AnonymBruker Skrevet 27. juni #1 Skrevet 27. juni Jeg oppdaget litt for seint at jeg får restskatt for 2025, og er klar over at jeg må betale renter. Det hadde jeg jo sluppet om jeg hadde betalt inn tilleggsforskudd innen 31. mai Renter beregnes fra 1. juli 2025 og fram til restskatten betales. Er det da mulig å betale det nå og slippe så mye renter som om jeg skulle vente? Anonymkode: dc5b8...344
AnonymBruker Skrevet 27. juni #2 Skrevet 27. juni "Betaler du etter 31. mai er renten på 3,12 prosent. Renten beregnes fra 1. juli i inntektsåret, altså året før du leverer skattemeldingen, frem til betalingsfrist på første faktura. Det betyr at hvis du for eksempel har fått restskatt for inntektsåret 2025, som du betaler etter 31. mai, legger vi på renter på beløpet fra 1. juli 2025 frem til betalingsfrist." Anonymkode: 0871e...cf9
AnonymBruker Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): "Betaler du etter 31. mai er renten på 3,12 prosent. Renten beregnes fra 1. juli i inntektsåret, altså året før du leverer skattemeldingen, frem til betalingsfrist på første faktura. Det betyr at hvis du for eksempel har fått restskatt for inntektsåret 2025, som du betaler etter 31. mai, legger vi på renter på beløpet fra 1. juli 2025 frem til betalingsfrist." Anonymkode: 0871e...cf9 Det svarer ikke på ts sitt spørsmål Anonymkode: 6b401...071 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): "Betaler du etter 31. mai er renten på 3,12 prosent. Renten beregnes fra 1. juli i inntektsåret, altså året før du leverer skattemeldingen, frem til betalingsfrist på første faktura. Det betyr at hvis du for eksempel har fått restskatt for inntektsåret 2025, som du betaler etter 31. mai, legger vi på renter på beløpet fra 1. juli 2025 frem til betalingsfrist." Anonymkode: 0871e...cf9 Det har jeg lest meg fram til også. Men hva om jeg betaler lenge før betalingsfristen? Må jeg fortsatt betale renter fram til f.eks. 20. august (om bet.fristen er da), eller slipper jeg det om jeg betaler nå? Jeg er klar over at det ikke hjelper om renta der jeg har pengene er høyere enn 3,12%, da kan jeg like gjerne vente. Anonymkode: dc5b8...344
AnonymBruker Skrevet 27. juni #5 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det svarer ikke på ts sitt spørsmål Anonymkode: 6b401...071 Jo. Man må betale rente helt til betalingsfristen dersom man betaler etter 31. mai. Anonymkode: 0871e...cf9
AnonymBruker Skrevet 27. juni #6 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo. Man må betale rente helt til betalingsfristen dersom man betaler etter 31. mai. Anonymkode: 0871e...cf9 Betalingsfristen var jo 31.mai. TS betalte ikke i tide. Nå må hun vente på fakturaen i nettbanken, med renter. Anonymkode: 6b401...071 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 27. juni #7 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Betalingsfristen var jo 31.mai. TS betalte ikke i tide. Nå må hun vente på fakturaen i nettbanken, med renter. Anonymkode: 6b401...071 Nei, betalingsfristen for restskatt er ikke 31. mai. Det er fristen for tilleggsforskudd for er 31. mai. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #8 Skrevet 27. juni Her er det jeg har funnet ut, men det står ikke noe om hva som skjer om man betaler før fristen for restskatt. Anonymkode: dc5b8...344
AnonymBruker Skrevet 27. juni #9 Skrevet 27. juni Mye tyder egentlig på at de beregner renter fram til første faktura på restskatt, slik at man like gjerne kan ha pengene på konto fram til betalingsfristen for restskatt foreligger. Anonymkode: dc5b8...344
frenchygirl Skrevet 28. juni #10 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mye tyder egentlig på at de beregner renter fram til første faktura på restskatt, slik at man like gjerne kan ha pengene på konto fram til betalingsfristen for restskatt foreligger. Anonymkode: dc5b8...344 Når du ikke har betalt restskatten innen 31.mai, så må du betale renter for hele beløpet som ikke er innbetalt innen 31.mai. Det er ikke "mye som tyder på det". Det er helt tydelig hva som gjelder. Så du har rett i at du liksågodt kan la pengene stå på konto til betalingsfristen.
newman01 Skrevet 28. juni #11 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (På 27.6.2026 den 18.46): Det har jeg lest meg fram til også. Men hva om jeg betaler lenge før betalingsfristen? Må jeg fortsatt betale renter fram til f.eks. 20. august (om bet.fristen er da), eller slipper jeg det om jeg betaler nå? Jeg er klar over at det ikke hjelper om renta der jeg har pengene er høyere enn 3,12%, da kan jeg like gjerne vente. Anonymkode: dc5b8...344 Tror du har misforstått. Du må betale renter til staten for 13 måneder. Det er juli 2025 som renten beregnes fra, ikke mai i år. Så med mindre du får 15% rente på sparekonto er det dumt å ikke betale før juni.
Grønnsaksvaffel Skrevet 28. juni #12 Skrevet 28. juni newman01 skrev (25 minutter siden): Tror du har misforstått. Du må betale renter til staten for 13 måneder. Det er juli 2025 som renten beregnes fra, ikke mai i år. Så med mindre du får 15% rente på sparekonto er det dumt å ikke betale før juni. Poenget er at ts oppdaget at h*n fikk restskatt etter fristen for å betale tilleggsforskudd. Renten på restskatt beregnes fram til betalingsfristen, selv om man betaler tidligere (men etter 31. mai). Ts spør om h*n har skjønt det riktig.
newman01 Skrevet 28. juni #13 Skrevet 28. juni Grønnsaksvaffel skrev (54 minutter siden): Poenget er at ts oppdaget at h*n fikk restskatt etter fristen for å betale tilleggsforskudd. Renten på restskatt beregnes fram til betalingsfristen, selv om man betaler tidligere (men etter 31. mai). Ts spør om h*n har skjønt det riktig. Ganske fiffig å finne ut at man får restskatt to måneder etter innleveringsfristen for skattemeldingen da
Grønnsaksvaffel Skrevet 28. juni #14 Skrevet 28. juni newman01 skrev (4 minutter siden): Ganske fiffig å finne ut at man får restskatt to måneder etter innleveringsfristen for skattemeldingen da Ikke alle sjekker skattemeldingen sin.
newman01 Skrevet 28. juni #15 Skrevet 28. juni Grønnsaksvaffel skrev (35 minutter siden): Ikke alle sjekker skattemeldingen sin. Det er jo ganske dumt, for man kan straffes om det er feil i den. Kjedelig å få straffeskatt fordi man ikke gidder å logge inn på skatteetatens hjemmeside 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 28. juni #16 Skrevet 28. juni newman01 skrev (5 minutter siden): Det er jo ganske dumt, for man kan straffes om det er feil i den. Kjedelig å få straffeskatt fordi man ikke gidder å logge inn på skatteetatens hjemmeside Det er jeg enig i, likevel er det ca. 1,5 mill som ikke sjekker skattemeldingen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå