AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Heisann. Jeg er innvandrer fra USA og har bodd her i fem år. Jeg har gått på skole her og nådd de språknivåene jeg trengte, selv om det er litt vanskeligere å se nå siden jeg ikke har brukt norsk så mye hjemme de siste årene. Jeg har aldri jobbet, jeg har ikke førerkort, jeg eier ingen bil, leiekontrakten står bare på hans navn, og jeg har ingen oppsparte midler i mitt eget navn. Jeg er hjemme med datteren vår, som vi opprinnelig hadde tenkt å ha hjemme til hun var tre år, men jeg er selvfølgelig klar over at det ikke vil fungere nå. Jeg og mannen min er på vei mot et samlivsbrudd. Jeg er ganske sikker på at han allerede ville ha tatt ut separasjon hvis vi hadde hatt mulighet til å gi meg en enkel måte å flytte ut på. Han brukte opp sparepengene våre i fjor fordi han har vært uten arbeid i halvannet år, så den økonomiske bufferen jeg kunne hatt for å flytte ut finnes ikke lenger. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vi har hatt ett møte med familievernkontoret, men det førte ikke til noe særlig siden det bare var et “forklar hvorfor dere er her” møte. Jeg ser stadig at NAV kanskje kan hjelpe, men jeg føler meg helt utenfor og langt forbi hjelp akkurat nå. Hvis han søker separasjon, har jeg ikke penger til oppholdstillatelse gjennom datteren min og vil måtte reise tilbake til hjemlandet. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, fordi livet føles som om det ikke gir meg nok tid til å gjøre ting på vanlig måte... få jobb, spare penger og så flytte ut. Er det noen som kan peke meg i riktig retning av noe som kan hjelpe meg? Anonymkode: 56f5d...06c 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Hva har du å reise hjem til? Familie og venner? Ville vurdert å ta barnet med dit du hører til. Anonymkode: 2c062...2e4 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden Du tar kontakt med NAV for å få hjelp til å komme deg ut i arbeidslivet. Anonymkode: 03465...79d 11
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden Hvis jeg var deg så ville jeg ha tatt med meg barnet og flyttet hjem igjen, ASAP. Anonymkode: 81865...435 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis jeg var deg så ville jeg ha tatt med meg barnet og flyttet hjem igjen, ASAP. Anonymkode: 81865...435 Hjem til den gærningen Trump? Dårlig valg. I USA er du forøvrig bare et par lønninger unna å bli hjemløs. Ingen nav der. Anonymkode: ef2aa...527 7 9
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden Kontakt først UDI og sett deg grundig inn i reglene for opphold i din situasjon. Hva slags oppholdstillatelse har du nå, og når må den fornyes? Du kan fornye oppholdstillatelsen din til du når inntektskravet og kan søke om permanent opphold, det er permanent opphold som har inntektskrav. Så må du skaffe deg inntekt. NAV er stedet å starte med det. Anonymkode: 7c82d...12e 6 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvis jeg var deg så ville jeg ha tatt med meg barnet og flyttet hjem igjen, ASAP. Anonymkode: 81865...435 Hun kan ikke bare ta med seg barnet hjem, far har rettigheter, er han norsk og barnet er født her så må hun bli her inntil de har kommet til en løsning. Anonymkode: d3edf...8e1 2 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden Du begynner med å sette deg ned og søke på jobber, alt mulig du er kvalifisert for. Dette er ikke tiden for å være kresen. Anonymkode: 81843...031 12 1
Beloved Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden Barnehageplass er billig i Norge, søk om plass umiddelbart. Kontakt gjerne helsestasjonen, de kan hjelpe deg å søke på særskilt grunnlag (jeg er rimelig sikker på at "utenlandsk mor som er alene og nødt til å jobbe" er nok til å dytte deg litt opp i køa). Så må du bare få deg jobb, helst i går. Be gjerne NAV om hjelp. Om du skriver/snakker like godt norsk som du gir inntrykk av her, burde ikke det være noe problem. Det burde egentlig ikke være noe stort problem ellers heller, siden du sikkert snakker flytende engelsk og de aller fleste nordmenn kan engelsk. 3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden Først ta kontakt med nav også hva du har rett på. Prio 1: Få jobb, hva som helst. Ringevikar i bhg, ta kontakt med adecco, Manpower etc. Prio 2: barnehage Prio 3: bolig, du kan leie med depositumsforsikring istedet for depositum. 4: permanent opphold Bil og førerkort er ikke det viktigste. Anonymkode: 74c44...b57 5
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Skrevet 6 timer siden Husk at du har rett på tolk i kontakt med myndigheter hvis norsk/engelsk ikke er bra nok. Myndighetsspråk kan være litt vanskelig. Anonymkode: 74c44...b57
Fru Uperfekt Skrevet 6 timer siden #12 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hva har du å reise hjem til? Familie og venner? Ville vurdert å ta barnet med dit du hører til. Anonymkode: 2c062...2e4 Det er fort ulovlig 3
Fru Uperfekt Skrevet 6 timer siden #13 Skrevet 6 timer siden Som annen utlending som kom til Norge pga Kjærleiken 1) Nav, antar du er her lovlig og da kan de hjelpe deg (De kan og hjelpe med bolig) 2) Barnehage 3) Søk jobb, service er ofte enklest å få i 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Skrevet 6 timer siden Fru Uperfekt skrev (12 minutter siden): Det er fort ulovlig Norske myndigheter bruker ikke ressurser på å hente hjem barn som ikke er under barnevernets omsorg. Anonymkode: 81865...435
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Skrevet 6 timer siden Har han ikke tenkt å betale tilbake din halvdel av sparepengene? Anonymkode: 12eec...3f4
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Skrevet 6 timer siden Bygg deg et liv her i Norge! Det klarer du. Det sosiale sikkerhetsnettet er fortsatt godt. Som andre skriver: start med nav og barnehage og masseutsendelse av jobbsøknader. (litt avhengig av hvor i landet dere bor, men) førerkort og bil er overhodet ikke så vesentlig her som i USA. Vær tålmodig, det blir nok trangt og krevendene i starten, men for de aller fleste som klarer å se muligheter og som ønsket å få det til, så vil dette gå helt fint. (for guds skyld, ikke dra hjem til han psyko klovnen og det absurde opplegget hans. Det fortjener ikke barnet ditt og ei heller far til barnet ditt) Anonymkode: a05cf...e4e 5
luxifine Skrevet 6 timer siden #17 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Husk at du har rett på tolk i kontakt med myndigheter hvis norsk/engelsk ikke er bra nok. Myndighetsspråk kan være litt vanskelig. Anonymkode: 74c44...b57 Selv om du forstår: bruk tolk likevel!! Myndighetsspråket her i landet er håpløs selv om du snakker flytende. Små nyanser kan føre til store feil. Use a translator! 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Skrevet 5 timer siden Hva er det du ikke har penger til? Du har oppholdstillatelse per nå, ikke sant? Og vil søke ny som tilknyttet barnet, ikke ektefellen? Er det søknadsgebyret som er problemet? Det er jo strengt tatt småpenger. Det er ikke noe underholdskrav når du har barn her. Du har rettigheter til sosialhjelp, men bør selvsagt komme deg i jobb så raskt som mulig. Vær obs på å søke ny oppholdstillatelse før den gamle går ut. Lavere gebyr og ikke opphold i trygderettigheter. Anonymkode: ba9fe...947 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hva er det du ikke har penger til? Du har oppholdstillatelse per nå, ikke sant? Og vil søke ny som tilknyttet barnet, ikke ektefellen? Er det søknadsgebyret som er problemet? Det er jo strengt tatt småpenger. Det er ikke noe underholdskrav når du har barn her. Du har rettigheter til sosialhjelp, men bør selvsagt komme deg i jobb så raskt som mulig. Vær obs på å søke ny oppholdstillatelse før den gamle går ut. Lavere gebyr og ikke opphold i trygderettigheter. Anonymkode: ba9fe...947 småpenger for noen..... Anonymkode: 74c44...b57
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Norske myndigheter bruker ikke ressurser på å hente hjem barn som ikke er under barnevernets omsorg. Anonymkode: 81865...435 Uansett - er det en bra start på livet til et barn synes du, at moren har kidnappet det og dratt til et annet land slik at det ikke kan ha kontakt med moren sin? Jeg skjønner at TS er i en dårlig situasjon, men det er jo dessverre sånn det blir når man drar til et annet land og får barn der, og i tillegg ikke kan forsørge seg selv, Anonymkode: 2d628...079
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå