AnonymBruker Skrevet 24. juni #1 Skrevet 24. juni Hei, Jeg er nettopp ferdig med en bachelor i økad ved NHH og skal fortsette videre på master der til høsten. Snittet mitt ble til slutt 3,97 (noe jeg i utgangspunktet er fornøyd med). Jeg lurer derfor på om det er innafor å runde opp til nærmeste desimal på CVen (og andre steder) slik at det står 4 i stedet. synes det var veldig kjipt, da det kun stod på den siste karakteren om jeg kom meg til 4-tallet eller ikke. Vet ikke om det har så mye å si i realiteten, men var uansett skuffende ettersom jeg var såpass nærme Anonymkode: 5e660...d0e
AnonymBruker Skrevet 24. juni #2 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er nettopp ferdig med en bachelor i økad ved NHH og skal fortsette videre på master der til høsten. Snittet mitt ble til slutt 3,97 (noe jeg i utgangspunktet er fornøyd med). Jeg lurer derfor på om det er innafor å runde opp til nærmeste desimal på CVen (og andre steder) slik at det står 4 i stedet. synes det var veldig kjipt, da det kun stod på den siste karakteren om jeg kom meg til 4-tallet eller ikke. Vet ikke om det har så mye å si i realiteten, men var uansett skuffende ettersom jeg var såpass nærme Anonymkode: 5e660...d0e Mye større dealbreaker å lyve på snittet sitt, enn å misse firetallet med noen brøkdeler. Jeg hadde tenkt mitt som arbeidsgiver hvis jeg sjekket papirene og snittet var lavere enn i CV'en, uansett hvor marginalt. Man runder ikke opp et snitt fordi man synes det var kjipt å ikke få fire. Anonymkode: 71b77...b94 8 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni #3 Skrevet 24. juni Aldri hatt verken snitt eller karakterer på CVen min. Dette søker de opp på Vitnemålsportalen uansett. Har heller aldri opplevd at noen har brydd seg om karakterer. Har fått tilbud på alle jobbene jeg har vært på intervju til, og mitt snitt er C. Har en del D og E på vitnemålet også. Ingen A😅 Men jobbtilbud har alltid rent inn! Nå hørtes jeg muligens veldig gammel ut, men er "bare" 30. Anonymkode: 42e3c...3e6 12 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #4 Skrevet 24. juni Man pleier ikke å skrive snittet på hverken cv eller søknad. Det holder at det står på vitnemålet, som de kan søke opp elle be om å få tilsendt. Anonymkode: 1ceb3...0a7 6
Beneath the Moon Skrevet 24. juni #5 Skrevet 24. juni (endret) Det er ikke vanlig å sette snittet eller karakterer på CV eller søknad. Endret 24. juni av Beneath the Moon 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni #6 Skrevet 24. juni Jeg er todelt her. Jeg vet heller ikke hva jeg ville tenkt som arbeidsgiver, antagelig kommer det an på hva du tok bachelor i. Som arbeidsgiver ser man også etter personlig egnethet, men jeg har også lært at høyt snitt nesten unntaksvis reflekterer høy arbeidsmoral og faglig kompetanse. I denne sammenheng er 4 heller ikke et høyt snitt, men mer midt på treet. Flere av mine beste ansatte var «midt på treet» med sin bachelor, men nettopp fordi de har høy grad av personlig egnethet, så er de eksepsjonelt dyktige i sin jobb, og de blir bedre med årene. Ingen kommer uansett ferdig utlært rett fra bachelor i mitt fagfelt, her må man ha noen år på baken. når sant skal sies har jeg også opplevd å ansette toppkandidater som har vist seg udugelige i jobben sin. Hva man ser på papiret er ikke alltid det man får, og det vet alle ledere. Jeg ville ikke latt være å innkalle deg til et jobbintervju med 3,97 i snitt om søknaden din ellers var god og relevant. Med andre ord; hva jeg som leder ville tenkt om du rundet opp, kommer helt an på fagfeltet, men generelt ville ikke jeg nok ikke likt det, tror jeg. Anonymkode: faca6...1dd 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #7 Skrevet 24. juni Til dere som sier de aldri har oppgitt snitt i CV/søknad; mange steder som krever bachelor har et standardisert skjema man må fylle ut digitalt før man kan laste opp CV og søknad. Dette for å sikre at alle søkere har nødvendige kvalifikasjoner. Eksempler på hva man må fylle ut er - personalia - sikkerhetsklarering -statsborgerskap - bachelor/master (her kan de be om snitt) - førerkort - plettfri vandel - god allmenn helse (kun i de yrkene dette er et krav) Anonymkode: faca6...1dd
AnonymBruker Skrevet 24. juni #8 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Til dere som sier de aldri har oppgitt snitt i CV/søknad; mange steder som krever bachelor har et standardisert skjema man må fylle ut digitalt før man kan laste opp CV og søknad. Dette for å sikre at alle søkere har nødvendige kvalifikasjoner. Eksempler på hva man må fylle ut er - personalia - sikkerhetsklarering -statsborgerskap - bachelor/master (her kan de be om snitt) - førerkort - plettfri vandel - god allmenn helse (kun i de yrkene dette er et krav) Anonymkode: faca6...1dd Når de spesifikt ber om det opplyser man selvsagt om det. Det blir jo en helt annen sak enn en CV man har forfattet selv. Og nei, da kan man ikke runde av oppover, man må være ærlig og presis. Å være uærlig er mye verre enn å ha 0,03 for lavt snitt. Anonymkode: 1ceb3...0a7 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni #9 Skrevet 24. juni Man skriver ikke karakterer i CV. De ber om dokumneter skal taes med på intervju. Anonymkode: 47829...e85
AnonymBruker Skrevet 24. juni #10 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Til dere som sier de aldri har oppgitt snitt i CV/søknad; mange steder som krever bachelor har et standardisert skjema man må fylle ut digitalt før man kan laste opp CV og søknad. Dette for å sikre at alle søkere har nødvendige kvalifikasjoner. Eksempler på hva man må fylle ut er - personalia - sikkerhetsklarering -statsborgerskap - bachelor/master (her kan de be om snitt) - førerkort - plettfri vandel - god allmenn helse (kun i de yrkene dette er et krav) Anonymkode: faca6...1dd Da vil det i hvert fall fremstå veldig dumt å skrive plettfri vandel og så lyve på snittet 😅 Anonymkode: 71b77...b94 2
Umbreon Skrevet 24. juni #11 Skrevet 24. juni Nå har jeg aldri oppgitt snitt hverken i CV eller søknad, men om det hadde vært noe sted jeg måtte fylle det ut ville jeg valgt å være pinlig nøyaktig. På den måten kan ingen få et inntrykk av at jeg er en person som alltid prøver å «runde opp» egne prestasjoner. 3,97 er 3,97. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #12 Skrevet 24. juni Det blir litt for kategorisk å si at “man oppgir ikke snitt” og at “ingen bryr seg om karakterer”, som en del svarer i denne tråden. Det gjelder sikkert i mange vanlige jobbsøknader, men det gjelder ikke overalt. I en del søknadsprosesser må man faktisk fylle inn snitt eller dokumentere at man oppfyller konkrete karakterkrav. Ved akademiske løp, for eksempel ph.d.-stillinger, er karaktersnitt på over B et absolutt krav for å være formelt kvalifisert. Så svaret mitt er: Hvis ingen spør etter snitt, trenger man ikke nødvendigvis skrive det. Men hvis man først oppgir snitt, eller blir bedt om å fylle det inn, må det være korrekt. 3,97 er 3,97, ikke 4. Jeg har selv 0,2 poeng for lite til A-snitt på masteren, og ja, det irriterer meg. Men jeg skriver selvsagt det faktiske snittet. Det er mye verre å fremstå som en som pynter på tallene enn å ligge marginalt under en grense. Anonymkode: abed6...9fe 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #13 Skrevet 24. juni Må du skrive det nøyaktige tallet da, kan du ikke bare skrive B? For du har jo et B-snitt, det er fra 3,5-4,49. Har selv 4,46 som snitt på masteren - DET er irriterende, for jeg kan akkurat ikke skryte på meg et A-snitt. Anonymkode: 629b5...9c9 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #14 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei, Jeg er nettopp ferdig med en bachelor i økad ved NHH og skal fortsette videre på master der til høsten. Snittet mitt ble til slutt 3,97 (noe jeg i utgangspunktet er fornøyd med). Jeg lurer derfor på om det er innafor å runde opp til nærmeste desimal på CVen (og andre steder) slik at det står 4 i stedet. synes det var veldig kjipt, da det kun stod på den siste karakteren om jeg kom meg til 4-tallet eller ikke. Vet ikke om det har så mye å si i realiteten, men var uansett skuffende ettersom jeg var såpass nærme Anonymkode: 5e660...d0e Det trenger ikke stå snitt i cv. Du kommer uansett til å søke på og få jobb høsten eller senest tidlig vår det året du er ferdig med master. Søker du jobber senere enn det er du for sent ute. Arbeidsgiver snakker med professorene dine om du er dyktig eller ei (eller de vet det fra sommerjobber etc du har utført i bransjen) - de skal trolig aldri noensinne se karakterene dine. Anonymkode: 43f3f...7c7
AnonymBruker Skrevet 24. juni #15 Skrevet 24. juni Du skriver jo ikke karaktersnittet ditt i en CV og, nei, det er ikke innafor å runde av opp. Anonymkode: bfb59...e7c 2
NoaideBiehtar Skrevet 25. juni #16 Skrevet 25. juni Hvorfor oppgir du ikke bare bokstavsnittet ditt, som er en solid B? 3.97 eller 4 forteller meg ingenting. Jeg hadde A-snitt og det sto på CV-en, det har alltid fått en del (positiv) oppmerksomhet. Nå er det 12 år siden jeg studerte så nå er det jo ingen som bryr seg, men lar det nå stå likevel. 😅 Det står også hva masteroppgaven min handlet om selv om ingen bryr seg om det heller. 🤷
AnonymBruker Skrevet 26. juni #17 Skrevet 26. juni Har man begynt med tallkarakterer på høyere utdanning? Jeg mener det rundes opp når man har bokstavkarakterer. Hva slags bobber søker du på ts? Hvilken utdannelse har du? Er det vanlig at de etterspør snitt i dette yrket når man søker jobb? Har aldri nevnt snitt i søknad eller cv selv. Men har alltid lagt ved vitnemål. Nå søkes det vel opp på nettet.. Anonymkode: 70922...867
AnonymBruker Skrevet 26. juni #18 Skrevet 26. juni Kan du ikke heller bruke bokstaven? Jeg har master, men har aldri regnet om snittet mitt til tall. Anonymkode: 65497...d55
AnonymBruker Skrevet 26. juni #19 Skrevet 26. juni Hvis du søker jobb med tall, så ville jeg definitivt ikke pyntet på tallene i cv. Anonymkode: 9a883...b17 2
Daria Skrevet 26. juni #20 Skrevet 26. juni Ville du rundet ned og skrevet 4 hvis det faktiske snittet ditt var 4,03...? 0,3 er stort sett en helt ubetydelig bagatell, men å så åpenbart gå inn for å pynte på tallene ser ikke særlig bra ut. Man vil jo fort kunne begynne å lure på hvor nøyaktig søkeren vil være med tall og opplysninger i andre sammenhenger. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå