Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenkte bare å anbefale denne, Skikkelig god! Fant den på kiwi, tror prisen var 29.90,-

20260621_194101.jpg

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! 🤩

Anonymkode: d6ea0...1a0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg heller lager min egen: 

Rapsolje, slangeagurk (28 %), Yoghurt (20 %), vann, eddik, sennep (vann, sennepsfrø, sukker, eddik, salt, konserveringsmiddel (e202), cayennepepper), hvitløk, sukker, stabilisator (guarkjernemel, xantangummi, johannesbrødkjernemel), salt, surhetsregulerende middel (eplesyre, sitronsyre, melkesyre, natriumacetat), konserveringsmiddel (e202, e211), dill, naturlig aroma.

Anonymkode: 720a0...d93

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Den er sikkert god, men akkurat det er superenkelt å lage selv. 

Anonymkode: f1741...ba5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Rapsolje, slangeagurk (28 %), Yoghurt (20 %), vann, eddik, sennep (vann, sennepsfrø, sukker, eddik, salt, konserveringsmiddel (e202), cayennepepper), hvitløk, sukker, stabilisator (guarkjernemel, xantangummi, johannesbrødkjernemel), salt, surhetsregulerende middel (eplesyre, sitronsyre, melkesyre, natriumacetat), konserveringsmiddel (e202, e211), dill, naturlig aroma.

Hva koster det for én agurk da?? Joda, det koster nesten 30 kroner nå på kiwi, så da kjøper jeg heller det ferdige produktet gitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2026 den 3.08):

Hva faen? Rapsolje som ingrediens nr 1, og det inneholder sennep? Jeg styrer unna frøoljer og jeg liker ikke sennep. Denne hadde jeg aldri kjøpt, nei.

Anonymkode: 114d5...efc

AnonymBruker
Skrevet
ThereGoesBob skrev (På 22.6.2026 den 18.41):

Hva koster det for én agurk da?? Joda, det koster nesten 30 kroner nå på kiwi, så da kjøper jeg heller det ferdige produktet gitt.

Sjekk størrelsen på boksen... Det er en liten 250g boks. Jeg er tallnerd og regnet ut pris per 100g for å lage selv ved å kjøpe ingrediensene fra oda. 7,93 kr per 100g. Som blir rett under 20 kr for 250g. 

20 kr for hjemmelaget med sunne ingredienser, eller 30 kr for dette rælet fra butikken.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sjekk størrelsen på boksen... Det er en liten 250g boks. Jeg er tallnerd og regnet ut pris per 100g for å lage selv ved å kjøpe ingrediensene fra oda. 7,93 kr per 100g. Som blir rett under 20 kr for 250g. 

20 kr for hjemmelaget med sunne ingredienser, eller 30 kr for dette rælet fra butikken.

Men nå er det holdbarher på div ting da. Agurk har ikke lang holdbarhet. Da kaster man bort prisen på så og si en hel agurk.

Anonymkode: bd2dc...dd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men nå er det holdbarher på div ting da. Agurk har ikke lang holdbarhet. Da kaster man bort prisen på så og si en hel agurk.

1 agurk er bare 2-4 porsjoner tzatziki. Og du klarer vel å bruke opp resten av agurken til noe annet hvis du ikke bruker den opp eller bruke tzatzikien-restene til noe annet? Den holder seg ca en halv uke i kjøleskapet. Den passer til grillmat, biff, koldtbord, som dip, og pålegg for å nevne noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

1 agurk er bare 2-4 porsjoner tzatziki. Og du klarer vel å bruke opp resten av agurken til noe annet hvis du ikke bruker den opp eller bruke tzatzikien-restene til noe annet? Den holder seg ca en halv uke i kjøleskapet. Den passer til grillmat, biff, koldtbord, som dip, og pålegg for å nevne noe.

Jeg lager min egen, var bare en forklaring på at lage ikke alltid blir billigere. Spise tzatziki 4 dager på rad hadde heller ikke brukt opp en agurk.

Her kastes det uansett mye agurk. Vi bruker ca en halv i uka. Var bedre da man fikk kjøpt en halv 

Skrevet

Når rapsolje er ingrediens nummer 1 så er det ikke i nærheten av å være tzatziki.

Yoghurt, hvitløk, agurk, olivenolje og salt er alt man trenger for å lage en tzatziki. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fikk sjekket litt rundt de oppgitte ingrediensene. Ser at Bama dropper å bruke E tallene, og heller skriver hva de heter rent kjemisk. E202 og E211 er antibakterielle stoffer som man finner i de fleste majonessalater. E262 er vel en slags elektrolytt/salt? Hadde nok vært mer skeptisk om jeg så dette før jeg kjøpte. Gratulerer Bama, du lurte meg der!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lager min egen, var bare en forklaring på at lage ikke alltid blir billigere. Spise tzatziki 4 dager på rad hadde heller ikke brukt opp en agurk.

Her kastes det uansett mye agurk. Vi bruker ca en halv i uka. Var bedre da man fikk kjøpt en halv 

Så hjelpeløs burde det ikke være lov å være! Bruk opp det som ligger i kjøleskapet, vær bittelitt kreativ. Bruk resten av agurken oppskåret eller i en agurksalat til middag, skåret i staver (ev. med et lite dryss salt) til snacks, som topping på skiver eller knekkebrød eller kjeks med ost, skinke, salami, leverpostei osv, i smoothie, oppskåret i vannglasset/vannmuggen, i wok, i grønnsakssalater…

Her er flere ideer: https://www.matprat.no/agurk/

Anonymkode: b8946...62b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så hjelpeløs burde det ikke være lov å være! Bruk opp det som ligger i kjøleskapet, vær bittelitt kreativ. Bruk resten av agurken oppskåret eller i en agurksalat til middag, skåret i staver (ev. med et lite dryss salt) til snacks, som topping på skiver eller knekkebrød eller kjeks med ost, skinke, salami, leverpostei osv, i smoothie, oppskåret i vannglasset/vannmuggen, i wok, i grønnsakssalater…

Her er flere ideer: https://www.matprat.no/agurk/

Anonymkode: b8946...62b

Jeg spiser det jeg har lyst på. Merkelig det skal være ett problem for deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg spiser det jeg har lyst på. Merkelig det skal være ett problem for deg.

Matsvinn er jo et problem for alle. Kaste agurk virker helt merkelig unødvendig, så skjønner det kan frustrere litt ekstra. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Matsvinn er jo et problem for alle. Kaste agurk virker helt merkelig unødvendig, så skjønner det kan frustrere litt ekstra. 

Løsningen er jo at man får kjøpt den halve man fikk kjøpt før. Ikke at man skal dytte i seg mat man ikke har lyst på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...