Bøker Skrevet tirsdag kl. 19:02 #1 Skrevet tirsdag kl. 19:02 Jeg skal søke jobber nå og er usikker på hva jeg skal gå for. Det ligger ute ledig stilling i kommunal barnevernstjeneste avdeling omsorg, samt en i sosialtjenesten. Vil noen dele erfaringer med hvordan det er å jobbe disse stedene? Jeg er engstelig for belastningen, men vanskelig å vite hva som er mest belastende (systemet og rammene i Nav eller det emosjonelle i barnevernet). Jeg kommer ikke til å søke stillinger i andre avdelinger enn omsorg, evt ettervern, i barnevernstjenesten da det nok vil bli for tungt som ny.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:05 #2 Skrevet tirsdag kl. 19:05 Å jobbe i omsorgsavdelingen er, iallfall hos oss, den mest krevende avdelingen å jobbe i. Mye reiser, mye koordinering, mange tøffe møter og jevnt over bare mye. Nå ansetter vi kun de med erfaring fra undersøkelse og tiltak til å jobbe i omsorgsavdelingen, nettopp fordi det er såpass krevende. Det er en givende jobb, men det kan bli et tøft sted å starte dersom du ikke har erfaring fra før av. Jeg jobber i team for undersøkelse og i barnevernsvakta Anonymkode: 47556...1a2 3 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:07 #3 Skrevet tirsdag kl. 19:07 Jobbe i NAV hadde vært flaut, må være den mest ubrukelige avdelingen/bedriften i hele Norges land! Anonymkode: ebe90...80f
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:09 #4 Skrevet tirsdag kl. 19:09 De utbrente kollegene mine som går over til NAV, bruker beskrive det som et litt rigid system med høy statistikkfokus, men vidunderlig fritt for den psykiske ekstrembelastningen i barnevernet. Jeg er litt delt. Jeg er veldig glad i jobben min og har vanskelig for å forestille meg hva annet jeg kunne drevet med som var like givende og krevende. Samtidig mener jeg belastningen er helt vanvittig og kan ikke egentlig med god samvittighet anbefale yrket til noen. Ville ikke begynt hos omsorg. Ikke i us heller. Tiltak har minst galskap. Anonymkode: ac951...59d 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:12 #5 Skrevet tirsdag kl. 19:12 Bøker skrev (9 minutter siden): Jeg skal søke jobber nå og er usikker på hva jeg skal gå for. Det ligger ute ledig stilling i kommunal barnevernstjeneste avdeling omsorg, samt en i sosialtjenesten. Vil noen dele erfaringer med hvordan det er å jobbe disse stedene? Jeg er engstelig for belastningen, men vanskelig å vite hva som er mest belastende (systemet og rammene i Nav eller det emosjonelle i barnevernet). Jeg kommer ikke til å søke stillinger i andre avdelinger enn omsorg, evt ettervern, i barnevernstjenesten da det nok vil bli for tungt som ny. Søk på alle jobber og se hva du føler hvis du eventuelt blir kalt inn på intervju. Det er mange om beinet for tiden. Det er ikke alltid du kan velge og vrake. Anonymkode: 74893...127 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:14 #6 Skrevet tirsdag kl. 19:14 Jeg har jobbet i kommunal barneverntjeneste (tiltak og undersøkelse pluss vakt) fra 2018 til nå med unntak av et år der jeg jobbet i sosialtjenesten. Sosialtjenesten ble bare tall og regnestykker og kontoutskrifter og jeg kjente alt av sosialt arbeid bare forsvant. Var helt tappet da jeg kom hjem fra jobb av å kjenne på at jeg gjorde en jobb enhver med kalkulator kunne gjøre. Gikk tilbake til barnevern og har ikke angret et sekund. Anonymkode: f41ac...f9b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:15 #7 Skrevet tirsdag kl. 19:15 Hvis du ikke virkelig brenner for dette med å hjelpe barn og foreldre i en vanskelig situasjon så hadde jeg unngått barnevernstjenesten om du har ett valg. De jeg kjenner som jobber på NAV stortrives men de jobber for lønna og hjemmekontor. Anonymkode: 3d6b0...d2f
Bøker Skrevet tirsdag kl. 19:17 Forfatter #8 Skrevet tirsdag kl. 19:17 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Søk på alle jobber og se hva du føler hvis du eventuelt blir kalt inn på intervju. Det er mange om beinet for tiden. Det er ikke alltid du kan velge og vrake. Anonymkode: 74893...127 Det er jeg klar over, men ønsker uansett å vite mer om andres erfaringer innenfor en slik avdeling i barnevernet og sosialtjenesten da det er det som ligger ute nå. Har andre søknader ute som miljøterapeut, men ønsker helst dagjobb. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har jobbet i kommunal barneverntjeneste (tiltak og undersøkelse pluss vakt) fra 2018 til nå med unntak av et år der jeg jobbet i sosialtjenesten. Sosialtjenesten ble bare tall og regnestykker og kontoutskrifter og jeg kjente alt av sosialt arbeid bare forsvant. Var helt tappet da jeg kom hjem fra jobb av å kjenne på at jeg gjorde en jobb enhver med kalkulator kunne gjøre. Gikk tilbake til barnevern og har ikke angret et sekund. Anonymkode: f41ac...f9b Det er det jeg er redd for i sosialtjenesten. Jeg ønsker jo å drive med sosialt arbeid når jeg har utdannet meg til sosionom. Hvilken avdeling i barnevernet har du erfaring med? Har du noen tanker om avdelingen jeg nevner?
Bøker Skrevet tirsdag kl. 19:19 Forfatter #9 Skrevet tirsdag kl. 19:19 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du ikke virkelig brenner for dette med å hjelpe barn og foreldre i en vanskelig situasjon så hadde jeg unngått barnevernstjenesten om du har ett valg. De jeg kjenner som jobber på NAV stortrives men de jobber for lønna og hjemmekontor. Anonymkode: 3d6b0...d2f Takk for svar. Synes det er vanskelig å vite hva jeg brenner for, da jeg er nyutdannet. Men jeg har absolutt interesse for det. Kommunen jeg bor i er det ikke spesielt god lønn i sosialtjenesten og heller ikke hjemmekontor, men det du sier stemmer gjerne for den statlige delen av Nav.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:20 #10 Skrevet tirsdag kl. 19:20 Bøker skrev (13 minutter siden): Jeg skal søke jobber nå og er usikker på hva jeg skal gå for. Det ligger ute ledig stilling i kommunal barnevernstjeneste avdeling omsorg, samt en i sosialtjenesten. Vil noen dele erfaringer med hvordan det er å jobbe disse stedene? Jeg er engstelig for belastningen, men vanskelig å vite hva som er mest belastende (systemet og rammene i Nav eller det emosjonelle i barnevernet). Jeg kommer ikke til å søke stillinger i andre avdelinger enn omsorg, evt ettervern, i barnevernstjenesten da det nok vil bli for tungt som ny. Hva er bakgrunnen din? Jeg tenker at NAV er et bra sted å starte. Barnevernstjenesten kan fort bli høyt tempo og mange akutte utfordringer fortløpende. En jobb som er vanskeligere å legge fra seg. Temperaturen og konfliktnivået kan også være noe lavere, selv om vold og trusler mot NAV-ansatte dessverre også forekommer. Anonymkode: d6e01...72a
Bøker Skrevet tirsdag kl. 19:27 Forfatter #11 Skrevet tirsdag kl. 19:27 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Å jobbe i omsorgsavdelingen er, iallfall hos oss, den mest krevende avdelingen å jobbe i. Mye reiser, mye koordinering, mange tøffe møter og jevnt over bare mye. Nå ansetter vi kun de med erfaring fra undersøkelse og tiltak til å jobbe i omsorgsavdelingen, nettopp fordi det er såpass krevende. Det er en givende jobb, men det kan bli et tøft sted å starte dersom du ikke har erfaring fra før av. Jeg jobber i team for undersøkelse og i barnevernsvakta Anonymkode: 47556...1a2 Takk for svar. Interessant det du sier, for har hørt motsatt fra andre. De jeg har snakket med har fortalt at det nok er den minst belastende avdelingen mtp at omsorgssituasjonen allerede er avklart. De har også sagt at hos dem, så har omsorgsavdelingen minst møter og kveldsarbeid. Jeg er nyutdannet og ønsker ikke å starte karrieren med å bli utbrent. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er bakgrunnen din? Jeg tenker at NAV er et bra sted å starte. Barnevernstjenesten kan fort bli høyt tempo og mange akutte utfordringer fortløpende. En jobb som er vanskeligere å legge fra seg. Temperaturen og konfliktnivået kan også være noe lavere, selv om vold og trusler mot NAV-ansatte dessverre også forekommer. Anonymkode: d6e01...72a Jeg er nyutdannet sosionom. Eneste erfaring jeg har fra dette fagfeltet er praksis hos Nav, men har erfaring fra helsevesenet fra tidligere. Mener du generelt i barnevernstjenesten, eller spesifikt for omsorg? Har forstått fra andre at det ikke er like mye akutt i den avdelingen, men kanskje det er feil? Jeg har alltid tenkt at jeg ønsker å jobbe i Nav, men de stillingene som har lagt ute til nå har vært i nabokommuner og krever da et eventuelt bilkjøp.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 05:40 #12 Skrevet onsdag kl. 05:40 Bøker skrev (10 timer siden): Det er jeg klar over, men ønsker uansett å vite mer om andres erfaringer innenfor en slik avdeling i barnevernet og sosialtjenesten da det er det som ligger ute nå. Har andre søknader ute som miljøterapeut, men ønsker helst dagjobb. Det er det jeg er redd for i sosialtjenesten. Jeg ønsker jo å drive med sosialt arbeid når jeg har utdannet meg til sosionom. Hvilken avdeling i barnevernet har du erfaring med? Har du noen tanker om avdelingen jeg nevner? Jeg har jobbet tiltak , undersøkelse og vakt. Har jobbet i to ulike barneverntjenester på hver sin kant av landet og det er en stor ulikhet mellom omsorgsavdelingene. Den ene hadde lange avstander, kronglete reisevei (nord Norge i tilfelle du lurte 😅) mye reising, 1-2 overnattinger vekke i uka. Mens der jeg er nå har kortere avstander, flere lokale plasseringer og dermed gjøres oppfølgingsbesøk unna i hovedsak på dagtid så man kan komme hjem igjen samme dag. Omsorgssituasjon er avklart, men du vil kunne møte på stadige nemndsbehandlinger da foreldre har rett til å prøve saken sin mtp både samvær og omsorg relativt ofte. Et barn som er plassert betyr heller ikke at det barnet ikke kan behøve å flytte på nytt, noe som gir mye arbeid, dette gjelder oftest ungdom på institusjon dessverre. Anonymkode: f41ac...f9b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 05:53 #13 Skrevet onsdag kl. 05:53 Bøker skrev (10 timer siden): Takk for svar. Interessant det du sier, for har hørt motsatt fra andre. De jeg har snakket med har fortalt at det nok er den minst belastende avdelingen mtp at omsorgssituasjonen allerede er avklart. Merkelig at du har fått det svaret, for situasjonen er langt fra avklart. Det er alltid et mål om tilbakeføring, det er gjentatte saker i nemnd og tingrett/lagmannsrett vedr. samvær og tilbakeføring, det er barn og foreldre som skal repareres, veiledes etc., det er mange samarbeidsmøter mm. Det er fosterforeldre som skal veiledes og som ofte trenger mye avklaring på mange ting. Og det kan komme opp bytte i omsorgsbase, for eksempel om fosterhjemmet sier opp, etc. Og det er ofte mye reising og møter på både ettermiddag og kveld. Alt dette krever tett, tett, oppfølging, mange møter med både partene og samarbeidsparter (som skole, barnehage, BUP, VPP, ATV, politiet, barnekoordinator etc.) Skriver ikke dette for å skremme deg, men du vil få sjokk om du går inn i dette og tenker at omsorgsavdelingen er den avdelingen med minst belastning. Anonymkode: 47556...1a2 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:01 #14 Skrevet onsdag kl. 06:01 Jeg jobber i tiltaksavdelingen i barneverntjenesten, og her er ingen under 40 år. De fleste har mastergrad, noen videreutdanning innen familieterapi. Når jeg var jobbsøker, var det 30-40 søkere per stilling, mange med erfaring fra feltet og god kompetanse. Hvis du er nyutdannet med en bachelor i sosialt arbeid og kun praksiserfaring fra NAV, så får du neppe jobb i barneverntjenesten. Du kan selvfølgelig søke, men...hos oss er de yngste i avdeling undersøkelse og oppfølging. Mange "begynner" der. Anonymkode: 9ab07...78b
Bøker Skrevet onsdag kl. 09:06 Forfatter #15 Skrevet onsdag kl. 09:06 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har jobbet tiltak , undersøkelse og vakt. Har jobbet i to ulike barneverntjenester på hver sin kant av landet og det er en stor ulikhet mellom omsorgsavdelingene. Den ene hadde lange avstander, kronglete reisevei (nord Norge i tilfelle du lurte 😅) mye reising, 1-2 overnattinger vekke i uka. Mens der jeg er nå har kortere avstander, flere lokale plasseringer og dermed gjøres oppfølgingsbesøk unna i hovedsak på dagtid så man kan komme hjem igjen samme dag. Omsorgssituasjon er avklart, men du vil kunne møte på stadige nemndsbehandlinger da foreldre har rett til å prøve saken sin mtp både samvær og omsorg relativt ofte. Et barn som er plassert betyr heller ikke at det barnet ikke kan behøve å flytte på nytt, noe som gir mye arbeid, dette gjelder oftest ungdom på institusjon dessverre. Anonymkode: f41ac...f9b AnonymBruker skrev (3 timer siden): Merkelig at du har fått det svaret, for situasjonen er langt fra avklart. Det er alltid et mål om tilbakeføring, det er gjentatte saker i nemnd og tingrett/lagmannsrett vedr. samvær og tilbakeføring, det er barn og foreldre som skal repareres, veiledes etc., det er mange samarbeidsmøter mm. Det er fosterforeldre som skal veiledes og som ofte trenger mye avklaring på mange ting. Og det kan komme opp bytte i omsorgsbase, for eksempel om fosterhjemmet sier opp, etc. Og det er ofte mye reising og møter på både ettermiddag og kveld. Alt dette krever tett, tett, oppfølging, mange møter med både partene og samarbeidsparter (som skole, barnehage, BUP, VPP, ATV, politiet, barnekoordinator etc.) Skriver ikke dette for å skremme deg, men du vil få sjokk om du går inn i dette og tenker at omsorgsavdelingen er den avdelingen med minst belastning. Anonymkode: 47556...1a2 Tusen takk for utfyllende svar fra begge to. Det høres kanskje ut som at belastningen gjerne ligger i arbeidsmengde? Arbeidsmengden er ikke det som nødvendigvis «skremmer» meg. Det jeg er usikker på er den emosjonelle belastningen i arbeidet, og det er det jeg har ment med at det er mer avklart enn for eksempel i undersøkelse. Det er ikke så store avstander her, så kanskje det ikke kreves mange overnattinger.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:21 #16 Skrevet onsdag kl. 09:21 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har jobbet tiltak , undersøkelse og vakt. Har jobbet i to ulike barneverntjenester på hver sin kant av landet og det er en stor ulikhet mellom omsorgsavdelingene. Den ene hadde lange avstander, kronglete reisevei (nord Norge i tilfelle du lurte 😅) mye reising, 1-2 overnattinger vekke i uka. Mens der jeg er nå har kortere avstander, flere lokale plasseringer og dermed gjøres oppfølgingsbesøk unna i hovedsak på dagtid så man kan komme hjem igjen samme dag. Omsorgssituasjon er avklart, men du vil kunne møte på stadige nemndsbehandlinger da foreldre har rett til å prøve saken sin mtp både samvær og omsorg relativt ofte. Et barn som er plassert betyr heller ikke at det barnet ikke kan behøve å flytte på nytt, noe som gir mye arbeid, dette gjelder oftest ungdom på institusjon dessverre. Anonymkode: f41ac...f9b Jeg kjenner lite til barnevernssystemet og de ulike tiltakene osv. hva er det som medfører reise og overnatting? Anonymkode: 13cc7...1e3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:33 #17 Skrevet onsdag kl. 09:33 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kjenner lite til barnevernssystemet og de ulike tiltakene osv. hva er det som medfører reise og overnatting? Anonymkode: 13cc7...1e3 De som jobber med barn som bor i fosterhjem eller på institusjon, må jevnlig besøke og følge opp disse. Det er stor mangel på både fosterhjem og gode Institusjoner, barn bor ofte langt fra sitt opprinnelige hjemsted. Landet er inndelt i regioner det tas utgangspunkt i, men det er heller ikke helt sjelden at barn bor utenfor regionen det tilhører - og disse er geografisk store. Barn som flyttes ut av hjemmet, tilhører alltid barneverntjenesten på det stedet de bodde da flyttingen skjedde. Kan fint ha bodd i fosterhjem hos tante i Vadsø fra det var to, men fortsatt følges opp av Lindesnes barnevern når det er sytten. Vi som jobber undersøkelses- og tiltaksarbeid har mindre reising. Kan være en del i saker der barn bor i beredskapshjem, gravide er tvangsinnlagt i ytre gokk m.m., men aldri i slikt omfang som når man jobber omsorg. Anonymkode: ac951...59d 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:05 #18 Skrevet onsdag kl. 10:05 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg kjenner lite til barnevernssystemet og de ulike tiltakene osv. hva er det som medfører reise og overnatting? Anonymkode: 13cc7...1e3 Som den andre AB sier så handler det om oppfølging. Barn som bor i fosterhjem følges ikke nødvendigvis opp av sitt lokale barnevern, derfor tar oppfølgingsbesøk (som er lovpålagte) i noen tilfeller vesentlig mer tid enn andre. Noen ganger, slik som der jeg jobbet kunne de også ta ting i samme område over flere dager, f.eks kjøre til en by tre-fire timer unna for å følge opp tp ulike fosterbarn som bodde der i løpet av to dager feks. Jeg jobber tiltak, en et av barna jeg følger opp ble akuttplassert for to uker siden og reiseveien dit er 5 timer en vei med fly og kjøring. De to siste ukene har jeg da først plassert barnet og så uka etter besøkt barnet. Da tar det enormt mye reisetid. Anonymkode: f41ac...f9b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:46 #19 Skrevet onsdag kl. 17:46 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg kjenner lite til barnevernssystemet og de ulike tiltakene osv. hva er det som medfører reise og overnatting? Anonymkode: 13cc7...1e3 Det er den kommunen som får medhold i omsorgsovertagelsen/atferdsplasseringen som har ansvar for å følge opp barnet, fosterforeldre og eventuelle fostersøsken, i sitt ventehjem/fosterhjem eller på institusjon. Det er ingen garanti for at man finner hjem eller institusjonsplass i nærområdet. Det betyr at oppfølgingsbesøk, og andre møter som ikke kan tas på Teams, krever reising og ofte overnatting. Skal det være samvær med tilsyn, og man ikke finner noen lokalt som kan ta tilsyn, så må man i utgangspunktet gjøre det selv. Har man ansvar for 10-15 barn under omsorg på lista så kan det betyr endel reising. Anonymkode: 47556...1a2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:03 #20 Skrevet onsdag kl. 18:03 Bøker skrev (22 timer siden): Takk for svar. Interessant det du sier, for har hørt motsatt fra andre. De jeg har snakket med har fortalt at det nok er den minst belastende avdelingen mtp at omsorgssituasjonen allerede er avklart. De har også sagt at hos dem, så har omsorgsavdelingen minst møter og kveldsarbeid. Jeg er nyutdannet og ønsker ikke å starte karrieren med å bli utbrent. Jeg er nyutdannet sosionom. Eneste erfaring jeg har fra dette fagfeltet er praksis hos Nav, men har erfaring fra helsevesenet fra tidligere. Mener du generelt i barnevernstjenesten, eller spesifikt for omsorg? Har forstått fra andre at det ikke er like mye akutt i den avdelingen, men kanskje det er feil? Jeg har alltid tenkt at jeg ønsker å jobbe i Nav, men de stillingene som har lagt ute til nå har vært i nabokommuner og krever da et eventuelt bilkjøp. Jobber også i omsorg, og det er mye mer krevende enn tiltaksteamene. Veldig mye spennende oppgaver, men du må klare å stå i langvarige, og gjerne vanskelige relasjoner, både barn, foreldre og fosterforeldre. Og ha kontakten opp i mot systemet rundt barna. Det er ikke alltid like enkelt å sitte å lede ansvarsgruppemøter med samarbeidspartnere som er misfornøyd med arbeidet barnevernetjenesten gjør, fordi de ikke skjønner rammene vi må forholde oss til og helhetsbildet vi sitter med. Jeg jobber ofte sene ettermiddager, og gjerne med overnatting, både pga. møter og grunnet oppfølgingsbesøk til fosterhjem langt unna. Og møter er det mye av! Omsorgssituasjonen er avklart for en periode, men det betyr ikke at det ikke stadig kommer inn tilbakeføringskrav eller krav om økt samvær. Så du må regne med å være noen runder i både nemda og tingretten. Også skal man jo jobbe for en tilbakeføring utover dette også. Men du har rett i at det ikke er så mye akutt i forhold til de andre teamene. Du kan til en stor grad planlegge arbeidsdagene dine ett år fremover i tid. Men det er klart at det kan oppstå akutte saker på omsorg også. Og andre uforutsette saker oppstår. Jeg elsker jobben i barnevernetjenesten, men vil mye heller anbefale å starte i andre team enn akkurat omsorg om du er nyutdannet og aldri jobbet barnevern før. Anonymkode: a48b6...f22 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå