AnonymBruker Skrevet 22. juni #1 Skrevet 22. juni Da tenker jeg på bunad i kirken og middagen, også skifter man til kjole til kvelden? Skal i bryllup i november og tenkte å ha på meg bunad, men fikk vite at ingen i vennegjengen skulle ha bunad Anonymkode: deb93...1fa 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni #2 Skrevet 22. juni Var i bryllup i april, der var det noen med bunad. Bryllupet jeg var i for 2 dager så var det ingen med bunad. Har du lyst å ha på bunad syntes jeg du skal gjøre det! 😀 Anonymkode: 63619...e60 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni #3 Skrevet 22. juni Helt slutt på bunader i bryllup i min slekt. Før var det utenkelig å ikke ha på bunad i vielsen og middagen, med skifte etter middagen. Anonymkode: 0f963...a4f
AnonymBruker Skrevet 22. juni #4 Skrevet 22. juni Der vi bor bruker mange bunad og da hele kvelden også Anonymkode: 5fc22...11c 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni #5 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Var i bryllup i april, der var det noen med bunad. Bryllupet jeg var i for 2 dager så var det ingen med bunad. Har du lyst å ha på bunad syntes jeg du skal gjøre det! 😀 Anonymkode: 63619...e60 Skjønner at ingen har bunad om sommeren i bryllup, men litt annerledes om høsten/vinteren synes jeg. Ts Anonymkode: deb93...1fa 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #6 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Da tenker jeg på bunad i kirken og middagen, også skifter man til kjole til kvelden? Skal i bryllup i november og tenkte å ha på meg bunad, men fikk vite at ingen i vennegjengen skulle ha bunad Anonymkode: deb93...1fa hva mener du med «lenger», når mener du at folk pleide å bruke det? Ingen hadde bunad i mitt bryllup for 20 år siden, ikke i mamma sitt for snart 50 år siden heller. Jeg har kun hatt på bunad i ett bryllup, og det var et bondebryllup der brudeparet også hadde bunad. Anonymkode: 67050...e93 3
grinchigrinch Skrevet 23. juni #7 Skrevet 23. juni Elsker å ha på meg bunad. Alltid bunad i (norske) bryllup! 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #8 Skrevet 23. juni Bruker ofte bunad i bryllup. Det er litt greit å slippe å planlegge hvilken kjole som hadde passet, tilbehør, hvilke sko, eventuell jakke osv... Bunaden er alltid et trygt valg, men muligens litt for varm i sommer bryllup. Anonymkode: 332b7...f6e 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #9 Skrevet 23. juni Ja, mitt inntrykk er at bunaden brukes flittig, og så skifter man oftest om kvelden. Anonymkode: de628...06a 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #10 Skrevet 23. juni Dette var spennende å lese. Jeg kommer selv fra landet, men har aldri sett noen ha bunad i bryllup. På bilder fra mine foreldres bryllup (slutten av 60-tallet), hadde ingen bunad. Og har sett bilder fra bryllup på 1980-tallet, der ingen har bunad. Selv giftet jeg meg på 00-tallet, og mine venner også. Og null bunader i sikte der heller. (Akershus/Østfold) Anonymkode: 72eea...203
AnonymBruker Skrevet 23. juni #11 Skrevet 23. juni Jeg kommer fra en middels stor by på Østlandet, og jeg har aldri vært i ett bryllup uten at mange bruker bunad senest for 7 uker siden hvor de som eier bunad hadde på seg bunad. Anonymkode: 7fedd...dc8 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #12 Skrevet 23. juni Jeg kommer fra "landet" og på grunn av studier har jeg venner fra mange deler av landet, og har vært i flere bryllup med folk fra alle kanter av landet. Jeg er i 50-årene, og har vært bryllupsgjest i 30 år. Det har alltid vært folk som bruker bunad i de bryllupene jeg har vært i. Jeg tror kanskje det er en tendens til at det ikke er så mange av de yngre som bruker bunad, men at veldig mange av de på ca min alder og eldre gjør det. Det er jo litt styrete å drive med to antrekk, og det er ikke bestandig like enkelt å skifte mellom middag og fest. Det kommer an på lokalene og opplegget. Anonymkode: 3bf05...99c 4 2
SPOCA Skrevet 23. juni #13 Skrevet 23. juni (endret) Kommer nok litt an på bryllupet også, tenker jeg. Da vi giftet oss for 2 år siden var det ganske mange som hadde bunad, inkludert min egen mann. Vi hadde et skikkelig bondebryllup, og oppfordret folk til å bruke bunad om de hadde lyst til det. I min familie er det bare de yngre generasjonene som har bunad, mens det i mannens familie er vanlig med bunad i alle generasjoner. Der har man alltid brukt bunad i bryllup osv. Endret 23. juni av SPOCA 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #14 Skrevet 23. juni Ikke når det er på sommeren og det er mange som ikke har det heller det er drit dyrt Anonymkode: faeec...d87
AnonymBruker Skrevet 23. juni #15 Skrevet 23. juni Jeg var i bryllup på lørdag, og det var det 3 som hadde bunad. Én bare i kirken, de to andre hele kvelden Anonymkode: 93e04...162 3
Sofiei Skrevet 23. juni #16 Skrevet 23. juni Har brukt min i kirken, men kjole i middagen og selskapet. Det er vel det fineste plagget jeg har, som alt for skjelden får komme ut av skapet. Hadde brydd meg fint lite om hva de andre planlegger, og tatt på bunaden. Hvorfor må vi alltid gjøre som alle andre?Personlig er jeg redd for at jeg, eller andre, skal søle på den. Så middagen og selskapet er kjole greit for meg. 3 1
mereo Skrevet 24. juni #17 Skrevet 24. juni Hadde sommerbryllup høy andel bunader der. Og det ble brukt hele dagen. 2 1 1
Thyra Skrevet 24. juni #18 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (På 22.6.2026 den 22.03): Helt slutt på bunader i bryllup i min slekt. Før var det utenkelig å ikke ha på bunad i vielsen og middagen, med skifte etter middagen. Anonymkode: 0f963...a4f Utenkelig, faktisk! De som ikke hadde bunad var ikke velkommen, altså? 1
Knutekålmor85 Skrevet 24. juni #19 Skrevet 24. juni Har vært vant til at noen få (av og til meg) har hatt bunad. Ett bryllup var bruden tydelig på at det var ønskelig, ett bryllup var bruden tydelig på at det ikke var ønskelig. Jeg har ikke opplevd at noen har hatt bunad i vielsen og skiftet mellom til kjole etterpå - da blir det jo ekstra komplisert. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #20 Skrevet 24. juni Jeg bruker bunad, hele kvelden. Elsker å ta den fram, den er mitt mest rettferdige og fineste antrekk. Synes det er en perfekt anledning til å pynte seg uten å kjøpe nytt. Anonymkode: accd9...192 1 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå