BeeKind Skrevet 26. juni #1 Skrevet 26. juni (endret) Jeg bor i nærheten av et jorde hvor det går hester med føll. Jeg synes det er veldig koselig å stoppe og hilse på dem når de står ved gjerdet. Men det er ganske mange mennesker som går forbi, kan det stresse hestene at man kommer bort for å hilse og kose? Hva er egentlig innafor når det gjelder andres dyr som står på beite i nærheten av vei? Jeg regner med at eier ikke vil at man skal gi dem mat og godbiter for eksempel, eller gå inn på beitet til dyra. Hva tenker dere som har dyr på beite om folk som går forbi, hva er innafor og hva er ikke greit? Hvordan respektere dyr og eier best mulig? Bør man la være å hilse på ved gjerdet? Endret 26. juni av BeeKind
AnonymBruker Skrevet 26. juni #2 Skrevet 26. juni Man respekterer eier og dyr best ved å ikke oppsøke dyra. Anonymkode: 144cd...497 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #3 Skrevet 26. juni Ikke gi de noen form for mat, hester har veldig ømfintlig fordøyelsessystemet. Det er ikke greit å gå inn på beitet, da har dyra mulighet til å trekke seg unna eller oppsøke hvis de vil. Og jeg har null sympati for de som eventuelt blir bitt, så ikke kom til meg og grin på nesa hvis hestene mine glefser til, da får du holde hendene dine på utsiden. Anonymkode: 18a88...206 5 1
BeeKind Skrevet 26. juni Forfatter #4 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke gi de noen form for mat, hester har veldig ømfintlig fordøyelsessystemet. Det er ikke greit å gå inn på beitet, da har dyra mulighet til å trekke seg unna eller oppsøke hvis de vil. Og jeg har null sympati for de som eventuelt blir bitt, så ikke kom til meg og grin på nesa hvis hestene mine glefser til, da får du holde hendene dine på utsiden. Anonymkode: 18a88...206 Veldig fair 😊
Baff Skrevet 26. juni #5 Skrevet 26. juni Har ingenting i mot om folk stopper opp og prøver hilse på hestene mine (fra utsiden av strømgjerde). Men ikke gi de noe mat/godbiter! Hestene kommer ikke bort om de ikke vil ha oppmerksomhet 3 1
BeeKind Skrevet 26. juni Forfatter #6 Skrevet 26. juni Baff skrev (1 minutt siden): Har ingenting i mot om folk stopper opp og prøver hilse på hestene mine (fra utsiden av strømgjerde). Men ikke gi de noe mat/godbiter! Hestene kommer ikke bort om de ikke vil ha oppmerksomhet Så koselig! 🩷
AnonymBruker Skrevet 27. juni #7 Skrevet 27. juni Jeg har aldri opplevd det som problematisk at folk stopper og hilser på hestene over gjerdet. Som flere andre sier så går hestene bare ikke bort til folk om de ikke vil så det styrer de fint selv. Bare aldri kryss det gjerdet uten tillatelse og aldri gi hestene noenting, det inkluderer gress uansett hvor sikker du er på at det er samme gresset som finnes innafor gjerdet for det er en forskjell på noe hestene selv plukker og noe de får severt og den forskjellen kan være skadelig. Om du bor nært nok til å se hestene ofte så setter nok eier pris på at du sier hei til eier også. Det er bare koselig å vite at det er andre mennesker som følger litt med og som respekterer gjerdegrensa☺️ Anonymkode: def8d...bb0 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #8 Skrevet 27. juni Dyra skal være innefor gjerdet og folk skal være utenfor. Man skal heller ikke gi de mat, både med tanke på hestens helse og at det kan skje bittuhell om man ikke kjenner dyra. Klapp og hils alt man vil, dyra regulerer selv om de vil eller ikke😊 Anonymkode: ac4a7...c0b 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #9 Skrevet 27. juni Dyr som kommer selv for å hilse, bruker jeg gjerne tid på. Gir de aldri noe å spise, men de aller fleste liker å bli klødd. På halsen, under «haken», og vil de f.eks bli klødd på ryggen så stiller de seg opp. Å kose meg dyr er magisk ❤️ Anonymkode: 3bea8...30d
AnonymBruker Skrevet 27. juni #10 Skrevet 27. juni Helt ok å klappe fra utsiden av gjerdet, men ikke gå inn og ikke gi mat (heller ikke gress). Anonymkode: 7b621...524 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #11 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dyra skal være innefor gjerdet og folk skal være utenfor. Man skal heller ikke gi de mat, både med tanke på hestens helse og at det kan skje bittuhell om man ikke kjenner dyra. Klapp og hils alt man vil, dyra regulerer selv om de vil eller ikke😊 Anonymkode: ac4a7...c0b Bor ved utmark der de slipper sauer og kyr, er turstier der og flust av porter i gjerdet. Er til og med stolper til stolpejakter der dyra beiter. Anonymkode: b0707...a3e
AnonymBruker Skrevet 27. juni #12 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bor ved utmark der de slipper sauer og kyr, er turstier der og flust av porter i gjerdet. Er til og med stolper til stolpejakter der dyra beiter. Anonymkode: b0707...a3e Forskjell på utmark og innmark. I utmark er det jo vanlig å gå inn. Der er det jo lov med alminnelig ferdsel så lenge man oppfører seg vettig, lukker porter osv. Det er jo regulert av allemannsretten. Innmark har mye strengere regler. Der har man i utgangspunktet ikke lov å gå uten eiers tillatelse. Mine hester har kun gått på innmark. Og folk har for det meste holdt seg på utsiden av gjerdet. Var en periode vi måtte sette opp lapper om foring da folk i nabolaget til og med heiv inn plengress til de. Anonymkode: 03d6d...629 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #13 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Forskjell på utmark og innmark. I utmark er det jo vanlig å gå inn. Der er det jo lov med alminnelig ferdsel så lenge man oppfører seg vettig, lukker porter osv. Det er jo regulert av allemannsretten. Innmark har mye strengere regler. Der har man i utgangspunktet ikke lov å gå uten eiers tillatelse. Mine hester har kun gått på innmark. Og folk har for det meste holdt seg på utsiden av gjerdet. Var en periode vi måtte sette opp lapper om foring da folk i nabolaget til og med heiv inn plengress til de. Anonymkode: 03d6d...629 Var vel den forskjellen jeg prøvde å få frem. At man ikke kan si man ikke skal gå inn til beitedyr. Anonymkode: b0707...a3e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå