AnonymBruker Skrevet 27. juni #1 Skrevet 27. juni Hei Jeg har vokst opp i en liten familie og har ikke erfaring med å lage mat til mange. Med tiden har jeg blitt mor til fire barn, så nå begynner jeg å kjenne på at det begynner å bli litt mere jobb på kjøkkenet. Så tilbake til oversikten, har du noen gode tips til kjøkkenutstyr eller andre smarte løsninger for å gjøre matlaging mer effektiv og/eller økonomisk? Kanskje du vet om en bra nettside med oppskrifter som er enkle å lage til mange eller til å fryse ned? Anonymkode: ef7ee...102
AnonymBruker Skrevet 27. juni #2 Skrevet 27. juni Mat som er lett å lage til mange er jo feks gryteretter og supper (chiligryte, curry, hjemmelaget tomatsuppe, linsesuppe, gulrotsuppe osv). De fungerer også ofte bra å fryse ned. Eller mat som laget i ovnen, som bakt potet, ovnsbakte grønnsaker, pizza, gratenger, lasagne eller nachos. Anonymkode: 67f99...56b 3
RaraA Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni Gryter, gratenger og mat man kan lage i leirgryter synes jeg er tipp topp. Kan lage opp store porsjoner og «lager seg selv» Det jeg synes er mest nødvendig er støpejernsgryte, leirgryte og riskoker. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke skaffet meg riskoker for lenge siden! 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni Stor støpejernsgryte eller slow cooker, for å kunne slenge oppi ting som kan småkoke og lage seg selv mens man får ryddet/vasket på kjøkkenet eller tatt klesvask etc. Gull verdt! Alle slags gryter, supper etc. Ellers anbefaler jeg å lage omelett i ovn, søk det opp - også fantastisk lettvint når man lager frokost til flere samtidig. Ovnsbakte grønnsaker med poteter er også lettvint å lage mye på én gang. Anonymkode: cd90b...afc 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #5 Skrevet 27. juni En eller annen form for stek i ovn, med tilbehør Anonymkode: 8ef24...d0f
AnonymBruker Skrevet 28. juni #6 Skrevet 28. juni Kjøp bokser av ulike størrelser og alluminumsformer. Da kan du fryse rester i bokser for en porsjon og lage 2-3 ekstra middager for hele familien og fryse ned når du først er i gang. Former kan brukes til lasagne, fiskegrateng, andre gratenger osv. Andre middager som er grei å fryse er kjøttkaker, kjøttboller, fiskekaker, stekt ris, supper. Har du laget opp litt noen dager, trenger du ikke stå på kjøkkenet hver dag. Da kan du få noen dager "fri" og bare huske å ta opp fra frysen i tide. Så må det bare putre litt eller varmes i ovnen. Du kan også lage sauser og tilbehør som dere jevnlig bruker, og ta opp av frysen kvelden før. Så er det bare å steke/koke/tilberede proteinet. Tilbehør som er ok å fryse kan være tomatsaus, potetmos, grønnsaksmos, stekte potetbåter som kan varmes opp igjen, bolognese, chilli con carne og andre gryteretter. Anonymkode: 579bf...16c 3
Snabeltann Skrevet 28. juni #7 Skrevet 28. juni Ser noen har sånn stor «grillplate» på benken, der men kan steke mange ting samtidig. Ser veldig smart ut!
AnonymBruker Skrevet 29. juni #8 Skrevet 29. juni Snabeltann skrev (22 timer siden): Ser noen har sånn stor «grillplate» på benken, der men kan steke mange ting samtidig. Ser veldig smart ut! Ja det er sikkert kjekt når man lager mye mat samtidig 😄 Anonymkode: ef7ee...102
AnonymBruker Skrevet 29. juni #9 Skrevet 29. juni Stor fryser! Og unger som er store nok til å skjære opp grønnsaker. Anonymkode: 68c2c...080
AnonymBruker Skrevet 29. juni #10 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (På 27.6.2026 den 17.47): Hei Jeg har vokst opp i en liten familie og har ikke erfaring med å lage mat til mange. Med tiden har jeg blitt mor til fire barn, så nå begynner jeg å kjenne på at det begynner å bli litt mere jobb på kjøkkenet. Så tilbake til oversikten, har du noen gode tips til kjøkkenutstyr eller andre smarte løsninger for å gjøre matlaging mer effektiv og/eller økonomisk? Kanskje du vet om en bra nettside med oppskrifter som er enkle å lage til mange eller til å fryse ned? Anonymkode: ef7ee...102 Har 3 barn og blir også overrasket over mengder, de er gutter i tillegg. Idag lærte jeg at de store bør ha minst 12 kjøttboller hver seg, selv med halve tallerken fylt med pasta og grønnsaker. 2 åringen trenger 5 kjøttboller. Lunsj er gjerne 4 skiver hver seg. 500g kylling holder ikke lengre. To langpanne pizza er akkurat nok. Hvor vil dette ende 🙈😂 Anonymkode: b8d3a...e45
AnonymBruker Skrevet 29. juni #11 Skrevet 29. juni Vi var seks barn i tenåringsalder(mine dine) under samme tak, og vi stekte pannekaker med tre stekepanner 🤣🥵 Anonymkode: a22a6...5ce
AnonymBruker Skrevet 29. juni #12 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har 3 barn og blir også overrasket over mengder, de er gutter i tillegg. Idag lærte jeg at de store bør ha minst 12 kjøttboller hver seg, selv med halve tallerken fylt med pasta og grønnsaker. 2 åringen trenger 5 kjøttboller. Lunsj er gjerne 4 skiver hver seg. 500g kylling holder ikke lengre. To langpanne pizza er akkurat nok. Hvor vil dette ende 🙈😂 Anonymkode: b8d3a...e45 Ja, jeg har også tre gutter og tenker det samme som deg 😂 Bruker også mye tid på matlaging, noe som er nytt for en som ikke elsker å lage mat. Jeg må bare prøve å mane frem noe matglede 🤞 Anonymkode: ef7ee...102
Perine Skrevet 30. juni #13 Skrevet 30. juni lapskaus er undervurdert Det er lett å lage til mange, og til flere omganger. Supre hjelpemidler på kjøkkenet er foodprocessor til rasping og kutting, og kjøkkenmaskin til alle slags deiger, den må også ha kjøttkvern. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #14 Skrevet 30. juni Jeg synes det er praktisk med salat som tilbehør når vi er mange til bords. Det kan man lage litt på forhånd, slik at det er én ting mindre å styre med på en gang. Og så trenger man ikke å okkupere kokeplate/stekeovn. Jeg serverer gjerne grillet kyllinglår (kjøper ferdig grillet kyllinglår i pose på butikken og bare varmer i ovnen), med ris og salat. Posesaus, eller sett fram et utvalg av dressinger på bordet så folk kan velge selv. Laksefilet i ovn er også enkelt å lage til mange, man får plass til mange laksefileter i en langpanne. Taco er også praktisk, og hvis du ber en eller to om hjelp til kutting går det ganske kjapt. Lasagne er ganske greit å lage til mange også. Supplér med salat ved siden av samt ett eller annet brød. Av hjepemidler kan jeg anbefale elektrisk stekepanne. Stor sak som man setter på benken og plugger i en kontakt. Vanlige stekepanner blir fort for små når man skal lage mat til mange. Jeg vet at det går an å bruke steketakke til en del ting også, f.eks å steke fiskekaker. Anonymkode: f5f58...bf9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå