Gå til innhold

Pollenallergi hos små barn - erfaringer??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår (blir 4 år i sommer) var i fjor vår ekstremt slapp og gåen på våren/sommeren. Vi kontaktet lege etter at han i fire uker hadde vært helt kaputt etter barnehagen. "Vår er også gåen etter barnehagen" hørte vi fra mange, men dette var ikke sånn vanlig sliten, dette var en gutt som måtte trilles i vogn hjem (vi bodde 100 meter unna barnehagen) og når vi trillet forbi venner fra barnehagen som lekte utenfor orket han ikke å være med "jeg vil bare hjem" sa han. Vi tenkte umiddelbart pollenallergi (vi har begge pollenallergi og vet at det derfor er stor sannsynlighet for at han får det) eller jernmangel. Vi tok blodprøver og fikk beskjed om at om at han hadde litt lave jernnivåer så han ble satt på jerndråper. Onkelen min er lege og da han fikk se prøvesvarene stusset han over at vi gikk på jerndråper da det ikke var lave nivå, men vi valgte å stole på legen vår. Blodprøvene visste ikke utslag på pollenallergi. Han var ganske slapp hele sommeren også dager vi ikke gjorde så mye, men samtidig var det en ekstremt varmt så vi tenkte at det ikke var så unaturlig at han var ekstra daff i varmen. Han ble først bedre mot slutten av august, men måtte gå på jerntilskudd frem til desember. 

Så skjer det samme igjen mot slutten av april i år og etter å ha avventet noen uker for å forsikre oss om at det ikke bare er en vanlig forkjølelse kontakter jeg legen min (ny lege siden sist) og nevner symptomer og at vi mistenker pollen. Fikk resept på flytende Zyrtec og nesespray til ham og vi syntes vi merket bedring. Litt mindre blank på øynene, mindre nysing, samt litt mer energi, men han er fremdeles ganske gåen. Har jo selv pollen og vet at medisinene dessverre bare hjelper litt, spesielt på dager det er mye pollen. Hver gang han er ekstra gåen og vi sjekker pollenvarselet ser vi at det er kraftig spreding den dagen så vi ser absolutt en sammenheng. Virker i så fall som om han reagerer på både bjørk og gress. 

Da vi leste oss opp på Astma og allergiforbundet sine sider så vi følgende: Barn kan utvikle pollenallergi allerede i småbarnsalderen, men immunsystemet må vanligvis ha vært utsatt for pollen gjennom minst to pollensesonger før allergien utvikler seg. Med andre ord betyr det at det ikke er så rart om ikke dette slo ut på blodprøven i fjor og at det heller ikke er sikkert det vil slå ut i år heller. Jeg er ganske frustrert over at legen vår ikke kommenterte dette allerede i fjor for da kunne vi ha testet allergimedisiner og kanskje ikke trengt jerntilskudd i det hele tatt. Vi skal bestille time hos legen min etter å ha testet medisiner en uke til for å legge en videre plan for utredning og medisinering.

Jeg føler meg litt rådvill på hva vi gjør videre. Jeg får ekstremt dårlig samvittighet av å sende ham i barnehagen når han er helt utslitt når han kommer hjem. Vi har ham aldri mer enn 7 timer i barnehagen, men selv det er for mye for ham. Om han har allergi fra mai-august så sier det seg selv at vi ikke kan være hjemme med ham så lenge. Han har mange luftveisinfeksjoner resten av året i tillegg til mpa så omsorgsdagene er ofte brukt opp i mars. Har heldigvis fått ekstra omsorgsdager av NAV pga melkeallergien/hyppige luftveisinfeksjoner, men det vil ikke holde til "pollendagene" også. Det er jo også utrolig variabelt hvor ille det er de ulike dagene. Han kan være pigg på morgenen og tom for energi på ettermiddag. Jeg sitter inne på kontor og slipper derfor unna de verste dagene, mens han går i en barnehage hvor de er på tur i skogen 3-4 dager i uke. 

Det jeg lurer på av dere som har vært gjennom lignende:

1. Hvilke medisiner/tiltak funker for dere?

2. Noen som har opplevd at medisinene ikke fungerer - hva gjør man da?

3. Noen som ikke fikk utslag på pollenallergi, men som fremdeles tror det er pillen?

3. Hvilken tilrettelegging kan vi/han få? Finnes det noe midler man kan søke om, kan man kreve at barnehagen tilrettelegge? Vanskelig å be en barnehage om å ikke gå på turer hele sommeren, men det føles jo ikke riktig å utsette ham for det. Man ville jo aldri tvunget et barn som var allergisk mot katter til å henge rundt en katt i flere timer hver dag.

Anonymkode: 29bdc...980

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pollen er noe herk. Her har vi 2 pollen barn, de var i 4-5års alderen når det ble påvist. De har fått vaksinen mot det, har fått et nytt liv. 

Anonymkode: 4702e...587

AnonymBruker
Skrevet

Hadde startet med å be om henvisning til øre, nese hals lege eller evt gått privat.

Da kan dere få tatt en skikkelig utredning med prikktest.

Kan være han må ha astmamedisin i tillegg til annen allergimedisin.

Anonymkode: 64bad...fef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Pollen er noe herk. Her har vi 2 pollen barn, de var i 4-5års alderen når det ble påvist. De har fått vaksinen mot det, har fått et nytt liv. 

Anonymkode: 4702e...587

Takk for svar! Hvilken vaksine og hvilken allergi fikk de påvist? Hvordan løste dere det før de fikk vaksine? Man kan jo ikke sitte inne hele tiden heller.

Jeg tok Grazaks i 3,5 år og nå er gresspollenallergien tilbake for fullt og det ser ut til at jeg også reagerer på bjørk nå så har ikke så god erfaring med vaksine 🫠

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde startet med å be om henvisning til øre, nese hals lege eller evt gått privat.

Da kan dere få tatt en skikkelig utredning med prikktest.

Kan være han må ha astmamedisin i tillegg til annen allergimedisin.

Takk for svar, noterer meg det.

Hvorfor astmamedisin i tillegg?

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er snart seks. Vi mistenker pollenallergi uten å ha fått det påvist. Skal ta nye prøver i august. En grunn til manglende utslag på prikktest tidligere kan være at vi glemte å seponere Aerius i dagene før testen.

Vi går til barnelege som har spesialisert seg på astma, allergi og eksem. Hans mantra er at om noe oppfører seg og ser ut som allergi, skal man behandle det som allergi. Han stoler generelt ikke på resultatene av allergitestene av små barn av grunner du allerede har nevnt.

Han ga barnet vårt flytende Aerius da det var to år etter en sommer med mye symptomer i typisk pollenvær, og da særlig om det var ute i naturen eller hagen. Det ga umiddelbar symptomlindring. Nå skal det sies at det har vært mest plaget med kløende og sviende utslett, samt tett nese. 

Det har vært mistanke om barneastma fra han var ett år gammel, men legen har vært bestemt på at små barn kan vokse det av seg når luftveiene blir mindre trange, så han venter med å stille diagnosen, men han har gitt barnet astmamedisin til bruk under luftveisinfeksjon pga. heftig hoste. Allergi kan også trigge hoste og tette luftveiene, så jeg går ut fra at det er derfor noen har nevnt/anbefalt astmamedisin her.

Anonymkode: e4909...61e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar! Hvilken vaksine og hvilken allergi fikk de påvist? Hvordan løste dere det før de fikk vaksine? Man kan jo ikke sitte inne hele tiden heller.

Jeg tok Grazaks i 3,5 år og nå er gresspollenallergien tilbake for fullt og det ser ut til at jeg også reagerer på bjørk nå så har ikke så god erfaring med vaksine 🫠

Takk for svar, noterer meg det.

Hvorfor astmamedisin i tillegg?

Tretthet og lite utholdenhet kan være et symptom på astma hos barn.

Du kan lese litt her:

https://nhi.no/sykdommer/barn/lunger-og-luftveier/astma-hos-barn

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2026 den 21.43):

Barnet mitt er snart seks. Vi mistenker pollenallergi uten å ha fått det påvist. Skal ta nye prøver i august. En grunn til manglende utslag på prikktest tidligere kan være at vi glemte å seponere Aerius i dagene før testen.

Vi går til barnelege som har spesialisert seg på astma, allergi og eksem. Hans mantra er at om noe oppfører seg og ser ut som allergi, skal man behandle det som allergi. Han stoler generelt ikke på resultatene av allergitestene av små barn av grunner du allerede har nevnt.

Han ga barnet vårt flytende Aerius da det var to år etter en sommer med mye symptomer i typisk pollenvær, og da særlig om det var ute i naturen eller hagen. Det ga umiddelbar symptomlindring. Nå skal det sies at det har vært mest plaget med kløende og sviende utslett, samt tett nese. 

Det har vært mistanke om barneastma fra han var ett år gammel, men legen har vært bestemt på at små barn kan vokse det av seg når luftveiene blir mindre trange, så han venter med å stille diagnosen, men han har gitt barnet astmamedisin til bruk under luftveisinfeksjon pga. heftig hoste. Allergi kan også trigge hoste og tette luftveiene, så jeg går ut fra at det er derfor noen har nevnt/anbefalt astmamedisin her.

Er denne barnelegen i Oslo tilfeldigvis? :)

Takk for at du deler!

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tretthet og lite utholdenhet kan være et symptom på astma hos barn.

Du kan lese litt her:

https://nhi.no/sykdommer/barn/lunger-og-luftveier/astma-hos-barn

Takk!

Mannen min har astma så det har vi hele veien fulgt med på, men skal ta en runde til med legen på det.

Skrevet

Jeg har hatt ekstrem kraftig pollenallergi fra jeg var 4 år gammel. Husker ikke begynnelsen, det var noe de konstaterte i barnehagen. Det klødde øyne, nese, munn; fikk aldri fred i pollensesongen, gress var verstingen, normal høyfebermedisin hadde ingen merkbar effekt. 

Lang historie kort, mange år senere konstateres det at jeg er glutenintolerant (bekreftet) og har hveteallergi (under sterk mistanke). Hvete er en gressart. Det er sammenheng, det vites nå, men det var ikke pensum da den ~70 år gamle lege, som diagnostiserte 4-år gamle meg med høyfeber, ble utdannet.  

Da jeg kuttet ut hvete/gluten fra kosten, forsvant høyfeberen. Eller nesten, i alle fall. På de absolutt verste dager merker jeg litt, vil si 5% av så slemt det normalt var førhen. Andre symptomer/problemer, som jeg aldri hadde forbundet til allergi, forsvant også. Som arp, pussknopper i ansiktet, kløende munn når jeg spiste frukt, skjør hud under albuene, kløende legger, flass, blødende tannkjøtt, inflammasjon her der og alle vegne.

Lang historie kort (for andre gang): Kutt all hvete fra kosten og se om det gjør en forskjell. Vær tålmodig, vi snakker måneder før alt er helt ute av kroppen. Jeg hadde blitt skånet for mange plager hvis de voskne rundt meg hadde vært klar over sammenhengen mellom hvete og pollenallegi. 

Anonymkode: 237e7...cd5

Skrevet

Det var noe hersens herk. Mor fortalte meg at jeg dessverre måtte være inne da det var på det verste selv om jeg gikk på medisiner 

Skrevet

Dette har hjulpet hos oss:

- Alltid solbriller på ute. 
- Alltid vaske hender (og ansikt) med en gang vi kommer inn

- Dusje og vaske håret hver kveld før legging

- Tidvis nytt putetrekk hver kveld

- Lære barnet å ikke klø seg i øynene

- Øyedråper jevnlig - de hjelper for mer enn bare øyne.

- Pollennetting på soveromsvindu (eller holde vinduet lukket)

Aller best effekt fikk vi av vaksinering, men det er litt frem i tid for dere. 

Kan ikke helt se for meg hva barnehagen kan bistå med av hjelpemidler eller tilrettelegging?

Anonymkode: b544a...da4

Skrevet
LilleMy_09 skrev (7 timer siden):

Det var noe hersens herk. Mor fortalte meg at jeg dessverre måtte være inne da det var på det verste selv om jeg gikk på medisiner 

Men hvordan løser man det med barnehage? Har man krav på tilrettelegging ved at én voksen er inne med barna? Helt grusomt å tvinge en 3-4-åring til å sitte inne når alle barna er ute og koser seg 😔

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har hatt ekstrem kraftig pollenallergi fra jeg var 4 år gammel. Husker ikke begynnelsen, det var noe de konstaterte i barnehagen. Det klødde øyne, nese, munn; fikk aldri fred i pollensesongen, gress var verstingen, normal høyfebermedisin hadde ingen merkbar effekt. 

Lang historie kort, mange år senere konstateres det at jeg er glutenintolerant (bekreftet) og har hveteallergi (under sterk mistanke). Hvete er en gressart. Det er sammenheng, det vites nå, men det var ikke pensum da den ~70 år gamle lege, som diagnostiserte 4-år gamle meg med høyfeber, ble utdannet.  

Da jeg kuttet ut hvete/gluten fra kosten, forsvant høyfeberen. Eller nesten, i alle fall. På de absolutt verste dager merker jeg litt, vil si 5% av så slemt det normalt var førhen. Andre symptomer/problemer, som jeg aldri hadde forbundet til allergi, forsvant også. Som arp, pussknopper i ansiktet, kløende munn når jeg spiste frukt, skjør hud under albuene, kløende legger, flass, blødende tannkjøtt, inflammasjon her der og alle vegne.

Lang historie kort (for andre gang): Kutt all hvete fra kosten og se om det gjør en forskjell. Vær tålmodig, vi snakker måneder før alt er helt ute av kroppen. Jeg hadde blitt skånet for mange plager hvis de voskne rundt meg hadde vært klar over sammenhengen mellom hvete og pollenallegi. 

Uff. Høres veldig slitsomt ut ❤️Takk for at du deler!Han har ikke fått utslag på cøliaki på blodprøver og siden han har melkeallergi har han allerede en litt mer begrenset diett. Usikker på om vi får til å kutte gluten også, han er småspist nok som det er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette har hjulpet hos oss:

- Alltid solbriller på ute. 
- Alltid vaske hender (og ansikt) med en gang vi kommer inn

- Dusje og vaske håret hver kveld før legging

- Tidvis nytt putetrekk hver kveld

- Lære barnet å ikke klø seg i øynene

- Øyedråper jevnlig - de hjelper for mer enn bare øyne.

- Pollennetting på soveromsvindu (eller holde vinduet lukket)

Aller best effekt fikk vi av vaksinering, men det er litt frem i tid for dere. 

Kan ikke helt se for meg hva barnehagen kan bistå med av hjelpemidler eller tilrettelegging?

Anonymkode: b544a...da4

Tusen takk for tips. Noe av dette gjør vi allerede, men skal implementere mer av det. Noe av utfordringen er at han er viljesterk og enda i "trassalderen" og har funnet ut at han IKKE skal ha solbriller. Han er heller ikke veldig glad i å dusje 😅 

Nei jeg vet ikke hva man har krav på, men på det verste er jo pollenallergi som å ha en skikkelig kraftig luftveisinfeksjon så livskvaliteten fra mai-august er heller dårlig (med mindre man er "heldig" og bare har regn hele perioden). så derfor lurer jeg på om det er mulig å få en eller annen for for tilrettelegging enten det er utvidelse av omsorgsdager, pleiepenger eller at man får en tilrettelegging i barnehagen. Være inne på dager med mye pollen, at de følger opp nøye med håndvask og vask av ansikt og lignende. Nå er han ute fra 9-15 på finværsdager. Sier seg selv at det ikke bedrer situasjonen hans 😔

Jeg var veldig plaget med pollenallergi og måtte faktisk slutte i barnehagejobb for 15 år siden og få meg en kontorjobb pga dette. Sønnen har ikke den muligheten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvordan løser man det med barnehage? Har man krav på tilrettelegging ved at én voksen er inne med barna? Helt grusomt å tvinge en 3-4-åring til å sitte inne når alle barna er ute og koser seg 😔

Det er nok ikke mulig å ha en ansatt inne med han. De fleste sliter nok med bemanningen til at det går.

Er det en barnehage med flere avdelinger kan du evt be om at han får være inne med de som ikke er ute, men det blir jo sikkert ikke så kjekt for han når alle vennene er ute.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nok ikke mulig å ha en ansatt inne med han. De fleste sliter nok med bemanningen til at det går.

Er det en barnehage med flere avdelinger kan du evt be om at han får være inne med de som ikke er ute, men det blir jo sikkert ikke så kjekt for han når alle vennene er ute.

Nei det skjønner jeg og derfor spør jeg hvilke tiltak som finnes, synes bare det er rart at man ikke kan få noe hjelp til barn som er såpass plaget. Han har ikke noe alternativ til å være i barnehagen og der er de ute hele dagen på vår/sommer. Burde være mulig å få penger til ekstra folk eller noe. Skjønner at det er en utopi, men føler nærmest det er omsorgssvikt å la ham bli så gåen hver dag uten mulighet for å tilrettelegge. Han sover også dårligere når han blir så plaget så det påvirker hele døgnet hans. Man tar jo hensyn til andre allergier i barnehage, enten de kjøper inn allergivennligmat, ikke tillater visse typer mat inn i barnehagen, kursing av ansatte ved alvorlige tilfeller. Bare merkelig at befolkningen med pollenallergi skal overses. Alle som har hatt store plager med pollenallergi vet hvor grusomt det er.

Hadde det vært sykdom hadde han jo vært hjemme, men kan ikke holde ham hjemme i flere måneder i strekk fordi han kan komme til å reagere på pollen. Stor forskjell fra dag til dag.

Skrevet

Prikktest er bedre ! Tok noen år før det slo ut på blodprøver her . Men så det alt når hun var 1.5 år i form av elveblest på våren.  Zyrtec/citrizin er også et ræva allergimedisin . Her funka aerius mye bedre . 

Anonymkode: bb19f...3a5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Uff. Høres veldig slitsomt ut ❤️Takk for at du deler!Han har ikke fått utslag på cøliaki på blodprøver og siden han har melkeallergi har han allerede en litt mer begrenset diett. Usikker på om vi får til å kutte gluten også, han er småspist nok som det er.

Cøliaki er noe helt annet enn hveteallergi. Ingen sammenheng i det hele tatt. (Men at cøliaki IKKE er påvist bare styrker min mistanke om latent hveteallergi). 

Be om henvisning til allegilege og be om prikk-test. (For å se hvilke allergener barnet reagerer på). Spør spesiikt om reaksjoner/kryssreaksjoner på hvete. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2026 den 22.41):

Er denne barnelegen i Oslo tilfeldigvis? :)

Takk for at du deler!

Ja, fikk ham anbefalt av helsestasjonen, men han er i ferd med å trappe ned så vi kommer nok til å måtte bytte snart.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Prikktest er bedre ! Tok noen år før det slo ut på blodprøver her . Men så det alt når hun var 1.5 år i form av elveblest på våren.  Zyrtec/citrizin er også et ræva allergimedisin . Her funka aerius mye bedre . 

Anonymkode: bb19f...3a5

Ja, kom i form av elveblest her også ved 2 år. Vi har aldri fått noe annet enn flytende Aerius til poden. Jeg tar selv cetirizin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...