Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir man trekt skatt på sykepenger i juni som arbeidsledig? 
 

Anonymkode: edc1a...36e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du gått på dagpenger etc?

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Har du gått på dagpenger etc?

Nei vært sykmeldt snart 1 år..

Blir AAP fra august

Anonymkode: edc1a...36e

Skrevet

Du tenker på om det ikke er noe skatt på sykepenger i juli?

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Du tenker på om det ikke er noe skatt på sykepenger i juli?

Ja

Anonymkode: edc1a...36e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja

Anonymkode: edc1a...36e

Har tabelltrekk

Anonymkode: edc1a...36e

Skrevet

Nei, sykepenger er ikke skattefrie i juli. Måneden med halv skatt på sykepenger er desember.Skattekortet ditt er som hovedregel satt opp slik at skatten trekkes over 10,5 måneder. Det betyr at du ikke har skattetrekk i juni måned, samt at du har halvt skattetrekk i desember.Dersom du mottar sykepenger, blir disse skattlagt på lik linje med vanlig lønn, og du trekkes derfor vanlig skatt i juli.Du kan sjekke detaljene for dine utbetalinger og skattekortet ditt på Skatteetaten.

Skrevet
mommyaka skrev (29 minutter siden):

Nei, sykepenger er ikke skattefrie i juli. Måneden med halv skatt på sykepenger er desember.Skattekortet ditt er som hovedregel satt opp slik at skatten trekkes over 10,5 måneder. Det betyr at du ikke har skattetrekk i juni måned, samt at du har halvt skattetrekk i desember.Dersom du mottar sykepenger, blir disse skattlagt på lik linje med vanlig lønn, og du trekkes derfor vanlig skatt i juli.Du kan sjekke detaljene for dine utbetalinger og skattekortet ditt på Skatteetaten.

Juni var det jeg lurte på, ikke juli

Anonymkode: edc1a...36e

Skrevet

Ja, du betaler skatt på sykepenger i juli, men det er ikke noe skattetrekk på utbetalingen denne måneden.Sykepenger og uføretrygd følger de samme reglene som lønn og utbetales skattefritt i juni, mens det i desember trekkes halv skatt. Det betyr at summen du får utbetalt i juli vil være uten skattetrekk, men du betaler likevel inn det du skal i løpet av hele året.Mer informasjon om hvordan skattetrekket ditt er fordelt finner du på Skatteetaten.

Skrevet
mommyaka skrev (18 minutter siden):

Ja, du betaler skatt på sykepenger i juli, men det er ikke noe skattetrekk på utbetalingen denne måneden.Sykepenger og uføretrygd følger de samme reglene som lønn og utbetales skattefritt i juni, mens det i desember trekkes halv skatt. Det betyr at summen du får utbetalt i juli vil være uten skattetrekk, men du betaler likevel inn det du skal i løpet av hele året.Mer informasjon om hvordan skattetrekket ditt er fordelt finner du på Skatteetaten.

Men hvorfor nevner du juli hele tiden? Jeg har ikke spurt noe om juli. 

Anonymkode: edc1a...36e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor nevner du juli hele tiden? Jeg har ikke spurt noe om juli. 

Anonymkode: edc1a...36e

Sykepengene mine fra 1 juni til 22 juni er på vei til meg nå, og jeg lurer på om jeg vil få brutto eller netto lønn utbetalt

Anonymkode: edc1a...36e

Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Nei, sykepenger er ikke skattefrie i juli. Måneden med halv skatt på sykepenger er desember.Skattekortet ditt er som hovedregel satt opp slik at skatten trekkes over 10,5 måneder. Det betyr at du ikke har skattetrekk i juni måned, samt at du har halvt skattetrekk i desember.Dersom du mottar sykepenger, blir disse skattlagt på lik linje med vanlig lønn, og du trekkes derfor vanlig skatt i juli.Du kan sjekke detaljene for dine utbetalinger og skattekortet ditt på Skatteetaten.

Er du sikker på dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...