Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte via samordna opptak økonomi som første valg og andre valg regnskapsfører . Jeg er usikker på hvilken av de to gir bedre jobb muligheter 

Jeg lurer også på en regnskapsfører kan jobbe i det offentlige er det noen her som er regnskapsfører som jobber i en skole eller sykehus for eksempel 

Anonymkode: e76be...bae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg søkte via samordna opptak økonomi som første valg og andre valg regnskapsfører . Jeg er usikker på hvilken av de to gir bedre jobb muligheter 

Jeg lurer også på en regnskapsfører kan jobbe i det offentlige er det noen her som er regnskapsfører som jobber i en skole eller sykehus for eksempel 

Jeg ville ha valgt regnskapsfører. Første to årene er felles uansett, og du kan jobbe med det samme som du kunne ha gjort med generell økad.

Anonymkode: 454a3...e6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg ville ha valgt regnskapsfører. Første to årene er felles uansett, og du kan jobbe med det samme som du kunne ha gjort med generell økad.

Bedre jobb muligheter?

jobber de offentlig? 

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket om regnskap er i fare for å forsvinne pga KI?

Anonymkode: 46d43...415

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Punching av tall er allerede erstattet, de større juridiske/skattemessige/økonomiske avgjørelsene er heldigvis veldig trygge. Mtp rapporteringsmengden bare øker, vil regnskapsfører alltid være trygg. Men, og det er et stort men, det er mer controlling enn punching av tall. 

Anonymkode: 9d5cb...bd8

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal jeg det ? 

AnonymBruker
Skrevet

Punching av tall er allerede erstattet, de større juridiske/skattemessige/økonomiske avgjørelsene er heldigvis veldig trygge. Mtp rapporteringsmengden bare øker, vil regnskapsfører alltid være trygg. Men, og det er et stort men, det er mer controlling enn punching av tall. 

Hva er controlling ? 

AnonymBruker
Skrevet

Men hva med de som jobber i økonomi og administrasjon? Har Ai erstattet dem? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Regnskapsfører blir så snevert. Jeg ville tatt økonomi. Du har større valgmuligheter med det. 

Anonymkode: 88736...48a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ville også vurdert å ta utenlands opphold i Spania, under studie, ettersom enkelte får jobb pga enkeltfag alene derfra - vet folk som aldri hadde fått jobb noen sted om det ikke hadde vært for de enkeltfagene.  (Er slik i IT, og DNB oslo i hvertfall.... vet om noen spesifikke personer, som ikke tåler om jeg snakker. DNB Oslo kan ta perma damage... sånn for real 😊)

Anonymkode: 5b1d3...26d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går økad, og vi går sammen med regnskap første året. Noen få fag er forskjellig. Vi på økad har valgfag femte semester eller mulighet for utenlandsopphold. Vi skriver ogsåbacheloroppgave. Regnskap har ingen valgfag og heller ikke bacheloroppgave, men følger et regnskap gjennom hele regnskapsåret.

Økad har større valgmuligheter i jobbmarkedet. En regnskapsfører er en regnskapsfører. 

Vi som går økad kan få dobbel bachelor ved å ta ett ekstra år.

Anonymkode: 0a9a7...9f1

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i regnskapsbransjen og kan si at det er veldig stor etterspørsel etter autoriserte regnskapsførere og folk med regnskapskompetanse. 

Selv om mye er digitalt og automatisert, blir oppgavene enda fler. De lovpålagte oppgavene og kravene til dokumentasjon blir bare flere og det stilles høye krav til kompetanse og rådgivning ut mot kunde. 

vil likevel tro at økad er mer generelt. Skal man bli statsautorisert regnskapsfører må man uansett ta tilleggsfag og jobbe en stund først. 
De fleste hos vår bedrift har gått økad. 

Anonymkode: 11302...10e

Skrevet

Jeg ville nok valgt regnskapsfører hvis utdanningen gjør at du kan bli statsautorisert på sikt. Det er veldig stor etterspørsel etter statsautoriserte regnskapsførere. Etter at jeg fikk autorisasjonen har jeg fått alle jobbene jeg har søkt på. Det er ikke fordi jeg er noe unikt, men fordi byråerfaring kombinert med autorisasjon er veldig attraktivt i arbeidsmarkedet.

Da jeg studerte hadde vi også et eget fag om kommuneregnskap og regnskap i offentlig sektor. Det er absolutt mulig å jobbe i det offentlige som regnskapsfører, for eksempel i kommuner, helseforetak eller andre offentlige virksomheter. Lønnen er ofte noe høyere i privat sektor, men det offentlige kan tilby andre fordeler som gode pensjonsordninger og god balanse mellom jobb og fritid.

Skrevet

En ting til, dersom du studerer regnskap, begynner å jobbe med regnskap og finner ut at det ikke var noe for deg, er det en veldig god inngang til andre økonomistillinger.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jobber i regnskapsbransjen og kan si at det er veldig stor etterspørsel etter autoriserte regnskapsførere og folk med regnskapskompetanse. 

Selv om mye er digitalt og automatisert, blir oppgavene enda fler. De lovpålagte oppgavene og kravene til dokumentasjon blir bare flere og det stilles høye krav til kompetanse og rådgivning ut mot kunde. 

vil likevel tro at økad er mer generelt. Skal man bli statsautorisert regnskapsfører må man uansett ta tilleggsfag og jobbe en stund først. 
De fleste hos vår bedrift har gått økad. 

Anonymkode: 11302...10e

Hva er forskjellen mellom statsautorisert regnskapsfører og autorisert regnskapsfører?

så det du mener også at det er lett ånfånjobb som regnskapsførere men kjenner flere som har tatt økad som sliter med å finne jobb

forresten kan en regnskapsfører jobbe i det offentlige 

AnonymBruker
Skrevet
Irol skrev (16 minutter siden):

Jeg ville nok valgt regnskapsfører hvis utdanningen gjør at du kan bli statsautorisert på sikt. Det er veldig stor etterspørsel etter statsautoriserte regnskapsførere. Etter at jeg fikk autorisasjonen har jeg fått alle jobbene jeg har søkt på. Det er ikke fordi jeg er noe unikt, men fordi byråerfaring kombinert med autorisasjon er veldig attraktivt i arbeidsmarkedet.

Da jeg studerte hadde vi også et eget fag om kommuneregnskap og regnskap i offentlig sektor. Det er absolutt mulig å jobbe i det offentlige som regnskapsfører, for eksempel i kommuner, helseforetak eller andre offentlige virksomheter. Lønnen er ofte noe høyere i privat sektor, men det offentlige kan tilby andre fordeler som gode pensjonsordninger og god balanse mellom jobb og fritid.

Hva er forskjellen mellom statsautorisert og autorisert regnskapsfører? 

AnonymBruker
Skrevet

Regnskapsfører blir så snevert. Jeg ville tatt økonomi. Du har større valgmuligheter med det. 

Anonymkode: 88736...48a

Snevert? Hva rent konkret tenker du man kan gjøre med en generell økadgrad vs spesialisering i regnskap?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bedre jobb muligheter?

jobber de offentlig? 

Statsautorisert regnskapsfører har krav om spesifikk fagkombinasjon. Man kan helt fint jobbe offentlig dersom man ønsker det. Altså det er jo en økonomigrad.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er forskjellen mellom statsautorisert og autorisert regnskapsfører? 

Det er det samme, tidligere kalte de det autorisert regnskapsfører. Nå kaller de det statsautorisert regnskapsfører.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva er forskjellen mellom statsautorisert regnskapsfører og autorisert regnskapsfører?

så det du mener også at det er lett ånfånjobb som regnskapsførere men kjenner flere som har tatt økad som sliter med å finne jobb

forresten kan en regnskapsfører jobbe i det offentlige 

Det er det samme, autorisert tidligere, nå statsautorisert. Bare ny «tittel». Fikk gullfarget pin og greier fra regnskap norge da de skiftet 😅🙈

Anonymkode: 6dcc4...628

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...