Gå til innhold

Help!! Pre-teen??


Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har fått en pre-teen i hus og hun styrer hele huset her. Vi merker at vi må «stryke henne med hårene» får å ikke skape større problemer. Hun gjør som hun vil og vi har gått fra å ha et barn vi kan snakke med til at hun overkjøring av alle i huset. Hun er 8 år. Hun erter lillesøsken og tester grenser hos foreldre hele dagen. Vi prøver å sette grenser, hun blir sinna. Vi snakker i fredstid om hvordan vi vil ha det. Vi lytter. Men vi minster også mer og mer tålmodigheten og tyr nå til trusler for å avlede situasjonener. For eksempel 

Hun har sagt natta til den andre voksne flere ganger og har lagt seg for natta og bestemmer seg for å gå ned for å si natta igjen. Jeg sier det skal du ikke (hun forstyrrer små søsken og den andre voksne har sin «fri» tid) hun hører ikke og løper mot trappa. Jeg blir sinna og sier høylytt at da skrur jeg av podcasten du hører på… si meg hvordan skal jeg håndtere dette annerledes? Vi har akkurat snakket om det sammen og hun er enig at at hun ikke skal gå ned i stua likevel gjør hun det. Setter jeg ikke grener her, så merker vi at det bare eskalerer. 
 

Men hun reagerer ikke før vi blir strenge og gir trusler.. og vi begynner å bli slitene og ser mørkt på sommerferien som snart nærmer seg. 

Anonymkode: 80861...a5e

  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er ikke streng nok, spør du meg🙃

  • Liker 2
Skrevet

Akkurat det der eksemplet der om at hun kommer ned og gjerne vil være litt våken, høres helt normalt ut for en 8 åring. Kanskje vil hun ha litt tid med dere alene, uten de små? Kanskje må du ta litt tid?

Alenetid kan du glemme etterhvert. Tror du at store barn gir deg alenetid og legger seg klokka 7-8? Nope.. 

Anonymkode: c99c0...1e2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Men selvsagt må du ikke tolerere at hun er frekk. Men at hun er sint, og frustrert over noe, det må du mer ta til deg. 8 åringer trenger å bli sett, og spesielt når de har små søsken. Kanskje dere kan ha en alene-tid, ha en tur på byen, noe som de små ikke kan være med på. 

Anonymkode: c99c0...1e2

Skrevet

Vi finner ofte på noe bare hun og jeg. Og det vet jeg hun trenger. 
 

jeg føler jo også at vi ikke er strenge nok men jeg føler også at jeg bare går og irettesetter hele dagen. Når jeg sier noe går jeg ikke tilbake på det. Så jeg gjennomfører i hvert fall trusslene mine.

Hun blir som oftest sint og frustrert over at vi setter grenser. Og vi gir rom for det.

Jeg kan si i bilen på vei hjem hvordan vi skal ha det hjemme, vi skal ikke bake, male osv. ting hun liker, akkurat i dag. Likevell blir det mas om det. Jeg sier nei og hun blir lei seg og sinna. Det er ikke altid jeg har overskudd til aktiviteter som krever at jeg gjør halve jobben. Jeg gir meg aldri på det har jeg sagt nei blir det nei. Dette forsterkes veldig når hun har besøk av venner. Da blir alt av grenser testet. Så vi nesten ikke orker mer venne besøk akkurat nå. Hu spiser opp humøret vårt, jeg og mannen har det dårligere sammen krangler mer og har ikke overskudd til å finne på ting. 
 

ts 

Anonymkode: 80861...a5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi finner ofte på noe bare hun og jeg. Og det vet jeg hun trenger. 
 

jeg føler jo også at vi ikke er strenge nok men jeg føler også at jeg bare går og irettesetter hele dagen. Når jeg sier noe går jeg ikke tilbake på det. Så jeg gjennomfører i hvert fall trusslene mine.

Hun blir som oftest sint og frustrert over at vi setter grenser. Og vi gir rom for det.

