Gå til innhold

Bor eller har du bodd i Vadsø?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det å bo der? Fordeler og ulemper? Tenker på å flytte. 

Anonymkode: 7f792...189

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør kanskje være litt mer spesifikk i hva du konkret lurer på. Man har jo gjerne noen interesser eller krav som er veldig viktige når man skal velge plass å bo. 

Har aldri bodd der selv, men har en søster som er vokst opp i området og jeg har derfor vært en del der. Min søster og hennes foreldre flyttet sørover og har aldri angret så vidt jeg kjenner til. Oppveksten til min søster var preget av mye mobbing. Av det jeg er blitt fortalt så er ikke det en by jeg har godt inntrykk av, men så er synet mitt også veldig farget av at min søster ikke har hatt det bra. Dette er også noen år siden, så mye kan ha endret seg. Var veldig godt idrettsmiljø (ski og fotball) der når vi vokste opp. Jeg fikk mange venner fra området innenfor idrett. Det har vel alltid vært en del kriminalitet knytter til rus og vold i byen. 

Ellers er det fine turmuligheter for de som er interessert i friluftsliv. Billige boliger er det også. Du får stort sett tak i det du trenger i sentrum. Det er, i likhet med andre kystnære tettsteder og byer i Finnmark, nokså værutsatt. Har hatt noe ventetid på flyplassen der vinterstid for å si det sånn. 

Anonymkode: 51f9b...93b

AnonymBruker
Skrevet

Var på bilferie i Finnmark i corona-tiden. Var innom «alle» plasser der oppe. Vadsø, i liket med alle de andre mer eller mindre «kjente» byene/samfunnene der oppe , er et eget lite samfunn langt utenfor allfarvei. Du kjører 3 timer i ingenmannsland før du kommer frem til et lite samfunn bestående av noen få mennesker. Så må du kjøre 3 timer i ingenmannsland til neste samfunn. 
Jeg tør ikke tenke på hvor vanskelig det må være for enkelte å vokse opp i slike små forknytte samfunn dersom de ikke er som majoriteten. Ser for meg streng sosial kontroll og lite toleranse for det minste som kan oppfattes annerledes. 
Jeg fikk nok etter en uke der oppe, skal aldri tilbake igjen…. Og jeg er ganske A4. Om jeg skulle flyttet dit så måtte jeg ha fått et jobbtilbud der nåværende lønn ble ganget med minst 4, i tillegg til alle andre fordeler ved å bo der oppe. Da kan det kanskje hende jeg hadde bodd der for en kort periode for å spare penger og skrive ned studielånet. Mest sannsynlig ville jeg da bodd i Lakselv eller Kirkenes, hvor man kommer seg til sentrale østlandet på en noenlunde ok måte.
Om du virkelig vil deg selv vondt så flytt til Finnmark, og forblpste Vadsø. Jeg skjønner virkelig hvorfor folk får fordeler av å bo der oppe, men i mitt hode er det ikke store nok fordeler til at det ville vært aktuelt. 
Bare tanken på hvor langt det er til nærmeste sykehus får det til å krympes i meg. 

Anonymkode: bd927...273

AnonymBruker
Skrevet

Synes innlegget over bærer preg av fordommer. Som utflyttet finnmarking (kun fordi jeg fant mann med færre jobbmuligheter enn jeg selv har), så synes jeg det er veldig mange flotte steder å bo der oppe. Jeg har opplevd det som veldig trygt å vokse opp der. Det er i all hovedsak inkluderende samfunn der oppe. Nykommere til de små bygdene blir godt tatt imot er min erfaring. Hvis man er interessert i friluftsliv så er Finnmark virkelig rette plassen å bo! 

De samiske samfunnene derimot (både Karasjok og Kautokeino er kjent for det, muligens Tana også uten at jeg skal si det sikkert) er mer preget av å være lukket og har en adskillig lavere toleranse for å skille seg ut samt at man skal tie om vanskelige ting. Det er steder jeg aldri ville bodd. 

Det er riktig at det raskt blir langt til sykehusene hvis du ikke bor i Hammerfest eller Kirkenes, særlig vinterstid når uværet herjer; veiene er stengt og det er umulig å fly. Når det da står om minutter så kan det koste liv. Slik er det mange steder i landet. Det er viktig å ha i minnet at det er lite sannsynlig at man havner i den situasjonen. Hvis det er slik at man bekymrer seg veldig over å havne i en slik situasjon, så bør man kanskje bosette seg nært et sykehus og heller ikke ferdes langt fra et🙂

Spørsmålet om hvor det er best å bo avhenger som sagt av hvilke interesser man har og hvilke hensyn man må ta. Hvis du bare har deg selv å tenke på, så er det vel bare å prøvebo der 1 år? Som med alle steder så vil du finne folk som både elsker og hater et sted. At jeg har dårlig inntrykk av Vadsø og aldri ville flyttet dit selv trenger ikke bety noe for deg. Jeg har ikke noe godt inntrykk av Vardø heller, men har likevel en god venninne som stortrives der. Vi er heldigvis forskjellige 🙂

Anonymkode: 51f9b...93b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føytter du fra Oslo til Vadsø, eller fra Vardø til Vadsø?  

Anonymkode: bc2b6...792

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Føytter du fra Oslo til Vadsø, eller fra Vardø til Vadsø?  

Ingen av delene. 

Men jeg flytter nedenfra og opp, ja. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen av delene. 

Men jeg flytter nedenfra og opp, ja. 

Poenget var at for å gi gode tips må vi ha litt mer kontekst og informasjon.

Skrevet

Jeg er fra Oslo og har ikke bodd i Vadsø, men har bodd i Vardø og kjenner mange som bor i Vadsø. Jeg stortrivdes i Vardø og vet at mange av vennene mine trives veldig godt i Vadsø. Men alt avhenger av hvilke interesser du har og hva du skal drive med. Jeg kom inn i et godt miljø via jobb, men tror det fort kan bli litt ensomt hvis du ikke kan få venner via jobb. Hvis du liker friluftsliv er det også kjempefint å bo i nord. 

Anonymkode: 09e7e...d1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...