AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:12 #1 Skrevet mandag kl. 17:12 Jeg har fastlege på en annen kant av landet enn der jeg bor (stått på venteliste i 6 år etter jeg flyttet sist). Fortsatt er det en del foran meg i køen. Jeg valgte, for 2 år siden, å gå privat via Dr.Dropin for å begynne på wegovy. Dette har virkelig hjulpet meg veldig og jeg har gått ned 40 kg på disse 2 årene. Fra 180 kg til 140 kg (178 cm). men jeg har jo fortsatt lang vei igjen. Tanken var jo å begynne privat og så fortsette oppfølgingen hos fastlege når jeg fikk det i byen jeg nå bor i, men jeg hadde ikke drømt om at jeg fortsatt sto på venteliste 2 år etter. Jeg har gått til oppfølging hos samme lege hos Dr.Dropin ca. hver 4 mnd. Men jeg har stått på samme dose (1,7 mg) i over ett år nå, det fungerer fint for meg og har ingen bivirkninger. Jeg er inne i en fase nå hvor jeg egentlig bare må ta tiden til hjelp og oppfølgingen føles litt "meningsløs". Vi snakker i et par minutter om hvordan det har gått siden sist, jeg veies og han fornyer resepten. Dette må jeg betale 900 kr for per gang (det er jo ikke mye i forhold til kostnadene på medisinen, men likevel). Jeg ser på helsenorge at fastlegen min, i byen jeg ikke lengre bor i, tilbyr e-konsultasjon for ikke-kritiske ting. Tror dere jeg kan høre om det er mulig å overføre oppfølgingen til dem digitalt? Altså at jeg sender dem en status og oppdatert vekt f.eks. 2 ganger i året mot at de fornyer resepten? Eller er det silk at fastleger er veldig nøye på at oppfølging av wegovy skal skje fysisk slik at man kan "bevise" vekten? Jeg føler heller ikke jeg matcher like godt med legen fra dr. dropin lengre, og det er en annen grunn til at jeg gjerne skulle byttet. Jeg går saktere ned i vekt nå enn i starten, men det går fortsatt nedover (ca. 1 kg i måneden) og vedkommende er veldig fokusert på tallene på vekten, noe jeg kjenner ikke alltid er like bra for meg mentalt. Så jeg tenker at det kanskje hadde vært litt vinn-vinn om jeg kanskje kunne fått en litt "lettere" oppfølging digitalt fra fastlegen + at jeg ikke trengte å betale 900 kr hver gang. Noen som har erfaring med dette? Kvinne 37 år og ellers frisk. Anonymkode: 8cb94...1d3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:16 #2 Skrevet mandag kl. 17:16 De må nok se deg. Min fastlege vil ikke skrive ut slikt, henviser til overvektsklinikk da fastlegen mener spesialister får ta avgjørelsene de er gode på. Hadde fornyet resept etter beskjed av lege spesialisert mot overvekt så klart. Anonymkode: 35b3f...4f3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:18 #3 Skrevet mandag kl. 17:18 Jeg står på max dose, har gjort det i 1 år. Ber bare om reseptfornyelse på Helsenorge.no. Ingenting å betale. Nå etter 14 mnd skal jeg møte legen. Anonymkode: 8face...299
aksase Skrevet mandag kl. 17:28 #4 Skrevet mandag kl. 17:28 Du har jo ingenting å tape på å kontakte legen din og spørre? Ulike fastleger har ulike måter å gjøre dette på, og de tilpasser nok oppfølgingen også til ulike pasienteres behov og risiko. Jeg går også på Wegovy(siden 2024) og min lege var første året opptatt av blodprøver og blodtrykk, men min fastlege har aldri veid meg. Bare spurt meg hva jeg veier et par ganger, men ikke hver gang. Nå er det lenge siden jeg var til konsultasjon. Ber bare om fornyet resept når jeg trenger det. Sist fikk jeg resept på 8 måneders forbruk.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:33 #5 Skrevet mandag kl. 17:33 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg står på max dose, har gjort det i 1 år. Ber bare om reseptfornyelse på Helsenorge.no. Ingenting å betale. Nå etter 14 mnd skal jeg møte legen. Anonymkode: 8face...299 Jeg har sett at jeg kan be om fornyelse på helsenorge, men har bare antatt at det ikke vil bli godkjent siden det ikke er fastlegen min som har skrevet det ut. Det har fungert på p-pillene mine da, de gikk jeg på før jeg fikk denne fastlegen, og de har jeg bare bedt om fornyelse på hvert år uten at jeg har truffet fastlegen. Kanskje jeg bare kan prøve å be om fornyelse og skrive en kort forklaring i begrunnelsen. Men tviler litt på at det vil gå og at det da kanskje er bedre å sende det som en forespørsel på e-konsultasjon. Jeg kan også evt. ta en videokonsultasjon første gang hvor jeg veier meg "live" om de må ha dokumentert et fortsatt behov. Anonymkode: 8cb94...1d3
Mezzosoprena Skrevet mandag kl. 19:16 #6 Skrevet mandag kl. 19:16 Jeg ønsket selv personlig oppmøte første gang jeg skulle fornye resepten, fordi jeg var litt skeptisk til å begynne på Wegovy pga bivirkninger. Det gikk veldig bra, og fastlegen min og jeg har nå avtalt at jeg bare skriver vekt, og om jeg fortsatt har god virkning på den dosen jeg står på, eller om jeg ønsker å øke i kommentarfeltet når jeg fornyer resepten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå