AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:04 #1 Skrevet tirsdag kl. 10:04 Er du god til å se sammenhenger i verden? Eller behandler du all informasjon og sanseinntrykk hver for seg? Anonymkode: 91244...24c
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:07 #2 Skrevet tirsdag kl. 10:07 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du god til å se sammenhenger i verden? Eller behandler du all informasjon og sanseinntrykk hver for seg? Anonymkode: 91244...24c Ja jeg opplever å være god på å se sammenhenger. Jeg kan ofte forutsi konsekvensene av beslutninger og endringer på jobb for eksempel. Og opplever at selv om jeg forklarer folk det så tror de ikke helt på det før de opplever det selv. Anonymkode: 44f05...3a5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:11 #3 Skrevet tirsdag kl. 10:11 Både og. Jeg resonnerer ofte raskt, men er så upraktisk og visuospatialt hemmet at jeg blir en amøbe i møte med en bruksanvisning fra IKEA. Det er vel ingen som behandler all informasjon eller sanseinntrykk separat... Anonymkode: 86af6...88e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:12 #4 Skrevet tirsdag kl. 10:12 Ja, jeg ser mange sammenhenger. Ikke så mye internasjonalt, for jeg er ikke så opptatt av det, men jeg mener f.eks. at jeg forstår sammenhengene, og ikke alle logiske brister i tingene politikerne lover i hytt og gevær, som jeg raskt ser at ikke lar seg gjennomføre i praksis på grunn av at det de lover har sammenhenger med andre ting som ikke kan endres. Anonymkode: 867f2...6ea
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:24 #5 Skrevet tirsdag kl. 10:24 Ja, det vil jeg påstå. Samtidig er det mange som konstruerer falske sammenhenger. Andreas Wahl forklarte det veldig godt i en episode av Folkeopplysningen, men nå har jeg glemt hvilken episode. Anonymkode: 29c9f...71b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:53 #6 Skrevet tirsdag kl. 22:53 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er du god til å se sammenhenger i verden? Eller behandler du all informasjon og sanseinntrykk hver for seg? Anonymkode: 91244...24c Ja er god på det. Er god på å forutsi hendelser. Det er slitsomt og jeg prøver å ha på skylapper og ikke få med meg ting. For jeg blir veldig utmattet av det. Anonymkode: b6bb4...c53
Djungelvrål Skrevet tirsdag kl. 22:56 #7 Skrevet tirsdag kl. 22:56 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja er god på det. Er god på å forutsi hendelser. Det er slitsomt og jeg prøver å ha på skylapper og ikke få med meg ting. For jeg blir veldig utmattet av det. Anonymkode: b6bb4...c53 Hvorfor er det slitsomt?
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:57 #8 Skrevet tirsdag kl. 22:57 Djungelvrål skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det slitsomt? Fordi mange ganger er det ikke hyggelige hendelser. De færreste tilfeller er positive eller hyggelige. Og jeg orker ikke vite. Jo mindre jeg vet, jo bedre har jeg det. Anonymkode: b6bb4...c53
Djungelvrål Skrevet tirsdag kl. 22:59 #9 Skrevet tirsdag kl. 22:59 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi mange ganger er det ikke hyggelige hendelser. De færreste tilfeller er positive eller hyggelige. Og jeg orker ikke vite. Jo mindre jeg vet, jo bedre har jeg det. Anonymkode: b6bb4...c53 Kan du gi et eksempel?
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:11 #10 Skrevet tirsdag kl. 23:11 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja jeg opplever å være god på å se sammenhenger. Jeg kan ofte forutsi konsekvensene av beslutninger og endringer på jobb for eksempel. Og opplever at selv om jeg forklarer folk det så tror de ikke helt på det før de opplever det selv. Anonymkode: 44f05...3a5 Jeg opplever det samme som deg. Har alltid vært god på det. Men er også god på å se detaljer og endringer/avvik, og så se dette i større sammenhenger. Det kan tidvis være frustrerende all den tid mange nekter eller ikke greier å se slike sammenhenger. Det fører til merarbeid, av og til større feil, merkostnader osv. Enda merkeligere synes jeg det er at mange da ikke lærer av disse feilene, og gjerne kjører sine løp neste gang og neste gang, selv om de blir advart om følgene av å gjøre det eller på den måten. Anonymkode: 92838...63e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:16 #11 Skrevet tirsdag kl. 23:16 Har ADHD. Opplever at det hjelper meg å se mønster og sammenhenger, og å tenke på mange ting samtidig. Da er det lettere å sette det i sammenheng med hverandre. Hodet mitt er mer som en stor tavle hvor alt er synlig samtidig, enn et arkiv hvor man tar frem 1 og 1 ting. Hjelper meg veldig akademisk blant annet Anonymkode: 9f556...194 1
Druid Skrevet i går, 00:07 #12 Skrevet i går, 00:07 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er du god til å se sammenhenger i verden? Eller behandler du all informasjon og sanseinntrykk hver for seg? Anonymkode: 91244...24c Jeg har jobbet som menneskehandler i 20 år, så jeg ser de underliggende mekanismene i verden og hva det betyr for politikk i større sammenhenger. Men jeg behandler det som «mennesklig motivasjon i volum».
AnonymBruker Skrevet i går, 00:15 #13 Skrevet i går, 00:15 Druid skrev (6 minutter siden): Jeg har jobbet som menneskehandler i 20 år, så jeg ser de underliggende mekanismene i verden og hva det betyr for politikk i større sammenhenger. Men jeg behandler det som «mennesklig motivasjon i volum». Menneskehandel? Er ikke det svært ulovlig? Anonymkode: 29c9f...71b
Druid Skrevet i går, 00:25 #14 Skrevet i går, 00:25 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Menneskehandel? Er ikke det svært ulovlig? Anonymkode: 29c9f...71b Jeg kaller all HR for menneskehandel. Jeg vil bygge forståelsen av at en ansettelse og en oppsigelse handler først og fremst om verdiskapning. Mennesker er personligheter, det er lett og se hierarki som konsekvens av menneskelige egenskaper i stedet for bedriftsøkonomiske optimalisering. og det er denne forståelsen som gjør meg til pensjonist…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:10 #15 Skrevet i går, 01:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ADHD. Opplever at det hjelper meg å se mønster og sammenhenger, og å tenke på mange ting samtidig. Da er det lettere å sette det i sammenheng med hverandre. Hodet mitt er mer som en stor tavle hvor alt er synlig samtidig, enn et arkiv hvor man tar frem 1 og 1 ting. Hjelper meg veldig akademisk blant annet Anonymkode: 9f556...194 Nesten samme her, adhd, men mitt hode er mer som en pc, hvor man skriver inn et spørsmål/en problemstilling, og så jobber systemet med problemstillingen automatisk, helt uten at jeg må tenke bevisst eller selv plukke frem de nødvendige delene. Så bare kommer resultatet til min bevissthet når prosessen er fullført. Inntil det er prosessen bare bevisst oppe til vurdering dersom det er ulike ting som krasjer litt, og jeg bevisst må vurdere det ene opp mot det andre. Min tavle er altså ikke synlig, men den er der. Med nærmest alt jeg noen gang har sett, hørt, lest og lært. Jeg nærmest rusjet enkelt gjennom skole og studier på grunn av dette, og det har vært ekstremt nyttig i jobb også. Samt litt belastende. Men jeg skal likevel ikke påstå at jeg ser enhver sammenheng i verden godt. Det er for mye å forholde seg til. Det ville nok blitt overload på flere ulike måter. Det kan bli overload selv om jeg nærmest prøver å skyve mye unna. Anonymkode: f3ec9...d2e
AnonymBruker Skrevet i går, 03:01 #16 Skrevet i går, 03:01 Det spørs. Er veldig optimist så kan lett overse ting som vil forsure livet. Nok veldig selektiv. Anonymkode: fba27...55b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå