AnonymBruker Skrevet 26. juni #1 Skrevet 26. juni Jeg har gått ned 13 kilo med kostholdsendring og kaloritelling. Jeg prøver å innfinne meg med at jeg ikke skal gå ned mer og holde meg på dette nivået (Selv om jeg gjerne kunne vært mindre også, men det er ikke realistisk). Problemet er at det er sjukt vanskelig . Alt jeg vil er å overspise. Enten det eller så spiser jeg for lite for å veie opp for overspising. Jeg er ikke S god på trening, men går en del turer og tenkte å begynne å svømme igjen. noen tips for å holde vekta? Anonymkode: 04c81...286
stan Skrevet 26. juni #2 Skrevet 26. juni Har du prøvd slik 16 - 8 fasting? Funker bra for meg. Særlig det at søtsuget er blitt mye mindre. 1 1
Grå Skrevet 26. juni #3 Skrevet 26. juni Bra jobba! Nå trenger du litt mindre mat enn du gjorde før, og det er vanskelig å venne seg til. Vi er forskjellige, noen har det greit med to måltider om dagen, andre må ha fire mindre måltider. Noen har en dag i uka hvor de kan skeie ut, andre må unngå utskeielser fordi 'mandagen' blir så hard. Ta trappa, gå litt mer, hiv deg i sjøen når du er svett - alt hjelper! Igjen Bra jobba - Lykke til videre!
AnonymBruker Skrevet 30. juni #4 Skrevet 30. juni kanskje snakke med legen så dere kan finne en plan sammen Anonymkode: 41386...e7b
AnonymBruker Skrevet 30. juni #5 Skrevet 30. juni stan skrev (På 26.6.2026 den 16.55): Har du prøvd slik 16 - 8 fasting? Funker bra for meg. Særlig det at søtsuget er blitt mye mindre. Det har jeg ikke prøvd og håper å klare det uten slike regler. Det fungerer dårlig i hverdagsliv med barn, jobb og sosiale ting. Hvis jeg ikke har misforstått konseptet da? Anonymkode: 04c81...286
AnonymBruker Skrevet 30. juni #6 Skrevet 30. juni Grå skrev (På 26.6.2026 den 16.55): Bra jobba! Nå trenger du litt mindre mat enn du gjorde før, og det er vanskelig å venne seg til. Vi er forskjellige, noen har det greit med to måltider om dagen, andre må ha fire mindre måltider. Noen har en dag i uka hvor de kan skeie ut, andre må unngå utskeielser fordi 'mandagen' blir så hard. Ta trappa, gå litt mer, hiv deg i sjøen når du er svett - alt hjelper! Igjen Bra jobba - Lykke til videre! Takk. Jeg har det tidvis greit med få måltider, men kunne spise mye når jeg først spiser, mens andre ganger funker det ikke. Anonymkode: 04c81...286
AnonymBruker Skrevet 30. juni #7 Skrevet 30. juni Jeg fikk et godt tips fra kursleder da jeg gikk ned 13 kg på et kurs. Bestem deg for når du skal ta affære. Hvor mange kg du skal tillate deg å gå opp før du setter inn støtet igjen. F.eks. 2 eller 3 kg. Det er så mye lettere å gå ned da. Ikke la det gå for langt. Vei deg jevnlig og hold vekten under stadig oppsikt. For det er dessverre lett å gå opp etter vekttap. Kroppen jobber mot deg. Anonymkode: 764cc...79c 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #8 Skrevet 30. juni Du finner kalorimengden du trenger for å være stabil, og så holder du deg til det kalorinivået daglig. Anonymkode: 6e88d...b57
Rosakatt Skrevet 30. juni #9 Skrevet 30. juni Drikker du brus eller lignende til måltider? Er det grunner som gjør at du kanskje kan ha vitamin mangel? Det er en naiv teori, men jeg har hatt kjempe høyt behov for sukker og skal vi ta ai sitt ord, kan det at det behovet letter nå etter å ha begynt å fylle opp lagrene, være fordi det var kroppen som ropte etter byggesteinene sine som var årsaken. Men er man for tom er det ikke nok å spise det fullt bestandig, spørs hvilke. Så jeg bare kaster ideen ut om det kanskje kan være kroppen din er i ubalanse. Men hvem vet?
AnonymBruker Skrevet 30. juni #10 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du finner kalorimengden du trenger for å være stabil, og så holder du deg til det kalorinivået daglig. Anonymkode: 6e88d...b57 Enig! Og får du gravings er mitt råd å prøve å tenke at det kan jeg spise i morgen. Det er helt ok å legge seg sulten. Veier meg ofte. Slik kom jeg meg ut av 20 år med overspising. Anonymkode: 82e45...874 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #11 Skrevet 30. juni Du veier deg 1 gang i måneden, samme sted i syklus, og justerer deretter. Ellers prøver du å fokusere på å leve sunt. Anonymkode: 1e408...45e 1
alfathealfa Skrevet 30. juni #12 Skrevet 30. juni Vektnedgang vil føre til en respons hvor kroppen vil prøve å komme tilbake til vekta man hadde. Kroppen er smart. Man får sultrespons, men også at fett/ sukker gir høyere tilfredsstillelse for å oppmuntre til å øke vekta. Det er det viktig å vite om. Det er normalt og en kroppslig reaksjon. Det er bra å ha en plan nå. Har dessverre selv gått opp alt igjen fordi jeg ikke hadde den planen. Det viktigste er å holde fast i det gode opplegget, fortsette å veie deg, sette inn tiltak tidlig heller enn å vente. Jeg har craving på noen ting, det viktigste for meg er å stort sett si nei takk eller gå forbi, evt kaste eller gi bort om jeg har rester (ta med på jobb funker også). Takler ikke å begynne med noe, for meg er det bedre å la være. De gangene jeg tar f.eks. kake tar jeg bare bittelitt for å smake. Typ to teskjeer. Det er ikke for alle, finn noe som du kan leve med. Ja, og ikke la seg lure til at en stor sjokolade lønner seg. Ta den lille mini til 10 kr. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #13 Skrevet 3. juli Jeg gikk ned 14 kilo med streng lavkarbo for to år siden. Gikk over til faste/hoppe over frokost og kvelds og spiser "vanlig" mat igjen nå. Har to små barn og jobb/studerer. Syns det funker fint. Når jeg er i sosiale lag så spiser jeg, men får så vondt i magen etterpå så det minner meg bare på at jeg ikke liker å spise på kvelden lenger 😅 veier meg også jevnlig så det ikke sklir ut igjen. Anonymkode: 37771...d83 2
stan Skrevet 9. juli #14 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 19.53): Det har jeg ikke prøvd og håper å klare det uten slike regler. Det fungerer dårlig i hverdagsliv med barn, jobb og sosiale ting. Hvis jeg ikke har misforstått konseptet da? Anonymkode: 04c81...286 Jeg tenkte det samme. Men det funker bra for meg. Etter ca ti dager så er den nye rytmen på plass. Jeg opplever ikke å være sulten om morgenen, jeg som har vært avhengig av frokost i 50 år. Spiser mitt første måltid i matpausen på jobb. Så er det viktig med en protein rik middag. Er det sosiale ting så gjør jeg ofte unntak. 16 - 8 fasting har en rekke helsemessige fordeler og er ikke først og fremst for vektnedgang, det er mer en bonus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå