AnonymBruker Skrevet 25. juni #1 Skrevet 25. juni Jeg er usikker på om jeg skal ta nettstudie bachelor i juss på Kristiania. Er det sett som negativt å ha gått nettstudie ute i arbeidslivet. Noen som vet noe om det? Anonymkode: 05240...334
AnonymBruker Skrevet 25. juni #2 Skrevet 25. juni Det eneste man kan si om bachelorstudiet i juss, uansett hvor man tar det, er at det er vanskelig å få jobb etterpå. Alle studiesteder skriver hva man kan få jobb som, men ingen av dem forteller noe om hvor enkelt eller vanskelig det er. Tar du det på en privatskole vil du dessuten sitte igjen med et studielån på mange hundre tusen bare for skolepengene. Hvor positive eller negative man er til kandidater som kun har nettstudier bak seg kan nok variere, men generelt vil jeg si at det ses på som litt "lettvekter". Ofte er nettstudier mer beregnet på at folk som allerede er i arbeidslivet skal kunne skaffe seg formalkompetanse. Da er det helt greit. Men om en person som verken har studert eller vært i jobb før kun kan vise til et nettstudium vil jeg si at det trekker ned. Anonymkode: 043f7...ba2 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni #3 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det eneste man kan si om bachelorstudiet i juss, uansett hvor man tar det, er at det er vanskelig å få jobb etterpå. Alle studiesteder skriver hva man kan få jobb som, men ingen av dem forteller noe om hvor enkelt eller vanskelig det er. Tar du det på en privatskole vil du dessuten sitte igjen med et studielån på mange hundre tusen bare for skolepengene. Hvor positive eller negative man er til kandidater som kun har nettstudier bak seg kan nok variere, men generelt vil jeg si at det ses på som litt "lettvekter". Ofte er nettstudier mer beregnet på at folk som allerede er i arbeidslivet skal kunne skaffe seg formalkompetanse. Da er det helt greit. Men om en person som verken har studert eller vært i jobb før kun kan vise til et nettstudium vil jeg si at det trekker ned. Anonymkode: 043f7...ba2 Planen er å ta en master i juss etter bacheloren. Jeg holder på med en annen bachelor og (økonomi), derfor ønsker jeg heller å ta nettstudie i jussen. Det som er at jeg vil satse mest på jussen enn økonomien, da eg ønsker å utdanne meg som advokat. Anonymkode: 05240...334
AnonymBruker Skrevet 25. juni #4 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Planen er å ta en master i juss etter bacheloren. Jeg holder på med en annen bachelor og (økonomi), derfor ønsker jeg heller å ta nettstudie i jussen. Det som er at jeg vil satse mest på jussen enn økonomien, da eg ønsker å utdanne meg som advokat. Anonymkode: 05240...334 Du bør sjekke hva som skal til for og evt komme videre inn på mastern, kjipt å ta studie hvis det i realiteten ikke er mulig å komme seg videre inn på mastern. Ut over det er komboen økonomi og juss smart. Anonymkode: 372d4...aa7 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni #5 Skrevet 25. juni Som en som jobber mye med rekruttering i et stort konsern, kan jeg si at vi vurderer nettstudier fra privatskoler som noe mindre attraktivt enn tilsvarende studier fra offentlige institusjoner. Noen av de private skolene har ikke konkurranse/karakterkrav for å komme inn, bare du hiver nok penger på skolen så kommer de fleste gjennom... Så vi opplever det som at folk tar disse studiene når de ikke kommer inn på tilsvarende studier på offentlige skoler. Dermed er de ikke like attraktive for oss. Vi har en rekrutterer hos oss som tidligere har vært foreleser ved en privat skole i Oslo, som sier det samme. Han sluttet der fordi han syntes det var noe uetisk over hele opplegget. Det ovennevnte, samt stor kostnad for elevene, og at de ble lovet gull og grønne skoger og gode muligheter etter studiet, som sjelden ble realisert. Anonymkode: 2bc57...1d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #6 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som en som jobber mye med rekruttering i et stort konsern, kan jeg si at vi vurderer nettstudier fra privatskoler som noe mindre attraktivt enn tilsvarende studier fra offentlige institusjoner. Noen av de private skolene har ikke konkurranse/karakterkrav for å komme inn, bare du hiver nok penger på skolen så kommer de fleste gjennom... Så vi opplever det som at folk tar disse studiene når de ikke kommer inn på tilsvarende studier på offentlige skoler. Dermed er de ikke like attraktive for oss. Vi har en rekrutterer hos oss som tidligere har vært foreleser ved en privat skole i Oslo, som sier det samme. Han sluttet der fordi han syntes det var noe uetisk over hele opplegget. Det ovennevnte, samt stor kostnad for elevene, og at de ble lovet gull og grønne skoger og gode muligheter etter studiet, som sjelden ble realisert. Anonymkode: 2bc57...1d3 Hjelper det kanskje noe om ts bare skal bruke bacheloren til å komme videre til master? Ser for meg at det da vil være hvor masteren er tatt som betyr noe for arbeidsgiver? Anonymkode: 4bf26...11a 2
Ella-2 Skrevet 25. juni #7 Skrevet 25. juni Kristiania har nå fått jusstudie batchelor(rettsvitenskap) i Bergen. Og der går man fysisk, som på vanlig universitet
AnonymBruker Skrevet 25. juni #8 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hjelper det kanskje noe om ts bare skal bruke bacheloren til å komme videre til master? Ser for meg at det da vil være hvor masteren er tatt som betyr noe for arbeidsgiver? Anonymkode: 4bf26...11a Jeg har ansatt mange jurister, og jeg kan si at jeg ser like mye på bacheloren som masteren. Bacheloren er ikke bare et trappetrinn eller en transportetappe - den består av viktige juridiske fag, ikke minst juridisk metode, som det forventes at en jurist er godt kjent med. Som arbeidsgiver vil jeg si at det betyr noe at man har gått i et miljø og fått brynt seg på andre, og ikke minst at man har tatt bacheloren på et sted som er kjent for gode lærekrefter. For meg ville en nettbasert bachelor fra Kristiania vært et stort nei. (Tildels også om det var med fysisk oppmøte som noen nevnte lenger oppe). Anonymkode: 0ae6a...94a 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni #9 Skrevet 25. juni Vet du at du kommer inn på master etterpå? Hvis ikke, dropp det. Skaff deg karakterer til universitetet. Anonymkode: 70be1...08b
AnonymBruker Skrevet 25. juni #10 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vet du at du kommer inn på master etterpå? Hvis ikke, dropp det. Skaff deg karakterer til universitetet. Anonymkode: 70be1...08b Bacheloren er kvalifisert til master Anonymkode: 05240...334
AnonymBruker Skrevet 25. juni #11 Skrevet 25. juni Ella-2 skrev (5 timer siden): Kristiania har nå fått jusstudie batchelor(rettsvitenskap) i Bergen. Og der går man fysisk, som på vanlig universitet https://www.kristiania.no/studier/nettstudier/bachelor/bachelor-i-rettsvitenskap/?_gl=1*wl8gj9*_up*MQ..*_ga*MjAzMzg4NjY3Ny4xNzgyNDE0NDE5*_ga_QT9WL23P1M*czE3ODI0MTQ0MTkkbzEkZzAkdDE3ODI0MTQ0MTkkajYwJGwwJGgyMTE3NDE5MTk. Anonymkode: 05240...334
AnonymBruker Skrevet 25. juni #12 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bacheloren er kvalifisert til master Anonymkode: 05240...334 Men det betyr jo ingenting, er det plasser på masteren for folk som har tatt nettkurs i stedet for å gå på universitet? Anonymkode: c010b...cd9 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #13 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har ansatt mange jurister, og jeg kan si at jeg ser like mye på bacheloren som masteren. Bacheloren er ikke bare et trappetrinn eller en transportetappe - den består av viktige juridiske fag, ikke minst juridisk metode, som det forventes at en jurist er godt kjent med. Som arbeidsgiver vil jeg si at det betyr noe at man har gått i et miljø og fått brynt seg på andre, og ikke minst at man har tatt bacheloren på et sted som er kjent for gode lærekrefter. For meg ville en nettbasert bachelor fra Kristiania vært et stort nei. (Tildels også om det var med fysisk oppmøte som noen nevnte lenger oppe). Anonymkode: 0ae6a...94a Jeg tar også bachelor i økonomi, her er jeg veldig aktiv, og er medlem i organisasjoner. Så jeg får også vært med i det miljøet. Men igjen jeg vil satsa på jusstudiet mer enn økonomistudiet. Anonymkode: 05240...334
AnonymBruker Skrevet 25. juni #14 Skrevet 25. juni Som en som tok bachelor som privatist og deretter fullførte med master i rettsvitenskap fra UiO, så vil jeg på ingen måte si at det å ta bachelor som privatist har hindret mine karrieremuligheter. Kjør på om det er det du ønsker 😊 Anonymkode: fe224...13c 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #15 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Som en som tok bachelor som privatist og deretter fullførte med master i rettsvitenskap fra UiO, så vil jeg på ingen måte si at det å ta bachelor som privatist har hindret mine karrieremuligheter. Kjør på om det er det du ønsker 😊 Anonymkode: fe224...13c Hva mener du med som privatist?:) tusen takk:) Anonymkode: 05240...334
AnonymBruker Skrevet 25. juni #16 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg tar også bachelor i økonomi, her er jeg veldig aktiv, og er medlem i organisasjoner. Så jeg får også vært med i det miljøet. Men igjen jeg vil satsa på jusstudiet mer enn økonomistudiet. Anonymkode: 05240...334 Jeg snakker ikke om organisasjonslivet. Jeg snakker om å gå på forelesninger og kollokvier og diskutere og samhandle med andre studenter og lærere om fag. Anonymkode: 0ae6a...94a
AnonymBruker Skrevet 26. juni #17 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): https://www.kristiania.no/studier/nettstudier/bachelor/bachelor-i-rettsvitenskap/?_gl=1*wl8gj9*_up*MQ..*_ga*MjAzMzg4NjY3Ny4xNzgyNDE0NDE5*_ga_QT9WL23P1M*czE3ODI0MTQ0MTkkbzEkZzAkdDE3ODI0MTQ0MTkkajYwJGwwJGgyMTE3NDE5MTk. Anonymkode: 05240...334 Er det reserverte plasser hos en av de som tilbyr mastern? Problemet som kan oppstå er at det rett å slett ikke er plasser på masternivå. Flere av universitetene som tilbyr bachelor i juss har også reserverte plasser hos de universitetene som tilbyr mastern, da er det i hvertfall en nogenlunde grei overgang selvom jeg antar snitte for disse plassene er høyt. Anonymkode: 372d4...aa7
AnonymBruker Skrevet 26. juni #18 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bacheloren er kvalifisert til master Anonymkode: 05240...334 At man er kvalifisert, er ikke det samme som at man har rett på plass. Det er stor konkurranse, så jeg ville ikke ha belaget meg på å komme inn. Som regel er det et snitt på rundt A-B fra bachelor. Det er tøffere å komme inn ved å ta bachelor først, og søke seg innpå master versus det å komme seg innpå en integrert master. Bare ved UiS er det kun 2/3 av 45 studieplasser som går til studenter fra bachelor. Det gjelder vel de andre universitetene også. Hvis man ønsker å gamble er det jo greit. Anonymkode: a0289...1c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå