nøtta Skrevet 26. juni #1 Skrevet 26. juni Har hatt en diskusjon med min tante. Hun mener at dersom en har kjøpt alkoholfritt fra polet, som vin eller bobler, er det IKKE ok å la barna smake, men brus er helt ok?. Jeg er litt uenig, og tenker at dersom man tar seg et glass alkoholfri vin eller bobler og barna vil smake, så er det ok. Hva tenker folk?
AnonymBruker Skrevet 26. juni #3 Skrevet 26. juni Herre gud, hun er jo ikke god. Det er likegyldig hvor drikken kjøpes, den skal bare være alkoholfri. Anonymkode: 9fc20...291 5
Vibelator Skrevet 26. juni #4 Skrevet 26. juni Virrevirrevapp skrev (1 minutt siden): Barn kan drikke alt av alkoholfritt. Munkholm har vitaminer Cola har sukker og ingen vitaminer 8 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #5 Skrevet 26. juni Ja, det er vel greit. Det er jo ingen grunn til at det ikke skulle være det. Bare fordi noe er kjøpt på en spesiell butikk gjør jo ikke at det automatisk blir "farlig". Anonymkode: c338d...54a
AnonymBruker Skrevet 26. juni #6 Skrevet 26. juni Overhodet ikke! De kommer til å ende opp som Sven-O!!😶 Anonymkode: bc947...7eb 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #7 Skrevet 26. juni Husker da jeg var barn så helte min mor seg en vørterøl. Jeg ville smake og syntes det smakte helt grusomt. Helt problemfritt. Anonymkode: f71b6...710 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni #8 Skrevet 26. juni Er det greit å la barne smake på en joint uten Cannabis? Anonymkode: 62093...9d2 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #9 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det greit å la barne smake på en joint uten Cannabis? Anonymkode: 62093...9d2 En joint uten cannabis er tobakk. Så, nei, det er ikke greit. Anonymkode: f71b6...710 23 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni #10 Skrevet 26. juni Ja så klart er det ok. i Frankrike får barn smake vin også. Anonymkode: 7e006...c4b 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni #11 Skrevet 26. juni Det er ikke farlig, og jeg hadde aldri gått inn i noen diskusjon med noen om det. Men jeg hadde ikke kjøpt eller gitt til egne barn. Alkohol er ikke bare alkoholprosenten, men opplevelsen rundt også. Alkoholkultur om man vil. Jeg har tenåringer og passer på å ikke lagd altfor sterk forbindelse mellom kos og Alkohol. Ser venner som skal åpne bobler sekunder man ankommer hytta. Fredagskveld er øl. Fotballkamp er øl. Vin på terrassen etc. Samlet blir det mange anledninger hvor det "må" være Alkohol for å kose seg skikkelig. Med påvirkbare tenåringer vil jeg begrense dette her. De finner nok Alkohol selv uten at jeg behøver å være rollemodell titt og ofte. For ordens skyld, jeg er ikke avholds og kan drikke litt vin foran dem. Men måteholden i å hylle kos ved alkohol Anonymkode: b99d7...d7c 8 4
Virrevirrevapp Skrevet 26. juni #12 Skrevet 26. juni Vibelator skrev (16 minutter siden): Munkholm har vitaminer Cola har sukker og ingen vitaminer Jada. Finnes mange passende drinker med og uten vitaminer. Om sommeren gjerne sider og lemonade. Er også ok å gi unger en smak/slurk av faktisk alkohol. Som en bit alkoholkonfekt eller et lite sip av et glass med lavt alkoholinnhold. Men det viktigste er jo å vise et avslappa men måteholdent forhold til alkohol selv. Feks litt øl til julematen og hvitvin til sommerrekene, men ikke at helg=alkohol. 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #13 Skrevet 26. juni Jeg fikk alkoholfri drinker da di voksne kjøpte drink på ferier. Fikk også vørterøl til lørdagsgodtet Anonymkode: 17bb8...220 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #14 Skrevet 26. juni Jeg liker smaken av øl, men ønsker ikke drikke øl ofte. Kjøper derfor alkoholfri. Barna har fått smake. Anonymkode: 20c26...af1 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #15 Skrevet 26. juni Jeg kjøpte alkoholfri cider da barna var under 18, til nyttårsaften og andre feiringer. Anonymkode: 6ef08...001 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #16 Skrevet 26. juni Er faktisk ingen aldersgrense på alkoholfritt øl f.eks., så dette kan faktisk barn kjøpe selv hvis de vil. Helt ok å smake mao. 😊 Anonymkode: 04f0f...5c1 5
LilleMy_09 Skrevet 26. juni #17 Skrevet 26. juni Ja. Fikk smake både alkoholfritt øl og vin da jeg var barn
AnonymBruker Skrevet 26. juni #18 Skrevet 26. juni Jo det er en aldersgrense på å selge alkoholfritt til barn, drink mixer, fyrstikker, lightere og energidrikk. Anonymkode: 98571...654
AnonymBruker Skrevet 26. juni #19 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jo det er en aldersgrense på å selge alkoholfritt til barn, drink mixer, fyrstikker, lightere og energidrikk. Anonymkode: 98571...654 Her må du oppdatere deg på loven. Er kun energidrikk av det du nevner det finnes en lovbestemt aldersgrense på. Det finnes butikker med interne regler rundt kjøp og salg av det andre du nevner, men det er ingen lovbestemt legitimasjonsplikt på disse varene. Forøvrig er det ikke så lenge siden aldergrense på energidrikk ble innført (1.januar i år), men allerede for 15-20 år siden var det butikker som ikke solgte energidrikk til mindreårige grunnet interne regler. Det er sikkert butikker som i årevis har nekter mindreårige å kjøpe de andre varene du nevner også. Anonymkode: 04f0f...5c1 4
Gunstein123 Skrevet 26. juni #20 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jo det er en aldersgrense på å selge alkoholfritt til barn, drink mixer, fyrstikker, lightere og energidrikk. Anonymkode: 98571...654 Det er ingen lovfestet aldersgrense for å kjøpe eller selge drikkevarer som er helt alkoholfrie. Barn og mindreårige kan derfor lovlig kjøpe produkter som alkoholfritt øl og brus 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå