Gå til innhold

Er du god til å se sammenhenger?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Er du god til å se sammenhenger i verden? Eller behandler du all informasjon og sanseinntrykk hver for seg?

Anonymkode: 91244...24c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du god til å se sammenhenger i verden? Eller behandler du all informasjon og sanseinntrykk hver for seg?

Anonymkode: 91244...24c

Ja jeg opplever å være god på å se sammenhenger. Jeg kan ofte forutsi konsekvensene av beslutninger og endringer på jobb for eksempel. Og opplever at selv om jeg forklarer folk det så tror de ikke helt på det før de opplever det selv. 

Anonymkode: 44f05...3a5

Skrevet

Både og. 

Jeg resonnerer ofte raskt, men er så upraktisk og visuospatialt hemmet at jeg blir en amøbe i møte med en bruksanvisning fra IKEA. 

Det er vel ingen som behandler all informasjon eller sanseinntrykk separat...

Anonymkode: 86af6...88e

Skrevet

Ja, jeg ser mange sammenhenger. Ikke så mye internasjonalt, for jeg er ikke så opptatt av det, men jeg mener f.eks. at jeg forstår sammenhengene, og ikke alle logiske brister i tingene politikerne lover i hytt og gevær, som jeg raskt ser at ikke lar seg gjennomføre i praksis på grunn av at det de lover har sammenhenger med andre ting som ikke kan endres.

Anonymkode: 867f2...6ea

Skrevet

Ja, det vil jeg påstå. Samtidig er det mange som konstruerer falske sammenhenger. Andreas Wahl forklarte det veldig godt i en episode av Folkeopplysningen, men nå har jeg glemt hvilken episode.

Anonymkode: 29c9f...71b

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er du god til å se sammenhenger i verden? Eller behandler du all informasjon og sanseinntrykk hver for seg?

Anonymkode: 91244...24c

Ja er god på det. Er god på å forutsi hendelser. Det er slitsomt og jeg prøver å ha på skylapper og ikke få med meg ting. For jeg blir veldig utmattet av det.

Anonymkode: b6bb4...c53

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja er god på det. Er god på å forutsi hendelser. Det er slitsomt og jeg prøver å ha på skylapper og ikke få med meg ting. For jeg blir veldig utmattet av det.

Anonymkode: b6bb4...c53

Hvorfor er det slitsomt?

Skrevet
Djungelvrål skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det slitsomt?

Fordi mange ganger er det ikke hyggelige hendelser. De færreste tilfeller er positive eller hyggelige. Og jeg orker ikke vite. Jo mindre jeg vet, jo bedre har jeg det.

Anonymkode: b6bb4...c53

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi mange ganger er det ikke hyggelige hendelser. De færreste tilfeller er positive eller hyggelige. Og jeg orker ikke vite. Jo mindre jeg vet, jo bedre har jeg det.

Anonymkode: b6bb4...c53

Kan du gi et eksempel?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja jeg opplever å være god på å se sammenhenger. Jeg kan ofte forutsi konsekvensene av beslutninger og endringer på jobb for eksempel. Og opplever at selv om jeg forklarer folk det så tror de ikke helt på det før de opplever det selv. 

Anonymkode: 44f05...3a5

Jeg opplever det samme som deg.

Har alltid vært god på det. Men er også god på å se detaljer og endringer/avvik, og så se dette i større sammenhenger.

Det kan tidvis være frustrerende all den tid mange nekter eller ikke greier å se slike sammenhenger. Det fører til merarbeid, av og til større feil, merkostnader osv. 

Enda merkeligere synes jeg det er at mange da ikke lærer av disse feilene, og gjerne kjører sine løp neste gang og neste gang, selv om de blir advart om følgene av å gjøre det eller på den måten. 

Anonymkode: 92838...63e

Skrevet

Har ADHD. Opplever at det hjelper meg å se mønster og sammenhenger, og å tenke på mange ting samtidig. Da er det lettere å sette det i sammenheng med hverandre. Hodet mitt er mer som en stor tavle hvor alt er synlig samtidig, enn et arkiv hvor man tar frem 1 og 1 ting. Hjelper meg veldig akademisk blant annet

Anonymkode: 9f556...194

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er du god til å se sammenhenger i verden? Eller behandler du all informasjon og sanseinntrykk hver for seg?

Anonymkode: 91244...24c

Jeg har jobbet som menneskehandler i  20 år, så jeg ser de underliggende mekanismene i verden og hva det betyr for politikk i større sammenhenger.

Men jeg behandler det som «mennesklig motivasjon i volum».

AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (6 minutter siden):

Jeg har jobbet som menneskehandler i  20 år, så jeg ser de underliggende mekanismene i verden og hva det betyr for politikk i større sammenhenger.

Men jeg behandler det som «mennesklig motivasjon i volum».

Menneskehandel? Er ikke det svært ulovlig?

Anonymkode: 29c9f...71b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Menneskehandel? Er ikke det svært ulovlig?

Anonymkode: 29c9f...71b

Jeg kaller all HR for menneskehandel.

Jeg vil bygge forståelsen av at en ansettelse og en oppsigelse handler først og fremst om verdiskapning. 

Mennesker er personligheter, det er lett og se hierarki som konsekvens av menneskelige egenskaper i stedet for bedriftsøkonomiske optimalisering.

og det er denne forståelsen som gjør meg til  pensjonist…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ADHD. Opplever at det hjelper meg å se mønster og sammenhenger, og å tenke på mange ting samtidig. Da er det lettere å sette det i sammenheng med hverandre. Hodet mitt er mer som en stor tavle hvor alt er synlig samtidig, enn et arkiv hvor man tar frem 1 og 1 ting. Hjelper meg veldig akademisk blant annet

Anonymkode: 9f556...194

Nesten samme her, adhd, men mitt hode er mer som en pc, hvor man skriver inn et spørsmål/en problemstilling, og så jobber systemet med problemstillingen automatisk, helt uten at jeg må tenke bevisst eller selv plukke frem de nødvendige delene. Så bare kommer resultatet til min bevissthet når prosessen er fullført. Inntil det er prosessen bare bevisst oppe til vurdering dersom det er ulike ting som krasjer litt, og jeg bevisst må vurdere det ene opp mot det andre. 

Min tavle er altså ikke synlig, men den er der. Med nærmest alt jeg noen gang har sett, hørt, lest og lært. 

Jeg nærmest rusjet enkelt gjennom skole og studier på grunn av dette, og det har vært ekstremt nyttig i jobb også. Samt litt belastende. 

Men jeg skal likevel ikke påstå at jeg ser enhver sammenheng i verden godt. Det er for mye å forholde seg til. Det ville nok blitt overload på flere ulike måter. Det kan bli overload selv om jeg nærmest prøver å skyve mye unna. 

Anonymkode: f3ec9...d2e

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs.

Er veldig optimist så kan lett overse ting som vil forsure livet.

Nok veldig selektiv.

 

Anonymkode: fba27...55b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...