Gå til innhold

Tips til retter til vegetarisk buffet / koldtbord / tapas

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal invitere til større selskap neste år og planen er vegetarisk buffet. Vi har lært oss masse digge retter de siste årene, men ikke alt egner seg til å lage opp på forhånd og jeg trenger å få bufféen "komplett". Har noen gryter i tankene (lett å lage i store kvanta og fryse ned) samt har planlagt noe til de minste. 

Vil gjerne ha tips til skikkelig gode vegetarretter som egner seg godt til selskap.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at egg, meieriprodukter osv selvsagt er innafor. Det er kun kjøtt, fisk og skalldyr som utgår. 

Skrevet

Jeg synes falafel er veldig godt! De kan stekes og fryses ned. Tilbehøret bør nok lages ferskt, f.eks hummus, tzatziki, pita etc. 

• Nyttig 1
Skrevet

Foreslår at du sjekker ut Vidar Bergum, eventuelt låner bøkene hans på biblioteket. Masse digg vegetarmat og småretter og han har også en egen bok om hvordan man setter sammen et meze. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Grillet eller pannestekt halloumi er kjempegodt, gjerne med en skvis sitron over. Husk å bløtlegge osteskivene i kokende vann i 10 minutter før du griller/steker dem, da får de sprø skorpe og unngår at de blir seige. Det er viktig at osteskivene er helt tørre før de stekes.

Endret av Roci
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Masse godt brød, oster og syltetøy. Fiken er min favoritt 

Anonymkode: 0a807...d91

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er veldig glad i squashfritters. Og falafel, helst med nåde hummus og baba ganoush ved siden av. 

Quesadilla med mango- og koriandersalat er også godt, syns jeg.

Vårruller er lett å lage vegetariske, jeg pleier å erstatte kjøtt med finstrimlet østerssopp. I

• Nyttig 2
Skrevet
Roci skrev (10 minutter siden):

Grillet eller pannestekt halloumi er kjempegodt, gjerne med en skvis sitron over. Husk å bløtlegge osteskivene i kokende vann i 10 minutter før du griller/steker dem, da får de sprø skorpe og unngår at de blir seige. Det er viktig at osteskivene er helt tørre før de stekes.

Jeg elsker halloumi og det tipset med å bløtlegge de først skal jeg jammen teste snarest mulig. Takk. 

• Liker 1
Skrevet

Spansk potetomelett er også godt på et tapasbord :) 

Skrevet
Giùthsach skrev (5 minutter siden):

Jeg elsker halloumi og det tipset med å bløtlegge de først skal jeg jammen teste snarest mulig. Takk. 

Bare hyggelig 😊Og nå fikk jeg jammen lyst på stekt halloumi!

Skrevet

Helt enig med de som skriver hummus og falaffel, gjerne med en god tabbouleh  i tillegg. 

Fetakrem med ferskesalsa https://www.godt.no/oppskrifter/tilbehoer/dipp/9764/raskt-og-smakfullt-fetakrem-med-ferskensalsa

Gazpacho 

Vegetariske sommereuller eller vegetar vårruller

Vegetarisk pai

Patats bravas eller saltkokte poteter

Brokkolisalat

Ristet kikerter 

Fylt sopp

Djevelegg

Ostefat

Børek med spinat og fetaost

Foccacia, aioli, chimichurri

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...