Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann. Jeg er innvandrer fra USA og har bodd her i fem år. Jeg har gått på skole her og nådd de språknivåene jeg trengte, selv om det er litt vanskeligere å se nå siden jeg ikke har brukt norsk så mye hjemme de siste årene.
Jeg har aldri jobbet, jeg har ikke førerkort, jeg eier ingen bil, leiekontrakten står bare på hans navn, og jeg har ingen oppsparte midler i mitt eget navn. Jeg er hjemme med datteren vår, som vi opprinnelig hadde tenkt å ha hjemme til hun var tre år, men jeg er selvfølgelig klar over at det ikke vil fungere nå. Jeg og mannen min er på vei mot et samlivsbrudd.
Jeg er ganske sikker på at han allerede ville ha tatt ut separasjon hvis vi hadde hatt mulighet til å gi meg en enkel måte å flytte ut på. Han brukte opp sparepengene våre i fjor fordi han har vært uten arbeid i halvannet år, så den økonomiske bufferen jeg kunne hatt for å flytte ut finnes ikke lenger.
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vi har hatt ett møte med familievernkontoret, men det førte ikke til noe særlig siden det bare var et “forklar hvorfor dere er her” møte. Jeg ser stadig at NAV kanskje kan hjelpe, men jeg føler meg helt utenfor og langt forbi hjelp akkurat nå. Hvis han søker separasjon, har jeg ikke penger til oppholdstillatelse gjennom datteren min og vil måtte reise tilbake til hjemlandet.
Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, fordi livet føles som om det ikke gir meg nok tid til å gjøre ting på vanlig måte... få jobb, spare penger og så flytte ut. Er det noen som kan peke meg i riktig retning av noe som kan hjelpe meg?

Anonymkode: 56f5d...06c

  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du å reise hjem til? Familie og venner? Ville vurdert å ta barnet med dit du hører til.

Anonymkode: 2c062...2e4

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du tar kontakt med NAV for å få hjelp til å komme deg ut i arbeidslivet. 

Anonymkode: 03465...79d

  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg var deg så ville jeg ha tatt med meg barnet og flyttet hjem igjen, ASAP.

Anonymkode: 81865...435

  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis jeg var deg så ville jeg ha tatt med meg barnet og flyttet hjem igjen, ASAP.

Anonymkode: 81865...435

Hjem til den gærningen Trump? Dårlig valg. I USA er du forøvrig bare et par lønninger unna å bli hjemløs. Ingen nav der. 

Anonymkode: ef2aa...527

  • Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt først UDI og sett deg grundig inn i reglene for opphold i din situasjon. Hva slags oppholdstillatelse har du nå, og når må den fornyes? Du kan fornye oppholdstillatelsen din til du når inntektskravet og kan søke om permanent opphold, det er permanent opphold som har inntektskrav. 
Så må du skaffe deg inntekt.
NAV er stedet å starte med det. 
 

Anonymkode: 7c82d...12e

  • Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis jeg var deg så ville jeg ha tatt med meg barnet og flyttet hjem igjen, ASAP.

Anonymkode: 81865...435

Hun kan ikke bare ta med seg barnet hjem, far har rettigheter, er han norsk og barnet er født her så må hun bli her inntil de har kommet til en løsning. 

 

Anonymkode: d3edf...8e1

  • Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du begynner med å sette deg ned og søke på jobber, alt mulig du er kvalifisert for. Dette er ikke tiden for å være kresen.

Anonymkode: 81843...031

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnehageplass er billig i Norge, søk om plass umiddelbart. Kontakt gjerne helsestasjonen, de kan hjelpe deg å søke på særskilt grunnlag (jeg er rimelig sikker på at "utenlandsk mor som er alene og nødt til å jobbe" er nok til å dytte deg litt opp i køa).

Så må du bare få deg jobb, helst i går. Be gjerne NAV om hjelp. Om du skriver/snakker like godt norsk som du gir inntrykk av her, burde ikke det være noe problem. Det burde egentlig ikke være noe stort problem ellers heller, siden du sikkert snakker flytende engelsk og de aller fleste nordmenn kan engelsk. 

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Først ta kontakt med nav også hva du har rett på. 

Prio 1: Få jobb, hva som helst. Ringevikar i bhg, ta kontakt med adecco, Manpower etc. 

Prio 2: barnehage

Prio 3: bolig, du kan leie med depositumsforsikring istedet for depositum. 

4: permanent opphold 

Bil og førerkort er ikke det viktigste. 

Anonymkode: 74c44...b57

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du har rett på tolk i kontakt med myndigheter hvis norsk/engelsk ikke er bra nok. Myndighetsspråk kan være litt vanskelig. 

Anonymkode: 74c44...b57

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hva har du å reise hjem til? Familie og venner? Ville vurdert å ta barnet med dit du hører til.

Anonymkode: 2c062...2e4

Det er fort ulovlig 

  • Nyttig 3
Skrevet

Som annen utlending som kom til Norge pga Kjærleiken 

1) Nav, antar du er her lovlig og da kan de hjelpe deg (De kan og hjelpe med bolig)

2) Barnehage

3) Søk jobb, service er ofte enklest å få i

 

 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (12 minutter siden):

Det er fort ulovlig 

Norske myndigheter bruker ikke ressurser på å hente hjem barn som ikke er under barnevernets omsorg. 

Anonymkode: 81865...435

AnonymBruker
Skrevet

Har han ikke tenkt å betale tilbake din halvdel av sparepengene? 

Anonymkode: 12eec...3f4

AnonymBruker
Skrevet

Bygg deg et liv her i Norge! Det klarer du. Det sosiale sikkerhetsnettet er fortsatt godt. Som andre skriver: start med nav og barnehage og masseutsendelse av jobbsøknader. (litt avhengig av hvor i landet dere bor, men) førerkort og bil er overhodet ikke så vesentlig her som i USA.

Vær tålmodig, det blir nok trangt og krevendene i starten, men for de aller fleste som klarer å se muligheter og som ønsket å få det til, så vil dette gå helt fint.

(for guds skyld, ikke dra hjem til han psyko klovnen og det absurde opplegget hans. Det fortjener ikke barnet ditt og ei heller far til barnet ditt)

Anonymkode: a05cf...e4e

  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Husk at du har rett på tolk i kontakt med myndigheter hvis norsk/engelsk ikke er bra nok. Myndighetsspråk kan være litt vanskelig. 

Anonymkode: 74c44...b57

Selv om du forstår: bruk tolk likevel!! Myndighetsspråket her i landet er håpløs selv om du snakker flytende. Små nyanser kan føre til store feil. 

Use a translator!

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du ikke har penger til? 

Du har oppholdstillatelse per nå, ikke sant? Og vil søke ny som tilknyttet barnet, ikke ektefellen? Er det søknadsgebyret som er problemet? 

Det er jo strengt tatt småpenger. Det er ikke noe underholdskrav når du har barn her. Du har rettigheter til sosialhjelp, men bør selvsagt komme deg i jobb så raskt som mulig. 

Vær obs på å søke ny oppholdstillatelse før den gamle går ut. Lavere gebyr og ikke opphold i trygderettigheter. 

Anonymkode: ba9fe...947

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva er det du ikke har penger til? 

Du har oppholdstillatelse per nå, ikke sant? Og vil søke ny som tilknyttet barnet, ikke ektefellen? Er det søknadsgebyret som er problemet? 

Det er jo strengt tatt småpenger. Det er ikke noe underholdskrav når du har barn her. Du har rettigheter til sosialhjelp, men bør selvsagt komme deg i jobb så raskt som mulig. 

Vær obs på å søke ny oppholdstillatelse før den gamle går ut. Lavere gebyr og ikke opphold i trygderettigheter. 

Anonymkode: ba9fe...947

småpenger for noen..... 

Anonymkode: 74c44...b57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Norske myndigheter bruker ikke ressurser på å hente hjem barn som ikke er under barnevernets omsorg. 

Anonymkode: 81865...435

Uansett - er det en bra start på livet til et barn synes du, at moren har kidnappet det og dratt til et annet land slik at det ikke kan ha kontakt med moren sin?

Jeg skjønner at TS er i en dårlig situasjon, men det er jo dessverre sånn det blir når man drar til et annet land og får barn der, og i tillegg ikke kan forsørge seg selv,

Anonymkode: 2d628...079

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...