Gå til innhold

Pleiepenger og feriedager


Fremhevede innlegg

Skrevet

Mannen min har 20% pleiepenger, mens jeg har 80%. Nå har han fått beskjed om at antall feriedager reduseres med nesten 1 uke.

Dette er ikke en beskjed jeg har fått fra min arbeidsgiver, jeg har fått mine 5 ferieuker som normalt, men uten pleiepenger i ferien. 

Noen som vet hva som er riktig her?

Anonymkode: a9219...7f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ikke riktig ut. Man har rett på lovbestemt ferie så her må det være noe som er feiltolket. Her må arbeidsgiver vise til hvor dette står i lovverket. 

Anonymkode: f415a...2c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette høres ikke riktig ut. Man har rett på lovbestemt ferie så her må det være noe som er feiltolket. Her må arbeidsgiver vise til hvor dette står i lovverket. 

Anonymkode: f415a...2c8

Min første umiddelbare tanke var også sånn. Samtidig; hvis situasjonen er slik at man går på pleiepenger i flere år (ikke vår situasjon), så er det jo rart hvis man samtidig har rett på 5 uker ferie hvert år... 🤔

TS

Anonymkode: a9219...7f8

Skrevet

Man får ikke færre feriedager av å gå på pleiepenger. 

Man kan få færre betalte dager. Det avhenger av hvem som utbetaler og regelverk hos arbeidsgiver dersom de forskutterer. 

Anonymkode: ab803...fbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man får ikke færre feriedager av å gå på pleiepenger. 

Man kan få færre betalte dager. Det avhenger av hvem som utbetaler og regelverk hos arbeidsgiver dersom de forskutterer. 

Anonymkode: ab803...fbc

Jepp. Så antagelig får du forskuttert og din mann ikke TS. Dvs at han ikke får betalt for den ene ferieuka, men ferie har han jo krav på. 

Anonymkode: c5163...90d

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jepp. Så antagelig får du forskuttert og din mann ikke TS. Dvs at han ikke får betalt for den ene ferieuka, men ferie har han jo krav på. 

Anonymkode: c5163...90d

Stemmer; jeg får forskuttert og min mann ikke. Men får det virkelig sånne utslag? Det er jo fryktelig "urettferdig"!

TS

Anonymkode: a9219...7f8

Skrevet

Jeg leste også at jeg kun ville få feriepenger for de 12 første ukene på pleiepenger, men jeg fikk utbetalt fulle feriepenger av min arbeidsgiver. Gikk på pleiepenger mesteparten av fjoråret.

Som sagt; de forskutterer.Kan virke som jeg er veldig heldig som har en arbeidsgiver som gjør det. Syns bare det virker veldig rart at jeg det får så store utslag avhengig av hvilken arbeidsgiver man har. 

TS

Anonymkode: a9219...7f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Stemmer; jeg får forskuttert og min mann ikke. Men får det virkelig sånne utslag? Det er jo fryktelig "urettferdig"!

TS

Anonymkode: a9219...7f8

Dessverre. Kun de første 12 ukene om NAV utbetaler. 

Relativt vanlig at vi som får forskuttert fra arbeidsgiver også får fulle feriepenger.

Anonymkode: ab803...fbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg leste også at jeg kun ville få feriepenger for de 12 første ukene på pleiepenger, men jeg fikk utbetalt fulle feriepenger av min arbeidsgiver. Gikk på pleiepenger mesteparten av fjoråret.

Som sagt; de forskutterer.Kan virke som jeg er veldig heldig som har en arbeidsgiver som gjør det. Syns bare det virker veldig rart at jeg det får så store utslag avhengig av hvilken arbeidsgiver man har. 

TS

Anonymkode: a9219...7f8

Ja, det får så store utslag. Regner med du har offentlig arbeidsgiver? 

Akkurat det samme gjelder om du er sykemeldt eller i foreldrepermisjon. Enorme utslag på slike ting. 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg taper ca 70.000 hvert år i feriepenger pga pleiepenger.

Husk at dere aldri må søke permisjon når dere har pleiepenger. Pleiepenger er pleiepenger, og ikke permisjon.

Han kan vente med å ta ut ferie. Han trenger ikke å ta ferie fra jobben nå hvis han er med barnet.

I år tar jeg ikke ut noe ferie i sommerferien fordi jeg er med barnet. Det er ikke ferie, det er mye mer slitsomt enn å være på jobb. Det er 24-7 behov hvor vi må være 1:1 og noen ganger 2:1.

Jeg hadde litt ferie i vår hvor jeg reiste bort for å hente meg inn. Da meldte jeg fra til NAV og arbeidsgiver at jeg tok ferie og ble trukket for den perioden. Mannen har en jobb som forskutterer og får derfor feriepenger som vanlig. Jeg får ikke så jeg er i privat sektor og får bare feriepenger basert på fem ukers grunnlag, husker ikke helt hvor mye det er.

Anonymkode: 67100...115

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...