Jeg kan si i bilen på vei hjem hvordan vi skal ha det hjemme, vi skal ikke bake, male osv. ting hun liker, akkurat i dag. Likevell blir det mas om det. Jeg sier nei og hun blir lei seg og sinna. Det er ikke altid jeg har overskudd til aktiviteter som krever at jeg gjør halve jobben. Jeg gir meg aldri på det har jeg sagt nei blir det nei. Dette forsterkes veldig når hun har besøk av venner. Da blir alt av grenser testet. Så vi nesten ikke orker mer venne besøk akkurat nå. Hu spiser opp humøret vårt, jeg og mannen har det dårligere sammen krangler mer og har ikke overskudd til å finne på ting. 
 

ts 

Anonymkode: 80861...a5e

Jeg hadde også blitt skuffa og lei meg om du brukte bilturen på vei hjem på å fortelle meg alt jeg ikke får lov til av ting jeg liker å gjøre… stakkars jente. 
 

Hva med å prøve å finne på noe gøy med henne? Isteden for å fortelle hva hun ikke får, kan du ikke fortelle henne hva du har planlagt og hva dere faktisk skal? 

Anonymkode: 25fd2...bbe

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde også blitt skuffa og lei meg om du brukte bilturen på vei hjem på å fortelle meg alt jeg ikke får lov til av ting jeg liker å gjøre… stakkars jente. 
 

Hva med å prøve å finne på noe gøy med henne? Isteden for å fortelle hva hun ikke får, kan du ikke fortelle henne hva du har planlagt og hva dere faktisk skal? 

Anonymkode: 25fd2...bbe

Jeg fortalte også alt vi skulle gjøre. Beklager for at jeg ikke går i detaljer her. Jeg sa noe som «vi kan bade, lage smoothie og du kan hjelpe med med middag om du vil, men vi skal ikke bake og male i dag, det gjorde vi i går» 

jeg er en ganske gøy mamma, som ofte sier ja til ting fordi jeg synes det er gøy å finne på ting med henne. Så slutt og les mellom linjer som ikke er der 

Anonymkode: 80861...a5e

Skrevet

Dere er ikke strenge nok. Så enkelt. Hun skaper seg fordi dere lar henne styre huset - som du også skriver. Slutt å stryke henne med hårene, og sett ekstremt tydelige regler i fredstid. Det er ikke farlig at hun blir sinna, eller sur.

  • Erter hun småsøsken? Bli enige om konsekvens.
  • Hun kommer ned i stua etter at hun har lagt seg? Bli enige om konsekvens.
  • Hun maser, selv om du har sagt dere ikke skal bake i dag? Ditto.

Barna våre har valgt sine egne konsekvenser, f.eks. ti minutter mindre spilletid, trekke ti kroner fra ukepengene, legge seg ti minutter før osv. osv. Hun er stor nok til at hun vet at hun ikke skal erte småsøken, komme ned i stua, mase osv., så du trenger ikke behandle henne som en treåring.

Anonymkode: 600a9...4d2

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi prøver å sette grenser, hun blir sinna.

Anonymkode: 80861...a5e

Så lenge hun ikke klarer å manipulere dere med å bli sinna, så er det ikke noe problem at ungen er sinna. Hun blir lei av det hvis det ikke hjelper.

Anonymkode: 76da3...21f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat det der eksemplet der om at hun kommer ned og gjerne vil være litt våken, høres helt normalt ut for en 8 åring. Kanskje vil hun ha litt tid med dere alene, uten de små? Kanskje må du ta litt tid?

Alenetid kan du glemme etterhvert. Tror du at store barn gir deg alenetid og legger seg klokka 7-8? Nope.. 

Anonymkode: c99c0...1e2

100% riktig. Når barna blir større må man jo innse at kvelden ikke er barnefri lenger. Hvor tidlig blir hun puttet på rommet og forventet å bli der? Mi yngste er 8, var i senga kl 22 i dag. Ferien har startet. Sov til 8:30 i dag. Klart de er oppe lenge, like lenge som oss snart. 

Anonymkode: 8df11...223

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dere er ikke strenge nok. Så enkelt. Hun skaper seg fordi dere lar henne styre huset - som du også skriver. Slutt å stryke henne med hårene, og sett ekstremt tydelige regler i fredstid. Det er ikke farlig at hun blir sinna, eller sur.

  • Erter hun småsøsken? Bli enige om konsekvens.
  • Hun kommer ned i stua etter at hun har lagt seg? Bli enige om konsekvens.
  • Hun maser, selv om du har sagt dere ikke skal bake i dag? Ditto.

