Gå til innhold

Ostetenner, vi aner ikke årsak?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når spesialisten i pedodonti sier at det ikke skyldes sukker, så tenker jeg at han nok vet hva han snakker om. 

• Liker 18
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

En av ungene mine har et par melketenner som har sånne flekker, tynn emalje. Jeg kan love deg at han ikke fikk hverken brus eller godteri og søtsaker før han fikk dem, de var likevel sånn da de kom ut. De andre to barna mine har ikke det. 

Jeg har en sånn tann selv, mine foreldre fikk beskjed om at det skyldtes alle antibiotikakurene jeg gikk på som barn, jeg er 40.. 

Anonymkode: 6b249...43a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du faktisk lest artikkelen det linkes til? Det står jo der tydelig at skaden skjer før tannen kommer ut. Det vil jo da si at skaden oppstår under forsterstadiet. Sukker krysser ikke direkte blodbanen til fosteret på den måten at det vil skade tenner som ikke eksisterer enda (bare forstadiet). Sukker i seg selv skader ikke tennene, det er bakterier som spiser sukkeret og deretter bæsjer ut etsende væske som gir hull. 

Brus gir etseskader (på grunn av syren og ikke sukkeret), den typer skader ser helt annerledes ut. 

Jeg gjetter på at dette skyldes endring av gener under fosterstadiet på grunn av alle mulige miljøgifter vi omgås med hver eneste dag. 

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 5 barn og yngste har dette. Inge av de andre. Melketennene var helt fine, så vi skjønte selvsagt ingenting når de permanente tennene dukket opp. Heldigvis kun på noen få av tennene. Aldri hatt hull, og er veldig nøye med pussingen.

Anonymkode: 91a82...b7e

AnonymBruker
Skrevet

Så ut fra deg så ble ene barne her fått sukker pg brus før ho var 1 år? Her vokste 4 fortenner frem helt svarte, var ikke hvite i det hele tatt. Ble trekt når ho var 1.5 år. Mannen hadde det samme som barn, han hadde 8 som ble fjernet da han var 4 år. Tannlegen sa dette var arvelig. Og hadde 0 med sukker og kosthold

Anonymkode: ab6eb...562

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (32 minutter siden):

Når spesialisten i pedodonti sier at det ikke skyldes sukker, så tenker jeg at han nok vet hva han snakker om. 

Brus er vel helst syre, ikke sukker? Sukker gir hull, syre ødelegger emaljen.

Anonymkode: 94e0f...8f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Brus er vel helst syre, ikke sukker? Sukker gir hull, syre ødelegger emaljen.

Anonymkode: 94e0f...8f0

Og ingen av delene har noe med dette tannproblemet å gjøre.

Jeg har 3 barn. Tvillinger som begge har dette problemet. Jeg måtte ta antibiotika på slutten av svangerskapet med dem pga urinveisinfeksjon. Tror det kan være årsaken. 

Anonymkode: 597cc...020

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så bare på bildene i artikkelen. Ene barnet mitt fikk mye antibiotika som baby pga blodforgiftning. Noen av tennene vokste ut brune og ødelagte og måtte trekkes. 

Anonymkode: f7a5a...cf9

AnonymBruker
Skrevet
Evot_i_skogen skrev (20 timer siden):

Det vil jo da si at skaden oppstår under forsterstadiet.

Har du hørt om fosterprogrammering? DOHaD, for eksempel?

Anonymkode: f4af9...d52

AnonymBruker
Skrevet
Evot_i_skogen skrev (20 timer siden):

Jeg gjetter på at dette skyldes endring av gener under fosterstadiet på grunn av alle mulige miljøgifter vi omgås med hver eneste dag. 

samt at de aller fleste tyr til raske løsninger, dårlig kost og generelt sett kke tar spesielle hensyn til at de er gravide lengre.. om mor og far trykker innpå drittmat før de produserer egg og celle får det selvsagt konsekvenser for fosteret fra første celledeling på så utrolig mange måter.. 

Anonymkode: 78679...3d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt dårlig emalje og jeg har alltid hatet sukker/smaken av søtt. Så nei TS, jeg tror ikke sukker er synderen.

Anonymkode: 43268...0c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke endrede gener, men endret genuttrykk. Under svangerskapet programmerer fosteret hvilke gener som skal skrues på og av for at ungen skal få best mulig sjanse til å overleve når det blir født og skal vokse opp. Det kalles fosterprogrammering.

Hvis ungen ikke får tydelige signaler fra mor, kan genprogrammeringen gå galt. Det kan resultere i feilprogrammert utvikling av både skjelett, tenner og immunforsvar.

Unger som blir født i Afrika er for det meste født med ekstremt solide tenner, by the way. Hvis dette handler om fosterprogrammering basert på signaler fra mor, hvilke signaler er det afrikanske mødre kan gi ungene sine som norske mødre har problemer med å gi fosteret under graviditeten?

738123390_Screenshot2021-04-2210_29_33.png.dd85f5bea2987f063be9fc8c692d9b80.png

Kilde: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0960076026000373?via%3Dihub

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ikke endrede gener, men endret genuttrykk. Under svangerskapet programmerer fosteret hvilke gener som skal skrues på og av for at ungen skal få best mulig sjanse til å overleve når det blir født og skal vokse opp. Det kalles fosterprogrammering.

Hvis ungen ikke får tydelige signaler fra mor, kan genprogrammeringen gå galt. Det kan resultere i feilprogrammert utvikling av både skjelett, tenner og immunforsvar.

Unger som blir født i Afrika er for det meste født med ekstremt solide tenner, by the way. Hvis dette handler om fosterprogrammering basert på signaler fra mor, hvilke signaler er det afrikanske mødre kan gi ungene sine som norske mødre har problemer med å gi fosteret under graviditeten?

738123390_Screenshot2021-04-2210_29_33.png.dd85f5bea2987f063be9fc8c692d9b80.png

Kilde: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0960076026000373?via%3Dihub

Yes, helt riktig. Genutrykk var rikgit ord. Alle fostre vil jo påvirkes til å tilpasses verden rundt de på best mulig måte. Det er også derfor forskningen nå viser at "traumer" kan gå i arv (f.eks under krig og hungesnød). Jeg kan ikke alle fagutrykkene i hodet  😁.

Jeg har lest noe om at det spekuleres i antibiotika og medisin bruk i vesten. I tillegg til at mødrene i afrika ikke utsettes for den samme kjemiske kocktailen som her i vesten, tenk på alle mengdene med kosmetikk, såper, vaskemidler, parfymer og mye mye annet som vestlige kvinner er i nærheten hver eneste dag som gravide.. Det blir en enorm mengde når man legger alt sammen. Og ikke minst ultraprossesert mat med store mengder tilsetningsstoffer (som hver for seg ikke er farlige, men den totale mengden vet vi lite om effekten av). Men det er jo umulig for gravide kvinner å klare å unngå dette i en moderne hverdag. Vi får håpe at forskningen finner en løsning så fort som mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
Evot_i_skogen skrev (21 minutter siden):

Yes, helt riktig. Genutrykk var rikgit ord. Alle fostre vil jo påvirkes til å tilpasses verden rundt de på best mulig måte. Det er også derfor forskningen nå viser at "traumer" kan gå i arv (f.eks under krig og hungesnød). Jeg kan ikke alle fagutrykkene i hodet  😁.

Jeg har lest noe om at det spekuleres i antibiotika og medisin bruk i vesten. I tillegg til at mødrene i afrika ikke utsettes for den samme kjemiske kocktailen som her i vesten, tenk på alle mengdene med kosmetikk, såper, vaskemidler, parfymer og mye mye annet som vestlige kvinner er i nærheten hver eneste dag som gravide.. Det blir en enorm mengde når man legger alt sammen. Og ikke minst ultraprossesert mat med store mengder tilsetningsstoffer (som hver for seg ikke er farlige, men den totale mengden vet vi lite om effekten av). Men det er jo umulig for gravide kvinner å klare å unngå dette i en moderne hverdag. Vi får håpe at forskningen finner en løsning så fort som mulig. 

Du tror ikke at sola har en aldri så liten finger med i spillet? Den største forskjellen mellom mora til figuren som gliser på bildet jeg delte og mødrene til ungene NRK har delt bilder av, er tilgangen til sol.

Konsekvensen av lite sol for genprogrammering i foster kan du lese om i denne vitenskapelige artikkelen fra Penn State University i USA:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0960076026000373?via%3Dihub

AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg skyldes nordmenn dårlige diett. Spis for barns utvikling  mat med næring simpelt! Norge har blitt som amerika alt er næringsfattig drittmat folk er redd for meierismør  rødt kjøtt simpel naturlig mat. 

Anonymkode: fac0a...695

AnonymBruker
Skrevet

Weston price reiste rundt i verden og forsket på kjeveutviklingen og tennene til ulike etniske grupper og det viste seg at dem som spiste simpelt naturligt og masse animalske produkter hadde di mest perfekte utvikling av tennene dem hadde bedre tenner uten tannkrem og  tannlege med sin ernæring ,  enn vi som har tilgang til alt av tannpleie. . Kosthold har 95% av skylda på kroppens utvikling. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Weston price reiste rundt i verden og forsket på kjeveutviklingen og tennene til ulike etniske grupper og det viste seg at dem som spiste simpelt naturligt og masse animalske produkter hadde di mest perfekte utvikling av tennene dem hadde bedre tenner uten tannkrem og  tannlege med sin ernæring ,  enn vi som har tilgang til alt av tannpleie. . Kosthold har 95% av skylda på kroppens utvikling. 

Weston Price reiste rundt på 1930-tallet (for snart 100 år siden) med fokus på mat. Det han ikke la særlig vekt på, var at han studerte folk som i stor grad levde utendørs, var i konstant bevegelse og fikk rikelig soleksponering. Price var interessert i mat, han.

Price hadde aldri hørt om organokiner, fosterprogrammering og intrakrin D-vitaminmetabolisme. De siste 40 årene har vitenskapen beskrevet hvordan dette påvirker tannhelse, men det har nok ingen ernæringsfysiologer fått med seg. De fokuserer, som Price, ensidig på maten vi putter i munnen og bryr seg ikke om så mye annet. Kroppen liksom bare er der den, nærmest som et passivt vedheng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...