Gå til innhold

Sanktansaften feirer dere?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vokst opp i Vestfold og der var det altid at en samlet familie og venner. Grillet koste oss sammen, dro å så på bål.

Der jeg bor , der min mann kommer fra virker det ikke som er vanlig å treffe og samle folk til å grille å kose seg denne dagen. Jeg har prøvd i 26 år å få til en tradisjon med å be personer hitt. Som oftest blir det mannen, de 2 ungdommene vi har og til nøds en kamerat av mannen. Har vært en sjelden gang ellers at andre kommer. Svigermor sier de aldri gjorde noe den dagen når min mann var liten. Og er og ikke vanlig med bål.

Så merker jeg savner det slik vi feiret i Vestfold. Spesielt når jeg ser vennina mi fra Vestfold sender bilder at de samler hele gata å griller, og bilder av bål og båtliv

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feiret det da vi var barn på Sørlandet. Men aldri i Oslo eller der jeg bor nå.

Anonymkode: 351db...21b

Skrevet

Aldri feiret det selv, men jeg synes det fremstår som en fin markering.

Jeg hadde gjerne blitt med på det hvis noen inviterte meg.

Anonymkode: 29ef0...856

  • Liker 3
Skrevet

Min beste venn døde på sankt hans, så da ønsker jeg bare at dagen skal passere forbi

Anonymkode: 4d91b...00a

Skrevet

Feirer ikke med bål, men blir alltid i bedre humør av at det går mot mørkere kvelder, selv om det går veldig sakte. 

Anonymkode: 72d15...a4d

  • Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri feiret sankthans. 

Skrevet

Sjelden midt i uka, da blir det som en vanlig dag. Hender vi gjør mer ut av det om det er fre-søn.

Før bodde jeg i nærheten av en stor bålopptenning ved sjøen, ca 10min å gå. Da gikk vi oftest dit og kikket på bålet, noen ganger spiste/drakk vi der, andre ganger bare så på bålet. Her jeg bor nå er det ikke noe i umiddelbar nærhet så har ikke oppsøkt sankthansbål på flere år. Men har fyret i bålpanna 🙂

Anonymkode: 84ab6...e3e

Skrevet

Savner det, men det er ikke vanlig her hvor vi bor. Og været er elendig i dag, så ikke særlig fristende uansett. 

Anonymkode: f65af...9c1

Skrevet

Har ikke feiret dette siden jeg var barn, for over 30 år siden. 

Anonymkode: 5fe7f...b54

  • Liker 1
Skrevet

Altfor vært vant til å feire sankthans, oppvokst og bor i Oslo området 

Anonymkode: 9fd2d...801

Skrevet

Vi hadde mange gode feiringer i Bergen, men her på Østlandet er det bare på steder med inngangspenger. Gidder ikke å gå der alene, så jeg har sett film på tv og kost meg

  • Hjerte 1
Skrevet

Om vi feirer? Her både flagges det og skytes konfetti i hele nabolaget!

Neida, jeg brente bål og fikk unna litt buskas! Men jeg er ærlig talt litt usikker på hvordan man feirer Sankthans. Jeg vet jo hvordan vi feirer jul, bursdag og nyttårsaften f.eks., men Sankthans er en liten luring. Er det egentlig feiring eller markering vi gjør? Og hve er forskjellen? Hvis vi feirer Sankthans … hvem/hva skal vi gratulere, og hvorfor? Føler man burde gratulere noen eller noe når man feirer. 

Også synes jeg det er merkelig at vi som klager så vannvittig på temperaturer, været generelt, vintre og mørketid skal rope hurra for at solen snur. 

Dette blir litt som å «feire» pinse- bare uten marshmallows...

Skrevet

Har aldri feiret det. Foreldrene mine gjorde, men det ble aldri noe i livet mitt.

Anonymkode: 268ec...545

AnonymBruker
Skrevet

Er fra lillehammer og der er det mange som drar på Maihaugen for å feire. Men da har vi bare dratt med nærmeste familie. Har også vært noe arrangement med bål på hytta. Det er et hyttefelt der, så flere folk samles. Men ellers har vi ikke noe tradisjon for å feire det. 

Anonymkode: 13688...eef

AnonymBruker
Skrevet

Det var vanlig å samles i fjæra og grille en hel gjeng da jeg var barn. Vi var kjempemange. Nå er det ingen som gjør det. Bor på samme sted, så kan ikke skylde på ulik tradisjon heller...

Anonymkode: f9527...2e7

AnonymBruker
Skrevet
Moens skrev (På 24.6.2026 den 0.24):

Om vi feirer? Her både flagges det og skytes konfetti i hele nabolaget!

Neida, jeg brente bål og fikk unna litt buskas! Men jeg er ærlig talt litt usikker på hvordan man feirer Sankthans. Jeg vet jo hvordan vi feirer jul, bursdag og nyttårsaften f.eks., men Sankthans er en liten luring. Er det egentlig feiring eller markering vi gjør? Og hve er forskjellen? Hvis vi feirer Sankthans … hvem/hva skal vi gratulere, og hvorfor? Føler man burde gratulere noen eller noe når man feirer. 

Også synes jeg det er merkelig at vi som klager så vannvittig på temperaturer, været generelt, vintre og mørketid skal rope hurra for at solen snur. 

Dette blir litt som å «feire» pinse- bare uten marshmallows...

Hos oss er det en organisasjon som ordner med boder hvor man kan kjøpe kaker, brus, kaffe, is ol. Så er det mange giller på området så folk har med seg grillmat og familier samles ved bord og stoler som er satt opp. Noen sitter i gresset eller på steiner. Og vi blir der så vi får med båltenningen sent på kvelden. Dette var fast tradisjon hvert år i barnas oppvekst. Lignende minner har jeg fra jeg selv var barn.

Nå etter at jeg ble voksen og barna er flyttet hjemmefra lar jeg den dagen forbigå i stillhet. Ofte husker jeg ikke en gang at det er St. Hans. 

Men gode minner fra feiringen både fra egen oppvekst og mine barns oppvekst. 

Anonymkode: f87d5...af8

AnonymBruker
Skrevet
moomino skrev (På 23.6.2026 den 15.07):

Jeg har vokst opp i Vestfold og der var det altid at en samlet familie og venner. Grillet koste oss sammen, dro å så på bål.

Der jeg bor , der min mann kommer fra virker det ikke som er vanlig å treffe og samle folk til å grille å kose seg denne dagen. Jeg har prøvd i 26 år å få til en tradisjon med å be personer hitt. Som oftest blir det mannen, de 2 ungdommene vi har og til nøds en kamerat av mannen. Har vært en sjelden gang ellers at andre kommer. Svigermor sier de aldri gjorde noe den dagen når min mann var liten. Og er og ikke vanlig med bål.

Så merker jeg savner det slik vi feiret i Vestfold. Spesielt når jeg ser vennina mi fra Vestfold sender bilder at de samler hele gata å griller, og bilder av bål og båtliv

Er selv oppvokst i søndre Vestfold og siden jeg har noen år på baken så husker jeg godt hvordan det ble feiret før. Da var gjerne familiene i nabolaget samlet på nærmeste strand, med leker, grilling og bålbrenning langt utover natten. Når jeg ble eldre var det ut i båt med kamerater. Det er fantastisk gode minner!  Feiringen ble nok muliggjort fordi dagen etter St. Hans var en fridag, i hvert fall sør i Vestfold. Den har dessverre falt bort og det har nok gått ut over feiringen. Løsningen her kan nok være å gjøre det som mange allerede har begynt med, nemlig å legge feiringen til nærmeste helg. Slik de har gjort i Sverige i alle år.

Anonymkode: c411b...0fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...