Gå til innhold

Hunder som bjeffer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva feiler det hundeeiere som lar hundene sine stå å bjeffe? Er de mindre intelligente eller bare utrolig late som ikke orker å lære den å ikke bjeffe, eller snakke til hunden sin om de er ute sammen med den? Utrolig irriterende å høre på dag ut og dag inn! Ikke nytter det å snakke med eier heller, hva skjedde med å ta hensyn?

Og dere som skal tipse om å flytte til skogs, så slipper du bjeffinga - hvorfor kan ikke late hundeeiere flytte langt til skogs? Er vel ikke et helt nabolag som har skaffet seg hund.

Anonymkode: 41a82...c5f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De bryr seg ikke

Anonymkode: 7342b...4d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De bryr seg ikke

Anonymkode: 7342b...4d0

Eller så mangler de kunnskap, og vet ikke hva de skal gjøre for å få hunden til å slutte. 

Skrevet

Hvordan få hund til p slutte å bjeffe? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Hvordan få hund til p slutte å bjeffe? 

Hvertfall ikke la den stå ute på terrassen og bjeffe da. Hør på bjeffingen selv inne i egen stue.

Anonymkode: 69b4e...e96

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvertfall ikke la den stå ute på terrassen og bjeffe da. Hør på bjeffingen selv inne i egen stue.

Anonymkode: 69b4e...e96

Vel ganske sikkert på at da hadde folk klaget da å .. stakkars hund som står inne hele dagen 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok over en 7år ganmel tibbe. Tok 3 mnd og avvenne bjeffing i egen hage.

Var ved siden av hunden, så fort den bjeffet løftet jeg den opp, tok den inn, satt den inn i sitt åpne bur, ventet 1 minutt, så gikk vi ut igjen. Hver eneste gang det kom ett bjeff gjorde jeg det.

Anonymkode: 14027...602

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tok over en 7år ganmel tibbe. Tok 3 mnd og avvenne bjeffing i egen hage.

Var ved siden av hunden, så fort den bjeffet løftet jeg den opp, tok den inn, satt den inn i sitt åpne bur, ventet 1 minutt, så gikk vi ut igjen. Hver eneste gang det kom ett bjeff gjorde jeg det.

Men å bruke bur som straff, hvor lurt er egentlig det? Jeg jobber mye med at mine skal trives i bur. For bur er viktig under reiser, ved oppstalling hos veterinær og av og til hjemme, feks ved skade på hund. Da er det veldig dumt å ha brukt buret som straff. Spiller ingen rolle at døra er åpen. 

Anonymkode: 81161...d35

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men å bruke bur som straff, hvor lurt er egentlig det? Jeg jobber mye med at mine skal trives i bur. For bur er viktig under reiser, ved oppstalling hos veterinær og av og til hjemme, feks ved skade på hund. Da er det veldig dumt å ha brukt buret som straff. Spiller ingen rolle at døra er åpen. 

Anonymkode: 81161...d35

Dette var inneburet, det brukes ikke til noe annet enn at hunden sover i det med døren åpen. Så null problem. 

Er forskjell på bur. Dette er av typen sammenleggbar netting, reiseburet brukes så klart ikke. De fleste hunder har en seng inne, vår er med netting rundt.

Null problem. Hunden går å legger seg i buret når den ønsker.

Skal man kalle det straff, så var straffen og løfte hunden opp og fjerne den fra situasjonen, buret var kun endestasjon. Kunne like godt ha vært sitte på fanget. 

Skrevet

Jeg er enig i at ingen skal la en hund stå og bjeffe i timevis slik at naboene blir plaget. Det er eierens ansvar å ta tak i. Men det er en stor forskjell på problematisk, vedvarende bjeffing og normal bjeffing.

Hunder bjeffer fordi det er en naturlig måte å kommunisere på. De varsler, uttrykker glede, usikkerhet eller opphisselse. Å tro at man bare kan “lære en hund å ikke bjeffe” er en misforståelse. Man kan lære hunden bedre impulskontroll og hjelpe den med årsaken til bjeffingen, men det er verken realistisk eller ønskelig at en hund aldri skal gi lyd.

Å straffe en hund for å bjeffe løser heller ikke nødvendigvis problemet. Ofte handler bjeffing om stress, frykt eller forventning. Straff kan gjøre hunden mer utrygg uten å fjerne årsaken.

Så ja, eiere må ta ansvar hvis hunden er til sjenanse. Men å forvente at hunder aldri skal bjeffe, blir litt som å forvente at små barn aldri skal gråte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken bjeffing tenker du på? Kontinuerlig og timevis? Mange hundeeiere som har bjeffer hunder klarer også på stenge ute lyden. Jeg har dessverre vært der selv da jeg var utbredt og hadde ein hund som krevde mer enn jeg kunne gi han. Jeg lukket ørene for lyden. Har du sagt i fra til naboen? Vet ikke hvordan du bor, men det er ikke sikkert at naboen vet at det er så sykt høyt hos deg?

Anonymkode: 9e785...bb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...