Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som jeg har kjent I mange år. Når vi har vært sammen det siste året så har jeg følt meg ukomfortabel rundt henne. Jeg føler meg anspent rundt henne. Er vanskelig å sette fingeren på hvorfor. 

Hva bør jeg gjøre? Si noe til henne?

Anonymkode: 474aa...0c4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første du bør gjøre er å tenke gjennom nøyaktig hva det er som får deg til å bli ukomfortabel.

Når du klarer å sette fingeren på hva det er, kan du eventuelt ta det opp med henne, om du tror det er noe hun kan forandre.

Kanskje dere bare har vokst fra hverandre, det kan skje. Folk endrer seg gjennom livet, og venner kan gli fra hverandre.

Anonymkode: 0006e...894

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det første du bør gjøre er å tenke gjennom nøyaktig hva det er som får deg til å bli ukomfortabel.

Når du klarer å sette fingeren på hva det er, kan du eventuelt ta det opp med henne, om du tror det er noe hun kan forandre.

Kanskje dere bare har vokst fra hverandre, det kan skje. Folk endrer seg gjennom livet, og venner kan gli fra hverandre.

Anonymkode: 0006e...894

Jeg føler at hun har blitt mere direkte i måten hun snakker på. Hun fikk en ny venninne for ett par år siden som er veldig direkte. Tror hun er påvirket av henne 

Ett eksempel. Forrige uke traff jeg henne ute på cafe. Er lenge siden sist pga jobb og familie og livet. Vi skal i 40 årsdag i sommer. Jeg fortalte at jeg ikke skal drikke men at jeg kjører hjem etter festen. Da sier hun: må du hjem til familien eller?  Jeg sier at jeg må ikke men at jeg vil. Alkohol er ikke så viktig for meg. Du er ikke med å fester lengere sier hun. Jeg svarer at det er ikke ofte nei, at jeg var på sommerfest på jobben forrige helg. Og hvor mange timer var du der da?, spurte hun.  Jeg føler at jeg må forsvare meg. Jeg er en stille og introvert person. Jeg er ikke glad i sosiale sammenhenger. Men jeg lever godt med det. Før så aksepterte hun det, men virker som om hun ikke gjør det nå. 

Kanskje jeg overreagerer pga det er sånn jeg er 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du blir ukomfortabel av det. Hun har ingenting med dine livsvalg å gjøre. Drikke- og festpress er det dummeste. 

Anonymkode: deeb6...2ae

• Liker 5
Skrevet (endret)

Kanskje dere begge er i en prosess hvor dere må navigere i vennskapet. Som du sier kan det hende hun har fått en annen venn og endret seg litt hvis hun følte at den kjemien stemte bedre eller fikk henne tikml å slappe av. Er jo ikke helt unaturlig at man endrer seg. Naturlig nok må jo du finne ut hva som er bra for deg. Hvis hun liker direkte så kan du jo kanskje prøve noe lignende tilbake "er dette et avhør eller? Haha"

Endret av Knocks
  • Liker 4
Skrevet

Virker ikke som om dere kjenner hverandre så godt? Hun klarer ikke forutse din reaksjon, og dj blir fornærma når du blir utfordra på det du sier 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg føler meg anspent rundt henne. Er vanskelig å sette fingeren på hvorfor. 

Hva bør jeg gjøre? 

Trivelig å få høre at man gjør folk anspent uten å få en forklaring.

Da skulle du fått slippe å plages noe mer med meg.

Anonymkode: afd58...b85

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om dere har beveget dere mer mot det å være "bekjente" enn venninner, men at hun fremdeles behandler deg som en nær venninne som hun kan være direkte med, men du ønsker å være mer privat og ha sterkere grenser i vennskapet. Som f.eks en kollega. Dersom du så på henne som en nær venninne hadde du ikke vært redd for å fortelle om dine behov og sårbarheter, eller av hennes direkte spørsmål. 

Det er helt ok å vokse fra hverandre. Og det er også helt ok så fase henne langsomt ut om du føler du ikke tørr å være deg selv ruundt henne. 

Anonymkode: f73ee...a7b

• Liker 6
Skrevet

Slik det fortelles her synes vel jeg hun kan oppleves litt kritisk mot dine valg. Da er det en helt naturlig og normal reaksjon å være på vakt. 

Jeg tenker det kan være greit å nøytralisere det hun sier og spille ballen tilbake, «ja, det liker jeg - hva liker du?». Man kan også la være å svare, f.eks. be henne gjenta det hun sa «kan du si det en gang til?» (late som man ikke hørte), «hva tenker du på?» eller bare spørre tilbake «hvorfor sier du det?» Så får hun mulighet til å tenke over saken en gang til.

Hun har ikke noe med å avhøre deg, det er jo ikke greit eller noe en venn skal gjøre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har ei venninne som jeg har kjent I mange år. Når vi har vært sammen det siste året så har jeg følt meg ukomfortabel rundt henne. Jeg føler meg anspent rundt henne. Er vanskelig å sette fingeren på hvorfor. 

Hva bør jeg gjøre? Si noe til henne?

Når damer blir over 40 år så gir dei meir og meir blaffen i kva andre synst om seg. Seier meir direkte kva ein tenker og føler, uten å alltid ta mest hensyn til alle andre enn seg sjølv.

Er ho i den alderen?

Anonymkode: 7ad16...9d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror hun er kritisk til deg og ditt liv, og kommer med små stikk. Og de merker du, og blir anspent. Man merker om noen vil en vel, er støttende og aksepterer en, da slapper man av og føler at man er med en venn. 

Motsatt merker man motvilje, misunnelse og negativitet, selv om det pakkes inn og forkles som at man liksom er ærlig og direkte. Men ærlighet uten kjærlighet er brutalitet, er et ordspråk.

Det høres ut som om veninnen din har blitt en friendemy som du desverre må være litt på vakt overfor.

Anonymkode: 58a3b...75c

AnonymBruker
Skrevet

Får litt sånn ungdomsskolevibber her at hun har funnet seg en venninne hun synes er kulere. Og så kommer hun tilbake hvis du fortsatt vil ha henne når hun blir dumpet av hun kule 😅

Anonymkode: f5d01...910

• Nyttig 1
Skrevet

Det kan like gjerne handle om at hun er litt skuffet over deg, og lei av at du aldri er med på noe gøy (i betydningen gøy for henne).Som noen var inne på, folk vokser fra hverandre av og til, det er vanlig det...

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Når damer blir over 40 år så gir dei meir og meir blaffen i kva andre synst om seg. Seier meir direkte kva ein tenker og føler, uten å alltid ta mest hensyn til alle andre enn seg sjølv.

Er ho i den alderen?

Anonymkode: 7ad16...9d3

Venninna er ikke direkte, hun har irritasjonmomenter hun slenger ut.

Neste anledning hadde jeg forberedt meg på å stille litt åpne spørmål fremfor forklarende svar.

»MÅ du dra hjem tidligere» = nei. Hvordan det? 

«Det bare virker som du blabla *kritikk* = det har jeg ikke tenkt noe på/ja, det er bevisst fordi det er bra for meg å løse det sånn. Plager det deg? 

«Nei, plager ikke men synes blabla/ja plager fordi blabla» = Åkei. Men sånn ordner jeg det fordi det er best for meg. 

Denne venninna gnager jo på helt ubetydelige ting. Sånne folk finner alltid noe å pirke på, og har ikke selvinnsikt på hvorfor dette skaper negative emosjoner hos dem. 

Så om hun skulle lange ut om noe så får du si at du ikke kan gi et svar, for dette handler om henne og ikke deg eller andre. 

• Liker 1
Skrevet
Disco skrev (1 time siden):

Det kan like gjerne handle om at hun er litt skuffet over deg, og lei av at du aldri er med på noe gøy (i betydningen gøy for henne).Som noen var inne på, folk vokser fra hverandre av og til, det er vanlig det...

Enig i denne, men i voksen alder bør man ha nok utviklet refleksjonsevne til å se det du og andre forklarer.

Ikke sitte med sånne sursild stikk som om dette er noens feil.

Og det kan hun gjerne få høre om så er saken. 

«Vi er ikke på nett lengre, og du er derfor teit og det skal jeg slip in litt subtilt». Det er jo alt annet enn å være direkte. 
Aaaah verste jeg vet 😅

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere er vokst i hver deres retning.

Synes ikke du skal «Ta Det Opp» annet enn at du kan mevne det i forbifarten hvis det faller seg sånn;

«Vi må nok innse at vi har blitt litt ulike, så vi får finne på noe som passer begge.»

Anonymkode: bebca...3fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror hun er kritisk til deg og ditt liv, og kommer med små stikk. Og de merker du, og blir anspent. Man merker om noen vil en vel, er støttende og aksepterer en, da slapper man av og føler at man er med en venn. 

Motsatt merker man motvilje, misunnelse og negativitet, selv om det pakkes inn og forkles som at man liksom er ærlig og direkte. Men ærlighet uten kjærlighet er brutalitet, er et ordspråk.

Det høres ut som om veninnen din har blitt en friendemy som du desverre må være litt på vakt overfor.

Anonymkode: 58a3b...75c

De er bare ulike, ikke fiender. 

Anonymkode: bebca...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg respekterer valg folk tar i livet og om jeg har venninner som ikke vil sosialisere på fest og drikke aksepterer jeg selvsagt det. 

men dette går litt begge veier. Om folk dytter på meg tro og livssyn og vil at jeg skal leve som dem så blir jeg irritert. 

for eksempel prøver en å få meg til å følge et bestemt kosthold, en annen prøver å få meg til å ikke ta vaksiner eller uttaler seg som om de har den store sannheten om politikk og religion. 

Man blir lei av å bite i seg og selv om man er vennlig og bare kommer men små protester i bisetninger så er det mulig det gjør dem mer anspent. Det må være rom i et vennskap for at begge parter kan få lov til å være seg selv. 

Heldigvis er de fleste vennene mine reale og blir ikke sinte om jeg vennlig påpeker at jeg ikke ser det på akkurat den måten. 

Anonymkode: 737a7...650

AnonymBruker
Skrevet

Du sliter ikke med noe med deg selv da? Gitt henne dårlige signaler eller at det er en grunn for det. Mener ikke på noen vonde måter men var sånn med ei venninne av meg ❤️ 

Anonymkode: 39a63...224

AnonymBruker
Skrevet

Ettersom jeg har blitt eldre har jeg blitt bedre på å kjenne på hvordan andres oppførsel får meg til å føle meg. Føler jeg at jeg må være defensiv? Blir jeg sliten av å jatte med? Tråkker de over grensene mine? Forstår vi hverandre? Osv. 

Vennskap som føles mer som subtile maktkamper eller at den ene bare driver med selvhevdelse og sammenligning, orker jeg ikke. 

De vennene jeg har i livet er jordnære, forstår meg og jeg forstår dem, å vi har som regel ganske like observasjoner av andres oppførsel. Velg venner nervesystemet ditt føler seg trygge med. 

Anonymkode: 844bf...6f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...