre som har tatt ansvaret og har hatt camping-erfaring. Trenger ro, og vil ut av Oslo-gryta. Elsker å være i skogen. Eller kanskje DNT-hytter hadde vært tingen?

Anonymkode: 72a0e...e3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det mulig :) Allemannsretten er fin den :) 

Anonymkode: 81f58...14f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Selvsagt er det mulig :) Allemannsretten er fin den :) 

Ok, hvor begynner man? Telt, liggeunderlag, mat, myggmiddel, gode sko og...hvor,  med små barn?

Skrevet (endret)

Går buss inn i Maridalen og Øyungen, men det er noe bratt vei å komme seg inn. 

Jeg mener Langøyene skal være lov å telte, men usikker på om det er helt barnevennlig, Fint som dagstur. 

Om du ikke kan sette opp telt eller fyre opp stormkjøkken hadde jeg heller tatt en dagstur og tatt med hengekøye for å sitte i/slappe av. Pølser på termos. 

Det er ikke lov å telte hvorsomhelst nei, det sjekker du lett på kommunens nettsider. 

Nå skal det bli dårligere vær en stund med torden osv. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet

Dersom du mangler ALT av utstyr hadde jeg heller gått for å bli DNT medlem og ta en hytte til hytte tur. Da slipper du telt, mye utstyr og masse mat.

Sjekk ut.no for kart hvor det finnes hytter, og så planlegger du rute ut fra det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ok, hvor begynner man? Telt, liggeunderlag, mat, myggmiddel, gode sko og...hvor,  med små barn?

Telt: Beregn telt til en mer enn det dere er. Er dere 3 - kjøp 4-mannstelt. Se på vekt og vannsøyle, når du skal kjøpe telt. 

Liggeunderlag og soveposer: Om dere ikke satser på telting når det er minusgrader så trenger dere ikke se så mye på R-verdiene på underlag og ekstremsoveposer. Velg soveposer med minimum komfortemp. på 0

Dere vil trenge primus, gass, kokesaker, fyrsikk/lighter og mat. Myggspray, solkrem, gode sko (tursko/joggesko alt ettersom hvor langt dere skal gå) og klær. Er det rått / fuktig om natta så kan det være lurt med ullundertøy å sove i. Dopapir, tørkepapir/våtservietter, poser til å ha søppel i og eventuelt bæsj dersom dere er nært tursti(er). 

Gode ryggsekker til alle mann. 

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (10 timer siden):

Dersom du mangler ALT av utstyr hadde jeg heller gått for å bli DNT medlem og ta en hytte til hytte tur. Da slipper du telt, mye utstyr og masse mat.

Sjekk ut.no for kart hvor det finnes hytter, og så planlegger du rute ut fra det.

Takk for tips.  Tror vi holder oss til dette for i år.

AprilLudgate skrev (10 timer siden):

Går buss inn i Maridalen og Øyungen, men det er noe bratt vei å komme seg inn. 

Jeg mener Langøyene skal være lov å telte, men usikker på om det er helt barnevennlig, Fint som dagstur. 

Om du ikke kan sette opp telt eller fyre opp stormkjøkken hadde jeg heller tatt en dagstur og tatt med hengekøye for å sitte i/slappe av. Pølser på termos. 

Det er ikke lov å telte hvorsomhelst nei, det sjekker du lett på kommunens nettsider. 

Nå skal det bli dårligere vær en stund med torden osv. 

Jeg ser bare godvær meldt framover på yr?

Skrevet (endret)

Det kan være lurt å vente med teltingen, om det gjør det for vanskelig å komme ut på tur.

Det er mange ubetjente DNT-hytter i Oslo-marka. Oslomarka er mer enn Nordmarka, det er også fint i Østmarka, Sørmarka, Lillomarka, Krokskogen, Vestmarka og Bærumsmarka.

For å få oversikt er det fint å bruke UT.no, det er også mulig å spørre på tursenteret til DNT i sentrum. Begge steder kan du få oversikt over hvor det går kollektivt.

Om dere vil prøve lavterskels overnatting ute, så er det gapahuk til leie blant annet på Kobberhaugshytta. Overnatting ute, men med fasiliteter i nærheten.

BUA kan være bra for å låne utstyr som nybegynner.

Endret av Knutekålmor85
Skrevet

Dere kan låne telt og utstyr på BUA.Jeg ville tatt båt til Gressholmen eller Langøyene, eller buss til Bekkensten.

Det er også et par DNT-hytter ved Oslofjorden. (Bekkensten og Steilene, tror jeg).

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange måter å sove ute i der fri på. Men nå sier du telt. Da trenger du en lommelykt/hodelykt. Telt, liggeunderlag og sovepose. Bruk klær til pute, så du unngår vekt.

Kan du ikke kart å kompass. Anbedaler jeg at du ikke går langt eller at du kjører til et lite vann. 

Ikke sett opp teltet nede i en dump, de ee fristende og ser lune ut. Men kommer det regn kan det fylles opp.

Ta med deg primus. Eller varme pølser på termos. Syltetøy og brød tåler at det ikke er i kjøleskap. Evnt kan du legge mat og drikke i vannet, hvis det er godt pakket.

Kle deg med ull pg vindtett. Ute snur været raskt.  Og da må du ha flere lag. Du kan bli svett, og da vil ull lede vekk fukt og du blir iike bløt som feks i bomull, som vil gjøre deg kald på kvelden.

Insektmiddel bør du ha en god del av

Anonymkode: 09e90...587

Skrevet

54 bussen fra Storo og innover i Maridalen er en fin start, du skrev ikke hvor gamle barna er, men det er ca 45 minutter (i rolig gange) opp til innsjøen Øyungen, og derfra åpner marka seg. Er enig i det mange sier her, været kan endre seg fort, så å kle seg riktig er viktig, husk at myggen er sultne, så gå for myggspray. Har ikke gjort det selv, men en kollega av meg hadde lånt utstyr hos friluft for alle (han sa det lå på Østensjø), og han var fornøyd.

Personlig ville jeg ikke overnatta på Langøya (eneste stedet i indre Oslofjord man kan campe). Liker stillheten av skogen, på Langøya kan mange campe samtidig, og du får ikke roen.

Skrevet

Men altså:

Er det bare meg som tenker at fulle DNThytter med et godt stykke avstand mellom - eller - klam og varm telttur med SMÅ barn er dårlig ide for en nybegynner? 

Høres ikke gøy ut for barna i det hele tatt. 

Og du kan ikke bare fritt dukke opp på ei hytte og forvente at det er plass. 

Pent veksler litt fra igår til idag på antall dager med regn, lyn og torden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...