Gå til innhold

Oppsigelse ansiennitet i bedrift

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har rett og slett blitt sagt opp siden avdelingen skal avvikles. Flere andre med lang ansiennitet har fått tilbud jobb hos nærmeste avdeling. De tok utgangspunkt i min siste kontrakt som ble til etter jeg fikk fastlønn og 100%. De nevnte en på den andre avdelingen hadde lengre ansiennitet enn meg med 7 år.. Tingen er det at det står overalt at jeg har vært ansatt siden den og den datoen og det er betraktelig lengre enn han siste. Jeg har jobbet som ekstrahjelp hvert eneste år med noen korte opphold.

Jeg burde blitt tilbud fast stilling/ stått på krava tidligere men jeg var ung og dum. Måtte spørre noen her inne hva de tenker. KI er klar på at dette er brudd / overseelse  fra arbeidsgiver 

Anonymkode: dfb75...d40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok du dette opp i drøftingsmøtet?

AnonymBruker
Skrevet

Da min mann hadde jobbet i et år i ny jobb fikk de ansatte beskjed om at de måtte si opp 10%/ 6stk. Selv om han var den med kortest ansiennitet så var han en av de som var raskest utelukket å si opp. På papiret hadde flere samme kompetanse og lenger ansennitet men i realiteten bidro han mer med både effektivitet og verdiskapning. Dermed fikk bedriften lov å velge å beholde han over 6 andre fordi han var viktigere for bedriftens overlevelse.

Så det er mye som spiller inn. Da vi først fikk beskjeden om nedbemanning begynte han straks å lete etter ny jobb og jeg meldte oss av visninger på hus. Vi trodde automatisk at det var han som måtte gå siden han var sist ansatt. Der tok vi feil.

Så det er mye som spiller inn TS. Det er flere veier bedriften kan gå for å beholde de de vil. KI får ikke med seg disse stikkveiene har vi erfart. KI sa også at min mann var første mann til å bli sagt opp 

Anonymkode: ad611...baf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For seint nå, men det er veldig lurt å være medlem i fagforening. 

Men hvilke kriterier er gitt ved nedbemanningen? Ofte vil kompetanse og egnethet telle mer enn ansiennitet. 

Anonymkode: e88fd...1da

AnonymBruker
Skrevet

Ansiennitet er ikke eneste faktor. 

Men du har jo krav på saklig begrunnelse for oppsigelse. Dersom eneste begrunnelsen er at de går på ansiennitet, og du har høyere enn andre som blir tilbudt fast stilling, så har jo arbeidsgiver blingset her. 

Men ofte er det jo også andre kriterier da, som kompetanse og egnethet. Du har krav på å vite dette da.

Anonymkode: 896b8...0fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har hatt korte opphold og du med det mener at du sa opp stillingen din for så å begynne igjen senere i samme bedrift, så nullstilles i mange tilfeller bedriftsansienniteten din. Høres ut som bedriften din følger dette og regner ansiennitet fra ditt siste/nåværende arbeidsforhold

Når det er sagt vil det, som andre har kommentert, være andre ting enn kun ansiennitet som gjelder i en nedbemanningsprosess

Anonymkode: 3ddc9...a33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...