Gå til innhold

En sterk krone er viktig for eksportindustrien


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan høres litt rart ut. Men dette er grunnen.

Verdenshandelen fungerer bare dersom den er balansert. Det vil si at dersom vi vil selge våre varer og tjenester til andre land, så må vi kjøpe varer og tjenester av de samme landene til omtrent samme verdi. 

Dersom det oppstår en ubalanse, så vil handelskrig fort bryte ut. 

Derfor er det viktig at importen til Norge holdes høy, dersom vi vil ha høy eksport. Og en sterk krone støtter høy import, som igjen gagner vår eksport. 

Det er derfor ingen ubetinget gode for eksportindustrien med en svak krone. Det vil slå beina under dem på sikt. 

Anonymkode: b1c98...30a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dette kan høres litt rart ut. Men dette er grunnen.

Verdenshandelen fungerer bare dersom den er balansert. Det vil si at dersom vi vil selge våre varer og tjenester til andre land, så må vi kjøpe varer og tjenester av de samme landene til omtrent samme verdi. 

Dersom det oppstår en ubalanse, så vil handelskrig fort bryte ut. 

Derfor er det viktig at importen til Norge holdes høy, dersom vi vil ha høy eksport. Og en sterk krone støtter høy import, som igjen gagner vår eksport. 

Det er derfor ingen ubetinget gode for eksportindustrien med en svak krone. Det vil slå beina under dem på sikt. 

Anonymkode: b1c98...30a

Det er vel ikke helt riktig alt det der. Norge har hatt eksportoverskudd siden 1980-tallet. 

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette kan høres litt rart ut. Men dette er grunnen.

Verdenshandelen fungerer bare dersom den er balansert. Det vil si at dersom vi vil selge våre varer og tjenester til andre land, så må vi kjøpe varer og tjenester av de samme landene til omtrent samme verdi. 

Dersom det oppstår en ubalanse, så vil handelskrig fort bryte ut. 

Derfor er det viktig at importen til Norge holdes høy, dersom vi vil ha høy eksport. Og en sterk krone støtter høy import, som igjen gagner vår eksport. 

Det er derfor ingen ubetinget gode for eksportindustrien med en svak krone. Det vil slå beina under dem på sikt. 

Anonymkode: b1c98...30a

Eksportindustrien forholder seg gjerne til Euro eller $

 

 

Anonymkode: f622d...b56

  • Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (9 minutter siden):

Det er vel ikke helt riktig alt det der. Norge har hatt eksportoverskudd siden 1980-tallet. 

Nettopp, og det skaper murring i land vi handler med. Tollkriger og tollbarrierer vi ser i dag er svar på tiår lange handelsubalanser. 

Skal vi selge til dem, må også kjøpe fra dem. 

Anonymkode: b1c98...30a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...