Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hatt en diskusjon med min tante. Hun mener at dersom en har kjøpt alkoholfritt fra polet, som vin eller bobler, er det IKKE ok å la barna smake, men brus er helt ok?. Jeg er litt uenig, og tenker at dersom man tar seg et glass alkoholfri vin eller bobler og barna vil smake, så er det ok. Hva tenker folk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn kan drikke alt av alkoholfritt. 

• Liker 24
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Herre gud, hun er jo ikke god. Det er likegyldig hvor drikken kjøpes, den skal bare være alkoholfri. 

Anonymkode: 9fc20...291

• Liker 5
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (1 minutt siden):

Barn kan drikke alt av alkoholfritt. 

Munkholm har vitaminer

Cola har sukker og ingen vitaminer

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vel greit. Det er jo ingen grunn til at det ikke skulle være det. Bare fordi noe er kjøpt på en spesiell butikk gjør jo ikke at det automatisk blir "farlig". 

Anonymkode: c338d...54a

AnonymBruker
Skrevet

Overhodet ikke! De kommer til å ende opp som Sven-O!!😶

Anonymkode: bc947...7eb

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker da jeg var barn så helte min mor seg en vørterøl. Jeg ville smake og syntes det smakte helt grusomt. Helt problemfritt.

Anonymkode: f71b6...710

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det greit å la barne smake på en joint uten Cannabis?

Anonymkode: 62093...9d2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det greit å la barne smake på en joint uten Cannabis?

Anonymkode: 62093...9d2

En joint uten cannabis er tobakk. Så, nei, det er ikke greit.

Anonymkode: f71b6...710

• Liker 23
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja så klart er det ok. i Frankrike får barn smake vin også.

Anonymkode: 7e006...c4b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig, og jeg hadde aldri gått inn i noen diskusjon med noen om det.

Men jeg hadde ikke kjøpt eller gitt til egne barn.

Alkohol er ikke bare alkoholprosenten, men opplevelsen rundt også. Alkoholkultur om man vil. Jeg har tenåringer og passer på å ikke lagd altfor sterk forbindelse mellom kos og Alkohol. Ser venner som skal åpne bobler sekunder man ankommer hytta. Fredagskveld er øl. Fotballkamp er øl. Vin på terrassen etc. Samlet blir det mange anledninger hvor det "må" være Alkohol for å kose seg skikkelig. 

Med påvirkbare tenåringer vil jeg begrense dette her. De finner nok Alkohol selv uten at jeg behøver å være rollemodell titt og ofte.

For ordens skyld, jeg er ikke avholds og kan drikke litt vin foran dem. Men måteholden i å hylle kos ved alkohol 

Anonymkode: b99d7...d7c

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Vibelator skrev (16 minutter siden):

Munkholm har vitaminer

Cola har sukker og ingen vitaminer

Jada. Finnes mange passende drinker med og uten vitaminer. Om sommeren gjerne sider og lemonade.

Er også ok å gi unger en smak/slurk av faktisk alkohol. Som en bit alkoholkonfekt eller et lite sip av et glass med lavt alkoholinnhold.

Men det viktigste er jo å vise et avslappa men måteholdent forhold til alkohol selv. Feks litt øl til julematen og hvitvin til sommerrekene, men ikke at helg=alkohol. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk alkoholfri drinker da di voksne kjøpte drink på ferier. Fikk også vørterøl til lørdagsgodtet

Anonymkode: 17bb8...220

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker smaken av øl, men ønsker ikke drikke øl ofte. Kjøper derfor alkoholfri. Barna har fått smake. 

Anonymkode: 20c26...af1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte alkoholfri cider da barna var under 18, til nyttårsaften og andre feiringer. 

Anonymkode: 6ef08...001

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er faktisk ingen aldersgrense på alkoholfritt øl f.eks., så dette kan faktisk barn kjøpe selv hvis de vil. Helt ok å smake mao. 😊

Anonymkode: 04f0f...5c1

• Liker 5
Skrevet

Ja. Fikk smake både alkoholfritt øl og vin da jeg var barn 

AnonymBruker
Skrevet

Jo det er en aldersgrense på å selge alkoholfritt til barn, drink mixer, fyrstikker, lightere og energidrikk. 

Anonymkode: 98571...654

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jo det er en aldersgrense på å selge alkoholfritt til barn, drink mixer, fyrstikker, lightere og energidrikk. 

Her må du oppdatere deg på loven. Er kun energidrikk av det du nevner det finnes en lovbestemt aldersgrense på. Det finnes butikker med interne regler rundt kjøp og salg av det andre du nevner, men det er ingen lovbestemt legitimasjonsplikt på disse varene. 

Forøvrig er det ikke så lenge siden aldergrense på energidrikk ble innført (1.januar i år), men allerede for 15-20 år siden var det butikker som ikke solgte energidrikk til mindreårige grunnet interne regler. Det er sikkert butikker som i årevis har nekter mindreårige å kjøpe de andre varene du nevner også. 

Anonymkode: 04f0f...5c1

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er ingen lovfestet aldersgrense for å kjøpe eller selge drikkevarer som er helt alkoholfrie. Barn og mindreårige kan derfor lovlig kjøpe produkter som alkoholfritt øl og brus

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...