Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har de siste årene vært vikar i en barnehage og trivdes godt med det og ønsker fortsette med det og ble forespeilet fastjobb men nå har jeg plutselig fått beskjed om at det plutselig ikke er bruk for meg likevel. Er bare noen mnd unna 3 år som er 1 desember. Er det bare noe jeg må godta? Flere vikarer der bare jeg som har jobbet lengst de ikke har bruk for. 

Anonymkode: b02ef...4bb

  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med fagforeningen din. Legg frem saken din til dem / din representant og ta det derfra

Anonymkode: 9a972...76d

  • Nyttig 1
Skrevet

For å ha krav på fast jobb etter å ha vært vikar i tre år, må du har vært ansatt sammenhengende i vikarstilling i tre år. Dvs hvis det er en mnd pause hist og pist, eller du bare har vært tilkallingsvikar, så har du ikke den muligheten. 1.desember er 5 mnd unna, ikke rett rundt hjørnet der altså, du er ikke i nærheten av å kunne kreve fast selv om du har hatt et vikariat. Og det er helt lovlig,  man har få rettigheter som vikar, det er derfor det er viktig å få fast stilling. Er du utdannet bør det være null problem å få ny jobb, eller kan det jo være en mulighet for å starte på bhglærerutdanning til høsten, så skaper du en tryggere fremtid for deg selv. 

Anonymkode: 6e2b2...29b

AnonymBruker
Skrevet

så vikarer kan byttes ut med nye vikarer i evighet? når det er ledig fast stillinger?

Anonymkode: b02ef...4bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

så vikarer kan byttes ut med nye vikarer i evighet? når det er ledig fast stillinger?

Anonymkode: b02ef...4bb

Hva sier kontrakten din? 

Anonymkode: e0521...571

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har de siste årene vært vikar i en barnehage og trivdes godt med det og ønsker fortsette med det og ble forespeilet fastjobb men nå har jeg plutselig fått beskjed om at det plutselig ikke er bruk for meg likevel. Er bare noen mnd unna 3 år som er 1 desember. Er det bare noe jeg må godta? Flere vikarer der bare jeg som har jobbet lengst de ikke har bruk for. 

Anonymkode: b02ef...4bb

Delvis ja. Det er det som er så kjipt med å være midlertidig ansatt. Samtidig så er det slik ar barnehagen ikke kan ha midlertidig ansatte hvis det er et varig behov, se arbeidsmiljøloven paragraf 14-9. 

Du må sjekke at hva du er ansatt (hvilken hjemmel) i arbeidskontrakten din. Vil råde deg til å gjøre det og ta kontakt med fagforeningen din for å få råd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

så vikarer kan byttes ut med nye vikarer i evighet? når det er ledig fast stillinger?

Anonymkode: b02ef...4bb

Ja det kan de. De kan også la være å ansette noen fast som ikke har rett formell kompetanse. Som ringevikar har du uansett ingen rettigheter, men du har ikke svart på hvilken type vikar du er. 

Anonymkode: 6e2b2...29b

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, hvis det er utlyst fast stilling, har du søkt?

Anonymkode: 6e2b2...29b

Skrevet

Ryddet for gjengivelse av innhold fra ekstern side.

Chantielle mod.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...