Gå til innhold

Hvilken katterase som innekatt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken katterase passer seg aller best som ren innepus i en leilighet på ca 67 kvm. 

Anonymkode: c5538...01a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sphynx, britisk korthårer, russisk blå, perser, ragdoll.

Alle katter som får nok stimuli og rett miljø.

Anonymkode: 438db...0b2

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Viktig å tilrettelgge bolig for katt. Lage hyller etasjevis oppover vegger, tau, trestokker og klorestativ.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Viktig å tilrettelgge bolig for katt. Lage hyller etasjevis oppover vegger, tau, trestokker og klorestativ.

Utegård…

Ville ikke gått for rasekatt, ville spurt dyrebeskyttelsen om de har noen som passer som innekatt.

Anonymkode: 61a39...b5e

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle katter bør være inne, da katt er en innført rase som truer fuglene våre. At den har vært her noen tusen år, gjør det ikke mindre alvorlig.

Anonymkode: 9ffb6...6a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utegård…

Ville ikke gått for rasekatt, ville spurt dyrebeskyttelsen om de har noen som passer som innekatt.

De som bor i blokk kan ikke ha det. Men netting på verandaen er en selvfølge.

Hos meg blir det rasekatt da min gatemix døde av hjerteinfarkt kun 6 år gammel. 

Vil vite forhistorien til katten og sykdommer i familien. 

Det å miste katten 10 år for tidlig var ett sjokk jeg ikke kommer over.

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to ragdoll-katter og det fungerer helt utmerket. Vi har mange ulike klore/klatrestativer som de kan klore, klatre og sove på, og de luftes jevnlig i sele ute i sommerhalvåret (noen ganger også andre ganger i året). Ragdolls trives best sammen med familien sin, og vil gjerne være der menneskene sine er. Hvis jeg er ute i hagen, vil kattene mine også ut, men når jeg er inne pleier de ikke å mase om å få gå ut. Ingen av dem vil gå langt når vi er ute heller, men trives best nær huset der de kan tygge gress, se på flyvende og krypende skapninger og bare snuse inn alle de spennende luktene. Vi pleier også ta dem med oss på hytta, der de også kan luftes om de ønsker det. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utegård…

Uansett hvor flinke en del av dem i Dyrebeskyttelsen er, kan de ikke vite helt sikkert om en blandingskatt med ukjent bakgrunn passer til å være innekatt eller ikke. Det er lettere å vite om en rasekatt passer som innekatt, både fordi rasene har spesielle rasetypiske gemytt, og fordi oppdretter har blitt kjent med kattene fra de er små. Katter hos dyrebeskyttelsen har dessuten levd som utekatt store deler av livet, så selv om menneskene der mener de egner seg til å være innekatt, kan det være at kattene vil streve med å venne seg til livet som innekatt. Jeg ville absolutt gått for rasekatt om jeg skulle ha innekatt.

Anonymkode: 26d97...f3d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt orientalere som innekatt. Det viktige er at de er to.

Anonymkode: 1d09d...aba

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke alle katter bør eller trenger å være to. Men skal man være borte mange timer hver dag så er det noen katter som trenger det. 

Man må nesten sette seg inn i hver enkelt rase. Orientalere er rase som krever mye mer enn en rase som er anbefalt som innekatt. De må stimuleres mye mer enn andre og da kan det være bedre med 2.

Og er jo enda en flott ting med rasekatter, man vet så mye om de at man vet om de trenger en kompis, om de trenger at eiere er mye hjemme eller klarer seg en arbeidsdag uten folk rundt seg.

Her blir det Sphynx etter ferien. Kun 1 da en av oss alltid er hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og min ene orientaler er potte sur om det regner, for da vil han ikke være ute, så han går rundt og mjauer og synger en klagesang på løpehjulet sitt 🤪 

Mens han andre vil ligge under dynen hele dagen og ikke går nærmere døren enn en halvmeter om det regner eller blåser eller er under 14 grader 🤪

Anonymkode: da91c...e55

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med Bengal som innekatt?

Anonymkode: cabcc...ac9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2026 den 9.01):

Alle katter bør være inne, da katt er en innført rase som truer fuglene våre. At den har vært her noen tusen år, gjør det ikke mindre alvorlig.

Anonymkode: 9ffb6...6a1

Dyremishandling for å unngå dyremishandling?

Anonymkode: bf8a3...cb3

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen!! Katter trenger å være ute. Har rasekatt, han har like mye behov for å være ute som huskatten vår. Har du ikke utemuligheter, så ikke skaff deg katt! Få deg heller en liten hund da, som du kan gå tur med. Ingen dyr vil vel leve livene sine inne!!! 

Anonymkode: a9a13...af9

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke dyremishandling. Sett deg inn i det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke dyremishandling. Sett deg inn i det. 

Alle katter innekatter for å redde fuglebestanden?

Det er dyremishandling på høyt nivå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hva med Bengal som innekatt?

Jeg har bengal som innekatt, men den trenger selskap. Prøvde uten en stund men de kjeder seg fort. 

En bengal trenger mye psykisk og fysisk trim. De må ha muligheten for å klatre inne, løpe, leke og at du faktisk bruker en god del tid på hjernetrim. 

Gå i sæle er også anbefalt da de farter mye rundt omkring hvis de går løse og er veldig  sjefete over sitt område. 

Får de ikke den oppmerksomheten de ønsker blir de destruktive både i oppførsel og lyd. 

Anonymkode: c40d5...5dc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Hellig Birma. Hun får lov å være ut, men skal hun orke å gå ut en tur så må det være veldig varmt og vindstille. Hun vil bare være inne. Usikker på om dette er typisk for rasen da. 

Anonymkode: 894da...ca3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Alle katter innekatter for å redde fuglebestanden?

Det er dyremishandling på høyt nivå.

Innekatter har det flott, man må bare vite hva man driver med, kunne katter. Noe annet enn de som kjøper katt å slipper de ut gjør. Det er vil jeg kalle dyremishandling, slippe dyr løs der det kan bli drept, må slåss for teritorium osv. 

Man kan gi en katt ett godt liv ved å gi den det de terenger uren å slippe de løse.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har bengal som innekatt, men den trenger selskap. Prøvde uten en stund men de kjeder seg fort. 

En bengal trenger mye psykisk og fysisk trim. De må ha muligheten for å klatre inne, løpe, leke og at du faktisk bruker en god del tid på hjernetrim. 

Gå i sæle er også anbefalt da de farter mye rundt omkring hvis de går løse og er veldig  sjefete over sitt område. 

Får de ikke den oppmerksomheten de ønsker blir de destruktive både i oppførsel og lyd. 

Anonymkode: c40d5...5dc

Går Bengal katter kun overens med sine egne, altså samme rase?

• Nyttig 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2026 den 19.08):

Ja, det er jo ikke kattens feil at den ikke hører til her. En del katter vil nok trives inne, andre vil få svært redusert livskvalitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...