AnonymBruker Skrevet 25. juni #1 Skrevet 25. juni Jeg har nylig hatt en eksamen der jeg fikk en C. Jeg har lest sensorveiledningen, og jeg har tatt med absolutt alle punktene i min besvarelse, også de der det står «studenten kan også nevne» osv. Jeg forstår ikke hvordan jeg kan ha fått en C. Forventer ikke A, men hadde virkelig håpet på en B. Eksamenen var i essay format. Jeg har fått gode tilbakemeldinger på mine essays fra seminarledere i dette emnet, så struktur burde ikke være et stort problem heller. Har bedt om begrunnelse, men vet av erfaring at den pleier å være svært generell og lite hjelpsom. Er der noen her som har mulige forklaringer på karakteren, og eventuelle tips til å forbedre karakterene på senere eksamener, tabber jeg bør unngå osv? Anonymkode: 320a0...fc0
AnonymBruker Skrevet 25. juni #2 Skrevet 25. juni Karakteren C betyr «god». Det vil si at en C-besvarelse ikke nødvendigvis mangler sentrale punkter. Den kan ha med det som skal være med, være ryddig strukturert og vise god faglig forståelse. B betyr «meget god», og A betyr «fremragende». Forskjellen handler derfor ofte ikke bare om om man har nevnt punktene i sensorveiledningen, men om hvordan de er behandlet. På B- og A-nivå forventes det gjerne mer presisjon, mer selvstendig drøfting, bedre begrepsbruk, tydeligere prioritering og en mer analytisk bruk av fagstoffet. En mulig forklaring på karakteren kan derfor være at besvarelsen din ble vurdert som jevnt over god, men ikke som meget god. Mange forventer at en besvarelse som dekker minstekravene automatisk skal ligge på B, men C er allerede en god karakter. For å ligge på B- eller A-nivå må man som regel ha noe mer enn dekning av relevante momenter. Teksten må løfte stoffet faglig. Det er egentlig umulig å komme med konkrete tips uten å se både oppgaven og selve besvarelsen. Men et generelt tips kan være å ikke lese sensorveiledningen som en ren sjekkliste. I essayformat teller det mye hvordan du bygger argumentet, hvordan du kobler teori til problemstillingen, og hvor godt du viser selvstendig forståelse. Et konkret råd til senere eksamener kan være å lese forskningsartikler eller gode fagartikler om temaet du skal skrive om, ikke bare pensum og forelesningsnotater. Det kan gjøre det lettere å få mer faglig dybde, presisjon og selvstendig drøfting inn i teksten. Anonymkode: e3781...05d 2 9
Knutekålmor85 Skrevet 25. juni #3 Skrevet 25. juni Godt svar over. Det kan også være en feil. Hadde selv et par tilfeller der jeg klaget, og sensor hadde gjort feil. Men om du klager, kan du også risikere å gå ned, så du må selv ta den vurderingen
AnonymBruker Skrevet 25. juni #4 Skrevet 25. juni Veldig vanskelig å mene noe om uten å vite hverken fag eller oppgave, en å ha tatt med det som står i sensorveiledningen trenger ikke betyr at du viser at du har forstått en sammenheng, kontekst, problemstilling ect. For å si det litt flåsete, hvis eksamen ber deg redegjøre for hvordan du lager en viltgryte, så vil C kandidaten ha med ingredienser, tid og temperatur, B kandidaten vil beskrive ingrediensenes betydning for smaken og konsistensen, mens A kandidaten i tillegg vil snakke om tidspåvirkning, hvordan ingredienslisten kan endres og tilbehøret om passer til. Å ha med er derfor ikke nok for en toppkarakter med mindre hele eksamenen er «nevn ti ting som». Ellers vi, også den skriftlige fremstillingen ha mye å si for helheten, har du klart og tydelig språk, rett bruk av fagterminologi ect. Anonymkode: 4309a...83e 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #5 Skrevet 25. juni Jeg har fått A i alle emnene på bachelor, og et essay skal ikke bare inneholde det fra sjekklisten, da en A betyr at du skal vise dyp forståelse for det du skriver om. Jeg har alltid dratt inn eksempler fra utenfor pensum i tillegg til pensum, eksempelvis. Du må vise at du ikke bare mestrer stoffet men kan til og med tilføye nye ting der. En B viser at du mestrer stoffet du har lest på, mens en C viser at du har et jevnt godt nivå(?) men ikke bidrar med noe nytt eller viser at du har mestret mer enn det som forventes? Anonymkode: 95d5c...a02 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #6 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har nylig hatt en eksamen der jeg fikk en C. Jeg har lest sensorveiledningen, og jeg har tatt med absolutt alle punktene i min besvarelse, også de der det står «studenten kan også nevne» osv. Jeg forstår ikke hvordan jeg kan ha fått en C. Forventer ikke A, men hadde virkelig håpet på en B. Eksamenen var i essay format. Jeg har fått gode tilbakemeldinger på mine essays fra seminarledere i dette emnet, så struktur burde ikke være et stort problem heller. Har bedt om begrunnelse, men vet av erfaring at den pleier å være svært generell og lite hjelpsom. Er der noen her som har mulige forklaringer på karakteren, og eventuelle tips til å forbedre karakterene på senere eksamener, tabber jeg bør unngå osv? Anonymkode: 320a0...fc0 B og A er det en kaller "of the map", en må vise høy grad av selvstendighet. Anonymkode: a9b62...3a1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #7 Skrevet 25. juni Om du har tatt med alle punktene og greid ut om det du kan nevne så høres C ut som en riktig karakter. Begrunnelser er veldig generelle, da de ikke er ment for videre læring, men som et verktøy for finne ut om man skal klage eller ei. Anonymkode: 6b4dc...b26 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #8 Skrevet 25. juni Har du prøvd å få KI til å vurdere oppgaven din? Den har faktisk truffet blink på alle karakterer jeg har fått. Anonymkode: 3cfcc...c7d
AnonymBruker Skrevet 30. juni #9 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (På 25.6.2026 den 20.34): Har du prøvd å få KI til å vurdere oppgaven din? Den har faktisk truffet blink på alle karakterer jeg har fått. Anonymkode: 3cfcc...c7d Til TS: Vær veldig kritisk hvis du gjør dette. KI har det med å være snill. Anonymkode: 8d17a...2e3 3
alfathealfa Skrevet 30. juni #10 Skrevet 30. juni C er en god karakter. På en del fag er nye studenter bortskjemt med gode karakterer fra vgs., og tenker at de skal naile det på universitetet, også. Snakker av erfaring. Men universitetsnivå er et helt annet system hvor lista ofte (st) vil ligge høyere i krav til presisjon, dybde og selvstendig refleksjon. Så spriker det litt ut i begge ender - man skal både ha selstendig refleksjon på et godt nivå OG det man sier skal bygge på kunnskap med henvisninger til kilder. 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni #11 Skrevet 30. juni alfathealfa skrev (36 minutter siden): C er en god karakter. På en del fag er nye studenter bortskjemt med gode karakterer fra vgs., og tenker at de skal naile det på universitetet, også. Snakker av erfaring. Men universitetsnivå er et helt annet system hvor lista ofte (st) vil ligge høyere i krav til presisjon, dybde og selvstendig refleksjon. Så spriker det litt ut i begge ender - man skal både ha selstendig refleksjon på et godt nivå OG det man sier skal bygge på kunnskap med henvisninger til kilder. Nettopp! C er bra! Hilsen sensor Anonymkode: 0eac5...e60 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #12 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Nettopp! C er bra! Hilsen sensor Anonymkode: 0eac5...e60 Ja, det er vanskelig å få studentene til å skjønne dette. Særlig på masteroppgaver, hvor det ser ut til at de tror at skalaen går fra A til C. Hilsen en annen sensor. Anonymkode: 04cfa...f03 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #13 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, det er vanskelig å få studentene til å skjønne dette. Særlig på masteroppgaver, hvor det ser ut til at de tror at skalaen går fra A til C. Hilsen en annen sensor. Anonymkode: 04cfa...f03 Vel, med en C er du jo ikke kvalifisert til doktorgrad så det er jo ikke bra «nok»… Anonymkode: 95d5c...a02 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #14 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vel, med en C er du jo ikke kvalifisert til doktorgrad så det er jo ikke bra «nok»… Anonymkode: 95d5c...a02 Jo, det er bra nok til alt annet. Anonymkode: 0eac5...e60 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #15 Skrevet 1. juli C er bra. Hva studeree du og hvilket emne har du hatt eksamen i? Det er jo ganske forskjellig hvordan man vurderer ulike oppgaver. Siden du skriver at det var et essay så studerer du vel noe innen språk, samfunn, historie e.l? Jeg har selv studert språk (da var samfunnsfag og historie en del av det). For å få en C har du svart godt på oppgaven. Du redegjør for problemstillingen og alt det formelle er riktig. Du diskuterer tema og setter ulike synspunkter opp mot hverandre (drøfter) og har en god avslutning. Du bruker det du har lært og kommer kanskje med påstander, poenger og eksempler som står i boka eller som er vanlige å drøfte innen det temaet. Du henviser til eventuelle utdrag utdelt og til enkel fakta. That's it. Skal du få en B eller A, så skal du vise mer selvstendighet og gå mer i dybden. Jeg fikk f.eks A på en oppgave i litteratur på skriftlig eksamen uten hjelpemidler. Vi skulle analysere utdraget av et dikt, sammenligne det med et annet dikt og sette det i historisk sammenheng. Jeg analyserte ikke bare utdraget vi fikk utdelt på eksamen, jeg tok også med resten av diktet - for jeg kunne det tilnærmet utenat. Jeg hadde også egne ideer og tanker om tema og den historiske sammenhengen som jeg presenterte - og begrunnet det med historiske funn (som jeg husket selv) og bevis i teksten. Jrg valgte å fokusere på enkelte tema i analysen min, selv om å bare gjøre en enkel analyse var lov. Jeg ville heller spisse oppgaven mer mot noe spesifikt og gå i dybden. Jeg viste altså høy grad av selvstendighet. Jeg var også kreativ og litt poetisk i teksten jeg skrev, som jeg tror var et lite pluss 😄. Anonymkode: abe8f...dc4
AnonymBruker Skrevet 1. juli #16 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vel, med en C er du jo ikke kvalifisert til doktorgrad så det er jo ikke bra «nok»… Anonymkode: 95d5c...a02 Nei, og får du C er kanskje ikke doktorgrad riktig vei uansett. Anonymkode: e3781...05d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #17 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, og får du C er kanskje ikke doktorgrad riktig vei uansett. Anonymkode: e3781...05d Dette gjelder selvfølgelig i mange tilfeller men ikke alltid. Når jeg var student men samtidig hadde en krevende baby (senere diagnostisert med adhd) og jeg ble syk med long-covid, så lå karakterene gjennomsnittlig på C med noen D’er og noen B’er. Jeg hadde rett og slett ikke kapasitet til å jobbe nok med stoffet. Anonymkode: f8e88...39e 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #18 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (På 25.6.2026 den 14.16): Jeg har nylig hatt en eksamen der jeg fikk en C. Jeg har lest sensorveiledningen, og jeg har tatt med absolutt alle punktene i min besvarelse, også de der det står «studenten kan også nevne» osv. Jeg forstår ikke hvordan jeg kan ha fått en C. Forventer ikke A, men hadde virkelig håpet på en B... Anonymkode: 320a0...fc0 En B er det samme som en A med noen få mangler/ting som er ønsket. Og det som er ønsket, er mye, mye mer enn å dekke alle punkt i besvarelsen! Blant annet skal du vise selvstendighet og orginalitet, ikke bare komme med riktig svar på oppgaveteksten. En C er ikke en dårlig karakter, C er solid. Men det er typisk ikke ei oppgave der sensor lærte noe nytt eller fikk se noe fra en annen synsvinkel. Anonymkode: 2f4b6...aa5 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå