Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig hatt en eksamen der jeg fikk en C. Jeg har lest sensorveiledningen, og jeg har tatt med absolutt alle punktene i min besvarelse, også de der det står «studenten kan også nevne» osv. Jeg forstår ikke hvordan jeg kan ha fått en C. Forventer ikke A, men hadde virkelig håpet på en B. Eksamenen var i essay format. Jeg har fått gode tilbakemeldinger på mine essays fra seminarledere i dette emnet, så struktur burde ikke være et stort problem heller. 

Har bedt om begrunnelse, men vet av erfaring at den pleier å være svært generell og lite hjelpsom. Er der noen her som har mulige forklaringer på karakteren, og eventuelle tips til å forbedre karakterene på senere eksamener, tabber jeg bør unngå osv? 

Anonymkode: 320a0...fc0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Karakteren C betyr «god». Det vil si at en C-besvarelse ikke nødvendigvis mangler sentrale punkter. Den kan ha med det som skal være med, være ryddig strukturert og vise god faglig forståelse.

B betyr «meget god», og A betyr «fremragende». Forskjellen handler derfor ofte ikke bare om om man har nevnt punktene i sensorveiledningen, men om hvordan de er behandlet. På B- og A-nivå forventes det gjerne mer presisjon, mer selvstendig drøfting, bedre begrepsbruk, tydeligere prioritering og en mer analytisk bruk av fagstoffet.

En mulig forklaring på karakteren kan derfor være at besvarelsen din ble vurdert som jevnt over god, men ikke som meget god. Mange forventer at en besvarelse som dekker minstekravene automatisk skal ligge på B, men C er allerede en god karakter. For å ligge på B- eller A-nivå må man som regel ha noe mer enn dekning av relevante momenter. Teksten må løfte stoffet faglig.

Det er egentlig umulig å komme med konkrete tips uten å se både oppgaven og selve besvarelsen. Men et generelt tips kan være å ikke lese sensorveiledningen som en ren sjekkliste. I essayformat teller det mye hvordan du bygger argumentet, hvordan du kobler teori til problemstillingen, og hvor godt du viser selvstendig forståelse.

Et konkret råd til senere eksamener kan være å lese forskningsartikler eller gode fagartikler om temaet du skal skrive om, ikke bare pensum og forelesningsnotater. Det kan gjøre det lettere å få mer faglig dybde, presisjon og selvstendig drøfting inn i teksten.

Anonymkode: e3781...05d

  • Nyttig 3
Skrevet

Godt svar over. Det kan også være en feil. Hadde selv et par tilfeller der jeg klaget, og sensor hadde gjort feil. Men om du klager, kan du også risikere å gå ned, så du må selv ta den vurderingen

Skrevet

Veldig vanskelig å mene noe om uten å vite hverken fag eller oppgave, en å ha tatt med det som står i sensorveiledningen trenger ikke betyr at du viser at du har forstått en sammenheng, kontekst, problemstilling ect. For å si det litt flåsete, hvis eksamen ber deg redegjøre for hvordan du lager en viltgryte, så vil C kandidaten ha med ingredienser, tid og temperatur, B kandidaten vil beskrive ingrediensenes betydning for smaken og konsistensen, mens A kandidaten i tillegg vil snakke om  tidspåvirkning, hvordan ingredienslisten kan endres og tilbehøret om passer til. Å ha med er derfor ikke nok for en toppkarakter med mindre hele eksamenen er «nevn ti ting som». Ellers vi, også den skriftlige fremstillingen ha mye å si for helheten, har du klart og tydelig språk, rett bruk av fagterminologi ect. 

Anonymkode: 4309a...83e

Skrevet

Jeg har fått A i alle emnene på bachelor, og et essay skal ikke bare inneholde det fra sjekklisten, da en A betyr at du skal vise dyp forståelse for det du skriver om. Jeg har alltid dratt inn eksempler fra utenfor pensum i tillegg til pensum, eksempelvis. Du må vise at du ikke bare mestrer stoffet men kan til og med tilføye nye ting der. En B viser at du mestrer stoffet du har lest på, mens en C viser at du har et jevnt godt nivå(?) men ikke bidrar med noe nytt eller viser at du har mestret mer enn det som forventes? 

Anonymkode: 95d5c...a02

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nylig hatt en eksamen der jeg fikk en C. Jeg har lest sensorveiledningen, og jeg har tatt med absolutt alle punktene i min besvarelse, også de der det står «studenten kan også nevne» osv. Jeg forstår ikke hvordan jeg kan ha fått en C. Forventer ikke A, men hadde virkelig håpet på en B. Eksamenen var i essay format. Jeg har fått gode tilbakemeldinger på mine essays fra seminarledere i dette emnet, så struktur burde ikke være et stort problem heller. 

Har bedt om begrunnelse, men vet av erfaring at den pleier å være svært generell og lite hjelpsom. Er der noen her som har mulige forklaringer på karakteren, og eventuelle tips til å forbedre karakterene på senere eksamener, tabber jeg bør unngå osv? 

Anonymkode: 320a0...fc0

B og A er det en kaller "of the map", en må vise høy grad av selvstendighet.

Anonymkode: a9b62...3a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...