Barna våre har valgt sine egne konsekvenser, f.eks. ti minutter mindre spilletid, trekke ti kroner fra ukepengene, legge seg ti minutter før osv. osv. Hun er stor nok til at hun vet at hun ikke skal erte småsøken, komme ned i stua, mase osv., så du trenger ikke behandle henne som en treåring.

Anonymkode: 600a9...4d2

Mener ikke svare til ...4d2, men til TS.
Sånn gjør vi det her også. Eller, de får medvirkning og så blir vi enige. Det funker veldig bra her, og joda, vi har en hel haug av diskusjoner og uenigheter likevel, men de trår sjeldent over streken. Da vet de hva som venter - og de har vært med på å bestemme selv hva som venter.  

Enig med alt som står her. Jeg synes for øvrig ikke det er vits å gi henne "rom" for å være sinna (som du skriver lenger oppe), det ville jeg glatt satt en strek over. Det er SUTRING og sure, furtne miner i mine øyne. Det har jeg ingen tålmodighet med, og sagt noe som at sånt noe gidder jeg ikke høre på og at vi kan snakke senere, og funnet på noe annet, evt tatt søsken ut av situasjonen om hun ertet dem og gitt dem time-in, på en måte gitt henne time-out ved å selv trekke deg og søsken ut av situasjonen. Så i fredstid kan dere snakke om det. Det er DA man lager rom, sånn at hun ikke er irrasjonell og usaklig slik som når hun er sinna. 

Hvis det at hun står opp, er ei gjentakende greie, så tenker jeg man kan endre på rutinene. Legger hun seg litt for tidlig? Trenger hun å bli fulgt til sengs/prata (mer) på sengekanten/bli lest litt for? Dere kan sammen prøve å finne ei ny rutine, men: i fredstid. Ikke mens det står på. 

Anonymkode: 2045a...33d

  • Nyttig 2
Skrevet

Anbefaler deg Å høre på To episoder med podcasten «foreldrekoden». 
 

- Pre-teens og tenåringsjenter – Hvordan snakker vi med dem?

- Tenåringshjernen – det du må vite

Anonymkode: e5373...601

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

100% riktig. Når barna blir større må man jo innse at kvelden ikke er barnefri lenger. Hvor tidlig blir hun puttet på rommet og forventet å bli der? Mi yngste er 8, var i senga kl 22 i dag. Ferien har startet. Sov til 8:30 i dag. Klart de er oppe lenge, like lenge som oss snart. 

Anonymkode: 8df11...223

Hun blir aldri puttet på rommet, er med oss til hun legger seg kl 20 og da sitter vi i en stue til hun og små søsken sovner. Hun er oppe 06 unasett så må legge seg da for å få nok søvn. Søvn var da virkelig ikke problemstillingen i dette innlegget 

Anonymkode: 80861...a5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dere er ikke strenge nok. Så enkelt. Hun skaper seg fordi dere lar henne styre huset - som du også skriver. Slutt å stryke henne med hårene, og sett ekstremt tydelige regler i fredstid. Det er ikke farlig at hun blir sinna, eller sur.

  • Erter hun småsøsken? Bli enige om konsekvens.
  • Hun kommer ned i stua etter at hun har lagt seg? Bli enige om konsekvens.
  • Hun maser, selv om du har sagt dere ikke skal bake i dag? Ditto.

Barna våre har valgt sine egne konsekvenser, f.eks. ti minutter mindre spilletid, trekke ti kroner fra ukepengene, legge seg ti minutter før osv. osv. Hun er stor nok til at hun vet at hun ikke skal erte småsøken, komme ned i stua, mase osv., så du trenger ikke behandle henne som en treåring.

Anonymkode: 600a9...4d2

Takk! Dette var fine tips som jeg skal snakke med henne om 😊

Anonymkode: 80861...a5e

  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Anbefaler deg Å høre på To episoder med podcasten «foreldrekoden». 
 

- Pre-teens og tenåringsjenter – Hvordan snakker vi med dem?

- Tenåringshjernen – det du må vite

Anonymkode: e5373...601

Takk! De skal jeg sjekke ut 😊

Anonymkode: 80861...a5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...