Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi sliter med at det blir ekstremt varmt i stuen på ettermiddagen om sommeren… vinduene er vestvendt og sola STEKER fra midt på dagen til langt på kveld. 

Har lest litt om vindusfolie som hindrer en del varme i å komme inn - er det noen som har erfaring med det? 

Varmepumpe (med kjøleeffekt) er dessverre uaktuelt pga fasadeendringsregler 

Utvendig markise er også uaktuelt, dels fordi vi må ha to ulike (en til vinduene og en til verandaen ved siden av) og pga fasadeendringer. 

Vi har innvendig persienner, men jeg HATER persienner… de vi har er gamle, finner ikke riktige mål. 

Det er snakk om to vinduer som tar hele veggen i lengden. Det står en sofa under, så er ikke plass til gardiner. Vinduene er 1,5 meter lange hver, 90 cm høyde. 

Vi har ikke innsyn, så det er ikke et problem. Det er kun for regulering av temperatur og lysinnslipp. 

Vindusfolie.. Noen tips? 

Anonymkode: 499ef...a15

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du sett på pliségardiner? De er jo veldig fleksible om du legger noen kroner i det. 
Jeg fikk det tilpasset fra et markise/solskjermingsfirma . De monterte de og. Jeg hadde bruk for å skjerme innsyn på nederste del av vinduet men ikke samtidig gjøre hele rommet mørkt. 

Anonymkode: f2907...3b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du stenge varmen ute må du skjerme fra utsiden.

Liftgardin (lystett) kan kanskje passe og vil vel ikke komme i konflikt med sofaen? Det vil hjelpe litt, men ikke like mye som utvendig skjerming.

Anonymkode: 1b926...283

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du sett på pliségardiner? De er jo veldig fleksible om du legger noen kroner i det. 
Jeg fikk det tilpasset fra et markise/solskjermingsfirma . De monterte de og. Jeg hadde bruk for å skjerme innsyn på nederste del av vinduet men ikke samtidig gjøre hele rommet mørkt. 

Anonymkode: f2907...3b1

Vi får ikke tak i plissegardiner pga vinduenes lengde… Kan hende det må bestilles hos spesialforretning? Alle andre vinduer i huset har plissegardiner :nikke:  Er forsåvidt fornøyd med de, bortsett fra at de har samme problem som persiennene: bittesmå hull hvor sola kommer gjennom (der hvor trådene går)…. 

Men i stuen er det altså prekært temperaturregulering, ikke lys (selv om det er en del av problemet selvfølgelig).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skal du stenge varmen ute må du skjerme fra utsiden.

Liftgardin (lystett) kan kanskje passe og vil vel ikke komme i konflikt med sofaen? Det vil hjelpe litt, men ikke like mye som utvendig skjerming.

Anonymkode: 1b926...283

Ja, nå tar persiennene det meste av lyset (selv om de små hullene er noe herk), så det er primært temperaturregulering som er problemet. 

Naboene har utvendig persienner, så det hadde vi nok fått lov å montere. Men det er ganske mye dyrere enn folie… 

AnonymBruker
Skrevet

Den som sier at temperaturen bare kan skjermes utenfra har helt rett. 

Jeg vet ikke om folie hjelper, men det hadde vært kjekt for jeg er i nesten samme situasjon. Sola brenner i vinduene mine hele dagen. Markiser må jeg isåfall ha kyndige med lift som kan kjøres gjennom en hage for, og pumpe i veggen, hmmmm tja. Blir samme styr med lift og greier.

Det finnes markiser som ikke går utover men trekker ned foran vinduene utenfra. 

Folie er nok det enkleste men jeg vet ikke om det faktisk hjelper.

Plisé, persienner osv hjelper ikke med varme overhodet. Sola må stoppes før den treffer glasset for å unngå varmen.

Anonymkode: 48fb7...828

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter de som mener varmen må stanses på utsiden. Hvis du slipper varmen og lyset gjennom glasset og prøver å stanse det på innsiden, vil varmen allerede være inne, og da har skjermingen begrenset effekt. Varmen bare fanges i inngendige gardiner eller folie og varmer opp rommet allikevel.

Kjedelig da med begrensinger på fasadeendring, men kanskje er det en måte å skjerme litt på uten permanent fasadeendring? Hvis dere for lov til å montere markiser på utsiden, vil det være en god løsning.

Anonymkode: b05a9...2fc

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Støtter de som mener varmen må stanses på utsiden. Hvis du slipper varmen og lyset gjennom glasset og prøver å stanse det på innsiden, vil varmen allerede være inne, og da har skjermingen begrenset effekt. Varmen bare fanges i inngendige gardiner eller folie og varmer opp rommet allikevel.

Kjedelig da med begrensinger på fasadeendring, men kanskje er det en måte å skjerme litt på uten permanent fasadeendring? Hvis dere for lov til å montere markiser på utsiden, vil det være en god løsning.

Anonymkode: b05a9...2fc

markise er som sagt ikke aktuelt. 

Jeg hører gjerne fra de som har erfaringer med folie..

AnonymBruker
Skrevet

Har fått på solskjermingsfolie fra foliebutikken.  Var et styr uten like å feste det på, men skjermer masse. Altfor intenst i leiligheten ellers

Anonymkode: af4e9...872

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har solskjerming folie. Fikk det montert.

Det hadde utrolig god effekt. Gulvet foran vinduet pleide å være glovarmt, etter folie var det kjølig.

Vi hadde steikende sol inn, så vi valgte en nokså mørk variant. Definitivt verdt det. 

Anonymkode: 6dab1...bfc

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har utvendige screens på soverommene og dette hjelper veldig. Høres veldig rart ut at dere ikke kan montere en varmepumpe, det er ikke snakk om fasadeendring som må søkes om. Sikker på at det ikke er noe du bare har fått for deg?

Her blir det varmepumpe med aircon neste uke. Dyrt, men verdt det på sikt. Vi har sørvendte og vestvendte vinduer på stua.

Anonymkode: bf2ff...5fe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi har utvendige screens på soverommene og dette hjelper veldig. Høres veldig rart ut at dere ikke kan montere en varmepumpe, det er ikke snakk om fasadeendring som må søkes om. Sikker på at det ikke er noe du bare har fått for deg?

Her blir det varmepumpe med aircon neste uke. Dyrt, men verdt det på sikt. Vi har sørvendte og vestvendte vinduer på stua.

Eh…… tuller du? 

Selvfølgelig vet jeg. Hvis ikke hadde vi - SELVFØLGELIG - bare kjøpt en varmepumpe.

• Liker 4
Skrevet

Bytte vinduer :) Nye vinduer idag fås med integrert solskjerming. 80/20 er bra, med 80% redusert varmestråling og 20% demping av lys. Sleng på selvvaskende funksjon, så er livet bra

Innvendig folie er litt risiko, for man kan risikere at vinduet sprekker pga. termisk differanse om deler av vinduet er i skyggen og resten i sol. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Eh…… tuller du? 

Selvfølgelig vet jeg. Hvis ikke hadde vi - SELVFØLGELIG - bare kjøpt en varmepumpe.

Tror du finner på 😊 du må bo på en svært spesiell plass? Eller bor du i blokk..? 🙊🙊🙊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har solskjerming folie. Fikk det montert.

Det hadde utrolig god effekt. Gulvet foran vinduet pleide å være glovarmt, etter folie var det kjølig.

Vi hadde steikende sol inn, så vi valgte en nokså mørk variant. Definitivt verdt det. 

hvor har du kjøpt? jeg er også interresert :D 

Anonymkode: 9843a...9f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror du finner på 😊 du må bo på en svært spesiell plass? Eller bor du i blokk..? 🙊🙊🙊

hun bor jo selvfølgelig i en blokk, eller ihvertfall et hus med leiligheter 😂 Har du virkelig aldri hørt om begrensinger mot varmepumper, fasadeendringer,  utvendige parsienner osv? Du må være veldig snervet.. 🙈

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hvor har du kjøpt? jeg er også interresert :D 

Dessverre husker jeg ikke. Men det var et firma som kom og monterte. De hadde forskjellige grader. Vi valgte som sagt folie som var relativt mørk. Det ble som speil på utsiden. Litt sjenerende det faktisk. Men det var verdt det .

Senket temperaturen i stua fra 35 til levelig

Vi bodde forøvrig også å blokk. Ikke mulig å bare installere a/c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

hun bor jo selvfølgelig i en blokk, eller ihvertfall et hus med leiligheter 😂 Har du virkelig aldri hørt om begrensinger mot varmepumper, fasadeendringer,  utvendige parsienner osv? Du må være veldig snervet.. 🙈

Bor såklart ikke i en sånn type bolig 🙊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2026 den 8.09):

markise er som sagt ikke aktuelt. 

Jeg hører gjerne fra de som har erfaringer med folie..

Hvorfor kjøper du ikke aircondition med utløp via vindu med tilhørende karm? Må jo være mye bedre enn å forsøke å hindre varme inn med folie. Også tak og vegger varmes kraftig opp. 

Anonymkode: 0f829...3b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...