Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir man trekt skatt på sykepenger i juni som arbeidsledig? 

Anonymkode: edc1a...36e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du gått på dagpenger etc?

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Har du gått på dagpenger etc?

Nei vært sykmeldt snart 1 år..

Blir AAP fra august

Skrevet

Du tenker på om det ikke er noe skatt på sykepenger i juli?

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Du tenker på om det ikke er noe skatt på sykepenger i juli?

Ja

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja

Har tabelltrekk

Skrevet

Nei, sykepenger er ikke skattefrie i juli. Måneden med halv skatt på sykepenger er desember.Skattekortet ditt er som hovedregel satt opp slik at skatten trekkes over 10,5 måneder. Det betyr at du ikke har skattetrekk i juni måned, samt at du har halvt skattetrekk i desember.Dersom du mottar sykepenger, blir disse skattlagt på lik linje med vanlig lønn, og du trekkes derfor vanlig skatt i juli.Du kan sjekke detaljene for dine utbetalinger og skattekortet ditt på Skatteetaten.

Skrevet
mommyaka skrev (29 minutter siden):

Nei, sykepenger er ikke skattefrie i juli. Måneden med halv skatt på sykepenger er desember.Skattekortet ditt er som hovedregel satt opp slik at skatten trekkes over 10,5 måneder. Det betyr at du ikke har skattetrekk i juni måned, samt at du har halvt skattetrekk i desember.Dersom du mottar sykepenger, blir disse skattlagt på lik linje med vanlig lønn, og du trekkes derfor vanlig skatt i juli.Du kan sjekke detaljene for dine utbetalinger og skattekortet ditt på Skatteetaten.

Juni var det jeg lurte på, ikke juli

Skrevet

Ja, du betaler skatt på sykepenger i juli, men det er ikke noe skattetrekk på utbetalingen denne måneden.Sykepenger og uføretrygd følger de samme reglene som lønn og utbetales skattefritt i juni, mens det i desember trekkes halv skatt. Det betyr at summen du får utbetalt i juli vil være uten skattetrekk, men du betaler likevel inn det du skal i løpet av hele året.Mer informasjon om hvordan skattetrekket ditt er fordelt finner du på Skatteetaten.

Skrevet
mommyaka skrev (18 minutter siden):

Ja, du betaler skatt på sykepenger i juli, men det er ikke noe skattetrekk på utbetalingen denne måneden.Sykepenger og uføretrygd følger de samme reglene som lønn og utbetales skattefritt i juni, mens det i desember trekkes halv skatt. Det betyr at summen du får utbetalt i juli vil være uten skattetrekk, men du betaler likevel inn det du skal i løpet av hele året.Mer informasjon om hvordan skattetrekket ditt er fordelt finner du på Skatteetaten.

Men hvorfor nevner du juli hele tiden? Jeg har ikke spurt noe om juli. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor nevner du juli hele tiden? Jeg har ikke spurt noe om juli. 

Sykepengene mine fra 1 juni til 22 juni er på vei til meg nå, og jeg lurer på om jeg vil få brutto eller netto lønn utbetalt

Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Er du sikker på dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...