Gå til innhold

Har overtatt en golden retriever… skeptisk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

vi har overtatt en golden gutt på snart 3 år. Når vi var og hilste på, så var hunden glad, men svært rolig og forsiktig. Tidligere eier sa at han var en veldig forsiktig type. Greit nok det.. 

men nå har vi hatt hunden i snart to uker. Vi har ikke sett den logre en eneste gang. Ikke inne, ikke på tur, ikke når vi snakker til den osv. 

den virker livredd inne. Akkurat som at den ikke er vant med å være i hus. Livredd parketten, livredd alt av lyder. Om det kommer litt lyder, feks at man setter et glass ned på bordet, så hopper han til. Ute er han litt mer avslappet, men fremdeles høyt stress. 

når vi hentet han så satt vi bare ute. Tenkte ikke over det, siden det var veldig fint vær. 

vet at to uker ikke er lenge, men allikevel.. høres dette ok ut? 

han var hos veterinær en uke før vi overtok han pga vaksine. Helseattest i tipp topp stand. 

spiser godt. 

Anonymkode: c9be8...2e6

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Depresjon. Ikke helt uvanlig for omplasseringshunder. Hvorfor ble han omplassert? Det er et stort traume for hunden å bli tatt fra hjemmet sitt. Vår var sånn da vi fikk han fra Dyrebeskyttelsen. Det tok flere måneder før han kom seg. Leste meg opp på hundepsykologi. Vi la fra oss alt av trening og hadde fullt fokus på å gjøre alt vi kunne for å trygge han. Etter et par uker fikk vi han i gang med lek og da begynte det å løsne sakte, men sikkert.

Anonymkode: f8eb0...2c7

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere må være mye mer tålmodige, stakkars hund, den er jo forlatt av flokken sin og trenger tid

Anonymkode: 2846d...57d

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei, 

vi har overtatt en golden gutt på snart 3 år. Når vi var og hilste på, så var hunden glad, men svært rolig og forsiktig. Tidligere eier sa at han var en veldig forsiktig type. Greit nok det.. 

men nå har vi hatt hunden i snart to uker. Vi har ikke sett den logre en eneste gang. Ikke inne, ikke på tur, ikke når vi snakker til den osv. 

den virker livredd inne. Akkurat som at den ikke er vant med å være i hus. Livredd parketten, livredd alt av lyder. Om det kommer litt lyder, feks at man setter et glass ned på bordet, så hopper han til. Ute er han litt mer avslappet, men fremdeles høyt stress. 

når vi hentet han så satt vi bare ute. Tenkte ikke over det, siden det var veldig fint vær. 

han var hos veterinær en uke før vi overtok han pga vaksine. Helseattest i tipp topp stand. 

spiser godt. 

Hva er grunnen til at den er omplassert? Høres nesten ut som den ikke har hatt det bra der den kommer fra. Rart at den er redd/skeptisk til alt. 2 uker er ikke mye, men gi den masse kjærlighet, omsorg og trygghet. Ønsker dere lykke til 

Anonymkode: 0804a...237

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Golden er herlige hunder. Gi han masse kjærlighet og lek. ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hei, 

spiser godt. 

Det høres jo ikke normalt ut, men noen hunder strever jo med redsler, dessverre. Hunder som er litt forsiktige er jo gjerne det av en grunn. Usikre hunder er jo gjerne heller ikke de som tåler best at det skjer store omveltninger så det kan jo være at den har en reaksjon nå som gjør at hunden er verre enn den normalt ville vært hjemme hos de forrige eierne. Så kan det være flere årsaker til at det er verre inne enn ute. Gulvredsel er jo en ting i enkelte raser. Lyder kan påvirke ting. Og det kan virke forskjellig avhengig av om man er inne eller ute. Her har det jo som sagt akkurat vært ett eierskifte som absolutt kan påvirke ting til det verre, men det kan jo også være noe smerterelatert. jeg ville nok bestilt time hos en fysioterapeut eller veterinær kiropraktor for en gjennomgang av hundens kropp. Selv en hund som kanskje skjuler smerte godt eller er vanskelig å lese vil bli avslørt av stive muskler osv som en god behandler lett oppdager. Dette er ikke noe man typisk tar hos veterinær med mindre det er snakk om veterinær med videreutdanning/spesialisering innen kiropraktikk eller fysio eller lignende. Hundefysio er ikke avskrekkende dyrt og det kan gi noen svar og også ganske rask potensiell bedring OM det skulle være noe rusk der. Utover det må dere jo kjenne på hva dere synes er greit ifht hvordan dere vurderer hundens livskvalitet, samt om dette er noe dere er villig til/orker å leve med. Det kan jo selvfølgelig bli bedre, men ikke nødvendigvis, det vet dere liksom ikke før dere har prøvd å sett. Hadde det vært meg og jeg i utgangspunktet var positiv til overtagelse så ville jeg startet med en fysio time med full gjennomgang av kroppen og tatt en avgjørelse etter å ha hørt hva de sier. Jeg ville nok også tatt en prat med tidligere eier å både hørt hva de sier om det samt sagt at vi gjerne prøver en stund å ser om det går seg til, men at dette ikke helt var det dere hadde sett for dere så viss ting ikke blir bedre eller om det viser seg å skyldes noe potensielt stort og dyrt så vurderer dere å levere tilbake hunden (for eksempel, om det er det dere føler)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hei, 

spiser godt. 

Hunden har blitt omplassert og da trenger de ofte tid til å omstille seg. Gi det tid, så er jeg sikker på at det går bedre etterhvert. Noen hunder trenger tid til å venne seg til et nytt hjem. 

Så lenge han spiser godt og har fått en god helseattest fra dyrlegen, så ville jeg ikke vært så bekymret. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres litt spesielt ut. Hunder som er hos hundepasser er i akkurat samme situasjon (de vet ikke om de er omplassert eller er på pass), og de jeg har sett er glade og logrende. De sturer ikke den tiden de er på pass. 

Samtidig er jeg vel enig i at mye kan endre seg med tiden. Men det er kjedelig om du ikke har fått all relevant informasjon. 

Anonymkode: 3771d...71c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Dette er normalt, hunden trenger tid. Anbefaler å sjekke klør og klippe om de er så lange at de lager lyder på parketten og påvirker grepet.

Det den trenger mest nå er struktur, altså at ting skjer til faste tider og i noenlunde fast rekkefølge. 

Endret av Sioux
  • Liker 1
Skrevet

Har du hørt om 3-3-3 regelen ved omplassering?

Det går i faser og kan ta kortere eller lengre tid før hunden er trygg på at dette er det nye hjemmet dens

Alle omplasseringer er ulike og hunder reagerer ulikt. Jeg har hatt omplassering med utraumatisk bakgrunn som brukte et år på å akseptere at vi var familien. Jeg har også overtatt hund hvor Mattilsynet stod for omplasseringa og h•n brukte under tre måneder på å bli en del av flokken her. 

Personligheten kommer frem når hunden er trygg 

rescuedogs101-3-3-3-rule-900_orig.jpg

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om du har overtatt en nervøs golden eller en som ikke er vant med være inne. De goldenene jeg kjenner skvetter lett, men er ellers happy og sturer lite når de er hos andre. Min golden ble plassert hos noen hun aldri hadde vært hos før(jeg kjente selvfølgelig menneskene godt), mens vi var på ferie. Hun var happy og fornøyd! 

Anonymkode: 102cd...351

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bred erfaring med Golden og har hatt flere omplasserings-golden. Alle som 1 har slått seg til ro i løpet av et par dager, og halen vifter fra dag 1. 

Skjønner at det er forskjell på hunder, men jeg syns det høres litt rart ut. Kanskje den ikke har fått være inne? Hva er årsaken til omplasseringen? 

Anonymkode: 667f7...5e2

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv overtatt en hund på 2,5 år. Den hadde stort sett blitt ignorert eller fått kjeft i sitt hjem, aldri skryt eller opplæring. Ei heller tur, og det var en veldig aktiv hund egentlig. 

Jeg er oppvokst med hund, men det var jo mine foreldre som tok seg av treningen mens jeg nøt godene av flinke hunder. Det ble mye å sette seg inn i med en nervøs hund som stort sett løp rundt, ikke var interessert i å hilse på gjester, pep hele veien på tur, dro som en gal i båndet og ikke kunne en eneste kommando.  Til å begynne med gjorde vi nok for mye på en gang. Hun trengte å gå mye tur, få ut energi. Finne seg til rette i huset, få et favorittsted. Lære oss å kjenne, se rutiner og høre oss prate. Hun fikk aldri kjeft av meg (var fantastisk snill og det var aldri behov for noe korrigering), men jeg så likevel at hun rykket til hvis jeg engasjerte meg i noe på tv og lagde brå lyder, mistet noe i gulvet etc. Jeg så også at hun ikke klarte å høre forskjell på skryt eller bare vanlig prat. Vente meg derfor til å gå og småprate til henne nesten konstant, og skryte veldig når noe var bra.

Etter et par mnd med det skulle jeg begynne med litt kommandoer som kom, sitt, gå fot. Hun lærte fort hva alt var, men ville ikke utføre det, og var aldri motivert av godbiter, så det ble litt stopp i læringen mens jeg grublet på nye taktikker. Underveis fortsatte jeg jo bare å prate med henne, for det var jeg blitt så vant til å gjøre. Det viste seg da, når jeg gav opp kommandoene, at hun hadde fulgt sånn med på alt jeg gjør og sier når hun ble trygg at hun hadde lært seg sine egne 😅 "bli" gjorde hun når jeg sa vent litt. "gå fot" gjorde hun når jeg sa at hun måtte komme for her må vi passe bilene. Sitte gjorde hun når hun så at det jeg hadde stoppet for tok litt tid, som å ordne jakken, knytte sko osv. Hun ble en veldig rolig, ekstremt snill og selvlært krabat, og min sjelevenn 💗

Hadde jeg presset henne videre er jeg redd hun ville vært en nervøs hund som skydde folk. 

Gi din tid, og prioriter bare kos, ro og tålmodighet, og mye skryt nå i starten. 

Anonymkode: 62018...fca

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...