Gå til innhold

Lydplanke til TV- litt hjelp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

har kjøpt en Cepter lydplanke som vistnok har kommet godt ut i test og som selger anbefalte. Ganske rimelig i forhold til mye annet. Men, sliter litt med innstillinger på bass, disc. ol da det ikke kommer opp noe på tv slik at jeg ser hvilke innstillinger det står på ol. eller om jeg er inne på rette sted. Må man ha tv i samme merke eller går det ann på annet vis å få det opp? eller må jeg  bare lytte etter beste evne mens jeg trykker litt i blinde? 

Anonymkode: 3e906...930

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være at den ikke har skjermstøtte. Da må du bruke fjernkontrollen og lytte. 
Du kan jo alltids prøve å bytte kanal på TV til riktig HDMI-inngang og se om det spretter opp noe informasjon. Og så må du nok aktivere ARC eller eARC på tv´n. 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (8 timer siden):

Det kan være at den ikke har skjermstøtte. Da må du bruke fjernkontrollen og lytte. 
Du kan jo alltids prøve å bytte kanal på TV til riktig HDMI-inngang og se om det spretter opp noe informasjon. Og så må du nok aktivere ARC eller eARC på tv´n. 

earc er aktivert hvertfall👍 Finnes set modeller med skjermstøtte da, evt hvordan ser jeg dette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

earc er aktivert hvertfall👍 Finnes set modeller med skjermstøtte da, evt hvordan ser jeg dette? 

Men du har TO knapper på fjernkontrollen som styrer henholdsvis bass og diskant. Det kan da ikke være så vanskelig å lytte til hva som høres best ut i dine ører? 

Normalt pleier sånn informasjon å "flyte" på toppen av tv-bildet via HDMI-CEC (Samsung kaller det Anynet+). Det må også aktiveres i TV-menyen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva skal du med visning av nivåer på lydplanke?

Lyden blir ikke bedre om du vet hvilket nivå ting står på.

Anonymkode: b196b...745

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 24.6.2026 den 13.09):

har kjøpt en Cepter lydplanke som vistnok har kommet godt ut i test og som selger anbefalte. Ganske rimelig i forhold til mye annet. Men, sliter litt med innstillinger på bass, disc. ol da det ikke kommer opp noe på tv slik at jeg ser hvilke innstillinger det står på ol. eller om jeg er inne på rette sted. Må man ha tv i samme merke eller går det ann på annet vis å få det opp? eller må jeg  bare lytte etter beste evne mens jeg trykker litt i blinde? 

Lydplanken jeg har er ikke like avansert. Men, jeg kan manuelt velge HDMI inngangen lydplanken er koblet til, da vises et bilde med informasjon om lydplanken.

Kanskje det vil fungere å midlertidig velge HDMI inngangen, justere lyden og velge tilbake til den alminnelige inngangen?

Skal menyen fra lydplanken legge seg over det ordinære bildet vil jeg tro det kreves en eller annen standard som er støttet og aktivert i TVen. 

Mulig det er del av HDMI-CEC, Samsung Anynet+, eller om det er en utvidelse av standarden?

Endret av TBL12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...