Gå til innhold

Voksen hund som ikke kan kommandoer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lærer man den kommandoer som om den var valp igjen? 

Anonymkode: 30c6f...f07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du adoptert en voksen hund som ikke kan kommandoer i det hele tatt? Ville i så fall ha forhørt meg med en skikkelig hundetrener om hjelp, om du ikke har noen erfaring med det selv. 

Om hunden kan kommandoer, men du ønsker å lære den nye, gjør du du det som du ville gjort når du vanligs trener en hund til å lære noe nytt ja.

Anonymkode: bb723...96a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, du må være tydligere i formulering din. Kan hunden ikke de kommandoene du forventer, er hunden helt utrent og veldig ulydig? Eller kan den sitt, bli og alt det der, men du vet ikke "språket" den er trent på. Det er ikke noe standard kommandoer som alle kan som huneeiere. Og hva mener du med "som om den var en valp"? 

Du og hunden må bli kjent med hverandre og utvikle et språk dere begge forstår. Det er helt uavhengig av hundens alder. Du må vise den hva du mener med de ulike ordene eller bevegelsene du velger å gi kommandoene dine, og så må dere trene og trene og trene. 

Hvis det er du som har skaffet deg hund høres du uerfaren ut, og jeg støtter personen over her, skaff deg proff hjelp.

Anonymkode: ccf1c...7fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal forklare litt bedre, 

Jeg er egentlig ikke uerfaren, men det er min første omplasserings hund. Har kun hatt hunder fra de var 8-10 uker før, og har da lært de inn kommandoer på en vanlig måte. 

har nå overtatt en omplasserings hund som er lydig på navnet sitt og innkalling og bli, men der stopper det. Han har bodd på gård hele sitt liv og de har ikke sett behovet for å innlære noen kommandoer, men jeg vil gjerne lære den feks sitt, dekk osv. Å skaffe seg hjelp fra en profesjonell er greit nok, om man ikke bare kan lære den helt fra bunn liksom, men jeg vet godt hvordan man lærer inn kommandoer, men jeg er usikker på om man gjør det likt med valp kontra voksen. Hunden er snart 2 år gammel. 

AnonymBruker
Skrevet

Jupp, gjør det akkurat på samme måte. Ikke noe problem å lære de nye ting gjennom hele livet. 

Anonymkode: 443df...782

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja, du gjør det likt. 

(Men det kommer jo også litt an på hvordan du lærer inn kommandoer på valper).

Endret av Tabris
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har overtatt en voksen hund for første gang for ett par år siden, kom med absolutt alt trøbbelet som finnes...Min erfaring til nå er at å lære inn nye kommandoer fungerer likt som valp og unghund, bare flere (maaaaange flere) repetisjoner før det sitter. Det som er utfordringen er å trene bort uvaner, nye triks er greit :)

Anonymkode: 4b027...06d

Skrevet (endret)

Selvom du bare har lært "kommandoer" til valper, så trener du vel hundene dine livet gjennom? Mine hunder har alle blitt trent fra start til slutt, hundetrening tar ikke slutt etter valpeperioden.

Kommandoer trenes med samme prinsipper som annen hundetrening, med fokus på positiv forsterkning, timing, shaping osv.

Hvis hundetrening er noe du egentlig ikke har hatt så mye forhold til i dine hundehold, ville jeg uansett kontaktet en hundetrener☺️

At gamle hunder ikke kan læres kommandoer er bare en myte, jeg fikk en 6 års omplasseringshund og lærte den masse!

Endret av Ziou
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ziou skrev (9 minutter siden):

Selvom du bare har lært "kommandoer" til valper, så trener du vel hundene dine livet gjennom? Mine hunder har alle blitt trent fra start til slutt, hundetrening tar ikke slutt etter valpeperioden.

Kommandoer trenes med samme prinsipper som annen hundetrening, med fokus på positiv forsterkning, timing, shaping osv.

Hvis hundetrening er noe du egentlig ikke har hatt så mye forhold til i dine hundehold, ville jeg uansett kontaktet en hundetrener☺️

At gamle hunder ikke kan læres kommandoer er bare en myte, jeg fikk en 6 års omplasseringshund og lærte den masse!

Jeg vet veldig godt at en hund kan lære hele livet, men jeg lurer på grunnleggende øvelser som sitt, bli, fot, dekk, slipp osv. har selvfølgelig trent hundene mine hele livet, men da med kommandoer som har blitt innlært helt fra de var valper. Jeg har ikke sett behovet for å legge til nye kommandoer på mine voksne kunder. 

Skrevet

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet veldig godt at en hund kan lære hele livet, men jeg lurer på grunnleggende øvelser som sitt, bli, fot, dekk, slipp osv. har selvfølgelig trent hundene mine hele livet, men da med kommandoer som har blitt innlært helt fra de var valper. Jeg har ikke sett behovet for å legge til nye kommandoer på mine voksne kunder. 

Skjønner! Jeg har lyktes i å trene voksne hunder iallefall, bare å prøve deg frem med samme teknikker som på en valp. "Fra Bølle til Bestevenn" er en veldig morsom serie som viser mange eksempler på innlæring av nye kommandoer til voksne hunder.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det som beryr mest mtp å lære inn nye kommandoer, uansett om hunden er 10 uker eller 10 år er å jobbe med relasjon, lek og bli godt kjent med den hunden du har foran deg.

Jeg har 2 hunder som jeg har hatt ifra valp. Men…. Det går ikke an å trene eller lære dem ting på samme måte. Hun ene er veldig tøff, kan presses mye med masse repetisjon og sjelden belønning, settes høye krav/forventninger til og hun gir seg aldri. Nå er hun 10 år og jeg aner ikke hvor mange triks, ord eller kommandoer hun kan lenger, har mista tellingen. Men 8 uker eller 10 år hun har alltid vært den samme, hun gjør det som jeg vil og mister aldri motet selv om jeg prøver å lære henne noe vanskelig som tar lang tid.

Den andre hunden fant jeg fort ut at jeg ikke kunne trene slik jeg var vandt med. Utrolig sensitiv og forsiktig. Hvis jeg viser antydning til skuffelse eller ikke gir henne nok entusiasme og ros når hun ikke forstår eller gjør feil, så mister hun både mot og motivasjon. Så jeg må smøre meg med tålmodighet, alt må læres in ekstremt sakte og gradvis, hun må føle hun er flink hele tiden og repetisjon må holdes på et minimum hvis hun gjør feil.

Jeg tror uansett jeg ville behandlet en voksen hund(som du ikke kjenner) omtrent som en valp i starten ved innlæring av nye ting. Rett og slett fordi det er den enkleste og kanskje mest behagelige måten å finne ut hva hunden kan og hvor fort den lærer. Så ser du sikkert ganske raskt hvor kjap den er til å forstå eller vise motivasjon for å trene å lære nye ting av deg

Anonymkode: 5aee6...be7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...